Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
25.04.2025
Studia Warszawa Rekrutacja studia Warszawa Kierunki studiów w Warszawie Społeczna Akademia Nauk w...
Powrót do czasów szkolnych – kto z nas nie ma tego w pamięci? Wspomnienia ciężkich podręczników, godzin spędzonych na rozwiązywaniu trudnych równań i klasycznych, nudnych lekcji. Ale co, jeśli powiemy, że matematyka może być zupełnie inna? Wyobraźcie sobie lekcje, na których zamiast zapisywać na tablicy skomplikowane wzory, uczniowie programują roboty, które rozwiązują matematyczne zadania. To nie science-fiction – to rzeczywistość, którą tworzy międzynarodowy projekt „RbtsinMath - Developing Mathematics Achievement through Using Robotics Applications in Flipped Learning” realizowany w ramach programu Erasmus+, którego koordynatorem jest polska uczelnia Społeczna Akademia Nauk.
W czasach sztucznej inteligencji i wszechobecnej technologii edukacja musi nadążać za potrzebami młodego pokolenia. Ale jak zwiększyć zaangażowanie uczniów? Jak zainteresować ich nauką w czasach, gdy odpowiedzi na większość pytań można znaleźć w ciągu kilku sekund, korzystając ze smartfona? Jak uczyć matematyki – przedmiotu, który wielu kojarzy się z trudnościami i monotonią?
Tradycyjne metody, oparte na zapamiętywaniu i statycznym przekazywaniu wiedzy, już dawno przestały wystarczać. Dzisiejsi uczniowie oczekują, że nauka będzie angażująca, interaktywna i dostosowana do ich codziennych doświadczeń. To nie tylko szansa na rozwój dla nauczycieli, ale także ogromne wyzwanie, by sprostać tym oczekiwaniom.
Międzynarodowy projekt RbtsinMath stawia na połączenie matematyki z nowoczesną robotyką, tworząc fascynujący i angażujący sposób nauki. W ramach tego innowacyjnego projektu, uczniowie zamiast tradycyjnie rozwiązywać zadania na kartkach, programują roboty, które „rozwiążą” je za nich. Co to zmienia? Wszystko! Daje to nie tylko nową jakość w nauczaniu, ale także otwiera drzwi do przyszłości edukacji, w której matematyka staje się wciągającą grą.
Technologia w służbie matematyki
Dlaczego RbtsinMath to odpowiedź na wyzwania współczesnej edukacji? Najważniejszym zadaniem międzynarodowego zespołu ekspertów było znalezienie rozwiązania, aby wyeliminować niski poziom zainteresowania matematyką oraz wysoki odsetek uczniów odczuwających tzw. „lęk matematyczny”. W badaniu jakie przeprowadzone zostało w ramach projektu zaobserwowano, że uczniowie często doświadczają obaw i niepokoju, szczególnie gdy zmagają się z trudnymi przedmiotami. Głównymi czynnikami sprzyjającymi takim odczuciom jest strach przed porażką, presja wydajności, a także złożoność samych pojęć matematycznych.
Jak temu zaradzić? Odpowiedź jest prosta – zmiana podejścia. Analizując wyniki eksperci dostrzegli dwa kluczowe aspekty, które pomagają uczniom w zwalczaniu lęku, a co za tym idzie sprzyjają rozwijaniu ich wiedzy. Pierwszym z nich jest postawa samych nauczycieli, którzy stają się mentorami i przewodnikami oferując wspierającą, zachęcającą i integracyjną atmosferę w klasie. Potężnymi narzędziami w łagodzeniu lęku są przede wszystkim: budowanie silnych relacji nauczyciel-uczeń, oferowanie spersonalizowanych wskazówek czy promowanie nastawienia na rozwój. Drugim istotnym aspektem jest wykorzystanie potencjału technologii, a w szczególności robotów. Ich prostota i dostępność mogą spowodować, że złożone i abstrakcyjne pojęcia matematyczne przekazywane są w przystępny sposób tworząc bezpieczną strefę do odkrywania nowej wiedzy.
Nauka przez działanie
Projekt RbtsinMath zakłada wykorzystanie robotów edukacyjnych jako narzędzi wspierających naukę w modelu odwróconej klasy. Jest to podejście, w którym uczniowie zapoznają się z materiałami teoretycznymi w domu, a w szkole rozwijają praktyczne umiejętności, rozwiązują zadania i angażując się w interaktywne projekty. Wprowadzenie robotyki do tego modelu umożliwia uczniom łączenie nauki matematyki z rozwijaniem umiejętności programistycznych, krytycznego myślenia i pracy zespołowej.
Pięć krajów, jeden cel – nowa wizja edukacji matematycznej
Projekt „Robots in Math” (RbtsinMath) to wyjątkowa inicjatywa międzynarodowa, która zrzesza instytucje edukacyjne i organizacje technologiczne z pięciu krajów: Polski, Łotwy, Turcji, Rumunii i Włoch. Na czele projektu stoi Społeczna Akademia Nauk (SAN) z Polski, pełniąca rolę koordynatora całego przedsięwzięcia. SAN to uczelnia z ponad 30-letnim doświadczeniem w kształceniu profesjonalistów przygotowanych do sprostania wyzwaniom XXI wieku. Uczelnia wyróżnia się bogatym dorobkiem w realizacji projektów międzynarodowych, które są prowadzone przez wyspecjalizowany Dział Współpracy z Zagranicą i Projektów Międzynarodowych.
Potwierdzeniem wysokiej jakości działań SAN są liczne nagrody i wyróżnienia. Uczelnia została doceniona przez Komisję Europejską, która uznała jej projekty za przykłady dobrej praktyki oraz źródło inspiracji dla przyszłych inicjatyw. SAN zdobyła również prestiżową nagrodę EDUinspiracje w kategorii „Włączanie społeczne i różnorodność” oraz GOLD w konkursie Education Leaders Awards, w kategorii „Współpraca z podmiotami i organizacjami biznesowymi”.
Dzięki tak bogatemu doświadczeniu i licznym sukcesom Społeczna Akademia Nauk wnosi do projektu nie tylko kompetencje organizacyjne, ale także sprawdzone metody wdrażania innowacji w edukacji.
W realizację projektu zaangażowane są również wybitne instytucje partnerskie, reprezentujące różnorodne kultury i tradycje edukacyjne, co zapewnia szerokie i wieloaspektowe spojrzenia na wdrażanie nowoczesnych metod nauczania matematyki. Wśród nich znajdują się:
Uniwersytet Łotewski (Latvijas Universitāte) – jedna z największych i najbardziej prestiżowych uczelni na Łotwie, specjalizująca się w badaniach naukowych i nowoczesnych metodach kształcenia.
Uniwersytet Luciana Blagi w Sybinie – rumuńska uczelnia, która łączy tradycję akademicką z innowacyjnymi podejściami do edukacji, kładąc nacisk na interdyscyplinarność i międzynarodową współpracę.
Uniwersytet Çanakkale Onsekiz Mart – dynamicznie rozwijająca się uczelnia turecka, znana z nowatorskich projektów edukacyjnych i zaangażowania w rozwój technologii w nauczaniu.
Scuola di Robotica – włoska organizacja technologiczna, która od lat promuje robotykę jako narzędzie edukacyjne, wprowadzając nowoczesne rozwiązania do szkół i uczelni na całym świecie.
Innowacje, które zmieniają szkołę
RbtsinMath to dowód na to, że nauka matematyki nie musi trudnym obowiązkiem, ale może stać się pasjonującym doświadczeniem. W ramach projektu powstały trzy kluczowe narzędzia wspierające nauczycieli i uczniów:
Materiały te są dostępne online, co pozwala nauczycielom na całym świecie korzystać z efektów projektu i wprowadzać nowoczesne metody nauczania matematyki w swoich klasach.
Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na stronie internetowej https://www.rbtsinmath.eu
Matematyka, jakiej jeszcze nie znałeś
„Robots in Math” udowadnia, że matematyka wcale nie musi być trudnym obowiązkiem. Może być pasjonującym doświadczeniem, które otwiera drzwi do nauki i technologii. Projekt ten to krok w stronę przyszłości, w której edukacja jest interaktywna, dostępna i ekscytująca. Uczniowie nie tylko lepiej rozumieją matematykę, ale także rozwijają kompetencje niezbędne w XXI wieku.
Czy to właśnie takie inicjatywy zmieniają sposób, w jaki uczymy kolejne pokolenia? Wydaje się, że przyszłość edukacji należy do technologii – a „Robots in Math” daje nam już dziś przedsmak tej rewolucji.
To jak? Czy nadal powrót do szkoły wydaje się nieatrakcyjny? Dzięki takim projektom matematyka staje się nie tylko przyjemnością, ale i przyszłością!
dowiedz się więcej:
Rekrutacja na studia 2025 w Warszawie
Społeczna Akademia Nauk w Warszawie - rekrutacja na studia 2025/2026
https://e-rekrutacja.san.edu.pl/Default.aspx