Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
Artykuł archiwalny
Opracowanie zawiera zasady rekrutacji na studia w roku akademickim 2024/2025 na Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie. W zestawieniu znajdziesz informacje na temat rekrutacji na poszczególne kierunki studiów, przeliczniki punktów, przedmioty maturalne brane pod uwagę w procesie kwalifikacji, limity miejsc oraz terminy rekrutacji 2024.
UCHWAŁA NR 122.2023 Senatu Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie z dnia 28 czerwca 2023 r. w sprawie warunków, trybu, terminów rozpoczęcia i zakończenia oraz sposobu przeprowadzenia re- krutacji na I rok studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie na rok akademicki 2024/2025
Na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 742 z póź. zm.) oraz § 116 ust. 1 Statutu Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie, Senat Uniwersytetu postanawia co następuje:
Uchwala się warunki, tryb, terminy rozpoczęcia i zakończenia oraz sposobu przeprowadzenia rekrutacji na I rok studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych stu- diów magisterskich w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie na rok akademicki 2024/2025, któ- rych treść stanowi załącznik do niniejszej uchwały:
oraz
„Kryteria kwalifikacji na studia w roku akademickim 2024/2025 w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie” określone w załączniku Nr 1 – do warunków, trybu, terminów rozpoczęcia i zakoń- czenia oraz sposobu przeprowadzenia rekrutacji na I rok studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich w Uniwersytecie Jana Długo- sza w Częstochowie na rok akademicki 2024/2025.”
„Tryb postępowania kwalifikacyjnego przy przyjęciu na I rok studiów”, określony w załączniku Nr 2
– do warunków, trybu, terminów rozpoczęcia i zakończenia oraz sposobu przeprowadzenia rekru- tacji na I rok studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia oraz jednoli- tych studiów magisterskich w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie na rok akademicki 2024/2025.”
Uchwałę podjęto w głosowaniu jawnym
tak- 24, nie- 0, wstrzymujących się - 0,
w którym uczestniczyło 24 senatorów, spośród 30 członków Senatu UJD z prawem głosu.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Senatu
Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie
prof. dr hab. Anna Wypych-Gawrońska
Załącznik
do Uchwały Senatu nr 122.2023 Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie
WARUNKI, TRYB, TERMINY ROZPOCZĘCIA I ZAKOŃCZENIA ORAZ SPOSÓB PRZEPROWADZENIA REKRUTACJI NA I ROK STUDIÓW STACJONARNYCH I NIESTACJONARNYCH PIERWSZEGO I DRUGIEGO STOPNIA ORAZ JEDNOLITYCH STUDIÓW MAGISTERSKICH W UNIWERSYTECIE JANA DŁUGOSZA W CZĘSTOCHOWIE NA ROK AKADEMICKI 2024/2025
Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie prowadzi nabór kandydatów na I rok studiów stacjonarnych i nie- stacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, w ramach planowanej liczby miejsc dla poszczególnych kierunków na podstawie: konkursu świadectw dojrzałości, konkursu dyplo- mów studiów pierwszego stopnia, zdanego egzaminu praktycznego, średniej ocen ze studiów pierwszego stopnia lub rozmowy kwalifikacyjnej.
Kryteria kwalifikacji na studia w roku akademickim 2024/2025 w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstocho- wie” określa Załącznik Nr 1 do niniejszych warunków rekrutacji.
Tryb postępowania kwalifikacyjnego przy przyjęciu na I rok studiów określa Załącznik nr 2 do niniejszych wa- runków rekrutacji.
Jeżeli liczba kandydatów będzie mniejsza od planowanej liczby miejsc na kierunku, na którym jest przewi- dziany konkurs świadectw, decyzją Rektora można odstąpić od postępowania rekrutacyjnego i przyjąć wszyst- kich zgłoszonych kandydatów na podstawie złożonych wymaganych dokumentów.
