ul. Grażyńskiego 53

40-126 Katowice

tel. 32 35 99 709

tel./fax 32 35 99 811

e-mail: pips@us.edu.pl

http://www.wpips.us.edu.pl/

ul. Grażyńskiego 53

40-126 Katowice

tel. 32 35 99 709

tel./fax 32 35 99 811

e-mail: pips@us.edu.pl

http://www.wpips.us.edu.pl/

  • ARTETERAPIA Stopień: I REKRUTACJA

    Absolwent wyposażony zostaje w interdyscyplinarną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, łączące w sobie efekty  kształcenia usytuowane w trzech obszarach: nauk humanistycznych, nauk społecznych i sztuki. Posiada wiedzę i umiejętności dotyczące realizacji prac artystycznych z wykorzystaniem środków ekspresji estetycznej i umiejętności warsztatowych posadowionych w obszarze sztuki oraz posiada uprawnienia pedagogiczne. Posługuje się wiedzą dotyczącą oddziaływań arteterapeutycznych, w tym: plastykoterapii, muzykoterapii, choreoterapii, biblioterapii i teatroterapii oraz posiada umiejętność zastosowania działań twórczych nacechowanych terapeutycznie, których zasadniczymi narzędziami są muzyka, sztuki wizualne, drama, literatura, taniec i ekspresja ucieleśniona. Potrafi integrować owe narzędzia tworząc autorskie interdyscyplinarne projekty arteterapeutyczne realizowane w otoczeniu społecznym. Absolwent posiada również wiedzę i podstawowe kompetencje psychoterapeutyczne, zna zasady pracy z pacjentem/wychowankiem/pensjonariuszem w czasie oddziaływań arteterapeutycznych. Ma także elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, psychopatologii, psychologii klinicznej, co umożliwia mu odpowiedzialne i efektywne konstruowanie oddziaływań arteterapeutycznych w pracy z osobami chorymi oraz przejawiającymi określone zaburzenia czy dysfunkcje.

    Studia na kierunku arteterapia przygotowują absolwenta do prowadzenia artystyczno-terapeutycznej aktywności skierowanej w stronę osób z niepełnosprawnościami o różnej etiologii, specyfice i wymiarze, osób z zaburzeniami dotyczącymi funkcjonowania społecznego, emocjonalnego, psychicznego czy edukacyjnego, wymagającymi wsparcia. Jest przygotowany do działań o charakterze rewalidacyjnym, rehabilitacyjnym czy reedukacyjnym w oddziałach szpitalnych, sanatoriach, ośrodkach wsparcia dziennego, domach opieki społecznej, świetlicach socjoterapeutycznych, warsztatach terapii zajęciowej, ośrodkach integracyjnych i innych placówkach prowadzących arteterapię z zachowaniem poszanowania odmienności i indywidualnych potrzeb pacjentów i wychowanków.

    Wymagania rekrutacyjne

     


    Studia I stopnia

     

    W procesie rekrutacji na studia I stopnia na kierunku Arteterapia brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:

    • Język polski
    • Język obcy nowożytny
    • Jeden przedmiot do wyboru spośród: historia, wiedza o społeczeństwie, filozofia, historia sztuki, historia muzyki, język łaciński i kultura antyczna

    Dowiedz się więcej

     

     

  • PEDAGOGIKA Stopień: I II REKRUTACJA

    Uczelnie Katowice - kierunek Pedagogika
    Celem studiów pedagogicznych jest wyposażenie absolwentów w wiedzę pedagogiczną, uzupełnioną elementami wykształcenia filozoficznego, psychologicznego i socjologicznego; ukształtowanie umiejętności pedagogicznego myślenia, analizowania rzeczywistości wychowawczej, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych; przekazanie podstawowych umiejętności ułatwiających realizację procesu wychowawczego w różnych placówkach; ukształtowanie podstaw teoretycznych do dalszego samokształcenia.
    Wymagania rekrutacyjne

     


    Studia I stopnia

     

    W procesie rekrutacji na studia I stopnia na kierunku Pedagogika brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:

    • Język polski
    • Język obcy nowożytny
    • Jeden przedmiot do wyboru spośród: biologia; chemia; filozofia; fizyka i astronomia; geografia; historia; historia sztuki; język łaciński i kultura antyczna; wiedza o społeczeństwie, matematyka

    Dowiedz się więcej

     


     


    Studia II stopnia

     

    Postępowanie kwalifikacyjne obejmuje - konkurs dyplomów ukończenia studiów z tytułem licencjata JEDYNIE z kierunku pedagogika lub kierunków humanistycznych i społecznych oraz średnia ocen ze studiów I stopnia bądź nauki w Kolegium, przy czym wagi ocen są ustalane według przelicznika: ocena na dyplomie 40% oraz średnia ocen ze studiów 60%.

     

    Dowiedz się więcej

  • PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA Stopień: Jednolite REKRUTACJA

    Kierunek studiów pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna (Pre-school and early-school pedagogy) przygotowują absolwentów do samodzielnego, refleksyjnego, krytycznego i twórczego funkcjonowania w obszarze szeroko pojętej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

    W toku studiów studenci realizują moduły, obejmujące przygotowanie pedagogiczne i nauczycielskie zgodne z obowiązującymi przepisami prawnymi, które ujęte zostały w następujące bloki: psychologiczny; ogólnopedagogiczny; humanistyczno-społeczny; ogólnodydaktyczny; pedeutologiczny; medialno-technologiczny; zdrowotny; projektowo-badawczy; wprowadzający; polonistyczny; matematyczny; społeczno-przyrodniczy; techniczno-informatyczny; artystyczny; diagnostyczno-terapeutyczny; prakseologiczny – wychowanie przedszkolne; prakseologiczny – edukacja wczesnoszkolna; język obcy; praca z dzieckiem w środowisku zróżnicowanym kulturowo; przedmioty fakultatywne i praktyki pedagogiczne. Program zakłada indywidualizację procesu nauczania, organizację środowiska wychowawczego, a także przekazanie kompleksowej wiedzy merytorycznej i metodycznej, przygotowującej studenta do aktywnej, nowatorskiej pracy edukacyjnej z dzieckiem, szerokie przygotowanie w zakresie metod oraz technik aktywizujących i kompensacyjnych w edukacji oraz różnorodnych form stymulacji aktywności dziecka. Celem studiów jest przygotowanie studenta do pełnienia roli kompetentnego nauczyciela przedszkola oraz nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej, wyposażenie w wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie pracy pedagogicznej z dziećmi oraz rozwijanie indywidualnych predyspozycji wychowawczych.

    Perspektywy zawodowe:

    Absolwent studiów  po ich ukończeniu będzie przygotowany do realizacji zadań  związanych z pedagogiką przedszkolną i wczesnoszkolną w przedszkolach i szkołach różnych typów i form organizacji edukacji dzieci (w tym państwowych i samorządowych, prywatnych) organizacjach pozarządowych, instytucjach kulturalno-oświatowych i oświatowych, instytucjach  wychowania pozaszkolnego i opiekuńczo-wychowawczych, a także innych podmiotach życia społecznego związanych z edukacją dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Absolwent będzie przygotowany do działalności edukacyjnej nie tylko z małymi dziećmi, ale także z ich rodzinami, będzie potrafił współpracować ze środowiskiem lokalnym na rzecz zapewnienia dzieciom korzystnych warunków rozwoju. Będzie charakteryzował się takimi cechami osobowości jak: refleksyjny praktyk (poddaje ocenie i namysłowi posiadaną wiedzę i kompetencje), spolegliwy opiekun (wykazujący się gotowością do troski o zrównoważony rozwój swoich podopiecznych), ekspert od rozwoju dziecka (posiadający bogatą wiedzę i wyposażony w umiejętności diagnozy oraz rozwoju swoich podopiecznych), członek zespołu/ów (współpracujący z innymi nauczycielami oraz instytucjami celem podnoszenia swoich kompetencji zawodowych), erudyta (posiadający interdyscyplinarną i zinterioryzowaną wiedzę o świcie, co pozwala mu na profesjonalne prowadzenie zajęć), pozytywnie nastawiony do nowych doświadczeń i propozycji zmian w warunkach edukacji), osoba mająca świadomość rozwoju swoich zainteresowań w toku samorealizacji z jednoczesnym pożytkiem dla swoich podopiecznych (zjawisko tzw. modelowania pasji). Ukończenie studiów uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych, dotyczących doskonalenia pracy nauczyciela, zdobywania dodatkowych kwalifikacji i kompetencji (np. zarządzania, terapeutycznych, nauczania przedmiotowego).

    Wymagania rekrutacyjne

     


    Studia jednolite magisterskie

     

    Kwalifikacja obejmuje konkurs świadectw dojrzałości — pod uwagę brana będzie średnia arytmetyczna wyników przedmiotów zdawanych na egzaminie maturalnym w części pisemnej.

    W przypadku kandydatów legitymujących się wynikiem egzaminu maturalnego zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym w postępowaniu kwalifikacyjnym uwzględniany będzie korzystniejszy wynik.

    Dowiedz się więcej

  • PEDAGOGIKA SPECJALNA Stopień: Jednolite REKRUTACJA

    Uczelnie Katowice - kierunek Pedagogika specjalna
    Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika specjalna umożliwiaja zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy dotyczącej prawidłowości rozwoju człowieka, poznanie przyczyn odchyleń organicznych, psychicznych i społecznych od normy. Pozwalają na nabyciue umiejętności podejmowania adekwatnych oddziaływań edukacyjnych, rehabilitacyjnych i resocjalizacyjnych wobec osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie. Studia trwają trzy lata i są realizowane przez sześć semestrów. Odbywają się w trybie stacjonarnym (dziennym) oraz niestacjonarnym (zaocznym). Studia kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata w zakresie wybranej specjalności. Absolwent studiów na kierunku pedagogika specjalna zrealizował program kształcenia ogólnego (filozofia, psychologia, metodologia, socjologia, biomedyczne podstawy funkcjonowania człowieka), jak i treści kształcenia pedagogicznego (pedagogika, historia wychowania, dydaktyka, teoria wychowania) oraz treści kształcenia specjalizacyjnego i metodycznego.
    Wymagania rekrutacyjne

     


    Studia jednolite magisterskie

     

    Kwalifikacja obejmuje konkurs świadectw dojrzałości — pod uwagę brana będzie średnia arytmetyczna wyników przedmiotów zdawanych na egzaminie maturalnym w części pisemnej.

    W przypadku kandydatów legitymujących się wynikiem egzaminu maturalnego zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym w postępowaniu kwalifikacyjnym uwzględniany będzie korzystniejszy wynik.

    Dowiedz się więcej

     

  • PSYCHOLOGIA Stopień: Jednolite REKRUTACJA

    Uczelnie Katowice - kierunek Psychologia
    Absolwent studiów psychologicznych w Uniwersytecie Śląskim musi posiadać gruntowną wiedzę teoretyczną, obejmująca podstawowe działy psychologii i dwa – wybrane przez niego – obszary zastosowań wiedzy podstawowej. Z uwagi na to, że studiowanie względnie nowej i dynamicznie rozwijającej się gałęzi nauki jaką jest psychologia, wymaga ciągłego uzupełniania wiedzy, absolwent przygotowany jest do ustawicznego kształcenia, także po skończeniu studiów. Adept psychologii powinien również posiąść w toku studiów umiejętność planowania i przeprowadzania badań empirycznych, konstruowania diagnostycznych narzędzi psychologicznych oraz analizowania wyników badań z zachowaniem wszelkich rygorów metodologicznych. Absolwent tego kierunku powinien również być w stanie zastosować wiedzę teoretyczną i swoje zawodowe umiejętności warsztatowe w praktyce psychologicznej. Istotnym aspektem w kształceniu psychologów jest wymiar etyczny; ponieważ psycholog pracuje z ludźmi, którzy obdarzyli go zaufaniem, takie cechy jak wiedza i świadomość etyczna oraz wrażliwość na problemy i dylematy etyczne, pojawiające się w praktyce, traktowane są jako kluczowe efekty kształcenia psychologicznego.  Absolwent kierunku psychologia posiada podstawową wiedzę teoretyczną i empiryczną z zakresu psychologii ogólnej (procesy poznawcze, emocje, motywacja, osobowość, różnice indywidualne), psychologii społecznej, psychologii rozwoju człowieka i psychopatologii. Uzyskuje przygotowanie warsztatowe umożliwiające planowanie własnych badań i procesu diagnostycznego (metodologia badań psychologicznych, metody statystyczne, metody diagnozy psychologicznej, psychometria). Absolwent jest ogólnie przygotowany do rozpoznawania indywidualnych i społecznych problemów psychologicznych oraz niesienia pomocy innym i planowania interwencji psychologicznej (komunikacja interpersonalna, pomoc psychologiczna, interwencja kryzysowa, propedeutyka psychologii stosowanej, etyka zawodu psychologa). W trakcie studiów uzyskuje również wiedzę z zakresu szeregu przedmiotów uzupełniających (filozofia, socjologia, biologiczne podstawy zachowania, logika, psychiatria) oraz wybranych przez siebie przedmiotów fakultatywnych.
    Wymagania rekrutacyjne

