Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
Opracowanie zawiera zasady rekrutacji na studia w roku akademickim 2025/2026 na Politechnice Śląskiej. W zestawieniu znajdziesz informacje na temat rekrutacji na poszczególne kierunki studiów, przeliczniki punktów, przedmioty maturalne brane pod uwagę w procesie kwalifikacji, limity miejsc oraz terminy rekrutacji 2025.
UCHWAŁA NR 42/2024 SENATU POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ z dnia 17 czerwca 2024 r. w sprawie warunków, trybu, terminu rozpoczęcia i zakończenia oraz sposobu przeprowadzenia rekrutacji na studia na Politechnice Śląskiej rozpoczynające się w roku akademickim 2025/2026
Na podstawie art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (j.t. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.) oraz § 18 ust. 1 pkt 9 Statutu Politechniki Śląskiej (Monitor Prawny PŚ z 2020 r. poz. 339, z późn. zm.) Senat Politechniki Śląskiej postanawia, co następuje:
§ 1
Uchwala się „Warunki, tryb, termin rozpoczęcia i zakończenia oraz sposób przeprowadzenia rekrutacji na studia na Politechnice Śląskiej rozpoczynające się w roku akademickim 2025/2026” stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Rektor PŚ: A. Mężyk
ZAŁĄCZNIK do uchwały nr 42/2024 Senatu Politechniki Śląskiej z dnia 17 czerwca 2024 r.
Warunki, tryb, termin rozpoczęcia i zakończenia oraz sposób przeprowadzenia rekrutacji na studia na Politechnice Śląskiej rozpoczynające się w roku akademickim 2025/2026
§ 1
Na studia pierwszego stopnia, prowadzone w języku polskim lub w języku angielskim, może być przyjęta osoba, która posiada:
świadectwo dojrzałości albo świadectwo dojrzałości i zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów, o których mowa w przepisach o systemie oświaty,
świadectwo dojrzałości i dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika, o których mowa w przepisach o systemie oświaty,
świadectwo dojrzałości i dyplom zawodowy w zawodzie nauczanym na poziomie technika, o których mowa w przepisach o systemie oświaty,
świadectwo dojrzałości i zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów oraz dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika, o których mowa w przepisach o systemie oświaty,
świadectwo dojrzałości i zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów oraz dyplom zawodowy w zawodzie nauczanym na poziomie technika, o których mowa w przepisach o systemie oświaty,
świadectwo lub inny dokument uznany w drodze decyzji administracyjnej właściwego kuratora oświaty w Rzeczypospolitej Polskiej za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia zgodnie z art. 93 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230),
świadectwo i inny dokument lub dyplom, o których mowa w art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
świadectwo lub dyplom uznany w Rzeczypospolitej Polskiej za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia zgodnie z umową bilateralną o wzajemnym uznawaniu wykształcenia,
świadectwo lub inny dokument uznany za równorzędny polskiemu świadectwu dojrzałości na podstawie przepisów obowiązujących do dnia 31 marca 2015 roku.
Na studia drugiego stopnia, prowadzone w języku polskim lub w języku angielskim, może być przyjęta osoba, która posiada dyplom ukończenia studiów wydany:
w Rzeczypospolitej Polskiej,
za granicą i uznany w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 326 i 327 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (j.t. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.) oraz spełnia kryteria przyjęć określone w tabeli 3.
Dokumenty wydane za granicą powinny być zalegalizowane lub opatrzone apostille. Dokumenty wydane w języku innym niż język polski kandydat składa wraz z tłumaczeniem na język polski poświadczonym przez tłumacza przysięgłego, wykonanym na koszt kandydata.
Cudzoziemcy są obowiązani do posiadania dodatkowo:
dokumentu potwierdzającego posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (j.t. Dz. U. z 2024 r. poz. 146) lub podróżnego ubezpieczenia medycznego o minimalnej kwocie ubezpieczenia w wysokości 30 000 euro,
certyfikatu poświadczającego znajomość języka obcego na poziomie co najmniej B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego – w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia prowadzone w tym języku obcym,
certyfikatu poświadczającego znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, wydanego przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego – w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia prowadzone w języku polskim.
W przypadku braku certyfikatu, o którym mowa w ust. 4, umiejętności językowe może potwierdzić koordynator ds. rekrutacji cudzoziemców lub komisja na podstawie innych dokumentów, rozmowy lub egzaminu.
§ 2
Cudzoziemcy mogą podejmować studia na podstawie:
umów międzynarodowych – na zasadach określonych w tych umowach,
umów zawieranych z podmiotami zagranicznymi przez Politechnikę Śląską – na zasadach określonych w tych umowach,
decyzji ministra,
decyzji dyrektora NAWA w odniesieniu do ich stypendystów,
decyzji administracyjnej rektora.
§ 3
Rekrutacja na studia rozpoczynające się w semestrze zimowym jest przeprowadzana w terminie od 28 maja do 10 października 2025 roku (nabór letni), a na studia rozpoczynające się w semestrze letnim w terminie od 14 stycznia do 6 marca 2026 roku (nabór zimowy).
Rekrutacja jest prowadzona zgodnie z harmonogramem ustalonym przez rektora. Harmonogram może przewidywać podział naboru na tury.
Rekrutacja jest prowadzona poprzez informatyczny system rekrutacyjny. Systemem rekrutacyjnym jest system Internetowej Rekrutacji Kandydatów dostępny na stronie internetowej pod adresem: https://irk.polsl.pl.
§ 4
Postępowanie w sprawie przyjęcia na studia prowadzi Centralna Komisja Rekrutacyjna powołana przez rektora.
Rektor może powołać dodatkowe zespoły do obsługi rekrutacji.
Rektor może wskazać jednostki administracji odpowiedzialne za obsługę administracyjno-techniczną rekrutacji.
Postępowanie w sprawie przyjęcia na studia odbywa się w drodze konkursu.
Kandydaci na pierwszy rok studiów są przyjmowani w ramach ustalonej przez rektora liczby miejsc na tych studiach.
Student Politechniki Śląskiej danego kierunku, poziomu i profilu studiów nie może zostać przyjęty na studia, na których posiada już status studenta.
Kandydatów na studia na kierunkach architektura i architektura wnętrz obowiązuje sprawdzian uzdolnień artystycznych. Zasady i zakres sprawdzianu uzdolnień artystycznych zawiera tabela 3.
Warunkiem uruchomienia studiów na danym kierunku, poziomie i profilu oraz w danej formie jest zakwalifikowanie się wystarczającej liczby kandydatów, tworzących co najmniej grupę studencką określoną odrębnymi przepisami.
§ 5
W systemie rekrutacyjnym kandydat uzupełnia:
dane osobowe,
informacje o dokumencie stanowiącym podstawę ubiegania się o przyjęcie na studia:
nazwę szkoły lub okręgowej komisji egzaminacyjnej, numer oraz datę i miejsce wystawienia dokumentu, o którym mowa w art. 69 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – w przypadku studiów pierwszego stopnia,
nazwę uczelni, numer oraz datę i miejsce wystawienia dyplomu ukończenia studiów – w przypadku studiów drugiego stopnia,
informacje o dokumencie potwierdzającym uzyskanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady, lub tytułu laureata konkursu, uprawniającym do dodatkowych punktów w postępowaniu kwalifikacyjnym lub do przyjęcia na studia bez postępowania kwalifikacyjnego – w przypadku kandydatów korzystających z tego uprawnienia na podstawie właściwych uchwał Senatu Politechniki Śląskiej.
Kandydat wprowadza do systemu rekrutacyjnego swoje aktualne zdjęcie w postaci elektronicznej, zgodne z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych. Kandydat wprowadza zdjęcie, wgrywając do systemu rekrutacyjnego plik graficzny o minimalnych wymiarach 500 x 625 pikseli i proporcjach 4:5.
Kandydat zapisuje się w systemie rekrutacyjnym na studia na określonym kierunku, poziomie i profilu oraz w określonej formie w drodze zgłoszenia na te studia, z możliwością wskazania preferowanego miejsca odbywania zajęć. Kandydat może złożyć nie więcej niż 5 zgłoszeń w danej turze rekrutacji.
Kandydat jest obowiązany do wprowadzenia do systemu rekrutacyjnego wyników stanowiących podstawę do przyjęcia na studia na podstawie posiadanych dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, a w przypadku kandydatów korzystających z uprawnienia do dodatkowych punktów w postępowaniu kwalifikacyjnym lub do przyjęcia na studia bez postępowania kwalifikacyjnego – również informacje o właściwym dokumencie potwierdzającym uzyskanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady, lub tytułu laureata konkursu.
Uczelnia może do celów rekrutacji na studia pozyskiwać z bazy danych Systemu Informacji Oświatowej dane dziedzinowe dotyczące wyników egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie absolwenta oraz dane identyfikacyjne szkoły ponadpodstawowej, którą absolwent ukończył.
Zasady pozyskiwania i przetwarzania danych z bazy danych Systemu Informacji Oświatowej określają odrębne przepisy.
W przypadku stwierdzenia mającej wpływ na wynik postępowania niezgodności danych wprowadzonych w systemie rekrutacyjnym, w tym wyników stanowiących podstawę do przyjęcia na studia ze złożonymi przez kandydata dokumentami, kandydat zostaje wykluczony z udziału w turze, w której został zakwalifikowany na podstawie niezgodnych danych.
§ 6
Kandydat wnosi opłatę za przeprowadzenie rekrutacji na studia, zwaną dalej opłatą rekrutacyjną.
Wysokość opłaty rekrutacyjnej wynosi:
150 zł – na kierunek architektura,
150 zł – na kierunek architektura wnętrz,
85 zł – na pozostałe kierunki studiów.
Kandydat wnosi opłatę rekrutacyjną za każde dokonane zgłoszenie na studia.
Cudzoziemcy wnoszą równowartość opłaty rekrutacyjnej w euro, przeliczoną według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok akademicki, na który jest prowadzona rekrutacja, zaokrągloną do pełnych wartości.
Kandydat wnosi opłatę rekrutacyjną na rachunek bankowy wskazany na koncie użytkownika lub z wykorzystaniem udostępnionej w systemie rekrutacyjnym metody płatności elektronicznej.
Warunkiem rozpatrzenia zgłoszenia kandydata jest wniesienie opłaty rekrutacyjnej w terminie określonym w harmonogramie. Przez datę wniesienia opłaty rekrutacyjnej rozumie się datę jej wpływu na wskazany rachunek bankowy.
Jeżeli opłata rekrutacyjna nie została zaksięgowana w terminie określonym w harmonogramie, kandydat może złożyć do Centralnej Komisji Rekrutacyjnej wniosek o jej uznanie nie później niż przed upływem terminu postępowania kwalifikacyjnego. Do wniosku kandydat dołącza dowód dokonania opłaty rekrutacyjnej.
Uczelnia nie ponosi odpowiedzialności za następstwa błędnego zakwalifikowania lub niezakwalifikowania wpłaty na skutek okoliczności leżących po stronie wpłacającego, w szczególności w wyniku wpisania niewłaściwego numeru rachunku bankowego.
Uczelnia dokonuje zwrotu opłaty rekrutacyjnej na wniosek kandydata będącego obywatelem polskim w przypadku:
wycofania przez kandydata zgłoszenia rekrutacyjnego przed zakończeniem terminu rejestracji,
usprawiedliwionej przez Centralną Komisję Rekrutacyjną nieobecności na sprawdzianie uzdolnień artystycznych,
wniesienia opłaty rekrutacyjnej w błędnej wysokości,
niedopuszczenia do postępowania kwalifikacyjnego z powodu wniesienia opłaty po terminie,
nieuruchomienia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu oraz w określonej formie, jeżeli w ramach wniesionej opłaty kandydat nie został przyjęty na inne studia.
Decyzję w sprawie zwrotu opłaty rekrutacyjnej podejmuje przewodniczący Centralnej Komisji Rekrutacyjnej.
Wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do warunków, trybu, terminu rozpoczęcia i zakończenia oraz sposobu przeprowadzenia rekrutacji na studia na Politechnice Śląskiej rozpoczynające się w roku akademickim 2025/2026, kandydat składa do Centralnej Komisji Rekrutacyjnej w terminie:
do 30 października – w przypadku naboru letniego,
do 30 marca – w przypadku naboru zimowego.
Zwrot opłaty rekrutacyjnej pomniejsza się o kwotę 15 zł tytułem kosztów manipulacyjnych, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 9 pkt 5.
Zwrot opłaty rekrutacyjnej następuje na wskazany przez kandydata rachunek bankowy.
Uczelnia nie dokonuje zwrotu opłaty rekrutacyjnej w przypadku kandydatów będących cudzoziemcami.
§ 7
Podstawą przyjęcia na studia pierwszego stopnia są wyniki:
z części pisemnych egzaminu dojrzałości,
z części pisemnych egzaminu maturalnego, z zastrzeżeniem ust. 2.
W przypadku kwalifikacji na studia pierwszego stopnia na kierunki architektura oraz architektura wnętrz, pod uwagę bierze się również wynik sprawdzianu uzdolnień artystycznych.
Przy wyznaczaniu wyniku rekrutacyjnego kandydata może być uwzględniony również:
dla posiadaczy dyplomu zawodowego – końcowy wynik egzaminów zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie, liczony zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
dla posiadaczy dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – wynik egzaminów zawodowych (WEZ) w zawodzie nauczanym na poziomie technika ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie, liczony zgodnie ze wzorem:
𝑊𝐸𝑍 = i=1 p pr ,
w którym poszczególne symbole oznaczają:
𝑊i – wynik z części pisemnej egzaminu zawodowego dla i-tej kwalifikacji,
𝑊i – wynik z części praktycznej egzaminu zawodowego dla i-tej kwalifikacji,
𝑛 – liczba kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie.
Wykaz zawodów dla kandydatów posiadających dyplom zawodowy albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodach nauczanych na poziomie technika, które mogą być brane pod uwagę na poszczególne kierunki studiów, zawiera tabela 2.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do wyników egzaminu zagranicznego lub wyników kształcenia, potwierdzonych świadectwem, dyplomem lub innym dokumentem, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 6–9.
Wynik postępowania w sprawie przyjęcia na studia jest wyrażany w punktach.
Stosuje się następujące przeliczenie wyników egzaminu maturalnego (tzw. nowej matury) oraz wyniku egzaminów zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika na punkty:
P = 0,5 × Wmp + k × Wdodatkowy,
gdzie:
P – liczba punktów w postępowaniu kwalifikacyjnym,
Wmp – liczba punktów (%) uzyskanych z matematyki (poziom podstawowy),
Wdodatkowy – liczba punktów (%) uzyskanych z jednego przedmiotu dodatkowego (matematyka – poziom rozszerzony, biologia, chemia, fizyka, informatyka), albo wynik egzaminów zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika,
k = 0,5 dla poziomu podstawowego, k = 1 dla poziomu rozszerzonego,
k = 0,7 dla wyniku egzaminów zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika.
Wykaz kierunków inżynierskich, na które jest prowadzona rekrutacja na studia pierwszego stopnia na rok akademicki 2025/2026 na Politechnice Śląskiej, zawiera tabela 1.
P = 0,5 × Wmp + k × Wdodatkowy,
gdzie:
P – liczba punktów w postępowaniu kwalifikacyjnym,
Wmp – liczba punktów (%) uzyskanych z matematyki (poziom podstawowy),
Wdodatkowy – liczba punktów (%) uzyskanych z jednego przedmiotu dodatkowego (matematyka – poziom rozszerzony, biologia, chemia, fizyka, geografia, informatyka) albo wynik egzaminów zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika,
k = 0,5 dla poziomu podstawowego, k = 1 dla poziomu rozszerzonego,
k = 0,7 dla wyniku egzaminów zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika.
P = Pspr + k × Wm,
gdzie:
P – liczba punktów w postępowaniu kwalifikacyjnym,
Pspr – liczba punktów uzyskanych ze sprawdzianu uzdolnień artystycznych,
Wm– liczba punktów (%) uzyskanych z jednego przedmiotu (historia sztuki, matematyka), k = 0,5 dla poziomu podstawowego,
k = 1 dla poziomu rozszerzonego.
P = Pspr + k × Wm,
gdzie:
P – liczba punktów w postępowaniu kwalifikacyjnym,
Pspr – liczba punktów uzyskanych ze sprawdzianu uzdolnień artystycznych,
Wmp – liczba punktów (%) uzyskanych z jednego przedmiotu (historia sztuki, matematyka), k = 0,1 dla poziomu podstawowego,
k = 0,2 dla poziomu rozszerzonego.
P = 0,5 × Wap + k × Ward + k × Wjp,
gdzie:
P – liczba punktów w postępowaniu kwalifikacyjnym,
Wap – liczba punktów (%) uzyskanych z języka angielskiego (poziom podstawowy),
Ward – liczba punktów (%) uzyskanych z języka angielskiego (poziom rozszerzony albo poziom dwujęzyczny),
Wjp – liczba punktów (%) uzyskanych z języka polskiego, k = 0,5 dla poziomu podstawowego,
k = 1 dla poziomu rozszerzonego,
k = 4/3 dla poziomu dwujęzycznego.
P = 0,5 × Wpp + k × Wdodatkowy,
gdzie:
P – liczba punktów w postępowaniu kwalifikacyjnym,
Wpp – liczba punktów (%) uzyskanych z języka polskiego (poziom podstawowy),
Wdodatkowy – liczba punktów (%) uzyskanych z jednego przedmiotu dodatkowego (język polski – poziom rozszerzony, język angielski, biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, informatyka, matematyka, wiedza o społeczeństwie) albo wynik egzaminów zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika,
k = 0,5 dla poziomu podstawowego, k = 1 dla poziomu rozszerzonego,
k = 0,7 dla wyniku egzaminów zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika, k = 4/3 dla języka angielskiego na poziomie dwujęzycznym.
Kandydaci, którzy na egzaminie maturalnym z przedmiotów wymaganych na poszczególnych kierunkach studiów przystąpili do rozwiązywania dodatkowych zadań egzaminacyjnych w języku obcym, otrzymują dodatkowe punkty w postępowaniu kwalifikacyjnym, zgodnie z wzorem:
Pd = 0,3 × k × Wcz,
gdzie:
Pd – liczba dodatkowych punktów w postępowaniu kwalifikacyjnym,
Wcz – liczba punktów (%) uzyskanych na egzaminie maturalnym z części w języku obcym, k = 0,5 dla poziomu podstawowego,
k = 1 dla poziomu rozszerzonego.
W przypadku kandydatów, którzy zdawali egzamin maturalny w latach: 2002, 2007, 2008 lub 2009, mogących zdawać przedmioty tylko na jednym poziomie oraz kandydatów, którzy zdawali egzamin maturalny przez ponowne przystąpienie do tego egzaminu w kolejnych sesjach tylko na poziomie rozszerzonym, stosuje się następujące przeliczenie wyniku egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym na wynik egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym:
Wp = 6 × Wr + 100,
7
gdzie:
Wp – zaokrąglona w górę do pełnych jednostek liczba punktów (%) z przedmiotu na poziomie podstawowym,
Wr – liczba punktów (%) z przedmiotu na poziomie rozszerzonym.
Stosuje się następujące przeliczenie ocen z egzaminu IB (International Baccalaureate) na punkty, z uwzględnieniem wag, przedmiotów i poziomów określonych w ust. 6:
Ocena |
Liczba punktów |
|
Poziom SL |
Poziom HL |
|
excellent (7) |
100 |
100 |
very good (6) |
90 |
100 |
good (5) |
80 |
90 |
satisfactory (4) |
60 |
80 |
mediocre (3) |
45 |
55 |
poor (2) |
30 |
40 |
very poor (1) |
0 |
15 |
Poziom SL – poziom podstawowy, Poziom HL – poziom rozszerzony.
Stosuje się następujące przeliczenie ocen z egzaminu EB (European Baccalaureate) na punkty, z uwzględnieniem wag, przedmiotów i poziomów określonych w ust. 6:
Wynik egzaminu EB |
Liczba punktów |
9,00–10,00 |
100 |
8,00–8,99 |
90 |
7,00–7,99 |
80 |
6,00–6,99 |
50 |
5,00–5,99 |
30 |
Podczas przeliczania ocen z egzaminu EB na punkty przyjmuje się następujące przyporządkowanie poziomów egzaminu EB do poziomów egzaminu maturalnego:
Przedmiot |
Poziom egzaminu EB / liczba godzin lekcyjnych tygodniowo |
Poziom egzaminu maturalnego |
Matematyka |
3 |
podstawowy |
5 lub 5+3 |
rozszerzony |
|
Język polski |
L1, L4 lub L5 |
podstawowy |
Advanced L1 (L1+3), L2 lub L3 |
rozszerzony |
|
Język obcy |
L1, L4 lub L5 |
podstawowy |
Advanced L1 (L1+3), L2 lub L3 |
rozszerzony |
|
Advanced L2 (L2+3), |
dwujęzyczny |
|
Pozostałe przedmioty |
2 |
podstawowy |
4 |
rozszerzony |
Stosuje się następujące przeliczenie ocen z egzaminu dojrzałości (tzw. starej matury) na punkty, z uwzględnieniem wag i przedmiotów określonych w ust. 6:
Ocena |
Liczba punktów dla skali ocen 1-6 |
Liczba punktów dla skali ocen 2-5 |
celujący |
100 |
- |
bardzo dobry |
90 |
100 |
dobry |
80 |
80 |
dostateczny |
50 |
50 |
dopuszczający |
30 |
- |
W przypadku kandydatów, którzy posiadają świadectwo dojrzałości lub jego odpowiednik uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia, wydane za granicą, inne niż wskazane w ust. 9 i 10, oceny z tego świadectwa lub jego odpowiednika zamienia się na punkty w sposób wskazany w ust. 11, z uwzględnieniem wag, przedmiotów i poziomów określonych w ust. 6 oraz przy zachowaniu proporcjonalności stosowanej skali ocen.
Liczbę punktów oblicza się z uwzględnieniem przedmiotów o najkorzystniejszym dla kandydata wyniku.
W przypadku gdy kandydat nie zdawał przedmiotu na określonym poziomie, do obliczeń przyjmuje się wartość 0 z tego przedmiotu i poziomu.
Wynik postępowania jest ustalany z dokładnością co najmniej do trzech miejsc po przecinku.
§ 8
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad stopnia centralnego oraz laureatów konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich określają odrębne przepisy.
§ 9
W systemie rekrutacyjnym sporządza się listy rankingowe kandydatów na studia. Listy rankingowe są ustalane na podstawie wyniku kandydatów, poprzez umieszczenie ich na liście malejąco ze względu na uzyskany wynik.
Kandydaci są kwalifikowani do przyjęcia na studia w zależności od miejsca na liście rankingowej, do wyczerpania liczby miejsc dostępnych na tych studiach. W przypadku liczby kandydatów przewyższającej liczbę miejsc na danym kierunku, spośród kandydatów nieobjętych kwalifikacją tworzy się listę rezerwową, zgodnie z ich miejscem na liście rankingowej.
Na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia oraz studiach drugiego stopnia zakwalifikowani do przyjęcia mogą być wyłącznie kandydaci, których wynik jest większy od 0. Centralna Komisja Rekrutacyjna może określić inną, minimalną liczbę punktów wymaganą do zakwalifikowania na poszczególne studia, w tym również studia niestacjonarne.
W przypadku gdy liczba miejsc na studiach uniemożliwia zakwalifikowanie wszystkich kandydatów z tym samym wynikiem, Centralna Komisja Rekrutacyjna może zakwalifikować wszystkich tych kandydatów, o ile całkowita liczba osób zakwalifikowanych na danych studiach nie przekroczy liczby miejsc na tych studiach o więcej niż 20%. Decyzję w tej sprawie podejmuje każdorazowo przewodniczący Centralnej Komisji Rekrutacyjnej, uwzględniając w szczególności warunki lokalowe, kadrowe oraz przewidywany wpływ decyzji na jakość kształcenia.
Kandydaci są kwalifikowani w terminach określonych przez rektora w harmonogramie rekrutacji.
W przypadku gdy po zakończeniu tury pozostaną wolne miejsca na studiach, a na liście rezerwowej znajdują się kandydaci, Centralna Komisja Rekrutacyjna może po zakończeniu tury kwalifikować tych kandydatów zgodnie z ich miejscem na liście rankingowej, do czasu całkowitego wypełnienia miejsc na studiach.