Postępowanie kwalifikacyjne ma charakter konkursowy. Oceny uzyskane w wyniku postępowania kwalifikacyj- nego są przeliczane na punkty zgodnie z Załącznikiem Nr 2 do niniejszych warunków rekrutacji. Według potrzeb oceny są przeliczane na punkty, a punkty na oceny, końcowy wynik egzaminów wstępnych jest wyrażony w punk- tach lub % pkt.
Na studia drugiego stopnia na kierunkach: inżynieria bezpieczeństwa oraz malarstwo prowadzona będzie również rekrutacja na semestr letni, zgodnie z kryteriami kwalifikacji i trybem postępowania kwalifikacyjnego określonymi w niniejszych warunkach rekrutacji.
Kandydat posiadający dyplom lub zaświadczenie o wynikach matury międzynarodowej (IB) lub matury euro- pejskiej (EB) może ubiegać się o przyjęcie na studia na zasadach obowiązujących kandydatów z nową maturą. Zaświadczenie o wynikach matury międzynarodowej będzie honorowane tylko w roku wydania zaświadcze- nia.
Postępowanie kwalifikacyjne dla kandydatów z maturą międzynarodową (IB) lub maturą europejską (EB) od- bywa się zgodnie z warunkami i trybem rekrutacji na studia w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie określonych w Załączniku Nr 2 do niniejszych warunków rekrutacji.
Kandydaci na studia stacjonarne i niestacjonarne zamiast świadectwa dojrzałości składają zaświadczenie o przystąpieniu do matury międzynarodowej lub europejskiej oraz świadectwo ukończenia szkoły średniej, świadectwo dojrzałości zobowiązani są dostarczyć zgodnie z terminarzem obowiązującym kandydatów na stu- dia stacjonarne i niestacjonarne.
Kandydaci z maturą dwujęzyczną z języka obcego nie przystępują do części podstawowej, zatem należy uznać to za zwolnienie z tego poziomu egzaminu, czyli przyznanie maksymalnej liczby 100% punktów.
Do przeliczenia wyniku egzaminu zdanego na poziomie rozszerzonym należy przyjąć, że 30% punktów z ma- tury dwujęzycznej jest równoważne 40% punktów z matury na poziomie rozszerzonym. Wynik maksymalny nie powinien przekroczyć 100%.
Szczegółowe zasady przyjmowania na studia laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego określa Uchwała nr ……/23 Senatu Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie z dnia 28 czerwca 2023. w sprawie „Zasad przyjmowania laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego i laureatów konkursów między- narodowych oraz ogólnopolskich”
Podstawą zwolnienia z postępowania kwalifikacyjnego w przyjęciu na studia pierwszego stopnia jest zaświad- czenie stwierdzające uzyskanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady stopnia centralnego lub laureatów kon- kursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich z danej olimpiady do dnia zakończenia rejestracji kandydatów na studia.
Przyjęcie na pierwszy rok studiów pierwszego stopnia na podstawie warunków wskazanych w ust. 1 i 2 moż- liwe jest tylko raz i tylko w tej rekrutacji, która odbywa się w roku uzyskania świadectwa maturalnego.
Przyjęcie na studia na podstawie potwierdzonych efektów uczenia się odbywać się będzie według odrębnych prze-
pisów.
Wszystkie czynności w imieniu kandydata związane z procesem rekrutacji mogą wykonywać osoby pełnoletnie posiadające pełnomocnictwo w tym zakresie, legitymujące się swoim dokumentem tożsamości wymienionym w tymże upoważnieniu. Oryginał pełnomocnictwa należy przechowywać w dokumentacji rekrutacyjnej kandydata, jeżeli kandydat rekrutuje się na kilka kierunków wymagane jest pełnomocnictwo na każdym kierunku.
Osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia nie później niż w ostatnim dniu rejestracji na kierunek wnosi opłatę rekrutacyjną w wysokości ustalonej przez Rektora UJD w Częstochowie na wygenerowane w systemie IRK in- dywidualne konto bankowe kandydata. Brak opłaty rekrutacyjnej, uiszczonej najpóźniej ostatniego dnia reje- stracji na kierunek, wyklucza z postępowania rekrutacyjnego.