     


    Studia jednolite magisterskie

     

    W procesie rekrutacji na studia jednolite magisterskie na kierunku Psychologia brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:

    • Język polski
    • Język obcy nowożytny 
    • Matematyka
    • Jeden przedmiot do wyboru spośród: biologia, chemia, filozofia, fizyka i astronomia, geografia, historia, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie

    Dowiedz się więcej

     

  • ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI Stopień: I REKRUTACJA

    Celem nadrzędnym proponowanych studiów jest rozwijanie wiedzy studentów, ich umiejętności i postaw, niezbędnych dla występowania w roli specjalisty zajmującego się zarządzaniem zasobami ludzkimi w trzech sektorach gospodarki: przedsiębiorstwach, organizacjach administracji publicznej i podmiotach ekonomii społecznej. Zarządzanie zasobami ludzkimi wymaga obecnie innego spojrzenia na zarządzanie, uwzględniające-go różnorodność podejść, metod i technik skutecznego wykorzystywania potencjału na poziomie jednostki, grupy i całych systemów organizacyjnych. Celem szczegółowym studiów jest dostarczenie wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w odniesieniu do organizacji i zespołów pracowniczych, wyposażenie studentów w umiejętności i kompetencje społeczne, niezbędne do efektywnego wykorzystania instrumentów zarządzania zasobami ludzkimi i rozwiązywania problemów natury społecznej, ekonomicznej, finansowej, psychologicznej, prawnej w obszarze zarządzania ludźmi i komunikacji międzyludzkiej. Ważnym elementem programu studiów są zagadnienia obejmujące: wiedzę na temat standardów zarządzania zasobami ludzkimi i funk-cji personalnej w organizacjach oraz pozyskiwanie, rozwój, ocenianie i motywowanie pracowników. Program uwzględnia organizacyjne, międzyorganizacyjne i zespołowe powiązania i relacje wymagające kompetencji relacyjnych, więc w szczególności ma na celu uwrażliwienie studentów na relacyjne aspekty zarządzania, wykształcenie umiejętności ich rozumienia, a także sprawnego ich rozwiązywania. Te aspekty są różnej natury: psychospołecznej, organizacyjnej, komunikacyjnej, praw-nej, technologicznej. Rozumienie ich pozwoli studentowi opanować odpowiednie umiejętności poprowadzenia administracyjnego działu kadr, stworzenie warunków pracy sprzyjających dobrostanowi człowieka i jego efektywności oraz przestrzegania zasad prawa, w szczególności tych dotyczących zarządzania ludźmi.

    Wymagania rekrutacyjne

     


    Studia I stopnia

     

    W procesie rekrutacji na studia I stopnia na kierunku Zarządzanie zasobami ludzkimi brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:

    • Język polski
    • Język obcy nowożytny
    • Dowolny przedmiot o najwyższym wyniku

    Dowiedz się więcej

Opinie (3)

Karolina Ocena

Studiując psychologię nie można się nudzić. Oprócz zajęć bardzo ważna jest samodzielna nauka oraz ta ciekawość drugiego człowieka, bez której przecież nie byłoby psychologii. Studiuję bo chcę pomagać. Zwłaszcza młodym ludziom, zagubionym w dzisiejszym nieprzyjaznym świecie. Wybrałam Uniwersytet Śląski bo to dobra uczelnia, a poza tym wybór specjalności jest bardzo duży.

basia Ocena

Pedagogika to studia zarówno dla ludzi wrażliwych, jak i twardych i silnych psychicznie. Dlatego nie należą do najłatwiejszych. Podczas nauki trzeba zmierzyć się z różnymi problemami, z którymi nie każdy dałby sobie radę. To, co najbardziej lubię w studiach pedagogicznych na Uniwersytecie Śląskim to możliwość poznania wielu dziedzin, bez których pedagogika byłaby suchą, nic nie znaczącą, podręcznikową dziedziną.

Basia Ocena

Uniwersytet Śląski to duża i znacząca uczelnia, a dyplom jej ukończenia na pewno otwiera wiele drzwi.