Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
Opracowanie zawiera zasady rekrutacji na studia w roku akademickim 2025/2026 na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. W zestawieniu znajdziesz informacje na temat rekrutacji na poszczególne kierunki studiów, przeliczniki punktów, przedmioty maturalne brane pod uwagę w procesie kwalifikacji, limity miejsc oraz terminy rekrutacji 2025.
Uchwała nr 730/2024 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 29 maja 2024 r. w sprawie warunków, trybu oraz terminów rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej na rok akademicki 2025/2026
Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 10, art. 69-72, art. 79 ust. 2 pkt 1 i 2, art. 323-324, art. 326-327 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2023 r. poz. 742,z późn. zm.) – zwanej dalej „Ustawą”, § 39a oraz § 39b Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. z 2023 r., poz. 2787, z późn. zm.) oraz § 21 ust. 1 pkt 11 i § 70-71 Statutu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej przyjętego uchwałą nr 655/2023 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 22 listopada 2023 r., Senat Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, uchwala, co następuje:
§ 1
Postanowienia ogólne
Na rok akademicki 2025/2026 Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, zwana dalej „Uczelnią”, prowadzi rekrutację na następujące formy i poziomy studiów:
studia stacjonarne:
pierwszego stopnia,
drugiego stopnia,
jednolite studia magisterskie;
studia niestacjonarne:
pierwszego stopnia,
drugiego stopnia,
jednolite studia magisterskie.
Uczelnia prowadzi rekrutację na studia na następujących kierunkach, poziomach, profilach oraz formach:
studia na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych – studia pierwszego oraz drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim, prowadzone w formie stacjonarnej;
studia na kierunku fizjoterapia – jednolite studia magisterskie o profilu praktycznym, prowadzone w formie stacjonarnej;
studia na kierunku logopedia – studia pierwszego oraz drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim, prowadzone w formie stacjonarnej oraz niestacjonarnej;
studia na kierunku pedagogika – studia pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim, prowadzone w formie stacjonarnej oraz studia drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim, prowadzone w formie stacjonarnej oraz niestacjonarnej;
studia na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i szkolna – studia pierwszego oraz drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim, prowadzone w formie stacjonarnej oraz niestacjonarnej;
studia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – jednolite studia magisterskie o profilu ogólnoakademickim, prowadzone w formie stacjonarnej oraz niestacjonarnej;
studia na kierunku pedagogika resocjalizacyjna – studia pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim, prowadzone w formie stacjonarnej oraz niestacjonarnej;
studia na kierunku pedagogika resocjalizacyjna z socjoterapią1 – studia drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim, prowadzone w formie stacjonarnej oraz niestacjonarnej;
studia na kierunku pedagogika specjalna – jednolite studia magisterskie o profilu ogólnoakademickim, prowadzone w formie stacjonarnej oraz niestacjonarnej;
studia na kierunku pedagogika zdolności i informatyki – studia pierwszego oraz drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim, prowadzone w formie stacjonarnej;
studia na kierunku praca socjalna – studia pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim, prowadzone w formie stacjonarnej;
studia na kierunku psychologia – jednolite studia magisterskie o profilu ogólnoakademickim, prowadzone w formie stacjonarnej oraz niestacjonarnej;
studia na kierunku socjologia – studia pierwszego oraz drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim, prowadzone w formie stacjonarnej.
Rekrutacja na studia drugiego stopnia odbywa się na kierunek. Wybór specjalności zaś (jeżeli taka jest przewidziana w programie studiów) następuje w trakcie trwania tych studiów. Decyzję o przypisaniu do specjalności podejmuje dyrektor studiów, uwzględniając wyniki procesu rekrutacji oraz preferencje studenta. Wymagania dotyczące posiadanego dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia, jednolitych studiów magisterskich (lub równoważnego) i posiadanych uprawnień oraz osiągniętych efektów uczenia się w rekrutacji na studia drugiego stopnia określono w § 13 ust. 2 niniejszej uchwały.
Szczegółowa oferta edukacyjna stanowi Załącznik nr 1.
Rekrutacja na rok akademicki 2025/2026 odbywa się w okresie od czerwca do września 2025 roku – tzw. rekrutacja lipcowa – oraz we wrześniu 2025 roku w ramach limitu wolnych miejsc – tzw. rekrutacja wrześniowa. Szczegółowy harmonogram rekrutacji ustala Rektor w drodze odrębnego zarządzenia.
Uczelnia może przeprowadzić rekrutację uzupełniającą na studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie na rok akademicki 2025/2026 dla osób biorących udział w rekrutacji na ten rok akademicki, których wynik egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub przedmiotów został podwyższony w wyniku weryfikacji sumy punktów lub odwołania, o których mowa w art. 44zzz ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 750).
W uzasadnionych przypadkach Uczelnia może ogłosić dodatkową rekrutację na studia rozpoczynające się od semestru letniego 2025/2026 na warunkach przewidzianych w niniejszej uchwale.
Uczelnia może ogłosić dodatkową rekrutację na studia w trakcie roku akademickiego 2025/2026 także wówczas, gdy dodatkowa rekrutacja jest związana z realizacją programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej bądź innych. W takim przypadku zasady rekrutacji uwzględniają wymogi określone warunkami umowy. Zasady te zatwierdza Senat.
Nie można w Uczelni podejmować po raz drugi studiów na tym samym kierunku oraz profilu w ramach tego samego poziomu studiów, niezależnie od formy tych studiów. Dotyczy to osób, które są studentami lub absolwentami danego kierunku na danym poziomie studiów w Uczelni, jak również osób, które chciałyby rozpocząć studia na tym samym poziomie kształcenia na tym samym kierunku w ramach studiów stacjonarnych i niestacjonarnych jednocześnie. Postanowienia niniejszego ustępu nie dotyczą osób, które przerwały naukę na wcześniej studiowanym kierunku.
Liczbę miejsc na poszczególnych kierunkach i formach studiów określi Senat odrębną uchwałą. Rektor może, na uzasadniony wniosek komisji rekrutacyjnej, zezwolić na przyjęcie większej liczby kandydatów niż przewiduje limit miejsc na dany kierunek studiów.
Kandydatów na studia, będących osobami z niepełnosprawnością i legitymujących się:
orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności wydanym przez powiatowy lub miejski zespół ds. orzecznictwa o stopniu niepełnosprawności,
orzeczeniem o niezdolności do pracy wydanym przez lekarza orzecznika lub komisję lekarską ZUS, lub będących osobami z innymi szczególnymi potrzebami obowiązuje standardowa procedura rekrutacyjna z zapewnieniem odpowiednich warunków wyrównujących ich szanse. Warunki te zapewnia komisja rekrutacyjna zgodnie z Ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2022 poz. 2240, z późn. zm.) i w porozumieniu z Pełnomocnikiem Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami.