Opłata za przeprowadzenie rekrutacji na studia wynosi 85 zł, z tym że:
w przypadku konieczności sprawdzenia uzdolnień artystycznych – opłata wynosi 150 zł;
w przypadku przeprowadzania egzaminu wstępnego, w tym sprawdzianu sprawności fizycznej – opłata wy- nosi 100 zł.
Po zakończeniu rekrutacji podstawowej na danym kierunku Rektor może podjąć decyzję o przeprowadzeniu dodatkowego naboru w jednym z dwóch dostępnych trybów: dodatkowa rekrutacja lub rekrutacja uzupełniająca:
Rekrutacja dodatkowa przeprowadzana jest na zasadach obowiązujących w rekrutacji podstawowej i skiero- wana jest do wszystkich kandydatów na studia, niezależnie czy brali oni udział w rekrutacji podstawowej na dany kierunek. Ogłoszenia o rekrutacjach dodatkowych oraz obowiązujących terminach postępowania rekru- tacyjnego na dany kierunek studiów publikowane są na stronie internetowej Uniwersytetu. Kandydaci zapisują się na wybrany kierunek w systemie IRK i przechodzą kolejne etapy rekrutacji zgodnie z harmonogramem.
Rekrutacja uzupełniająca dotyczy osób, które ubiegały się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jedno- lite studia magisterskie na danym kierunku studiów na rok akademicki, na który jest przeprowadzana rekruta- cja, oraz których wynik egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub przedmiotów został podwyższony w wyniku weryfikacji sumy punktów lub odwołania w art. 44zzz ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2230 z póź. zm.).
Kandydat na studia, który złożył odwołanie o którym mowa w art. 44zzz ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2230 z póź. zm.), od wyniku egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub przedmiotów, składa oświadczenie o złożeniu takiego odwołania w Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej/Komi- sji Rekrutacyjnej Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego w trakcie rejestracji na studia.
Rekrutację na studia przeprowadzają Wydziałowe Komisje Rekrutacyjne/Komisja Rekrutacyjna Collegium Me- dicum im. dr. Władysława Biegańskiego powołane przez dziekana.
Przewodniczącym Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej/Komisji Rekrutacyjnej Collegium Medicum im. dr. Wła- dysława Biegańskiego rekrutacyjnej jest prodziekan wyznaczony przez dziekana.
W skład Wydziałowych Komisji Rekrutacyjnych/ Komisji Rekrutacyjnej Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego wchodzą przedstawiciele nauczycieli akademickich z właściwych wydziałów i Collegium Medi- cum im. dr. Władysława Biegańskiego oraz przedstawiciele pracowników niebędący nauczycielami.
Nadzór nad pracą Wydziałowych Komisji Rekrutacyjnych/Komisji Rekrutacyjnej Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego sprawuje Uczelniana Komisja Rekrutacyjna.
Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną powołuje Rektor.
Przewodniczącym Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej jest właściwy prorektor ds. studenckich.
W skład Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej wchodzą przedstawiciele nauczycieli akademickich z właściwych Wydziałów/Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego, przedstawiciel pracowników niebędący na- uczycielami oraz przedstawiciel studentów.
Do zadań Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej/Komisji Rekrutacyjnej Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego należy w szczególności:
przestrzeganie terminów i zadań ustalonych w harmonogramie rekrutacji;
pobieranie z systemu IRK (Internetowa Rekrutacja Kandydatów) i przetwarzanie pliku zawierającego listę oraz dane kandydatów;
podejmowanie decyzji o dopuszczeniu kandydatów do postępowania rekrutacyjnego;
zawiadomienie kandydatów o terminie i miejscu postępowania kwalifikacyjnego;
przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego;
przyjmowanie i sprawdzanie kompletności dokumentów kandydatów;
nadzór nad właściwym wypełnieniem danych osobowych kandydatów w systemie IRK; w tym weryfikacja danych osobowych z dokumentem tożsamości, w przypadku rozbieżności dokonywanie korekty w syste- mie IRK;
zawiadomienie kandydatów o wynikach postępowania kwalifikacyjnego;
podejmowanie decyzji o przyjęciu na studia w ramach ustalonego limitu przyjęć;
sporządzanie dokumentacji z rekrutacji (listy przyjętych, protokoły zbiorcze i indywidualne, listy rankingowe, sprawozdanie EN-1 i inne);
przekazanie kompletu dokumentów kandydatów przyjętych na I rok studiów do Działu Spraw Studenckich celem dokonania rejestracji w albumie studentów.
Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna/Komisja Rekrutacyjna Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegań-
skiego ogłasza listę osób przyjętych na dany kierunek studiów w systemie IRK oraz na tablicy ogłoszeń.
Do egzaminowania uprawnieni są nauczyciele akademiccy.
Terminy rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji:
rekrutacja na semestr zimowy
rozpoczęcie: nie później niż 1 czerwca 2024 r.
zakończenie: 30 września 2024 r.
rekrutacja na semestr letni
rozpoczęcie: nie później niż 1 lutego 2025 r.
zakończenie: 28 lutego 2025 r.
Rektor na wniosek dziekana może wyrazić zgodę na przeprowadzenie naboru po 1 października w przypadku rekrutacji na semestr zimowy lub po 1 marca w przypadku rekrutacji na semestr letni, pod warunkiem, że osoby przyjęte na studia będą miały możliwość uzyskania zakładanych efektów uczenia się.
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na studia stacjonarne i niestacjonarne na semestr zimowy lub letni reje- strują się przez stronę internetową www.rekrutacja.ujd.edu.pl z dowolnego komputera podłączonego do In- ternetu z możliwością drukowania dokumentów.
Podczas rejestracji kandydaci wypełniają formularz-podanie, umieszczają fotografię w formie elektronicznej (jpg), następnie otrzymują indywidualne konto, na które dokonują opłaty rekrutacyjnej w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji.
Kandydaci na studia pierwszego stopnia umieszczeni na liście przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną/Komi- sję Rekrutacyjną Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego jako zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne i niestacjonarne winni złożyć następujące dokumenty w formie papierowej:
wydrukowany i podpisany formularz (ankietę osobową),
kopię świadectwa dojrzałości (oryginał do wglądu)
dowód wpłaty z tytułu ubiegania się o przyjęcie na studia,
aktualną fotografię kandydata, zgodne z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz jedna w formie elektronicznej (jpg),
Kandydaci na studia drugiego stopnia umieszczeni na liście przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną/ Komisję Rekrutacyjną Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego jako zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne i niestacjonarne winni złożyć następujące dokumenty w formie papierowej:
wydrukowany i podpisany formularz (ankietę osobową),
kopię dyplomu studiów wyższych wraz z kopią suplementu (oryginał do wglądu),
dowód wpłaty z tytułu ubiegania się o przyjęcie na studia,
aktualną fotografię kandydata, zgodne z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz jedna w formie elektronicznej (jpg),
W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć (niedostarczenia dokumentów przez kandydatów umieszczonych na liście wstępnie zakwalifikowanych), dopełnienie limitu przyjęć będzie odbywać się w dalszym ciągu jedynie na podstawie liczby punktów uzyskanych w procesie rekrutacji i miejsca na liście rankingowej. Kandydat może na bieżąco sprawdzać w systemie IRK, czy został wstępnie zakwalifikowany do przyjęcia na studia, używając swojego identyfikatora i hasła.
Kandydaci na studia dokonują czynności związanych z rekrutacją zgodnie z harmonogramem rekrutacji.
