Chemia Kryminalistyczna studia - kierunek studiów

Kto zabił i co wskazuje na to, że był zbyt mało ostrożny? Jak prawidłowo zebrać odciski palców i na ich podstawie namierzyć właściciela? Co o broni palnej mówi nam ślad zostawiony przez pocisk i co na temat przestępstwa jesteśmy w stanie wyczytać na podstawie materiału zgromadzonego pod mikroskopem? Chemia kryminalistyczna to zdecydowanie jeden z tych kierunków, które budzą u kandydatów sporo emocji i niewątpliwie działają na wyobraźnię. Czy jednak klimat, który znamy z seriali kryminalnych ma coś wspólnego z rzeczywistością? Odpowiedź brzmi: i tak, i nie. Nie ma wątpliwości, że oswajanie chemii na potrzeby zawiłych, ciągnących się niejednokrotnie latami spraw kryminalnych ma w sobie coś z wciągającej i fascynującej przygody. Niemniej jednak, by w tej przygodzie być bohaterem, który jest w stanie wpłynąć na przebieg zdarzeń – wskazać nieoczywisty trop, dostarczyć nowego dowodu po godzinach spędzonych w laboratorium lub połączyć ze sobą wyniki wielu badań – trzeba mieć naprawdę rozległą wiedzę, cierpliwość i rozwinięte umiejętności analityczne.
Dla osób, które potrafią spojrzeć na zagmatwany problem kryminalistyczny przez naukowe szkiełko i rozwiązać go za pomocą specjalistycznych narzędzi, powstały studia na kierunku chemia kryminalistyczna. Jeśli chemia i biologia zawsze były Twoim konikiem, chciałbyś poznać nowoczesne metody badawcze stosowane w kryminalistyce i podstawową wiedzę prawniczą oraz zająć się dziedziną, która ma wpływ na poprawę skuteczności wymierzania sprawiedliwości, koniecznie zapisz je na liście kierunków do rozważenia.
Jaką wiedzę zdobędziesz w toku studiów i jakimi umiejętnościami będziesz mógł pochwalić się jako absolwent tego kierunku? Przedmiotami, które znajdą stworzą fundament Twojej przygody z tym kierunkiem, będą podstawy chemii kryminalistycznej oraz podstaw biologii. Dowiesz się w jaki sposób wykorzystać wiedzę chemiczną do działania w służbie sprawniejszego rozwiązywania przestępstw. Nauczysz się identyfikować i zabezpieczać dowody, gromadzić i analizować materiał DNA oraz odciski palców, a także przygotowywać próbki do dalszej analizy. Poznasz podstawowe techniki kryminalistyczne, dowiesz się, czym zajmuje się chemometria i czym są fizyko-chemiczne metody charakteryzowania materiałów. Będziesz miał okazję, by przetestować nowoczesny sprzęt służący do gromadzenia materiału dowodowego, nauczysz się analizować materiały pod kątem obecności w nich leków i substancji narkotycznych. Opanujesz też, zarówno w teorii, jak i w praktyce, wiele metod analitycznych przydatnych w pracy chemika związanego z kryminalistyką, takich jak analiza chromatograficzna, analiza spektroskopowa, mikroskopowa czy termiczna. Poznasz również podstawy toksykologii, chemii środowiska oraz bioanalityki.
Jakie perspektywy zawodowe otworzą się przed Tobą, kiedy ukończysz studia na kierunku chemia kryminalistyczna? Wiedzę i umiejętności zdobyte podczas studiów będziesz mógł wykorzystać podejmując zatrudnienie w laboratoriach kryminalistycznych, diagnostycznych i analitycznych. Możesz podjąć współpracę z policją i centrami medycyny sądowej, zatrudnić się w laboratorium celnym lub spróbować swoich sił w firmach i przedsiębiorstwach działających w przemyśle chemicznym, farmaceutycznym i kosmetycznym. Twoje zdolności analityczne mogą okazać się cennym narzędziem dla wszelkich jednostek kontrolnych, takich jak SANEPID. Z powodzeniem sprawdzisz się również jako członek zespołów naukowo-badawczych, pracownik instytucji naukowych i parków naukowo-technologicznych.

Wiedza, którą zdobędziesz, studiując chemię kryminalistyczną?

• podstaw chemii kryminalistycznej
  • podstaw biologii
  • wykorzystywania wiedzy chemicznej do działania na rzecz sprawniejszego rozwiązywania przestępstw
  • identyfikowania, zabezpieczania i analizowania dowodów
  • gromadzenia i analizowania materiału DNA
  • zdejmowania odcisków palców
  • przygotowywania próbek materiału do dalszych analiz
  • chemometrii
  • fizyko-chemicznych metod charakteryzowania materiałów
  • korzystania z nowoczesnego sprzętu służącego do gromadzenia materiału dowodowego
  • analizowania materiału pod kątem obecności w nich leków i substancji narkotycznych
  • znajomości metod analitycznych przydatnych w pracy chemika związanego z kryminalistyką, takich jak analiza chromatograficzna, analiza spektroskopowa, mikroskopowa czy termiczna
  • podstaw toksykologii
  • chemii środowiska
  • bioanalityki

Gdzie będziesz pracował po kierunku chemia kryminalistyczna?

Absolwent kierunku chemia kryminalistyczna znajdzie zatrudnienie w/jako:
  • laboratoriach kryminalistycznych, diagnostycznych i analitycznych
  • laboratoriach celnych
  • policji i centrach medycyny sądowej
  • firmach i przedsiębiorstwach działających w przemyśle chemicznym, farmaceutycznym i kosmetycznym
  • jednostkach kontrolnych (np. SANEPID)
  • zespołach naukowo-badawczych
  • instytucjach i placówkach naukowych
  • parkach naukowo-technologicznych

Przy rekrutacji na chemię kryminalistyczną na większości uczelni brane są pod uwagę następujące przedmioty: rekrutacja na studia odbywa się na podstawie dyplomu ukończenia studiów I stopnia.

Popularne miasta, które oferują studia na kierunku CHEMIA KRYMINALISTYCZNA