Laureaci i finaliści olimpiad stopnia centralnego przyjmowani są na studia w Uczelni na zasadach określonych odrębną uchwałą Senatu.
Kandydaci, którzy brali udział w postępowaniu kwalifikacyjnym w latach poprzednich, lecz nie zostali przyjęci na studia lub ich nie podjęli, podlegają standardowej procedurze rekrutacyjnej.
§ 2
Postępowanie rekrutacyjne na studia pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie prowadzi komisja rekrutacyjna. Przewodniczącego, sekretarza i członków komisji rekrutacyjnej powołuje Rektor. W skład komisji rekrutacyjnej wchodzi przedstawiciel Samorządu Studentów. Przewodniczącym komisji rekrutacyjnej jest nauczyciel akademicki wyznaczony przez Rektora.
Egzamin wstępny, sprawdzający szczególne predyspozycje do podjęcia studiów, w postaci:
rozmowy kwalifikacyjnej na kierunek logopedia studia pierwszego stopnia;
weryfikacji uzdolnień artystycznych kandydatów na kierunek edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, studia pierwszego stopnia;
weryfikacji kompetencji artystycznych kandydatów na kierunek edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, studia drugiego stopnia; organizują i przeprowadzają przedmiotowe zespoły egzaminacyjne. Przewodniczących i skład przedmiotowych zespołów egzaminacyjnych powołuje Rektor spośród specjalistów – pracowników Uczelni po zasięgnięciu opinii dyrektora instytutu właściwego dla danego kierunku studiów.
Egzaminy wstępne mogą być przeprowadzone z wykorzystaniem metod i technik komunikacji na odległość, w tym przy wykorzystaniu infrastruktury i oprogramowania zapewniającego synchroniczną interakcję między kandydatem a przedmiotowym zespołem egzaminacyjnym, w szczególności za pomocą aplikacji Microsoft TEAMS.
W dniu egzaminu wstępnego kandydat okazuje przedmiotowemu zespołowi egzaminacyjnemu dowód tożsamości (dowód osobisty lub paszport) oraz potwierdzenie dokonania opłaty rekrutacyjnej (dotyczy przypadku, gdy opłata rekrutacyjna nie jest odnotowana w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów, zwanej dalej „IRK”).
Obsługę IRK prowadzi zespół, w skład którego wchodzą przewodniczący komisji rekrutacyjnej lub członek komisji przez niego wyznaczony, kierownik Biura Aplikacji Komputerowych lub osoba przez niego wyznaczona oraz osoba wyznaczona na czas rekrutacji do pełnienia obowiązków administratora systemu IRK. Do zadań tego zespołu należy w szczególności:
przygotowanie i uruchomienie rejestracji internetowej w IRK w ustalonych terminach i trybach oraz administrowanie oprogramowaniem służącym do rejestracji internetowej;
uruchomienie internetowego informatora o rekrutacji w Uczelni;
zapewnienie obsługi oprogramowania służącego do przeprowadzenia procesu rekrutacji w IRK.
Dział Informatyczno-Medialny w Uczelni zobowiązany jest w szczególności do:
zapewnienia obsługi sprzętu komputerowego i biurowego służącego do sprawnego przeprowadzania procesu rekrutacji;
zapewnienia stałej współpracy z osobami prowadzącymi proces rekrutacji w zakresie obsługi informatyczno-medialnej.
Dział Administracyjny odpowiada za przygotowanie lokali dla potrzeb prowadzenia procesów rekrutacyjnych oraz za zapewnienie w tym zakresie prawidłowej i terminowej współpracy z osobami prowadzącymi te procesy.
Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami udziela porad kandydatom na studia będącym osobami z niepełnosprawnościami lub innymi szczególnymi potrzebami w zakresie oferty wsparcia dla tych osób w trakcie studiów w Uczelni, współpracuje z komisją rekrutacyjną w zakresie zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami lub innymi szczególnymi potrzebami odpowiednich warunków podczas egzaminów wstępnych oraz pomocy w rejestracji internetowej w systemie IRK.
Inspektor Ochrony Danych Osobowych szkoli członków komisji rekrutacyjnej, członków przedmiotowych zespołów egzaminacyjnych, członków zespołu ds. rozpatrywania odwołań, pracowników Uczelni oraz inne osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych – oddelegowanych do pracy przy rekrutacji w zakresie ochrony danych osobowych.
Administrator systemu IRK szkoli członków komisji rekrutacyjnej, członków przedmiotowych zespołów egzaminacyjnych, członków zespołu ds. rozpatrywania odwołań, pracowników Uczelni oraz inne osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych – oddelegowanych do pracy przy rekrutacji, w zakresie obsługi systemu IRK.
Do zadań administratora systemu IRK należy również zapewnienie sprawnego działania systemu IRK (w tym aktualizacja informacji o wpłatach rekrutacyjnych kandydatów) oraz pomoc techniczna kandydatom na studia w zakresie korzystania z systemu IRK.
§ 3
Komisja rekrutacyjna
Komisja rekrutacyjna sprawuje nadzór nad procesem rekrutacji, w tym:
nadzór nad przestrzeganiem zasad i trybu przyjmowania na studia w Uczelni zawartych w niniejszej uchwale;
wyznacza terminy realizacji zadań szczegółowych na poszczególnych etapach postępowania rekrutacyjnego.
Komisji rekrutacyjnej przysługuje prawo dokonywania wykładni postanowień zawartych w niniejszej uchwale.
Przewodniczący obowiązany jest, przez okres trwania postępowania kwalifikacyjnego, do systematycznego zwoływania posiedzeń komisji w celu zapewnienia jej skutecznej działalności.
Komisja rekrutacyjna rozstrzyga wszelkie sprawy na bieżąco. Posiedzenia komisji mogą odbywać się zdalnie z wykorzystaniem metod i technik komunikacji na odległość, w tym przy wykorzystaniu infrastruktury informatycznej, w szczególności za pomocą aplikacji Microsoft TEAMS. Terminy posiedzeń komisji wyznacza przewodniczący.
Członkowie komisji rekrutacyjnej obowiązani są do uczestniczenia w posiedzeniach komisji i realizowania przydzielonych im zadań.
Komisja rekrutacyjna podejmuje decyzje większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków, w tym przewodniczącego komisji oraz sekretarza. W przypadku równowagi głosów decyduje głos przewodniczącego.
Posiedzenia i decyzje komisji rekrutacyjnej są protokołowane.
Sekretarz komisji rekrutacyjnej gromadzi protokoły posiedzeń komisji, w tym zbiorcze protokoły, z przeprowadzonych procesów rekrutacji na poszczególne kierunki studiów, które po zakończeniu rekrutacji włączane są do sprawozdania z rekrutacji.
