Absolwent wyposażony zostaje w interdyscyplinarną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, łączące w sobie efekty kształcenia usytuowane w trzech obszarach: nauk humanistycznych, nauk społecznych i sztuki. Posiada wiedzę i umiejętności dotyczące realizacji prac artystycznych z wykorzystaniem środków ekspresji estetycznej i umiejętności warsztatowych posadowionych w obszarze sztuki oraz posiada uprawnienia pedagogiczne. Posługuje się wiedzą dotyczącą oddziaływań arteterapeutycznych, w tym: plastykoterapii, muzykoterapii, choreoterapii, biblioterapii i teatroterapii oraz posiada umiejętność zastosowania działań twórczych nacechowanych terapeutycznie, których zasadniczymi narzędziami są muzyka, sztuki wizualne, drama, literatura, taniec i ekspresja ucieleśniona. Potrafi integrować owe narzędzia tworząc autorskie interdyscyplinarne projekty arteterapeutyczne realizowane w otoczeniu społecznym. Absolwent posiada również wiedzę i podstawowe kompetencje psychoterapeutyczne, zna zasady pracy z pacjentem/wychowankiem/pensjonariuszem w czasie oddziaływań arteterapeutycznych. Ma także elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, psychopatologii, psychologii klinicznej, co umożliwia mu odpowiedzialne i efektywne konstruowanie oddziaływań arteterapeutycznych w pracy z osobami chorymi oraz przejawiającymi określone zaburzenia czy dysfunkcje.
Studia na kierunku arteterapia przygotowują absolwenta do prowadzenia artystyczno-terapeutycznej aktywności skierowanej w stronę osób z niepełnosprawnościami o różnej etiologii, specyfice i wymiarze, osób z zaburzeniami dotyczącymi funkcjonowania społecznego, emocjonalnego, psychicznego czy edukacyjnego, wymagającymi wsparcia. Jest przygotowany do działań o charakterze rewalidacyjnym, rehabilitacyjnym czy reedukacyjnym w oddziałach szpitalnych, sanatoriach, ośrodkach wsparcia dziennego, domach opieki społecznej, świetlicach socjoterapeutycznych, warsztatach terapii zajęciowej, ośrodkach integracyjnych i innych placówkach prowadzących arteterapię z zachowaniem poszanowania odmienności i indywidualnych potrzeb pacjentów i wychowanków.
Studia I stopnia |
W procesie rekrutacji na studia I stopnia na kierunku Arteterapia brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:
Studia I stopnia |
W procesie rekrutacji na studia I stopnia na kierunku Pedagogika brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:
Studia II stopnia |
Podstawą kwalifikacji na studia II stopnia na kierunku Pedagogika jest ocena na dyplomie ukończenia studiów oraz średnia ocen z ich przebiegu.
Studia I stopnia |
W procesie rekrutacji na studia I stopnia na kierunku Pedagogika specjalna brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:
Studia jednolite magisterskie |
W procesie rekrutacji na studia I stopnia na kierunku Psychologia brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:
Celem nadrzędnym proponowanych studiów jest rozwijanie wiedzy studentów, ich umiejętności i postaw, niezbędnych dla występowania w roli specjalisty zajmującego się zarządzaniem zasobami ludzkimi w trzech sektorach gospodarki: przedsiębiorstwach, organizacjach administracji publicznej i podmiotach ekonomii społecznej. Zarządzanie zasobami ludzkimi wymaga obecnie innego spojrzenia na zarządzanie, uwzględniające-go różnorodność podejść, metod i technik skutecznego wykorzystywania potencjału na poziomie jednostki, grupy i całych systemów organizacyjnych. Celem szczegółowym studiów jest dostarczenie wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w odniesieniu do organizacji i zespołów pracowniczych, wyposażenie studentów w umiejętności i kompetencje społeczne, niezbędne do efektywnego wykorzystania instrumentów zarządzania zasobami ludzkimi i rozwiązywania problemów natury społecznej, ekonomicznej, finansowej, psychologicznej, prawnej w obszarze zarządzania ludźmi i komunikacji międzyludzkiej. Ważnym elementem programu studiów są zagadnienia obejmujące: wiedzę na temat standardów zarządzania zasobami ludzkimi i funk-cji personalnej w organizacjach oraz pozyskiwanie, rozwój, ocenianie i motywowanie pracowników. Program uwzględnia organizacyjne, międzyorganizacyjne i zespołowe powiązania i relacje wymagające kompetencji relacyjnych, więc w szczególności ma na celu uwrażliwienie studentów na relacyjne aspekty zarządzania, wykształcenie umiejętności ich rozumienia, a także sprawnego ich rozwiązywania. Te aspekty są różnej natury: psychospołecznej, organizacyjnej, komunikacyjnej, praw-nej, technologicznej. Rozumienie ich pozwoli studentowi opanować odpowiednie umiejętności poprowadzenia administracyjnego działu kadr, stworzenie warunków pracy sprzyjających dobrostanowi człowieka i jego efektywności oraz przestrzegania zasad prawa, w szczególności tych dotyczących zarządzania ludźmi.
Studia I stopnia |
W procesie rekrutacji na studia I stopnia na kierunku Zarządzanie zasobami ludzkimi brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:
Studiując psychologię nie można się nudzić. Oprócz zajęć bardzo ważna jest samodzielna nauka oraz ta ciekawość drugiego człowieka, bez której przecież nie byłoby psychologii. Studiuję bo chcę pomagać. Zwłaszcza młodym ludziom, zagubionym w dzisiejszym nieprzyjaznym świecie. Wybrałam Uniwersytet Śląski bo to dobra uczelnia, a poza tym wybór specjalności jest bardzo duży.
Pedagogika to studia zarówno dla ludzi wrażliwych, jak i twardych i silnych psychicznie. Dlatego nie należą do najłatwiejszych. Podczas nauki trzeba zmierzyć się z różnymi problemami, z którymi nie każdy dałby sobie radę. To, co najbardziej lubię w studiach pedagogicznych na Uniwersytecie Śląskim to możliwość poznania wielu dziedzin, bez których pedagogika byłaby suchą, nic nie znaczącą, podręcznikową dziedziną.
Uniwersytet Śląski to duża i znacząca uczelnia, a dyplom jej ukończenia na pewno otwiera wiele drzwi.
Studia I stopnia:
Studia II stopnia:
Jednolite:
Studia I stopnia:
Studia II stopnia:
Jednolite: