LOGICZNE, ŻE LOGISTYKA!

LOGICZNE, ŻE LOGISTYKA!

LOGICZNE, ŻE LOGISTYKA!

LOGICZNE, ŻE LOGISTYKA!

Umiesz spojrzeć na projekt i rzeczywistość z szerszej perspektywy? Zostań logistykiem! Zwłaszcza, jeśli swoją przyszłość wiążesz z Łodzią, która – jako geograficzne centrum kraju i Europy – coraz efektywniej pracuje na miano logistycznej „ziemi obiecanej”. O przyszłości transportu kolejowego, wizjach dotyczących łódzkich inwestycji, cechach, które przydają się w pracy logistyka oraz perspektywach rozwoju dla uczniów i studentów zainteresowanych branżą logistyczną, rozmawiamy z Pawłem Trojanowskim, Dyrektorem Pionu Logistyki w BSH.

 

1. Niespełna rok – tyle trwała budowa imponującego centrum logistycznego, które wyróżnia własna bocznica kolejowa. Oficjalne otwarcie kompleksu wzbudziło niemałe zainteresowanie w branży logistycznej. Jest Pan zadowolony z efektu?

Paweł Trojanowski: Aktualnie zakończyliśmy pierwszy etap inwestycji i muszę przyznać, że efekt jest bardzo zadowalający. Osiągnęliśmy wszystko, co było zakładane w ramach projektu budowy. Budynek w zupełności spełnia swoje zadanie, a pracownicy mogą cieszyć się nowoczesnymi i ergonomicznymi przestrzeniami biurowymi. Kolejny, drugi etap, obejmuje budowę bocznicy kolejowej, której długość będzie wynosić prawie 2,5 km (z czego 600 m wewnątrz hali) i jest to najdłuższy akceptowany przez polskie prawo skład, jaki może poruszać się po torach. Cześć bocznicy kolejowej wewnątrz Centrum Logistycznego jest już ukończona, teraz trwają prace związane z częścią zewnętrzną. Przewidywany czas zakończenia tego etapu projektu to koniec 2018 roku. Jesteśmy pewni, że uda nam się dotrzymać tego terminu.

 

2. Jak ocenia Pan pozycję Polski na międzynarodowym rynku logistycznym, biorąc pod uwagę szereg gigantycznych inwestycji jak ta dla spółki BSH?

P.T.: Niewątpliwie Polska ma silną pozycję na rynku logistycznym. Szczególnie jeżeli bierzemy pod uwagę aspekt geograficzny - położenie w centrum Europy. Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie pod względem wielkości komercyjnych powierzchni magazynowych. Nasz rynek rozwija się bardzo dynamicznie, a rejon łódzki można śmiało określić zagłębiem logistycznym. Położenie miasta w centrum Polski, a tym samym w centrum Europy, niewątpliwie bardzo nam sprzyja. Proszę zwrócić uwagę na ilość nowych obiektów powstających w naszym mieście, za którymi „idą” nowe rozwiązania technologiczne i nowy sprzęt logistyczny. Pod tym względem nasz kraj jest w czołówce Europy. Drugi aspekt, na który chciałbym zwrócić uwagę to transport. Jeśli popatrzymy na transport drogowy, to tutaj jesteśmy zdecydowanie największym usługodawcą na rynku europejskim. Liczne badania wskazują na to, że Polska notuje 20-25% udziału w rynku logistycznym biorąc pod uwagę aspekt drogowy. W tym obszarze rodzime firmy nadają ton rozwojowi logistyki. Trochę gorzej jest z transportem kolejowym, ale planowane inwestycje pozwalają mi mieć nadzieję, że już wkrótce sytuacja ulegnie poprawie. A inwestycja BSH w bocznicę kolejową i transport kolejowy, przyczyni się do nadgonienia opóźnień, które w tej chwili istnieją w tym obszarze. Transport kolejowy jest też ważny ze względów ekologicznych i mam nadzieję, że ta gałąź będzie się dalej intensywnie rozwijać w Polsce. Podsumowując, powinniśmy być dumni z tego jak wypadamy na logistycznym rynku międzynarodowym.

 

3. Firma Panattoni Europe wybudowała dla BSH stację kolejową, którą mianowano największą tego rodzaju inwestycją w Polsce. Z czego wynika nacisk BSH na transport kolejowy?

P.T.: BSH stawia na rozwój transportu kolejowego z trzech względów. Pierwszy z nich to charakterystyka naszych sprzętów. BSH w głównej mierze wytwarza sprzęty wielkogabarytowe, które efektywnie można transportować właśnie za pośrednictwem kolei. Ponadto, z biznesowego punktu widzenia, musimy dywersyfikować środki transportu, aby zmniejszyć ryzyko zagrażające efektywności realizowanych transportów. Transport kolejowy jest naturalną alternatywą dla transportu drogowego.

Po drugie, ważny jest też aspekt finansowy. W niektórych przypadkach, transport kolejowy jest zdecydowanie korzystniejszym rozwiązaniem.

Po trzecie jest to rozwiązanie pro-ekologiczne i to jest nasza kontrybucja w społeczną odpowiedzialność biznesu (ang. CSR Corporate Social Responsibility). Działamy na rzecz środowiska i redukcji emisji dwutlenku węgla. Wśród wartości przyświecających naszej firmie, jedną z ważniejszych, jest odpowiedzialność. Uwzględniamy wpływ naszych działań na społeczeństwo i środowisko naturalne. Im miej samochodów na drogach, tym większe bezpieczeństwo dla osób podróżujących.

 

4. Młodzi ludzie bardzo często decydują się na studia logistyczne, nie zawsze świadomi specyfiki kierunku i kompetencji potrzebnych do pracy w zawodzie związanym z tą dziedziną. Jak, z Pańskiej perspektywy, wygląda profil osoby, która sprawdzi się jako świetny logistyk?

P.T.: Z mojego punktu widzenia, świetny logistyk powinien spełniać dwa najważniejsze kryteria: umieć koncentrować się na całości realizowanego przedsięwzięcia, a nie tylko na wąskim wycinku działalności przedsiębiorstwa. Musi mieć świadomość tego co się dzieje wokół niego i w otaczającym przedsiębiorstwo środowisku. Po drugie, świetny logistyk musi być osobą energiczną. W tej branży zawsze coś się dzieje, sytuacja potrafi zmieniać się dynamicznie, nie ma spokojniejszych momentów. Dodatkowo ważne jest przygotowanie merytoryczne do wykonywania tego zawodu, które można zdobyć na uczelni.

 

5. Jakie jest przeznaczenie Centrum Logistycznego BSH w Łodzi?

Centrum Logistyczne służy firmie do realizacji wysyłek krajowych i eksportowych wszystkich produktów powstających w fabrykach naszej firmy. Centrum obsługuje również dostawy materiałów produkcyjnych dla znajdujących się w Polsce i zagranicznych fabryk BSH.

 

6. Jakie perspektywy zawodowe w kompleksie BSH czekają na potencjalnych kandydatów?

BSH, jako jeden z największych i najlepszych pracodawców w województwie łódzkim, czuje się odpowiedzialna za kształtowanie ścieżki edukacyjnej młodych ludzi. Osoba, która zdecyduje się na związanie swojej ścieżki zawodowej z naszą firmą, na etapie praktyk i stażu może liczyć na atrakcyjne wynagrodzenie, elastyczny czas pracy oraz wsparcie ze strony doświadczonych kolegów i koleżanek. Nabór na praktyki trwa cały rok, także zachęcam do regularnego przeglądania strony www.karierabsh.pl.

 

8. Czy pod względem lokalizacji Centrum Logistycznego BSH Łódź traktowana była priorytetowo? Co zdeterminowało wybór Łodzi jako idealnej strefy pod inwestycję logistyczną?

BSH jest związane z Łodzią od 24 lat, tutaj otworzyliśmy pierwszą fabrykę naszej firmy w Polsce oraz dwie pozostałe. Lokalizacja Centrum Logistycznego w miejscu, gdzie firma jest mocno zakorzeniona wydawała się naturalnym krokiem. Nie bez znaczenia jest również lokalizacja w centrum Polski, a tym samym w centrum Europy, bliskość autostrady A1 i odległość zaledwie 30 km od węzła Łódź Północ, stanowiącego skrzyżowanie autostrad A1 i A2. Z drugiej strony Centrum znajduje się w granicach miasta, co wpływa na komfort pracowników. Dzięki obecnym w mieście ośrodkom edukacyjnym tj. politechnika czy uniwersytet, możemy liczyć w przyszłości na współpracę z wysokiej jakości specjalistami.

 

9. Jakie są możliwości składowania towarów na terenie kompleksu logistycznego przy ul. Jędrzejowskiej?

Centrum podzielone jest na dwie części. Pierwsza z nich to tzw. magazyn blokowy i tutaj składowane są wyroby gotowe oraz palety z towarem, które można układać piętrowo. W drugiej części znajdują się regały do składowania palet, gdzie zastosowanie znajdują specjalistyczne wózki sterowane indukcyjnie. Wykorzystanie tego typu urządzeń zapewnia bezpieczeństwo operacji oraz wysoką produktywność składowania.

 

11. Jakie cele biznesowe zakłada inwestycja?

Centrum przyczyni się do jeszcze szybszej obsługi naszych klientów w Polsce i za granicą. Wspiera optymalizację i synergię procesów produkcyjnych, które teraz mogą być prowadzone z jednej lokalizacji.

 

12. Jak przebiega współpraca Centrum Logistycznego BSH z absolwentami łódzkich uczelni? Stawiacie Państwo na wspieranie młodych osób, które dopiero szukają dla siebie miejsca na rynku pracy? Na przykład poprzez programy stażów i praktyk.

Jesteśmy absolutnie otwarci na współpracę z młodymi ludźmi i wspieramy ich rozwój poprzez program stażów i praktyk, na które rekrutacja trwa cały rok. Umożliwiamy studentom pisanie pracy dyplomowej pod patronatem BSH. Współpracujemy również z uczniami z innych szkół: obecnie praktyki odbywa u nas grupa 15 osób z technikum. Uczniowie ci zdobywają swoje pierwsze doświadczenia zawodowe w naszym centrum przy ul. Jędrzejowskiej.

Komentarze (0)