Członkowie komisji rekrutacyjnej mają prawo zgłaszać przewodniczącemu uwagi i wnioski w sprawie przebiegu procesu rekrutacyjnego.
Do zadań komisji rekrutacyjnej należą w szczególności:
nadzór i pomoc merytoryczna w procesie akceptacji w systemie IRK fotografii do Elektronicznej Legitymacji Studenckiej (zwanej dalej ELS);
podjęcie decyzji o dopuszczeniu kandydatów do postępowania kwalifikacyjnego, jak również zawiadomienie ich o terminie i miejscu odbywania się egzaminów wstępnych;
po zakończeniu egzaminów wstępnych sprawdzenie poprawności danych wprowadzonych do systemu IRK, a w szczególności przyznanej liczby punktów w procedurze rekrutacyjnej;
ogłoszenie wyników egzaminów wstępnych niezwłocznie po otrzymaniu protokołu egzaminacyjnego od przedmiotowych zespołów egzaminacyjnych poprzez umieszczenie ich w IRK na indywidualnych kontach kandydatów;
przeliczenie wyników rekrutacji (punktów rekrutacyjnych) dla kandydatów zgodnie z zasadami zawartymi w niniejszej uchwale;
sporządzenie list rankingowych na poszczególne kierunki studiów;
podjęcie decyzji o zakwalifikowaniu lub niezakwalifikowaniu na studia i sporządzenie list osób zakwalifikowanych na studia oraz list osób niezakwalifikowanych na studia w ramach limitów miejsc na dany kierunek studiów;
nadzór i pomoc merytoryczna w procesie kompletowania dokumentów od kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia;
przygotowanie wpisu, potwierdzonego indywidualnie wydaną informacją o wpisaniu kandydata na listę studentów, na dany kierunek studiów na podstawie złożonych dokumentów przez kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia;
przygotowanie i przekazanie Rektorowi list cudzoziemców zakwalifikowanych do przyjęcia na studia wraz z informacją na temat zasad odbywania przez nich studiów w Uczelni, a także list cudzoziemców zakwalifikowanych do nie przyjęcia na studia, na podstawie których Rektor wydaje odpowiednie decyzje administracyjne;
wystawienie w formie dokumentu elektronicznego, możliwego do pobrania z systemu IRK przez kandydata, zaświadczeń informujących o wpisie na listę studentów lub decyzji administracyjnych o odmowie przyjęcia na studia na dany kierunek studiów (z wyłączeniem cudzoziemców); zaświadczenia i decyzje podpisuje elektronicznie przewodniczący komisji rekrutacyjnej;
wystawienie w formie dokumentu elektronicznego skierowania na badania lekarskie niezbędne do podjęcia studiów na niektórych kierunkach studiów;
wystawienie i przekazanie do wysyłki podpisanych przez przewodniczącego komisji rekrutacyjnej decyzji administracyjnych o odmowie przyjęcia na studia na dany kierunek studiów (z wyłączeniem cudzoziemców);
sporządzenie sprawozdań z przebiegu postępowania rekrutacyjnego;
przygotowanie we współpracy z zespołem ds. rozpatrywania odwołań sprawozdania statystycznego z wyników rekrutacji i przesłanie go w formie elektronicznej do ministerstwa właściwego ds. nauki i szkolnictwa wyższego oraz sprawozdania z procesu rekrutacji, które zostaje przedstawione na posiedzeniu Senatu i przekazane do archiwum Uczelni;
przechowywanie przez okres sześciu miesięcy od zakończenia procesu rekrutacji dokumentów osób nieprzyjętych na studia, w tym osób, które zrezygnowały ze studiów w formie pisemnego oświadczenia złożonego przed wpisaniem na listę studentów na dany rok akademicki, a w przypadku osób, które wszczęły postępowanie, o którym mowa w § 8 ust. 1, po jego zakończeniu oraz przekazanie do brakowania ww. dokumentacji po upływie tego terminu;
Do obowiązków członków komisji rekrutacyjnej należą w szczególności:
prawidłowe przygotowanie postępowania rekrutacyjnego na studia na dany kierunek pod względem merytorycznym i organizacyjnym, w tym:
przetwarzanie danych wprowadzanych do systemu IRK;
kontakt telefoniczny lub za pośrednictwem poczty elektronicznej z kandydatem w przypadkach tego wymagających;
systematyczne modyfikowanie i przygotowywanie danych o rekrutacji w wersji elektronicznej;
zawiadamianie kandydatów o terminach poszczególnych etapów postępowania kwalifikacyjnego – poprzez stosowne komunikaty zamieszczone w systemie IRK;
przeprowadzenie procesu kwalifikacji kandydatów.
Czynności związane z udzielaniem informacji kandydatom na studia oraz pomocą administracyjno-organizacyjną w trakcie trwania rekrutacji zostają powierzone osobom na podstawie umów cywilnoprawnych (w przypadku osób niebędących pracownikami Uczelni) lub stosownego dodatku (w przypadku osób będących pracownikami Uczelni). Nadzór nad jakością wykonywania przez te osoby zadań sprawuje przewodniczący komisji rekrutacyjnej. Do zadań określonych w niniejszym ustępie należą w szczególności:
udzielanie informacji dotyczących rekrutacji na studia, informacji na temat poszczególnych etapów rekrutacji, harmonogramu rekrutacji, opłaty rekrutacyjnej, opłat za studia, itp.;
zapewnienie kandydatom pomocy w korzystaniu z rejestracji internetowej;
akceptacja w systemie IRK fotografii do ELS;
pomoc w czynnościach administracyjnych związanych z organizacją i przebiegiemprocesów rekrutacyjnych.
Czynności związane z przygotowaniem dokumentów, o których mowa w § 11 ust. 1, wchodzących w skład teczki akt osobowych studenta, mogą zostać powierzone innym niż członkowie komisji rekrutacyjnej pracownikom Uczelni, a w szczególności pracownikom pionu prorektora właściwego ds. kształcenia. Decyzje w tym zakresie podejmuje prorektor właściwy ds. kształcenia po zasięgnięciu opinii kierowników jednostek, w których są zatrudnione osoby wyznaczone do tych czynności. W takim przypadku nadzór nad jakością wykonywania przez te osoby zadań określonych w umowie sprawuje wyznaczony przez prorektora właściwego ds. kształcenia pracownik Uczelni. Pomocy merytorycznej w tym zakresie zobowiązana jest udzielić komisja rekrutacyjna oraz Biuro Spraw Studenckich, zwane dalej „BSS”. Do zadań określonych w niniejszym ustępie należą w szczególności:
wydruk dokumentów lub ich odbiór od kandydatów;
potwierdzanie za zgodność z oryginałem kserokopii przedstawianych przez kandydatów na studia dokumentów upoważniających do podjęcia studiów na danym kierunku, poziomie, profilu i formie;
przekazanie dokumentów kandydatów przyjętych na pierwszy rok studiów na dany kierunek studiów do BSS.
Czynności administracyjne związane z wysyłką decyzji o odmowie przyjęcia na studia (w tym wydruk decyzji, ich kopertowanie, adresowanie i przygotowanie list wysyłkowych) mogą zostać powierzone osobom na podstawie umów cywilnoprawnych (w przypadku osób niebędących pracownikami Uczelni) lub stosownego dodatku (w przypadku osób będących pracownikami Uczelni). Nadzór nad jakością wykonywania przez te osoby zadań sprawuje przewodniczący lub inny członek komisji rekrutacyjnej.
Komisja rekrutacyjna obowiązana jest do prawidłowego prowadzenia dokumentacji postępowania rekrutacyjnego, a w szczególności przestrzegania procedur dotyczących:
sporządzania list osób zakwalifikowanych do przyjęcia na studia;
sporządzania list osób wpisanych na dany kierunek studiów spośród kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia, którzy złożyli komplet dokumentów w wyznaczonym terminie; przewodniczący komisji rekrutacyjnej podpisuje listę studentów wpisanych na dany kierunek studiów;
wydawania decyzji administracyjnych o odmowie przyjęcia na studia i sporządzenie list osób, które otrzymały ww. decyzje;
sporządzania zbiorczego protokołu z postępowania rekrutacyjnego, podpisanego przez członków komisji rekrutacyjnej; wszelkie skreślenia i zmiany w dokumentach sporządzanych przez komisję powinny być potwierdzone podpisem przewodniczącego.
Wyniki postępowania w sprawie przyjęcia na studia są jawne i podlegają ogłoszeniu na tablicach ogłoszeń w Uczelni.
§ 4
Zespół ds. rozpatrywania odwołań
Rektor powołuje zespół ds. rozpatrywania odwołań, który jest ciałem opiniodawczo- doradczym Rektora w zakresie rozpatrywania odwołań od decyzji o nieprzyjęciu na studia.
Przewodniczącym zespołu jest osoba wskazana przez Rektora. Rektor wyznacza także sekretarza zespołu.
Członkowie zespołu obowiązani są do uczestniczenia w posiedzeniach, które mogą się również odbywać zdalnie z wykorzystaniem metod i technik komunikacji na odległość, w tym przy wykorzystaniu infrastruktury informatycznej, w szczególności za pomocą aplikacji Microsoft TEAMS, zwoływanych przez przewodniczącego zespołu i realizowania przydzielonych im zadań. Terminy posiedzeń zespołu wyznacza przewodniczący.
Posiedzenia i rekomendacje zespołu są protokołowane.
Zespół podejmuje uchwały większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków, w tym jej przewodniczącego oraz sekretarza. W przypadku równowagi głosów decyduje głos przewodniczącego.
Rektor uprawniony jest do interpretacji postanowień niniejszej uchwały w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia odwołań. Na podstawie rekomendacji zespołu Rektor podejmuje decyzję w przedmiocie złożonego odwołania. Rektor może powierzyć w drodze upoważnienia podejmowanie decyzji, o których mowa w niniejszym paragrafie, prorektorowi właściwemu do spraw kształcenia.
Decyzję dotyczącą rozpatrzonego odwołania, doręcza się kandydatowi na piśmie w formie listu poleconego lub skrzynki służącej do doręczeń elektronicznych (jeżeli odwołanie zostało złożone w formie elektronicznej). Decyzja Rektora jest ostateczna.
Sekretarz zespołu gromadzi protokoły posiedzeń zespołu oraz zbiorcze protokoły z prac komisji rekrutacyjnej.
Członkowie zespołu mają prawo zgłaszać przewodniczącemu zespołu oraz komisji rekrutacyjnej uwagi i wnioski w sprawie przebiegu procesu rekrutacyjnego.
Do zadań zespołu należą w szczególności:
przejmowanie dokumentacji osób nieprzyjętych na studia od komisji rekrutacyjnej;
przyjęcie protokołów z postępowania rekrutacyjnego prowadzonego przez komisję rekrutacyjną;
przygotowywanie rekomendacji dotyczących odwołań od decyzji o odmowie przyjęcia na studia wydanych przez komisję rekrutacyjną;
przyjmowanie dokumentów kandydatów przyjmowanych na podstawie uchylenia przez Rektora decyzji komisji rekrutacyjnej;
przygotowanie sprawozdania z prac zespołu;
współpraca z komisją rekrutacyjną w zakresie przygotowania sprawozdania statystycznego z wyników rekrutacji i przesłania go do ministra właściwego ds. nauki i szkolnictwa wyższego oraz sprawozdania z procesu rekrutacji, które zostaje przedstawione na posiedzeniu Senatu i przekazane do archiwum Uczelni.
§ 5
Przedmiotowe zespoły egzaminacyjne
Przedmiotowe zespoły egzaminacyjne, zwane dalej „zespołami egzaminacyjnymi”, są powoływane przez Rektora w celu organizacji i przeprowadzenia egzaminów wstępnych dla kandydatów na studia.
Zespoły egzaminacyjne oceniają wynik egzaminów wstępnych zgodnie z zasadami ustalonymi niniejszą uchwałą.
Po zakończonym egzaminie wstępnym dany zespół egzaminacyjny przekazuje wyniki kandydatów w formie podpisanego protokołu egzaminacyjnego komisji rekrutacyjnej.
Za poprawność wprowadzenia danych o wynikach egzaminów wstępnych z protokołu przekazanego przez zespół egzaminacyjny do systemu IRK odpowiedzialny jest przewodniczący komisji rekrutacyjnej.
Uzasadnione zastrzeżenia co do wyników egzaminów wstępnych kandydat kieruje do przewodniczącego komisji rekrutacyjnej najpóźniej w dniu następującym po ogłoszeniu wyników egzaminu, którego zastrzeżenie dotyczy.
Egzaminy wstępne przeprowadzane są w terminach ustalonych w harmonogramie rekrutacji.
§ 6
Zadania Biura Spraw Studenckich związane z rekrutacją
Do zadań Biura Spraw Studenckich należy w szczególności:
przyjęcie dokumentów kandydatów przyjętych na studia w procesie rekrutacyjnym;
wprowadzenie danych kandydatów, o których mowa w pkt 1, do systemu informatycznego USOS (transport danych z systemu IRK do USOS);
nadanie numeru albumu oraz założenie teczki akt osobowych studenta;
zlecenie wydruku ELS;
przygotowywanie decyzji o skreśleniu z listy studentów osób, które złożyły rezygnację ze studiów po wpisaniu na listę studentów.
§ 7
Wpis na listę studentów i decyzja o odmowie przyjęcia na studia
Wpis na listę studentów jest dokonywany po dostarczeniu przez kandydata kopii dokumentów potwierdzających wykształcenie oraz oryginałów w celu potwierdzenia ich zgodności, o których mowa w § 11 ust. 1.
W przypadku kandydatów będących cudzoziemcami decyzja o przyjęciu na studia będzie wydawana po dostarczeniu dokumentów, o których mowa w § 14 ust. 4, kopii dokumentów potwierdzających wykształcenie oraz oryginałów w celu potwierdzenia ich zgodności.
W odniesieniu do kandydatów będących cudzoziemcami, którzy w terminie wskazanym w harmonogramie rekrutacji nie są w stanie dostarczyć wszystkich dokumentów z przyczyn od siebie niezależnych, mogą być wydane decyzje warunkowe przyjęcia na studia pod warunkiem dostarczenia określonych dokumentów nie później niż do 30 listopada 2025 roku. Po bezskutecznym upływie tego terminu końcowego decyzje warunkowe wygasają. Decyzję o stwierdzeniu wygaśnięcia decyzji o przyjęciu na studia wydaje Rektor lub osoba przez niego upoważniona.
Cudzoziemcy wpisani na listę studentów otrzymują decyzję administracyjną wydaną przez Rektora.
Informację o wpisie na listę studentów komisja rekrutacyjna przekazuje kandydatom w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu IRK.
Decyzję o odmowie przyjęcia na studia komisja rekrutacyjna wydaje w formie decyzji administracyjnej. Od decyzji tej przysługuje w terminie 14 dni od doręczenia decyzji odwołanie do Rektora wnoszone zgodnie z pouczeniem zawartym w decyzji. W przypadku cudzoziemców decyzję w przedmiocie przyjęcia na studia wydaje Rektor. Od decyzji tej służy wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy do Rektora, który należy złożyć w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.
Komisja rekrutacyjna przekazuje listy osób, którym odmówiono przyjęcia na studia do zespołu ds. rozpatrywania odwołań.
§ 8
Procedura odwoławcza
Kandydatowi przysługuje prawo odwołania do Rektora w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji komisji rekrutacyjnej o odmowie przyjęcia na studia
W przypadku cudzoziemców i decyzji wydanej w pierwszej instancji przez Rektora lub osobę przez niego upoważnioną postanowienia ust. 1 stosuje się w ten sposób, że od decyzji tej przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Odwołanie od decyzji komisji rekrutacyjnej kandydat składa w wyznaczonym terminie w kancelarii głównej Uczelni osobiście, listownie lub za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej (ePUAP).
Po rozpatrzeniu odwołania przez Rektora lub upoważnionego prorektora, Rektor wydaje decyzję administracyjną drugiej instancji. Zespół ds. rozpatrywania odwołań doręcza decyzję kandydatowi na piśmie, osobiście lub w formie listu poleconego lub poprzez skrzynkę służącą do doręczeń elektronicznych. Decyzja Rektora jest ostateczna.
W przypadku uchylenia decyzji komisji rekrutacyjnej wydanej w pierwszej instancji i przyjęcia kandydata na studia, zespół ds. rozpatrywania odwołań przekazuje oryginał decyzji wraz z dokumentacją kandydata do BSS, zachowując w swoich aktach kopię decyzji.
§ 9
Rezygnacja kandydata z udziału w procesie rekrutacji oraz rezygnacja osoby wpisanej na listę studentów przed początkiem roku akademickiego
Każdy kandydat biorący udział w procesie rekrutacji ma prawo do rezygnacji z udziału w tym procesie, a każda osoba wpisana na listę studentów w Uczelni ma prawo do rezygnacji ze studiów. Uczelnia w związku z ww. rezygnacjami kandydatów i osób wpisanych na listę studentów nie zwraca wniesionych opłat rekrutacyjnych oraz opłat za wyrobienie ELS.
Rezygnacja kandydata z udziału w procesie rekrutacji, a także rezygnacja ze studiów osoby wpisanej na listę studentów musi zostać złożona w formie pisemnego oświadczenia, oświadczenia złożonego w formie elektronicznej opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem elektronicznym ePUAP. W przypadku kandydatów rezygnujących z udziału w procesie rekrutacji pisemne oświadczenie w tej sprawie powinno zostać złożone w komisji rekrutacyjnej za pośrednictwem kancelarii Uczelni. W przypadku zaś osób wpisanych na listę studentów rezygnujących ze studiów, na które zostały przyjęte powinno zostać złożone w BSS za pośrednictwem kancelarii Uczelni. Ww. oświadczenia mogą zostać dostarczone listem poleconym za potwierdzeniem odbioru lub za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej (ePUAP).
§ 10
Postępowanie rekrutacyjne na studia pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie
Warunkiem koniecznym objęcia kandydata postępowaniem rekrutacyjnym na dany kierunek jest:
zarejestrowanie się kandydata w systemie IRK, wprowadzenie wszystkich danych wymaganych przez system IRK oraz zapis na wybrane kierunki studiów, z zastrzeżeniem ust. 2;
wniesienie opłaty rekrutacyjnej na indywidualny dla każdego kandydata numer rachunku bankowego wygenerowany na indywidualnym koncie kandydata w systemie IRK w wysokości zależnej od liczby zapisów na kierunek studiów; wysokość opłaty rekrutacyjnej ustala Rektor poprzez stosowne zarządzenie. Opłatę rekrutacyjną uznaje się za wniesioną w momencie jej odnotowania na indywidualnym koncie kandydata w systemie IRK.
Procedura rejestracji dla kandydatów na studia pierwszego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia drugiego stopnia obejmuje:
założenie przez kandydata osobistego konta rekrutacji w systemie IRK;
uzupełnienie danych w formularzach osobowych na koncie kandydata w systemie IRK;
wprowadzenie do systemu IRK kolorowej fotografii kandydata w formie elektronicznej zgodnej z wymaganiami jak do dowodu osobistego lub paszportu, w formacie wymaganym przez system IRK, która posłuży do wygenerowania podania o przyjęcie na studia oraz podania o wyrobienie Elektronicznej Legitymacji Studenckiej. Fotografie w systemie IRK są akceptowane przez członków komisji rekrutacyjnej lub przez oddelegowanych do prowadzenia tej czynności pracowników Uczelni albo osoby wykonujące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych. Po akceptacji fotografii nie można zmienić;
wybór egzaminów maturalnych pisemnych (nowa matura) i określenie ich poziomu lub wybór egzaminów maturalnych pisemnych i ustnych (stara matura) stanowiących podstawę kwalifikacji na studia lub przekazanie komisji rekrutacyjnej informacji na temat wyników z matury zagranicznej (dotyczy rekrutacji na studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie);
wybór kierunku (kierunków) studiów, poziomu kształcenia, profilu oraz formy, a w przypadku rekrutacji na studia drugiego stopnia również wskazanie preferowanych specjalności, w kolejności ich preferencji, o ile jest to przewidziane w niniejszej uchwale;
w przypadku studiów pierwszego stopnia lub jednolitych magisterskich wprowadzenie wyników egzaminu maturalnego do systemu IRK przed zakończeniem zapisów na wybrany przez kandydata kierunek studiów w przypadku kandydatów, którzy w związku ze zdawanym egzaminem maturalnym nie wyrazili zgody na przekazanie wyników egzaminu maturalnego do systemu Krajowego Rejestru Matur.
wprowadzenie wyników ukończenia studiów, tzn. oceny końcowej ze studiów (ocena z dyplomu) oraz średniej ocen ze studiów lub przekazanie komisji rekrutacyjnej informacji na temat wyników z dyplomu zagranicznego (dotyczy rekrutacji na studia drugiego stopnia).
Postępowanie rekrutacyjne na studia pierwszego stopnia, jednolite studia magisterskie oraz studia drugiego stopnia składa się z następujących etapów:
postępowanie kwalifikacyjne;
wpis na listę studentów, a w przypadku cudzoziemców wydanie przez Rektora decyzji administracyjnej o przyjęciu na studia lub
podjęcie decyzji o odmowie przyjęcia na studia.
Postępowanie kwalifikacyjne składa się z następujących etapów:
przeprowadzenie postępowania egzaminacyjnego w przypadku egzaminów wstępnych przewidzianych niniejszą Uchwałą według harmonogramu rekrutacji, ogłoszonego na indywidualnym koncie kandydata w IRK;
przeliczenie odpowiednio rezultatów egzaminów wstępnych, wyników ze świadectwa dojrzałości, matury międzynarodowej, matury europejskiej, matury zagranicznej, wyników ocen z dyplomów i średnich ocen ze studiów oraz wprzypadku dokumentów zagranicznych, wyników z dyplomów ukończenia studiów na punkty rekrutacyjne;
opracowanie list rankingowych kandydatów;
opracowanie i ogłoszenie list kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia;
przyjęcie od kandydatów w terminie wyznaczonym przez komisję rekrutacyjną i ogłoszonym w stosownym komunikacie dołączonym do informacji o statusie kwalifikacji kandydata na indywidualnym koncie w systemie IRK kompletów dokumentów wymaganych w postępowaniu rekrutacyjnym na dany kierunek i rodzaj studiów, o których mowa w § 11 ust. 1;
potwierdzenie za zgodność z oryginałem dokumentów potwierdzających zdobyte wykształcenie w terminach wyznaczonych zarządzeniem rektora z zastrzeżeniem § 11 ust. 2;
ogłoszenie list kandydatów przyjętych i nieprzyjętych na studia.
Postępowanie kwalifikacyjne ma charakter konkursowy. Przyjmuje się kandydatów w liczbie odpowiadającej limitowi rekrutacyjnemu, a w przypadku studiów pierwszego stopnia i jednolitych studiów magisterskich limitowi pomniejszonemu o liczbę przyjętych na podstawie § 1 ust. 12, według kolejności na liście rankingowej utworzonej dla danego kierunku studiów, zgodnie z zasadami zawartymi w niniejszej uchwale. W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć procedurę konkursową powtarza się do momentu wypełnienia tego limitu. Każda kolejna procedura konkursowa prowadzona jest oddzielnie według zasad opisanych w niniejszej uchwale.
Rekrutacja odbywa się wyłącznie na kierunek, poziom, profil i formę studiów wskazane przez kandydata w systemie IRK. W przypadku rekrutacji na studia drugiego stopnia na kierunek pedagogika i edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, kandydat wskazuje dodatkowo w systemie IRK preferowaną przez niego specjalność, na którą chce się rekrutować w kolejności preferencji. Zmiana kierunku, preferowanej specjalności czy też formy studiów w ramach danego kierunku w trakcie postępowania rekrutacyjnego może nastąpić jedynie za zgodą przewodniczącego komisji rekrutacyjnej na pisemny wniosek kandydata.
Kandydat ubiegający się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub na jednolite studia magisterskie jako laureat lub finalista olimpiad stopnia centralnego ma obowiązek złożenia dokumentów potwierdzających uprawnienia w tym zakresie do komisji rekrutacyjnej przed zakończeniem zapisów w systemie IRK w ramach rekrutacji na wybrany kierunek studiów.
Osoby posiadające maturę zagraniczną lub dyplom ukończenia studiów wyższych za granicą, podlegają postępowaniu kwalifikacyjnemu zgodnie z ogólnymi zasadami rekrutacji, przy czym świadectwa i dyplomy uzyskane za granicą muszą zostać uznane za równoważne z polskimi zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami.
W postępowaniu rekrutacyjnym może wystąpić w imieniu kandydata osoba posiadająca pełnomocnictwo do czynności w całym postępowaniu rekrutacyjnym, z wyłączeniem egzaminów wstępnych na studia i z zastrzeżeniem ust. 10. Pełnomocnictwo powinno być opatrzone urzędowo lub notarialnie poświadczonym podpisem strony.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4 pkt 6, kandydat może pisemnie upoważnić osobę trzecią do dokonania tej czynności (pełnomocnik w tym zakresie nie jest zobowiązany do przedkładania pełnomocnictwa z urzędowym lub notarialnym poświadczeniem podpisu strony na pełnomocnictwie).
§ 11
Komplet dokumentów kandydata zakwalifikowanego do przyjęcia na studia obejmuje:
kopię świadectwa dojrzałości oraz wszystkich aneksów wystawionych do niego (dotyczy osób zakwalifikowanych na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie);
kopię świadectwa ukończenia szkoły średniej (dotyczy osób zakwalifikowanych na studia jednolite magisterskie na kierunku fizjoterapia profil praktyczny);
kopię dyplomu ukończenia studiów (dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia albo jednolitych studiów magisterskich lub dyplomy równoważne) wraz z suplementem w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia. Do czasu wydania dyplomu honorowane jest zaświadczenie o ukończeniu studiów wydane po obronie lub egzaminie końcowym (dotyczy osób zakwalifikowanych na studia drugiego stopnia);
zaświadczenie, w którym ujęta jest średnia ocen ze studiów, wystawione przez uczelnię, w której kandydat uzyskał dyplom uprawniający do podjęcia studiów drugiego stopnia. Zaświadczenie nie jest konieczne, jeżeli suplement do dyplomu zawiera, wyraźnie ujętą w formie liczbowej, średnią ocen z całego toku studiów (dotyczy osób zakwalifikowanych na studia drugiego stopnia);
zaświadczenie potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego.