W przypadku, o którym mowa w ust. 6, Centralna Komisja Rekrutacyjna może wstrzymać rozpoczęcie rejestracji w kolejnej turze lub zaniechać jej przeprowadzenia, o ile harmonogram rekrutacji przewiduje kolejną turę.
§ 10
Przeprowadza się rekrutację uzupełniającą na wniosek kandydata, który ubiegał się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia na danym kierunku studiów oraz którego wynik egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub przedmiotów został podwyższony w wyniku weryfikacji sumy punktów lub odwołania, o których mowa w art. 44zzz ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Kandydatowi uwzględnia się podwyższony wynik w odniesieniu do danych studiów na pisemny wniosek złożony do Centralnej Komisji Rekrutacyjnej przed terminem zakończenia rekrutacji. Wnioski złożone po zakończeniu rekrutacji zostaną pozostawione bez rozpatrzenia.
Centralna Komisja Rekrutacyjna porównuje wynik kandydata ustalony w sposób, o którym mowa w ust. 1, z wynikiem uzyskanym przez ostatnią osobę przyjętą na studia w turze lub w turach, w których kandydat brał udział w rekrutacji. W przypadku gdy wynik kandydata ustalony w sposób, o którym mowa w ust. 1, jest wyższy lub równy wynikowi uzyskanemu przez ostatnią osobę przyjętą na studia w turze lub w turach, w których kandydat brał udział, kandydat ten jest kwalifikowany do przyjęcia. Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia składa komplet wymaganych dokumentów w terminie określonym przez Centralną Komisję Rekrutacyjną.
§ 11
Osoby zakwalifikowane do przyjęcia składają komplet wymaganych dokumentów w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji, z zastrzeżeniem § 10 ust. 2. Dokumenty składa się w wyznaczonych miejscach przyjmowania dokumentów na Politechnice Śląskiej.
W przypadkach uzasadnionych nadzwyczajnymi okolicznościami zagrażającymi życiu lub zdrowiu członków wspólnoty Uczelni lub kandydatów i ich pełnomocników Centralna Komisja Rekrutacyjna, w drodze komunikatu, może ogłosić odmienny sposób składania dokumentów wymaganych w rekrutacji na studia, uwzględniając stopień zagrożenia.
Dokumenty wymagane od kandydata zakwalifikowanego do przyjęcia obejmują:
poświadczoną przez pracownika Politechniki Śląskiej kopię:
świadectwa dojrzałości albo świadectwa dojrzałości i zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów – w przypadku kandydatów na studia pierwszego stopnia,
dyplom zawodowy albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika – w przypadku kandydatów na studia pierwszego stopnia, jeżeli dyplom był uwzględniany w kwalifikacji kandydata,
dokumentu potwierdzającego uzyskanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady, lub tytułu laureata konkursu, uprawniającego do dodatkowych punktów w postępowaniu kwalifikacyjnym lub do przyjęcia na studia bez postępowania kwalifikacyjnego – w przypadku kandydatów na studia pierwszego stopnia, jeżeli korzystają z tego uprawnienia na podstawie właściwych uchwał Senatu Politechniki Śląskiej,
dyplomu ukończenia studiów oraz suplementu do dyplomu – w przypadku kandydatów na studia drugiego stopnia;
ankietę osobową;
dokumenty wymagane od cudzoziemców, określone w odrębnych przepisach;
pełnomocnictwo – w przypadku gdy kandydat nie składa dokumentów osobiście.
W danej turze kandydat może złożyć dokumenty tylko w ramach jednego zgłoszenia, na którym został zakwalifikowany. Przepisu nie stosuje się do kandydatów uprawnionych do przyjęcia na studia bez postępowania kwalifikacyjnego.
Niezłożenie w wymaganym terminie dokumentów przez osobę zakwalifikowaną do przyjęcia jest równoznaczne z rezygnacją z przyjęcia na studia.
Kandydat może złożyć dokumenty przez pełnomocnika. Pełnomocnik dołącza do kompletu dokumentów oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.
Kandydaci niepełnoletni uczestniczą w rekrutacji na podstawie zgody przedstawiciela ustawowego. Wzór oświadczenia rodzica/opiekuna prawnego stanowi załącznik nr 1 do warunków, trybu, terminu rozpoczęcia i zakończenia oraz sposobu przeprowadzenia rekrutacji na studia na Politechnice Śląskiej rozpoczynające się w roku akademickim 2025/2026.
§ 12
Kandydat jest obowiązany do zapoznania się z występującymi na poszczególnych studiach czynnikami szkodliwymi, uciążliwymi lub niebezpiecznymi dla zdrowia. Wykaz czynników jest udostępniany na stronie internetowej Politechniki Śląskiej przed rozpoczęciem rekrutacji.
§ 13
W toku postępowania rekrutacyjnego kandydat ma obowiązek okazać na wezwanie pracownika Politechniki Śląskiej dowód osobisty lub inny dokument tożsamości w celu potwierdzenia tożsamości oraz sprawdzenia danych zawartych w ankiecie osobowej.
W toku postępowania rekrutacyjnego pełnomocnik kandydata ma obowiązek okazać na wezwanie pracownika Politechniki Śląskiej dowód osobisty lub inny dokument tożsamości w celu potwierdzenia tożsamości pełnomocnika.
Kandydat ma obowiązek niezwłocznie zaktualizować wprowadzone do systemu rekrutacyjnego dane osobowe, a także zawiadomić Centralną Komisję Rekrutacyjną o każdej zmianie swojego adresu do korespondencji za pośrednictwem systemu rekrutacyjnego. W razie zaniedbania tego obowiązku doręczenie pism pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny.
Wiadomości umieszczone na koncie kandydata uznaje się za doręczone i wiążące dla kandydata.
Uczelnia nie ponosi odpowiedzialności za skutki niezapoznania się kandydata z wiadomościami umieszczonymi na jego koncie.
§ 14
Przyjęcie na studia następuje w drodze wpisu na listę studentów. Odmowa przyjęcia na studia następuje w drodze decyzji administracyjnej, którą podpisuje przewodniczący Centralnej Komisji Rekrutacyjnej.
Rektor rozpatruje indywidualne odwołania kandydatów od decyzji Centralnej Komisji Rekrutacyjnej złożone w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Decyzje, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być doręczane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
Z przebiegu postępowania w sprawie przyjęcia na studia sporządza się protokół. Protokół sporządza się w postaci papierowej lub elektronicznej.
§ 15
Dane wprowadzone przez kandydatów w systemie rekrutacyjnym przechowuje się przez okres 12 miesięcy od daty zakończenia rekrutacji, z zastrzeżeniem kandydatów, którzy przed upływem terminu zarejestrowali się w kolejnej rekrutacji, w tym również rekrutacji na inne formy kształcenia.
Zasady przetwarzania danych osób przyjętych na studia określają odrębne przepisy.
§ 16
Kandydatom z niepełnosprawnością zapewnia się pomoc i udogodnienia w procesie rekrutacji stosownie do ich indywidualnych potrzeb. Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami ustala formę pomocy w procesie rekrutacji indywidualnie dla każdego kandydata z niepełnosprawnością.
§ 17
Nadzór nad przebiegiem rekrutacji sprawuje rektor.
Tabela 1
Wykaz kierunków inżynierskich, na które jest prowadzona rekrutacja na studia pierwszego stopnia na rok akademicki 2025/2026
|
Kierunek |
1. |
architektura 1) |
2. |
automation and electronic systems |
3. |
automatyka, elektronika i informatyka (w języku angielskim) |
4. |
automatyka i informatyka przemysłowa |
5. |
automatyka i robotyka |
6. |
automatyka i robotyka przemysłowa |
7. |
biotechnologia |
8. |
budownictwo |
9. |
chemia |
10. |
elektronika i telekomunikacja |
11. |
elektrotechnika |
12. |
energetyka |
13. |
fizyka techniczna |
14. |
geoinformatyka 1) |
15. |
geodezja i kartografia 1) |
16. |
geoinżynieria i eksploatacja surowców 1) |
17. |
Informatyka (profil ogólnoakademicki) |
18. |
informatyka (profil praktyczny) |
19. |
informatyka przemysłowa |
20. |
informatyka w systemach i układach elektronicznych |
21. |
inżynieria bezpieczeństwa 1) |
22. |
inżynieria biomedyczna |
23. |
inżynieria lotnicza i kosmiczna |
24. |
inżynieria materiałowa |
25. |
inżynieria ogólna |
26. |
inżynieria produkcji i zarządzania |
27. |
inżynieria środowiska 1) |
28. |
logistyka |
29. |
mechanika i budowa maszyn |
30. |
mechanika i budowa maszyn (profil praktyczny – studia dualne) 2) |
31. |
mechatronika |
32. |
mechatronika przemysłowa |
33. |
technologia chemiczna |
34. |
technologia i inżynieria chemiczna (w języku angielskim) |
35. |
teleinformatyka |
36. |
transport |
37. |
transport kolejowy |
38. |
zarządzanie i inżynieria produkcji |
1) odmienne zasady rekrutacji,
2) kandydaci na studia dualne przystępują do rekrutacji na Politechnice Śląskiej po pozytywnym zakończeniu wstępnej rekrutacji przeprowadzonej przez instytucję współtworzącą kierunek studiów.
Tabela 2
Wykaz zawodów dla kandydatów posiadających dyplom potwierdzający uzyskanie kwalifikacji zawodowych na poziomie technika, uwzględnianych na poszczególne kierunki studiów w rekrutacji na studia pierwszego stopnia na rok akademicki 2025/2026
|
Zawód |
Kierunek |
1. |
Technik administracji |
technologie kognitywne i media społecznościowe zarządzanie |
2. |
Technik agrobiznesu |
zarządzanie |
3. |
Technik analityk |
biotechnologia chemia inżynieria biomedyczna technologia chemiczna |
4. |
Technik automatyk |
automatyka i informatyka przemysłowa automatyka i robotyka automatyka i robotyka przemysłowa automatyka, elektronika i informatyka (w języku angielskim) elektrotechnika fizyka techniczna geoinżynieria i eksploatacja surowców informatyka przemysłowa informatyka w systemach i układach elektronicznych inżynieria biomedyczna mechatronika transport transport kolejowy zarządzanie i inżynieria produkcji |
5. |
Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym |
elektrotechnika informatyka przemysłowa informatyka w systemach i układach elektronicznych mechatronika transport kolejowy zarządzanie i inżynieria produkcji |
6. |
Technik awionik |
inżynieria lotnicza i kosmiczna transport |
7. |
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy |
inżynieria bezpieczeństwa zarządzanie zarządzanie i inżynieria produkcji |
8. |
Technik budownictwa |
budownictwo geodezja i kartografia zarządzanie i inżynieria produkcji zarządzanie projektami |
9. |
Technik budownictwa kolejowego |
transport kolejowy zarządzanie i inżynieria produkcji zarządzanie projektami |
10. |
Technik budownictwa okrętowego |
transport zarządzanie i inżynieria produkcji |
11. |
Technik budownictwa wodnego |
inżynieria środowiska transport |
12. |
Technik budowy dróg |
budownictwo geodezja i kartografia zarządzanie projektami |
13. |
Technik budowy jednostek pływających |
transport |
14. |
Technik ceramik |
inżynieria materiałowa |
15. |
Technik chłodnictwa i klimatyzacji |
elektrotechnika energetyka informatyka w systemach i układach elektronicznych inżynieria środowiska mechatronika zarządzanie i inżynieria produkcji zarządzanie projektami |
16. |
Technik cyfrowych procesów graficznych |
technologie kognitywne i media społecznościowe |
17. |
Technik dentystyczny |
inżynieria biomedyczna |
18. |
Technik drogownictwa |
budownictwo zarządzanie i inżynieria produkcji zarządzanie projektami |
19. |
Technik dróg i mostów kolejowych |
budownictwo transport kolejowy zarządzanie i inżynieria produkcji zarządzanie projektami |
20. |
Technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych |
budownictwo geodezja i kartografia transport kolejowy zarządzanie projektami |
21. |
Technik ekonomista |
analityka biznesowa zarządzanie zarządzanie i inżynieria produkcji |
22. |
Technik eksploatacji portów i terminali |
logistyka transport zarządzanie i inżynieria produkcji |
23. |
Technik elektroautomatyk okrętowy |
automatyka i robotyka automatyka i robotyka przemysłowa automatyka, elektronika i informatyka (w języku angielskim) elektronika i telekomunikacja elektrotechnika informatyka w systemach i układach elektronicznych mechatronika transport |
24. |
Technik elektroenergetyk transportu szynowego |
elektrotechnika geoinżynieria i eksploatacja surowców informatyka w systemach i układach elektronicznych mechatronika transport kolejowy zarządzanie i inżynieria produkcji |
25. |
Technik elektronik |
automatyka i informatyka przemysłowa automatyka, elektronika i informatyka (w języku angielskim) elektronika i telekomunikacja elektrotechnika fizyka techniczna informatyka przemysłowa informatyka w systemach i układach elektronicznych inżynieria biomedyczna mechatronika przemysłowa mechatronika transport kolejowy transport zarządzanie i inżynieria produkcji |
26. |
Technik elektroniki i informatyki medycznej |
automatyka, elektronika i informatyka (w języku angielskim) elektronika i telekomunikacja elektrotechnika fizyka techniczna informatyka przemysłowa informatyka w systemach i układach elektronicznych inżynieria biomedyczna mechatronika zarządzanie i inżynieria produkcji |
27. |
Technik elektroradiolog |
inżynieria biomedyczna |
28. |
Technik elektryk |
automatyka i informatyka przemysłowa elektrotechnika fizyka techniczna geoinżynieria i eksploatacja surowców informatyka przemysłowa informatyka w systemach i układach elektronicznych mechatronika transport |
29. |
Technik energetyk |
elektrotechnika energetyka fizyka techniczna informatyka przemysłowa informatyka w systemach i układach elektronicznych mechatronika zarządzanie i inżynieria produkcji zarządzanie projektami |
30. |
Technik farmaceutyczny |
chemia inżynieria biomedyczna technologia chemiczna |
31. |
Technik fotografii i multimediów |
technologie kognitywne i media społecznościowe |
32. |
Technik gazownictwa |
energetyka inżynieria środowiska zarządzanie projektami |
33. |
Technik geodeta |
geodezja i kartografia geoinformatyka |
34. |
Technik geolog |
geoinformatyka geoinżynieria i eksploatacja surowców |
35. |
Technik gospodarki odpadami |
inżynieria środowiska zarządzanie i inżynieria produkcji |
36. |
Technik górnictwa odkrywkowego |
geoinżynieria i eksploatacja surowców zarządzanie projektami |
37. |
Technik górnictwa otworowego |
geoinżynieria i eksploatacja surowców zarządzanie projektami |
38. |
Technik górnictwa podziemnego |
geoinżynieria i eksploatacja surowców zarządzanie projektami |
39. |
Technik hutnik |
inżynieria materiałowa inżynieria ogólna mechanika i budowa maszyn |
40. |
Technik informatyk |
analityka biznesowa automatyka i informatyka przemysłowa automatyka, elektronika i informatyka (w języku angielskim) elektrotechnika fizyka techniczna geoinformatyka informatyka (profil ogólnoakademicki) informatyka (profil praktyczny) informatyka przemysłowa informatyka w systemach i układach elektronicznych inżynieria biomedyczna mechatronika teleinformatyka zarządzanie i inżynieria produkcji zarządzanie projektami |
41. |
Technik inżynierii sanitarnej |
geodezja i kartografia geoinżynieria i eksploatacja surowców inżynieria środowiska zarządzanie projektami |
42. |
Technik inżynierii środowiska i melioracji |
geodezja i kartografia geoinformatyka geoinżynieria i eksploatacja surowców inżynieria środowiska zarządzanie i inżynieria produkcji zarządzanie projektami |
43. |
Technik logistyk |
inżynieria lotnicza i kosmiczna logistyka transport zarządzanie i inżynieria produkcji |
44. |
Technik lotniskowych służb operacyjnych |
transport inżynieria lotnicza i kosmiczna |
45. |
Technik masażysta |
inżynieria biomedyczna |
46. |
Technik mechanik |
fizyka techniczna geoinżynieria i eksploatacja surowców inżynieria biomedyczna inżynieria materiałowa inżynieria ogólna mechanika i budowa maszyn mechatronika transport transport kolejowy zarządzanie i inżynieria produkcji |
47. |
Technik mechanik lotniczy |
inżynieria biomedyczna inżynieria lotnicza i kosmiczna transport |
48. |
Technik mechanik okrętowy |
inżynieria ogólna mechanika i budowa maszyn transport |
49. |
Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki |
elektrotechnika informatyka w systemach i układach elektronicznych mechatronika transport zarządzanie i inżynieria produkcji |
50. |
Technik mechatronik |
automatyka i informatyka przemysłowa automatyka i robotyka automatyka, elektronika i informatyka (w języku angielskim) elektronika i telekomunikacja elektrotechnika fizyka techniczna geoinformatyka geoinżynieria i eksploatacja surowców informatyka przemysłowa informatyka w systemach i układach elektronicznych |
|
|
inżynieria biomedyczna mechatronika mechatronika przemysłowa transport kolejowy transport zarządzanie i inżynieria produkcji |
51. |
Technik montażu i automatyki stolarki budowlanej |
zarządzanie i inżynieria produkcji |
52. |
Technik nawigator morski |
transport |
53. |
Technik ochrony środowiska |
chemia geoinformatyka inżynieria środowiska technologia chemiczna zarządzanie i inżynieria produkcji |
54. |
Technik odlewnik |
inżynieria biomedyczna inżynieria materiałowa inżynieria ogólna mechanika i budowa maszyn |
55. |
Technik organizacji reklamy |
technologie kognitywne i media społecznościowe |
56. |
Technik ortopeda |
inżynieria biomedyczna |
57. |
Technik papiernictwa |
chemia technologia chemiczna |
58. |
Technik podziemnej eksploatacji kopalin innych niż węgiel kamienny |
geoinżynieria i eksploatacja surowców zarządzanie projektami |
59. |
Technik pojazdów kolejowych |
transport kolejowy |
60. |
Technik pojazdów samochodowych |
elektrotechnika informatyka w systemach i układach elektronicznych inżynieria biomedyczna inżynieria ogólna mechanika i budowa maszyn mechatronika mechatronika przemysłowa transport zarządzanie i inżynieria produkcji |
61. |
Technik pożarnictwa |
zarządzanie i inżynieria produkcji |
62. |
Technik prac biurowych |
technologie kognitywne i media społecznościowe |
63. |
Technik procesów drukowania |
zarządzanie i inżynieria produkcji |
64. |
Technik programista |
analityka biznesowa automatyka i informatyka przemysłowa automatyka, elektronika i informatyka (w języku angielskim) elektrotechnika fizyka techniczna geoinformatyka informatyka (profil ogólnoakademicki) informatyka (profil praktyczny) informatyka przemysłowa informatyka w systemach i układach elektronicznych inżynieria biomedyczna mechatronika teleinformatyka zarządzanie i inżynieria produkcji zarządzanie projektami |
65. |
Technik przemysłu jachtowego |
transport |
66. |
Technik przemysłu metalurgicznego |
inżynieria biomedyczna inżynieria materiałowa inżynieria ogólna mechanika i budowa maszyn |
67. |
Technik przeróbki kopalin stałych |
geoinżynieria i eksploatacja surowców |
68. |
Technik przetwórstwa mleczarskiego |
zarządzanie i inżynieria produkcji |
69. |
Technik rachunkowości |
analityka biznesowa zarządzanie zarządzanie i inżynieria produkcji |
70. |
Technik reklamy |
technologie kognitywne i media społecznościowe zarządzanie i inżynieria produkcji |
71. |
Technik robotyk |
automatyka i robotyka przemysłowa automatyka i robotyka, automatyka, elektronika i informatyka (w języku angielskim) elektrotechnika fizyka techniczna informatyka przemysłowa informatyka w systemach i układach elektronicznych inżynieria biomedyczna mechatronika zarządzanie i inżynieria produkcji |
72. |
Technik spawalnictwa |
inżynieria biomedyczna |
|
|
inżynieria materiałowa inżynieria ogólna mechanika i budowa maszyn zarządzanie i inżynieria produkcji |
73. |
Technik spedytor |
logistyka transport zarządzanie i inżynieria produkcji |
74. |
Technik sterylizacji medycznej |
inżynieria biomedyczna |
75. |
Technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej |
automatyka i informatyka przemysłowa automatyka, elektronika i informatyka (w języku angielskim) elektronika i telekomunikacja elektrotechnika informatyka przemysłowa informatyka w systemach i układach elektronicznych inżynieria biomedyczna mechatronika teleinformatyka |
76. |
Technik technologii ceramicznej |
chemia inżynieria materiałowa technologia chemiczna |
77. |
Technik technologii chemicznej |
biotechnologia chemia inżynieria biomedyczna inżynieria materiałowa technologia chemiczna zarządzanie i inżynieria produkcji |
78. |
Technik technologii szkła |
inżynieria materiałowa |
79. |
Technik technologii żywności |
zarządzanie i inżynieria produkcji |
80. |
Technik teleinformatyk |
automatyka i informatyka przemysłowa elektrotechnika fizyka techniczna geoinformatyka informatyka przemysłowa informatyka w systemach i układach elektronicznych inżynieria biomedyczna mechatronika teleinformatyka |
81. |
Technik telekomunikacji |
automatyka i informatyka przemysłowa elektronika i telekomunikacja elektrotechnika fizyka techniczna informatyka przemysłowa informatyka w systemach i układach elektronicznych inżynieria biomedyczna mechatronika teleinformatyka |
82. |
Technik transportu drogowego |
logistyka zarządzanie i inżynieria produkcji |
83. |
Technik transportu kolejowego |
logistyka transport kolejowy zarządzanie i inżynieria produkcji |
84. |
Technik urządzeń dźwigowych |
geoinżynieria i eksploatacja surowców |
85. |
Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej |
elektrotechnika energetyka informatyka w systemach i układach elektronicznych inżynieria środowiska mechatronika zarządzanie i inżynieria produkcji |
86. |
Technik urządzeń sanitarnych |
inżynieria środowiska zarządzanie i inżynieria produkcji zarządzanie projektami |
87. |
Technik wiertnik |
geoinżynieria i eksploatacja surowców zarządzanie projektami |
88. |
Technik włókiennik |
zarządzanie i inżynieria produkcji |
89. |
Technik żeglugi śródlądowej |
logistyka transport |
Tabela 3
Kryteria przyjęć na studia drugiego stopnia w roku akademickim 2025/2026
Kierunek |
Oczekiwane kompetencje kandydata |
Forma sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
analityka biznesowa |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
i społecznych,
|
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
architektura |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na kierunku architektura, potwierdzone dyplomem inżyniera architekta, a w szczególności:
z działalnością projektową,
|
etap I ‒ wynik ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku architektura, etap II ‒ sprawdzian wiedzy i umiejętności z zakresu architektury i urbanistyki, etap III ‒ ocena osiągnięć kandydata na podstawie złożonego portfolio.
w etapie II maksymalną liczbę punktów i są zwolnieni ze sprawdzianu wiedzy i umiejętności z zakresu architektury i urbanistyki. |
architektura wnętrz |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
|
etap I – wynik ukończenia studiów pierwszego stopnia, etap II – rozmowa kwalifikacyjna z prezentacją portfolio.