Kandydaci cudzoziemcy ubiegający się o przyjęcie na studia rejestrują się przez stronę www.rekruta- cja.ujd.edu.pl – Internetowa Rekrutacja Kandydatów (IRK) z dowolnego komputera podłączonego do Inter- netu:
wypełniają kwestionariusz osobowy wypełniony w systemie IRK;
dokonują opłaty za postępowanie rekrutacyjne na indywidualne konto w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji;
zamieszczają skan świadectwa dojrzałości polskiej matury lub jej zagranicznego odpowiednika opatrzo- nego apostille lub poddane legalizacji wraz z tłumaczeniem na język polski (studia I stopnia lub jednolite magisterskie)
zamieszczają skan dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz skan dokumentu potwierdzającego wy- niki studiów wyższych wraz z tłumaczeniem na język polski;
zamieszczają aktualną fotografie kandydata (35x45 mm), zgodne z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz w formie elektronicznej (jpg.);
zamieszczają skan dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego na poziomie umożliwiającym studiowanie (poziom B2);
inne dokumenty lub decyzje, na podstawie których cudzoziemiec nie będzie wnosić opłat za studia (np.: Karta Polaka, decyzja o zezwoleniu na pobyt stały).
Oryginały dokumentów uprawniających do podjęcia studiów należy będzie dostarczyć i przedstawić (do wglądu) w Dziekanacie danego Wydziału/Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego w terminie wskazanym w harmonogramie rekrutacji.
Świadectwa zagraniczne uzyskane poza granicami Polski (oprócz dyplomu matury międzynarodowej (Interna- tional Baccalaureate) i świadectwa matury europejskiej (European Baccalaureate) muszą być opatrzone apo- stille lub poddane legalizacji.
Dyplomy studiów wyższych uzyskane poza granicami Polski muszą być opatrzone apostille lub poddane legalizacji.
Wszystkie dokumenty sporządzone w języku innym niż polski muszą być przetłumaczone na język polski przez polskiego tłumacza przysięgłego lub tłumacza przysięgłego z UE (jeżeli w danym kraju funkcjonuje instytucja tłumacza przysięgłego), lub konsula RP właściwego dla państwa, na którego terytorium lub w którego systemie prawnym wydano dokument. Tłumaczenie może również wykonać biuro tłumaczeń, ale wtedy powinno ono zostać poświadczone przez polski konsulat lub tłumacza przysięgłego.
W przypadku cudzoziemców ubiegających się o przyjęcie na studia prowadzone w języku polskim, na studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, wymagane jest posiadanie doku- mentu potwierdzającego znajomość języka polskiego na poziomie min. B2. Dokumentem potwierdzającym znajomość języka polskiego na poziomie min. B2 jest:
świadectwo polskiej matury;
zaświadczenie o ukończeniu rocznego kursu przygotowawczego do podjęcia nauki w języku polskim w jednostkach wyznaczonych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki (szkołach językowych). Takim zaświadcze- niem jest na przykład zaświadczenie o ukończeniu rocznego kursu przygotowawczego przez stypendystów programów NAWA;
oficjalny certyfikat j. polskiego (certyfikatpolski.pl);
dokument potwierdzający zdanie egzaminu z języka polskiego na poziomie minimum B2, wydany przez szkołę językową;
dyplom studiów w zakresie filologii polskiej;
dyplom studiów prowadzonych w języku polskim.
Kandydaci, którzy nie posiadają dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego, zobowiązani są do odbycia rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzającej stopień znajomości języka.
W przypadku cudzoziemców ubiegających się o przyjęcie na studia prowadzone w języku angielskim, na stu- dia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, zobowiązani są do przedło- żenia dokumentu potwierdzającego znajomość j. angielskiego na poziomie co najmniej. B2.
Kandydaci, którzy nie posiadają dokumentu potwierdzającego znajomość języka angielskiego, zobowiązani są do odbycia rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzającej stopień znajomości języka.
W przypadku sprawdzianu umiejętności praktycznych oraz rozmowy kwalifikacyjnej na wniosek kandydata istnieje możliwość przeprowadzenia ich w formie zdalnej.
Artykuł ma charakter poglądowy. Przed podjęciem jakichkolwiek działań na podstawie uzyskanych
informacji z niniejszego serwisu, należy je dodatkowo zweryfikować na stronie uczelni:
Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie