Biofizyka molekularna

Więcej filtrów
      Poziom studiów
        Forma studiów
          Czas trwania

Uczelnie, gdzie biofizyka molekularna jako specjalność / ścieżka kształcenia

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Fizyka stopień: (I), czas trwania: 3 lata

Specjalności na kierunku fizyka

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Biofizyka stopień: (I), czas trwania: 3 lata
            forma: stacjonarne, niestacjonarne

Specjalności na kierunku biofizyka

Uniwersytet Warszawski

Zastosowania fizyki w biologii i medycynie stopień: (II), czas trwania: 2 lata
            forma: stacjonarne

Specjalności na kierunku zastosowania fizyki w biologii i medycynie

Uniwersytet Śląski w Katowicach

Biofizyka stopień: (I)  (II), czas trwania: 3 lata • 2 lata

Specjalności na kierunku biofizyka

Biofizyka molekularna studia - kierunek studiów

Studia na specjalności Biofizyka molekularna to studia licencjackie lub magisterskie, których program kształcenia zazwyczaj trwa 3 lata (studia I stopnia) lub 2 lata (studia II stopnia) i kończy się uzyskaniem dyplomu (licencjata lub magistra).

Terminy rekrutacji

Rekrutacja na uczelnie, które prowadzą studia na kierunku biofizyka molekularna rozpocznie się 3 czerwca 2024 r. i potrwa do 28 lipca 2024 r. | biofizyka molekularna - terminy rekrutacji >

Wymagania

W procesie rekrutacji na studia na kierunku biofizyka molekularna najczęściej wymagane przedmioty maturalne to: fizyka, matematka, biologia, chemia.

*Wymagania mogą się różnić w zależności od uczelni oraz trybu studiów (szczegółowe wymagania w dziale poniżej).

Przy rekrutacji na biofizykę molekularną na większości uczelni brane są pod uwagę następujące przedmioty: język polski, język obcy nowożytny, biologia, fizyka i astronomia, matematyka, informatyka, chemia

Biofizyka molekularna - zasady rekrutacji

Wiedza, którą zdobędziesz, studiując biofizykę molekularną?

• funkcjonowania organizmów żywych, interpretowanego na kilku poziomach (od komórki do ekosystemu)
            • rozpoznawania i interpretowania zależności pomiędzy zjawiskami z różnych dziedzin nauki
            • innowacyjnego myślenia
            • analizy danych
            • tworzenia modeli matematycznych i symulacji komputerowych
            • znajomości technik laboratoryjnych i wykorzystywania ich w praktyce badawczej
            • przygotowywanie i analiza preparatów biologicznych

Jak wyglądają studia na specjalności biofizyka molekularna?

1. Tryb i typ studiów

Wyjątkowa specjalność biofizyka molekularna możesz realizować w trybie stacjonarnym oraz niestacjonarnym. Stacjonarny charakter studiów umożliwi realizację szczegółowo zaplanowanego programu kształcenia, a także pozwoli podjąć praktyki zawodowe i staże, które mogą odegrać znaczącą rolę w przyszłym życiu zawodowym.

Studia na specjalności Biofizyka molekularna możemy podzielić na:

1. Poziom:

2. Forma:

Studia stacjonarne tzw. dzienne realizowane są bezpłatnie (w uczelniach publicznych), a program kształcenia realizowany jest od poniedziałku do piątku w siedzibie uczelni.

Studia niestacjonarne w trybie zaocznym odbywają się zazwyczaj w weekendy od piątku/soboty do niedzieli, z kolei studia niestacjonarne w trybie wieczorowym (one czasami tylko z nazwy są wieczorowe, ale w praktyce zajęcia odbywają się przez cały dzień) realizowane są od poniedziałku do piątku.

Zanim wybierzesz jednak studia niestacjonarne, pamiętaj, że wiążą się one z uiszczaniem opłat za czesne, oraz przed rekrutacją sprawdź w jakiej formie realizowane są studia zaocznej czy wieczorowej.

Bazę dla przedmiotów znajdujących się w siatce zajęć stanowią nauki ścisłe i stricte medyczne. Nie brakuje fizyki, biologii i chemii. Studenci uczęszczają, chociażby na:

• biologię molekularną z genetyką,
            • strukturę i funkcje makrocząsteczek biologicznych,
            • chemię medyczną i podstawy projektowania leków,
            • wstęp do mechaniki kwantowej układów molekularnych.

