SZYBKO i ZDROWO

SZYBKO i ZDROWO

SZYBKO i ZDROWO

OKREŚLENIE „ŻYWNOŚĆ LIOFILIZOWANA” PEWNIE DLA WIELU Z WAS BRZMI DOŚĆ ZAGADKOWO. OKAZUJE SIĘ JEDNAK, ŻE W ŁODZI POWSTAŁA MARKA Z POWODZENIEM SPECJALIZUJĄCA SIĘ W JEJ PRODUKCJI.
Firma DM Transarr wytwarzająca żywność pod marką Quicker znajduje się na rynku od około dwudziestu pięciu lat. Wcześniej również działała w sektorze spożywczym, ale dopiero w 2010 roku zrodził się pomysł, który pozwolił jej wejść na rynek detaliczny. Jego autorem był jeden z członków zarządu, prof. Janusz Bilski z Katedry Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego, a dotyczył on produkowania żywności przygotowywanej metodą liofilizacji. Taka żywność istnieje już co prawda na rynku od jakiegoś czasu, ale jest przeznaczona dla ściśle określonych grup odbiorców, np. himalaistów czy żeglarzy, a konsumenci bliżej jej nie znają. Na czym w takim razie polega liofilizacja? Najprościej mówiąc, jest to suszenie przez mrożenie. Każdy ze składników znajdujących się w daniach marki Quicker poddaje się działaniu bardzo niskiej temperatury, dzięki czemu wytrąca się z niego woda. Liofilizację przeprowadza się pod znacznie obniżonym ciśnieniem. Proces rozpoczyna się zazwyczaj od wstępnego zamrożenia materiału do temperatury około -40°C, pod ciśnieniem atmosferycznym, następnie prowadzona jest próżniowa sublimacja lodu oraz dosuszanie materiału do pożądanej wilgotności końcowej. Proces ten można obrazowo porównać do suszenia ryb przez Eskimosów przy bardzo niskich temperaturach bądź też suszenia prania na mrozie, co było dość powszechnym zjawiskiem jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Liofilizacja daje tą przewagę, że nie wymaga stosowania żadnych konserwantów, barwników, wzmacniaczy smaku, składniki poddawane temu procesowi po zalaniu wodą nie tracą swoich właściwości i wyglądają na cały czas świeże, zachowując swój smak, kolor, zapach i kształt.
W ofercie Quickera można znaleźć produkty śniadaniowe – płatki z kawałkami owoców oraz lunchowe – zupy (grochówkę i kapuśniak), makarony, kurczaka w curry z ryżem czy wreszcie gulasz z kaszą. W planach firmy znajduje się również poszerzenie oferty o dania bezglutenowe i wegetariańskie. Jak podkreśla Filip Sulkowski reprezentujący markę Quicker, jest to bardzo skomplikowane działanie, innowacyjne na skalę europejską. Jednym z najważniejszych partnerów handlowych marki Quicker jest firma Rosmann, która początkowo wprowadziła jej produkty do ponad trzystu sklepów, by obecnie rozszerzyć dystrybucję na wszystkie punkty działające na terenie kraju, a jest ich około dziewięciuset. Firma prowadzi również rozmowy z kolejnymi sieciami handlowymi i stacji benzynowych, co pozwoli jej na efektywniejsze dotarcie do potencjalnych konsumentów. Nie jest to jednak łatwe, bo produkty liofilizowane są nieco droższe w porównaniu do wszelkiego rodzaju gotowych dań typu instant. Ich znakiem rozpoznawczym jest jednak brak szkodliwych dla organizmu substancji, co wpisuje się w coraz wyraźniejszy trend na dbanie o własne zdrowie i racjonalne odżywianie się. Produkty Quickera kupić można także w internecie na stronie www.quicker-food.com.pl. Firma angażuje się w szereg działań zewnętrznych pokazujących, że jest to marka dbająca o zdrowie swoich konsumentów i wspierająca zdrowy tryb życia. Współpracuje m.in. z trzykrotnym olimpijczykiem Michałem Ligockim, trzykrotnym mistrzem Polski w kolarskim zjeździe MTB Arturem Miśkiewiczem czy żeglarzem, kapitanem Tomaszem Cichockim.
 
 
źródło pracujewlodzi.pl