Jak zdobyć szacunek w pracy?

Jak zdobyć szacunek w pracy?

Jak zdobyć szacunek w pracy?

Początki na nowym stanowisku przypominają pierwszy dzień w szkole. Można poczuć się jak zdezorientowane dziecko, bo wszystko jest dla nas obce i nie mamy pojęcia od czego zacząć. Pierwsze tygodnie przystosowania do nowych warunków, zdecydują jednak o postrzeganiu nas przez szefa i współpracowników. Możesz osiągnąć sukces zawodowy i zdobyć respekt kolegów, przestrzegając kilku podstawowych zasad działania.

Przedstaw się

Często firmy zamiast rozpocząć od zapoznania nowego pracownika z całym zespołem, proszą go o natychmiastowe rozpoczęcie pracy. Nie czekaj wówczas, aż ktoś sam podejdzie do Ciebie. Poświęć trochę czasu, by poznać swoich współpracowników. Uściśnij każdemu dłoń i zapytaj jakie stanowisko zajmuje w organizacji. Wyjście z inicjatywą i przedstawienie się, to duży krok w kierunku budowania komfortowej atmosfery w nowym środowisku. 

Nie ukrywaj się

To, że jesteśmy nowi w firmie nie oznacza, że możemy nadużywać taryfy ulgowej. Jeśli komunikaty czy prośby przełożonego kierowane są bezpośrednio do nas - nie można ich lekceważyć z nadzieją, że wypełni je ktoś inny. Odpowiadaj na wszystkie maile, które otrzymujesz i nie bój się w razie potrzeby prosić o pomoc współpracowników. Początki zawsze bywają trudne, ale metodą prób i błędów nauczysz się wszystkiego.

Mów głośno

Jeśli zauważasz, że istnieje w firmie coś, co nie funkcjonuje właściwie – nie bój się komunikować tego szefowi. Często pracownicy w codziennej rutynie przyzwyczajają się do np. niezbyt efektywnych rozwiązań czy systemów pracy. Dopiero świeże spojrzenie nowego pracownika potrafi wychwycić i skorygować dotychczasowe błędy – zauważa Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Bądź towarzyski

Pora lunchu jest jednym z lepszych momentów do zapoznania się ze współpracownikami. Samotne jedzenie przy biurku nie tylko nie sprzyja nawiązywaniu koleżeńskich relacji, ale także może stworzyć mylne wrażenie, że stronisz od ludzi. Wychodź z inicjatywą wspólnych rozmów. Zadawaj jednak niezbyt osobiste pytania, by nie wyjść na wścibskiego. Przede wszystkim daj się poznać jako osoba życzliwie nastawiona i kontaktowa.

Nie wymagaj za wiele

Warto pamiętać, że rozpoczęcie nowej pracy jest stresującym i trudnym momentem dla każdego. Poświęć więc trochę czasu, aby przystosować się do nowej rzeczywistości i podejmij wysiłek, aby zaprezentować się w pełni profesjonalnie. Jeśli już na starcie nie przyłożysz się - nie będziesz traktowany rzetelnie i nie zdobędziesz szacunku oraz zaufania – tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Gdy jesteś liderem…

Jeśli otrzymujesz stanowisko kierownicze – pamiętaj, że by zjednać sobie pracowników, zaleca się indywidualne podejście do każdego z nich. Ważne jest dokładne omówienie Twojego sposobu zarządzania i oczekiwań wobec podwładnych. Jeśli zadbasz o właściwy podział ról i dobry przepływ informacji - zapewnisz harmonię w miejscu pracy oraz zdobędziesz szacunek zespołu.

 

 

Tekst ekspercki: Monster Polska

Komentarze (0)