Charakter przedmiotów jest różnorodny, jednakże celem kadry akademickiej jest przeprowadzenie teoretycznego kształcenia w praktyczny sposób, który pozwoli zdobyć nie tylko niezbędną wiedzę, ale i najważniejsze umiejętności. Warto także zaznaczyć, że program kształcenia konstruowany jest nie tylko z przedmiotów obligatoryjnych i obieralnych, ale także z przedmiotów specjalnościowych.

Absolwenci tego typu studiów medycznych uczą się, w jaki sposób projektować molekuły i makromolekuły pod kątem zastosowań biotechnologicznych i medycznych, znają metody projektowania molekularnego i bioinformatyki, szczycą się umiejętnościami analitycznymi i diagnostycznymi podczas pracy w laboratoriach różnego typu, opracowują statystyczne dane medyczne. Szereg niezbędnych umiejętności umożliwia pracę w szeroko pojętym sektorze biofizycznym i medycznym.

3. Nabywane umiejętności

Tylko czego właściwie spodziewać się po studiach, które wydają się skomplikowane już na poziomie nazwy? Na pewno zdobycia wiedzy z zakresu trzech filarów tego kierunku: biologii, chemii i fizyki.

Dowiesz się w jaki sposób funkcjonują organizmy żywe na poziomie komórkowym i w ekosystemach, nauczysz się badać procesy życiowe za pomocą narzędzi matematycznych i z wykorzystaniem technik laboratoryjnych. Łączenie faktów z rożnych dziedzin nauki nie będzie dla Ciebie problemem.

Zyskasz intelektualne narzędzia do rozumienia i przekształcania otaczającego Cię świata w sposób, który w przyszłości może przyczynić się do jego rozwoju.

4. Dla kogo ten kierunek

Do próby zrozumienia świata można podejść na różne sposoby. Jednym wystarcza intuicja, innym emocje, niektórym znajomość ogólnych reguł funkcjonowania rzeczywistości – byle bez wdawania się w szczegóły, od których może rozboleć głowa!

Są jednak tacy, którzy muszą dotrzeć do sedna problemu, poznać szczegół, by móc mówić o ogóle, nieustannie podawać fakty w wątpliwość, a na podstawie empirycznie uzyskanej wiedzy, tworzyć coś nowego, co będzie w stanie popchnąć świat do przodu.

Jeśli zawsze interesowało Cię to, jak funkcjonuje życie na poziomie komórkowym, jakie cechy cząsteczki są w stanie wpłynąć na właściwości złożonego z nich organizmu i masz w sobie coś z innowatora, który w przyszłości zadecyduje o kształcie biologii, fizyki lub medycyny, studia na kierunku biofizyka molekularna mogą być tym, czego szukasz.

Ile trwają studia na specjalności biofizyka molekularna?

Studia na kierunku Biofizyka molekularna trwają 3 lata (studia I stopnia) lub 2 lata (studia II stopnia).

Studia na kierunku biofizyka molekularna – zastosowanie fizyki w biologii i medycynie możesz realizować w ramach dwóch komplementarnych cykli kształcenia. Studia licencjackie stanowią stopień pierwszy kształcenia. Trwają trzy lata i gwarantują tytuł licencjata, który zarazem umożliwia podjęcie dalszego kształcenia w ramach studiów drugiego stopnia.

Studia magisterskie poszerzają wiedzę zdobytą na studiach pierwszego stopnia. Trwają dwa lata, czyli cztery semestry, a absolwenci tego etapu analogicznie zyskują tytuł magistra.

Jaka praca, czyli gdzie będziesz pracował po kierunku biofizyka molekularna?

Dzięki innowacyjnemu charakterowi studia na specjalności biofizyka molekularna otwierają swoim absolwentom drogę do pracy naukowo-badawczej.

To doskonały punkt wyjścia do rozwijania kariery w służbie zdrowia oraz branży farmaceutycznej. Absolwenci biofizyki molekularnej mają szansę przyłożyć rękę do powstania nowych, rewolucyjnych terapii lub leków.

Chętnie podejmują zatrudnienie w diagnostyce: są specjalistami w obsłudze sprzętu medycznego (np. tomografów), wykwalifikowanymi pracownikami laboratoriów czy firm, które zajmują się produkcją i dystrybucją farmaceutyków.

Absolwent specjalności biofizyka molekularna znajdzie zatrudnienie w/jako:

• pracownik specjalistycznych instytucji służby zdrowia
            • pracownik naukowo-badawczy
            • farmaceuta