SUM wprowadza praktyczne zajęcia z komunikacji medycznej dla studentów kierunku lekarskiego

SUM wprowadza praktyczne zajęcia z komunikacji medycznej dla studentów kierunku lekarskiego

Studia Katowice i woj. śląskie - Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach

22.08.2025

SUM wprowadza praktyczne zajęcia z komunikacji medycznej dla studentów kierunku lekarskiego

Śląski Uniwersytet Medyczny stawia na praktykę – od października ruszają zajęcia z komunikacji w medycynie dla studentów II roku kierunku lekarskiego w nowej formule. Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności komunikacyjnych zarówno w kontaktach między lekarzem a pacjentem, jak i w pracy zespołów medycznych. Jak SUM przygotuje studentów do wyzwań komunikacyjnych w realnej pracy?

Zajęcia praktyczne dla studentów II roku kierunku lekarskiego będą realizowane w Katowicach, Zabrzu oraz w filii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Bielsku-Białej.

„Komunikacja medyczna” ma na celu rozwijanie umiejętności postrzegania pacjenta w sposób całościowy, zgodnie z ideą medycyny holistycznej. Podstawę merytoryczną zajęć stanowi dydaktyka antropologiczna.

Przedstawiamy uwarunkowania ideowe, psychologiczne, socjologiczne oraz ekonomiczne wpływające na naszych pacjentów, ich zdrowie i chorobę - mówi pomysłodawca zajęć na WNM w Katowicach dr n.med. Marcin Leśniewski, kierownik Zakładu Antropologii Lekarskiej ŚUM.

Zespół Zakładu Antropologii Lekarskiej przez kilkanaście miesięcy pracował nad stworzeniem nowego podejścia do nauczania komunikacji w medycynie. Na czym polegają te zajęcia i co je wyróżnia?

Zajęcia oparto na 50 autorskich scenariuszach symulujących rzeczywiste sytuacje komunikacyjne w środowisku ochrony zdrowia. Obejmują one relacje pomiędzy:

  • lekarzem a pacjentem,
  • lekarzem a członkami zespołów medycznych,
  • lekarzem a pracownikami szarej strefy jednostek ochrony zdrowia.

Zajęcia prowadzone będą w ligockim Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej. Wykorzystanie kamer oraz specjalnie przygotowanych pomieszczeń umożliwi rejestrowanie scen odgrywanych na podstawie przygotowanych scenariuszy. Nagrania posłużą następnie jako materiał do wspólnej analizy i dyskusji podczas seminariów.

Scenariusze dotyczą problemów komunikacyjnych zarówno pacjentów, jak i lekarzy. Nie pomijają także wyzwań komunikacyjnych w obrębie zespołów medycznych oraz relacji lekarza ze środowiskiem pozamedycznym i rodzinami pacjentów.

Przygotowujemy naszych studentów nie tylko do leczenia, ale także do bycia partnerami w dialogu z pacjentem, lekarzem, pielęgniarką czy dietetykiem - mówi prof. Alicja Grzanka, dziekan Wydziału Nauk Medycznych w Zabrzu.

Śląski Uniwersytet Medyczny wyróżnia nowoczesne, praktyczne podejście do nauki komunikacji w medycynie, spójność i ciągłość kształcenia oraz interdyscyplinarny zespół ekspertów – zajęcia prowadzą doświadczeni lekarze, pielęgniarki, psychologowie, pedagodzy, filozofowie i historycy medycyny.

Program jest zgodny z aktualnymi standardami krajowymi i międzynarodowymi, ale przede wszystkim stanowi istotną wartość dla osób, które chcą studiować na uczelni przygotowującej do realnych wyzwań medycznych oraz podnoszącej jakość opieki zdrowotnej w Polsce.

Komentarze (0)