|
automatyka, elektronika i informatyka (w języku angielskim) |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
i układach elektrycznych oraz elektronicznych analogowych i cyfrowych, |
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
Kierunek |
Oczekiwane kompetencje kandydata |
Forma sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
|
Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
|
automatyka i informatyka przemysłowa |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
automatyka i robotyka |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
i wysokiego poziomu, metodyki i technik programowania obiektowego oraz tworzenia oprogramowania do systemów czasu rzeczywistego,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
automatyka i robotyka przemysłowa |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
|
|
Kierunek |
Oczekiwane kompetencje kandydata |
Forma sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
|
zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu typowych zadań inżynierskich w automatyce i robotyce przemysłowej, a także podstaw przedsiębiorczości,
i sterowania zautomatyzowaną i zrobotyzowaną produkcją oraz systemowego uwarunkowania produkcji przemysłowej,
i materiałów,
i przemysłowe sieci informatyczne, posługując się przy tym nowoczesnymi, przemysłowymi narzędziami inżynierskimi,
|
zgodności posiadanych kompetencji z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
biotechnologia |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
i terminologiczne w biotechnologii oraz z zakresu matematyki, biologii, fizyki, chemii, statystyki, biometrii, informatyki oraz ochrony środowiska,
i rozwiązywania prostych zadań właściwych dla kierunku, w tym procesów biotechnologicznych, dokonuje ich interpretacji i wyciąga poprawne wnioski, przeprowadza dyskusję z danymi literaturowymi,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
budownictwo |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na kierunku budownictwo, potwierdzone dyplomem inżyniera budownictwa, a w szczególności:
i murowych, a także wybranych elementów konstrukcyjnych budownictwa ogólnego, przemysłowego oraz obiektów infrastruktury transportu drogowego i szynowego,
w obiekcie budowlanym, a także podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania zarządzania jakością robót budowlanych, zasady organizacji i kierowania budową oraz wybrane programy komputerowe wspomagające planowanie i realizację robót budowlanych,
analizę statyczną i elementy analizy dynamicznej konstrukcji |
podstawie dyplomu ukończenia studiów na kierunku budownictwo wraz z suplementem do dyplomu.
|
Kierunek |
Oczekiwane kompetencje kandydata |
Forma sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
|
prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, a także krytycznie ocenić wyniki tych analiz,
w środowisku wybranych programów CAD i BIM, a także sporządzić bilans energetyczny fragmentu obiektu budowlanego oraz sporządzić prosty kosztorys i harmonogram wybranych robót budowlanych,
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, rozwijania umiejętności językowych oraz formułowania fachowych opinii na temat procesów technicznych i technologicznych realizowanych w budownictwie,
|
|
chemia |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
i instrumentalnych,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
chemia przemysłowa |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
i dokumentacji wyników zadań o charakterze projektowym,
|
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
elektronika i telekomunikacja |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
i cyfrowych układów oraz systemów elektronicznych, które umożliwiają pomiary, analizę, symulację i projektowanie prostych elementów i układów elektronicznych,
prostego problemu i opracowanie oprogramowania |
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
Kierunek |
Oczekiwane kompetencje kandydata |
Forma sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
|
w wybranym języku wysokiego poziomu z wykorzystaniem właściwych narzędzi informatycznych,
i eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z kierunkiem studiów,
i dokumentacji wyników eksperymentu oraz prezentacji i dokumentacji wyników zadania o charakterze projektowym,
|
|
elektrotechnika |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
|
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
energetyka |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
z zakresu problematyki energetycznej,
i dokumentacji wyników eksperymentu oraz prezentacji i dokumentacji wyników zadań o charakterze projektowym,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
energetyka jądrowa |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
z zakresu problematyki energetycznej,
i chemicznych z wykorzystaniem praw termodynamiki, transportu ciepła i masy oraz mechaniki płynów,
i numeryczne,
i dokumentacji wyników eksperymentu oraz prezentacji i dokumentacji wyników zadań o charakterze projektowym,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
Kierunek |
Oczekiwane kompetencje kandydata |
Forma sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
geodezja i kartografia |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
i udostępniania danych geodezyjnych i kartograficznych,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
geoinżynieria i eksploatacja surowców |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
|
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
informatyka (profil ogólnoakademicki) |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
w elementach i układach elektrycznych oraz elektronicznych analogowych i cyfrowych,
Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
informatyka (profil praktyczny) |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności: |
1. Weryfikacja posiadanych kompetencji na podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu. |
Kierunek |
Oczekiwane kompetencje kandydata |
Forma sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
|
z dyscypliną wiodącą Informatyka lub Informatyka techniczna i telekomunikacja,
|
2. Wynik kandydata stanowi średnia ocen ze studiów pomnożona przez współczynnik zgodności posiadanych kompetencji z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
informatyka przemysłowa (profil ogólnoakademicki) |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
inżynieria bezpieczeństwa |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
inżynieria biomedyczna |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
inżynieria i technologie materiałowe |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów |
zgodności posiadanych kompetencji |
Kierunek |
Oczekiwane kompetencje kandydata |
Forma sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
|
technicznych oraz metod, technik, narzędzi (w tym informatycznych) i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu typowych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii i technologii materiałowych, a także podstaw przedsiębiorczości,
i materiałów,
|
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
inżynieria lotnicza i kosmiczna |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
pomiaru wielkości fizycznych dla analizy i rozwiązania prostych problemów fizycznych,
i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące procesów ekonomicznych, dokonuje wstępnych analiz ekonomicznych podejmowanych zadań,
z wykorzystaniem technik komputerowych oraz zna, rozumie i stosuje zasady tworzenia dokumentacji technicznej szczególnie dla elementów infrastruktury inżynierii lotniczej i kosmicznej,
i kosmiczną,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
inżynieria materiałowa |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
i nanomateriałów,
inżynierii materiałowej, |
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
Kierunek |
Oczekiwane kompetencje kandydata |
Forma sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
|
z uwzględnieniem łańcucha przyczynowo-skutkowego skład chemiczny – technologia – struktura – właściwości – zastosowanie,
|
|
inżynieria produkcji i zarządzania |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
i prowadzeniem symulacji dotyczących organizacji procesów produkcyjnych oraz wybrane narzędzia komputerowe wspomagające zarządzanie procesami produkcyjnymi,
i korzystać z właściwych technik, umiejętności i nowoczesnych narzędzi inżynierskich w zakresie inżynierii produkcji i zarządzania oraz stosować systemy informatyczne w modelowaniu i optymalizacji systemów produkcyjnych i kontroli jakości,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
inżynieria środowiska |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
i dokumentacji wyników eksperymentu oraz prezentacji i dokumentacji wyników zadań o charakterze projektowym,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
logistyka |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
matematyka |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
Kierunek |
Oczekiwane kompetencje kandydata |
Forma sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
|
posługiwać się programami służącymi do obliczeń matematycznych,
|
|
mechanika i budowa maszyn |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
materiałów inżynierskich, budowę oraz działanie typowych maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle, a także najnowsze technologie wytwarzania elementów maszyn,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
mechanika i budowa maszyn (profil praktyczny - studia dualne) |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
ze szczególnym uwzględnieniem mechaniki, zapisu konstrukcji, grafiki inżynierskiej, doboru materiałów, wytrzymałością materiałów, podstawami konstrukcji maszyn, technikami wytwarzania,
z norm, komunikować się i pracować indywidualnie i w zespole,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. Kandydaci na studia dualne przystępują do rekrutacji na Politechnice Śląskiej po pozytywnym zakończeniu wstępnej rekrutacji przeprowadzonej przez instytucję współtworzącą kierunek studiów. |
Kierunek |
Oczekiwane kompetencje kandydata |
Forma sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
mechatronika |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
w szczególności opis mechaniki ciała sztywnego, podstawowe zagadnienia wytrzymałości materiałów oraz posiada podstawową wiedzę dotyczącą nauki o materiałach,
w takich układach,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
mechatronika przemysłowa |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
związane ze stosowaniem metod numerycznych do obliczeń inżynierskich, wirtualnego prototypowania układów mechatronicznych, optymalizacji, metod sztucznej inteligencji, przetwarzania sygnałów i obrazów, a także najważniejsze technologie Przemysłu 4.0 oraz zagadnienia cyfryzacji przemysłu i gospodarki,
i korzystać z właściwych technik, umiejętności i nowoczesnych narzędzi inżynierskich, aby zaprojektować oraz wykonać typowe dla mechatroniki przemysłowej urządzenie, obiekt, system lub zrealizować proces,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
mikroinformatyka systemów cyfrowych |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
a także matematyki dyskretnej,
w podstawowych technologiach (w tym programowalnych), potrafi zaprojektować prosty system cyfrowy, |
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
Kierunek |
Oczekiwane kompetencje kandydata |
Forma sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
|
|
|
technologia chemiczna |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
w technologii chemicznej oraz wykonywanie obliczeń potrzebnych w praktyce inżynierskiej,
i dokumentacji wyników zadań o charakterze projektowym,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
technologia i inżynieria chemiczna (w języku angielskim) |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
w technologii chemicznej, a także podstaw inżynierii chemicznej i procesowej wykonywania obliczeń potrzebnych w praktyce inżynierskiej,
i dokumentacji wyników zadań o charakterze projektowym,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
technologie kognitywne (w języku angielskim) |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
funkcjonowania w sferze kulturowej, etycznej, ekonomicznej i politycznej,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
Kierunek |
Oczekiwane kompetencje kandydata |
Forma sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
teleinformatyka |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
i cyfrowych układów oraz systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych, umożliwiające pomiary, analizę, symulację i projektowanie prostych układów elektronicznych,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
transport |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
i procesów transportowych oraz zna, rozumie i stosuje metody oraz techniki pomiaru wielkości fizycznych dla analizy i rozwiązania prostych problemów fizycznych,
i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące procesów ekonomicznych, dokonuje wstępnych analiz ekonomicznych podejmowanych zadań,
z wykorzystaniem technik komputerowych oraz zna, rozumie i stosuje zasady tworzenia dokumentacji technicznej szczególnie dla elementów infrastruktury i suprastruktury transportu,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
zarządzanie |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
Kierunek |
Oczekiwane kompetencje kandydata |
Forma sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
|
Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
|
zarządzanie i inżynieria produkcji |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
o zarządzaniu, w tym zarządzania przedsiębiorstwem, marketingu i logistyki oraz zagadnienia z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim, zarządzania wiedzą oraz systemów wspomagania decyzji,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
zarządzanie projektami |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
i środowiska pracy,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. |
zrównoważona inżynieria energetyczna (w języku angielskim) |
Kandydat posiada kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach drugiego stopnia na tym kierunku, a w szczególności:
i dokumentacji wyników eksperymentu oraz prezentacji i dokumentacji wyników zadań o charakterze projektowym,
|
podstawie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
z kompetencjami wymaganymi od kandydatów. Kandydaci po pozytywnym zakończeniu postępowania rekrutacyjnego na Politechnice Śląskiej podlegają weryfikacji przez instytucję współtworzącą kierunek. Warunkiem przyjęcia kandydata jest pozytywny wynik tej weryfikacji. |
Przez średnią ocen ze studiów rozumie się średnią ważoną zaokrągloną do dwóch miejsc po przecinku, określoną wzorem (przy uwzględnieniu ocen końcowych ze wszystkich zajęć obowiązkowych, przy czym oceny wyższe niż 5 traktuje się jako 5):
ś𝑟𝑒𝑑𝑛𝑖𝑎 𝑜𝑐𝑒𝑛 𝑧𝑒 𝑠𝑡𝑢𝑑𝑖ó𝑤 =
∑(𝑜𝑐𝑒𝑛𝑎 𝑘𝑜ń𝑐𝑜𝑤𝑎 𝑧 𝑧𝑎𝑗ęć × 𝑙𝑖𝑐𝑧𝑏𝑎 𝑝𝑢𝑛𝑘𝑡ó𝑤 𝐸𝐶𝑇𝑆)
∑ 𝑝𝑢𝑛𝑘𝑡ó𝑤 𝐸𝐶𝑇𝑆
Przez wynik ukończenia studiów rozumie się liczbowe określenie oceny wpisanej w dyplomie ukończenia studiów, przy czym oceny wyższe niż 5 traktuje się jako 5.
Współczynnik zgodności posiadanych kompetencji z kompetencjami wymaganymi od kandydatów wynosi: 2,0 – zgodność w zakresie 90% - 100%,
1,75 – zgodność w zakresie 80% - 89%,
1,5 – zgodność w zakresie 70% - 79%,
1,25 – zgodność w zakresie 60% - 69%,
1,0 – zgodność w zakresie 50% - 69%,
0,75 – zgodność poniżej 50%.
Tabela 4
Zasady i zakres sprawdzianów uzdolnień artystycznych obowiązujących kandydatów na studia na kierunkach architektura oraz architektura wnętrz w rekrutacji na studia rozpoczynające się w roku akademickim 2025/2026
Kierunek i poziom studiów |
Zasady sprawdzania kompetencji kandydata |
Zakres kompetencji podlegających sprawdzeniu oraz szczegółowe informacje o formie sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
Studia pierwszego stopnia na kierunku architektura |
Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania ze sprawdzianu uzdolnień artystycznych wynosi 200. |
Sprawdzian uzdolnień artystycznych obejmuje dwie prace wykonywane w różnych technikach. Tematy prac rysunkowych mogą dotyczyć:
o architekturze, umiejętność przedstawienia tematu z zastosowaniem zasad kompozycji, perspektywy i proporcji;
z zewnątrz lub wewnątrz; krajobraz lub jego fragment; tematy abstrakcyjne zawierające formy geometryczne. Tematy tego typu mają wykazać, czy kandydat ma wyobraźnię przestrzenną, czy wyczuwa skalę, proporcje, czy zna i rozumie podstawowe zasady kompozycji przestrzennej oraz czy ma podstawowe pojęcie na temat współczesnej architektury, jej form, podziałów przestrzennych i rozwiązań kompozycyjnych, a także w ogólnym stopniu funkcjonalnych. Prace powinny wykazać kreatywność kandydata;
cień rzucony i własny oraz odbicia lustrzane. |
Studia drugiego stopnia na kierunku architektura |
w drodze weryfikacji portfolio. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania z portfolio wynosi 80.
|
Sprawdzian obejmuje zagadnienia z zakresu: warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, historii i teorii architektury, problematyki i pojęć związanych z projektowaniem architektonicznym. Sprawdzian ma wykazać przygotowanie kandydata do odbycia studiów drugiego stopnia i jego poziom wiedzy, umiejętności i kompetencje uzyskane po studiach pierwszego stopnia.
Portfolio w formacie A3, w układzie poziomym, ma zawierać: stronę tytułową z danymi kandydata: imię (imiona), nazwisko, oraz trzy czytelnie wyodrębnione części tematyczne dotyczące:
prac, jakie w wybranych projektach wykonywał), |
Kierunek i poziom studiów |
Zasady sprawdzania kompetencji kandydata |
Zakres kompetencji podlegających sprawdzeniu oraz szczegółowe informacje o formie sprawdzenia i oceny kompetencji kandydata |
|
|
3) w części III – osiągnięć organizacyjnych i innych (praca w kołach naukowych, organizacjach studenckich, samorządzie studenckim, organizacjach pozarządowych, wolontariat, praca zawodowa, osiągnięcia zawodowe itp.). |
Studia pierwszego stopnia na kierunku architektura wnętrz |
ze sprawdzianu uzdolnień artystycznych wynosi 200.
|
Sprawdzian uzdolnień artystycznych ma na celu zbadanie uzdolnień kandydata, takich jak:
Zadania mogą dotyczyć:
w kształtowaniu przestrzeni, co jest sprawdzane za pomocą prac interpretujących rzeczywistość,
i przestrzennych,
Prace mają wykazać umiejętności i poziom wrażliwości artystycznej kandydata oraz jego zainteresowania związane ze sztuką i architekturą. Typy prac mają wykazać wysoki poziom wrażliwości kandydata, jego umiejętność myślenia abstrakcyjnego, kreatywność i przyszły potencjał twórczy, a także swobodne posługiwanie się technikami plastycznymi. |
Studia drugiego stopnia na kierunku architektura wnętrz |
w drodze rozmowy kwalifikacyjnej z prezentacją portfolio kandydata.
|
Portfolio w formacie A3, w układzie poziomym, ma zawierać od 10 do 15 prac dokumentujących aktywność twórczą kandydata. Portfolio ma zawierać: stronę tytułową z danymi kandydata: imię (imiona), nazwisko, oraz przedstawiać dokonania i osiągnięcia kandydata, na które składa się dokumentacja dorobku projektowego i artystycznego. Wymagane jest przedstawienie prac wykonanych w trakcie studiów pierwszego stopnia lub po ich ukończeniu – w trakcie pracy zawodowej – w tym:
projektowego. |
Artykuł ma charakter poglądowy. Przed podjęciem jakichkolwiek działań na podstawie uzyskanych informacji z niniejszego serwisu, należy je dodatkowo zweryfikować na stronie uczelni:
Politechnika Śląska
Artykuł ma charakter poglądowy. Przed podjęciem jakichkolwiek działań na podstawie uzyskanych
informacji z niniejszego serwisu, należy je dodatkowo zweryfikować na stronie uczelni:
Politechnika Śląska