Zaświadczenie nie jest konieczne, jeżeli suplement do dyplomu wyraźnie wskazuje, że kandydat zakwalifikowany na studia uzyskał przygotowanie psychologiczno- pedagogiczne oraz dydaktyczne zgodnie ze standardem wskazanym w Rozporządzeniu MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 453) (dotyczy osób zakwalifikowanych na studia drugiego stopnia na kierunki lub specjalności wymagające przy rekrutacji posiadania tych uprawnień);
zaświadczenie potwierdzające posiadanie innych niż przygotowanie pedagogiczne uprawnień, o których mowa w § 13 niniejszej uchwały. Zaświadczenie nie jest konieczne, jeżeli suplement do dyplomu wyraźnie wskazuje, że kandydat zakwalifikowany na studia takie uprawnienia posiada (dotyczy osób zakwalifikowanych na studia drugiego stopnia, gdzie takie uprawnienia są wymagane);
orzeczenie lekarza medycyny pracy o możliwości podjęcia praktycznej nauki wykonywania zawodu fizjoterapeuty (dotyczy osób zakwalifikowanych na stacjonarne jednolite studia magisterskie na kierunku fizjoterapia o profilu praktycznym);
podanie o przyjęcie na studia, wygenerowane z systemu IRK;
podanie o wyrobienie ELS – wygenerowanie podania jest możliwe po wprowadzeniu przez kandydata fotografii do systemu IRK i po zaakceptowaniu go przez komisję rekrutacyjną;
dowód uiszczenia opłaty za ELS;
oświadczenie o zapoznaniu się z zasadami i warunkami wnoszenia opłat za studia oraz z regulaminem studiów, wygenerowane z systemu IRK.
Poświadczenie za zgodność z oryginałem kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 3, może być dokonane przez pracownika Uczelni albo notariusza.
§ 12
Zasady rekrutacji na studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie
Na studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie może być przyjęta osoba,która:
posiada wykształcenie potwierdzone dokumentami, o których mowa w ust. 2; 2)zostanie zakwalifikowana do przyjęcia na studia w procesie rekrutacyjnym oraz złożyła dokumenty wymagane do przyjęcia na studia, o których mowa w § 11 ust.1.
Do ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie uprawnione są osoby, które posiadają:
świadectwo dojrzałości albo świadectwo dojrzałości i zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów, o których mowa w przepisach o systemie oświaty;
świadectwo dojrzałości i dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika, o których mowa w przepisach o systemie oświaty;
świadectwo dojrzałości i zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów oraz dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika, o których mowa w przepisach o systemie oświaty;
świadectwo lub inny dokument uznany w Rzeczypospolitej Polskiej za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia zgodnie z art. 93 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
świadectwo i inny dokument lub dyplom, o których mowa w art. 93 ust. 1 ustawy, o której mowa w pkt 4;
świadectwo lub dyplom uznany w Rzeczypospolitej Polskiej za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia zgodnie z umową bilateralną o wzajemnym uznawaniu wykształcenia;
świadectwo lub inny dokument uznany za równoważny polskiemu świadectwu dojrzałości na podstawie przepisów obowiązujących do dnia 31 marca 2015 roku.
Do dokumentów, o których mowa w ust. 2, zalicza się w szczególności: świadectwo dojrzałości („nowa matura” i „stara matura”), matura międzynarodowa (dyplom International Baccalaureate (IB) wydany przez organizację International Baccalaureate Organization w Genewie), maturę europejską (dyplom European Baccalaureate (EB) wydany przez Szkoły Europejskie zgodnie z Konwencją o Statucie Szkół Europejskich, sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r.) (Dz.U. z 2005 r. Nr 3, poz. 10) oraz maturę zagraniczną (wszystkie dokumenty, które w kraju wydania uprawniają do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe).
Osoby posiadające dyplom „matury międzynarodowej” lub „matury europejskiej” są obowiązane przedłożyć wyżej wymieniony dokument w oryginale oraz jego tłumaczenie przysięgłe na język polski w terminie wyznaczonym indywidualnie przez przewodniczącego komisji rekrutacyjnej. Dlatego też posiadacze wyżej wymienionych dokumentów powinni zgłosić się do przewodniczącego komisji rekrutacyjnej przed zakończeniem zapisów na dany kierunek studiów w systemie IRK.
Osoby posiadające „maturę zagraniczną” są zobowiązane do przedłożenia potwierdzenia legalizacji ww. dokumentu do obrotu na terytorium RP (w tym appostille) oraz zaświadczenia stwierdzającego równoważność posiadanej „matury zagranicznej” z polskim świadectwem dojrzałości (jeżeli uznanie równoważności nie odbywa się z mocy prawa na podstawie odrębnych przepisów lub umów międzynarodowych) w terminie wyznaczonym indywidualnie przez przewodniczącego komisji rekrutacyjnej. Dlatego też posiadacze ww. dokumentów powinni zgłosić się do przewodniczącego komisji rekrutacyjnej przed zakończeniem zapisów na dany kierunek studiów w systemie IRK w celu przekazania informacji o wyniku z „matury zagranicznej” oraz informacji o skali ocen obowiązującej w systemie edukacji w kraju wydania dokumentu. W przypadku zakwalifikowania do przyjęcia na studia należy złożyć również tłumaczenie przysięgłe „matury zagranicznej” na język polski.
Dla kandydatów posiadających „nową maturę”:
uwzględnia się punkty procentowe z przedmiotów kwalifikacyjnych do Uczelni, zdawanych przez kandydata w formie pisemnej. Kandydat deklaruje w systemie IRK wskazując przedmioty, które powinny stać się podstawą kwalifikacji;
na studia pierwszego stopnia na kierunki edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, logopedia, pedagogika, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i szkolna, pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika zdolności i informatyki, praca socjalna, socjologia, oraz na jednolite studia magisterskie na kierunki pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, pedagogika specjalna, psychologia przedmioty kwalifikacyjne to dwa przedmioty obowiązkowe: język polski i język obcy oraz trzeci przedmiot do wyboru spośród: biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, matematyka, wiedza o społeczeństwie;
na jednolite studia magisterskie na kierunek fizjoterapia przedmioty kwalifikacyjne to dwa przedmioty obowiązkowe: język polski i język obcy oraz trzeci przedmiot do wyboru spośród: biologia, chemia, fizyka, matematyka;
w rekrutacji na kierunek edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych oprócz wyników ze świadectwa dojrzałości na wynik rekrutacyjny składają się również punkty uzyskane za egzamin sprawdzający uzdolnienia artystyczne i szczególne predyspozycje do podejmowania studiów na tym kierunku obejmujący: autoprezentację, w skład której wchodzą zestaw reprodukcji prac kandydata repezentujący obszar zainteresowań artystycznych kandydata oraz kwestionariusz dotyczący zainteresowań artystycznych kandydata i jego doświadczeń w obszarze sztuki. Zestaw przedstawiony do oceny powinien składać się z przynajmniej dziesięciu reprodukcji prac z dowolnej dziedziny artystycznej, wykonanych w wybranej technice (np. rysunki z natury, prace malarskie, fotografie, małe formy rzeźbiarskie i inne), zapisane w formacie jpg lub png. W przypadku prac filmowych należy w kwestionariuszu zamieścić linki do właściwejplatformy (np.YouTube lub Vimeo);
w rekrutacji na kierunek logopedia egzaminem wstępnym jest rozmowa kwalifikacyjna z kandydatem. Rozmowa kwalifikacyjna ma na celu ocenę predyspozycji kandydata do wykonywania zawodu logopedy. Ocenie podlega umiejętność nawiązania kontaktu interpersonalnego (także kontaktu wzrokowego), swobodna wypowiedź kandydata, sposób przeczytania fragmentu tekstu, realizacja sylab, wyrazów lub zdań podczas powtarzania po bezpośrednim wzorze. Oceniana jest poprawność wymowy, jakość głosu, realizacja akcentu i intonacji, tempo i płynność mówienia oraz reakcje słuchowe (w badaniu orientacyjnym). Możliwe jest także zaproponowanie dodatkowych prób oceniających motorykę narządów artykulacyjnych (warg, języka, żuchwy i podniebienia miękkiego). Próby te polegają na odtworzeniu przez kandydata ruchów wymienionych części aparatu wymowy po ich zaprezentowaniu przez członków przedmiotowego zespołu egzaminacyjnego. Negatywny wynik rozmowy kwalifikacyjnej uniemożliwia przyjęcie kandydata na kierunek logopedia;
w rekrutacji na kierunek fizjoterapia brana jest pod uwagę ocena z wychowania fizycznego ze świadectwa ukończenia szkoły średniej. Ocena celująca, bardzo dobra i dobra jest przeliczana przez wskaźnik 1. Ocena dostateczna i mierna oraz zwolnienie z wychowania fizycznego uniemożliwia przyjęcie kandydata na kierunek fizjoterapia (wskaźnik 0);
wskaźnik przeliczeniowy dla wyników z egzaminu maturalnego z matematyki zdawanego na poziomie podstawowym wynosi 1% = 2 punkty rekrutacyjne, dla pozostałych przedmiotów zaś: 1% = 1 punkt rekrutacyjny. Przedmioty maturalne w wymiarze rozszerzonym, będące podstawą postępowania kwalifikacyjnego, uzyskują dodatkowy wskaźnik przeliczeniowy. W takim przypadku wskaźnik dla matematyki wynosi 1% = 4 punkty rekrutacyjne, dla pozostałych przedmiotów zaś: 1% = 2 punkty rekrutacyjne. Przeliczenie wyniku z danego przedmiotu maturalnego na poziomie rozszerzonym następuje jedynie w sytuacji, kiedy liczba punktów rekrutacyjnych uzyskanych przez kandydata z tego przedmiotu (po uwzględnieniu dodatkowego przelicznika dla poziomu rozszerzonego) jest wyższa niż liczba punktów rekrutacyjnych uzyskanych z tego samego przedmiotu maturalnego pisanego przez kandydata na poziomie podstawowym (czyli w przypadku, gdy kandydat zdaje dany przedmiot zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym, brane są pod uwagę te wyniki, które dają kandydatowi z danego przedmiotu więcej punktów rekrutacyjnych);
wynik z egzaminu maturalnego pisemnego z języka obcego zdawanego na poziomie dwujęzycznym jest traktowany jak wynik z matury na poziomie rozszerzonym, przy czym wynik procentowy z poziomu dwujęzycznego transformuje się na wynik z poziomu rozszerzonego według wzoru:
R = 4/3 x D
gdzie:
R – wynik procentowy z egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym, D – wynik procentowy z egzaminu maturalnego na poziomie dwujęzycznym. Otrzymany w ten sposób wynik procentowy R nie może przekroczyć 100%,
jeżeli jest wyższy, to przyjmuje on wtedy wartość 100%.
wynik rekrutacyjny oblicza się według następującego algorytmu:
studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie – kierunek: pedagogika, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i szkolna; pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika specjalna, pedagogika zdolności i informatyki, praca socjalna, psychologia, socjologia:
w przypadku zdawania egzaminu maturalnego z trzech przedmiotów na poziomie rozszerzonym:
W = 2xR + 2xR + 2xR
gdy trzecim przedmiotem zadeklarowanym w rekrutacji jest matematyka:
W = 2xR + 2xR + 4xRm
w przypadku zdawania egzaminu maturalnego z dwóch przedmiotów na poziomie rozszerzonym oraz jednego na poziomie podstawowym:
W = 2xR + 2xR + P
gdy trzecim przedmiotem zadeklarowanym w rekrutacji jest matematyka:
W = 2xR + 2xR +
2Pm W = 4xRm
+ 2xR + P
w przypadku zdawania egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym oraz dwóch przedmiotów na poziomie podstawowym:
W = 2xR + P + P
gdy trzecim przedmiotem zadeklarowanym w rekrutacji jest matematyka:
W = 2xR + 2Pm + P W = 4xRm + P + P
w przypadku zdawania egzaminu maturalnego z trzech przedmiotów na poziomie podstawowym:
W = P + P + P
gdy trzecim przedmiotem zadeklarowanym w rekrutacji jest matematyka:
W = P + P + 2Pm
gdzie:
W – wynik rekrutacji (maksymalnie 600 punktów lub 800 punktów, jeżeli trzecim przedmiotem zadeklarowanym w rekrutacji jest matematyka),
P – wynik części podstawowej (poziom podstawowy) ze świadectwa maturalnego z przedmiotu z grupy wymaganych w postępowaniu rekrutacyjnym,
Pm – wynik części podstawowej (poziom podstawowy) ze świadectwa maturalnego z matematyki,
R – wynik części rozszerzonej (poziom rozszerzony) ze świadectwa maturalnego z przedmiotu z grupy wymaganych w postępowaniu rekrutacyjnym,
Rm – wynik części rozszerzonej (poziom rozszerzony) ze świadectwa maturalnego z matematyki.
studia pierwszego stopnia kierunek edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych:
W = w + wa1
gdzie:
W – wynik rekrutacji (maksymalnie 1200 lub 1400 punktów – jeżeli trzecim przedmiotem zadeklarowanym w rekrutacji jest matematyka),
w – suma wyników z wymaganych przedmiotów maturalnych wyliczona zgodnie z algorytmem opisanym w podpunkcie a),
wa1 – liczba punktów (0 – 600) uzyskanych w ramach autoprezentacji kandydata.
studia pierwszego stopnia kierunek logopedia:
W = w • rkl
gdzie:
W – wynik rekrutacji (maksymalnie 600 punktów lub 800 punktów, jeżeli trzecim przedmiotem zadeklarowanym w rekrutacji jest matematyka),
w – suma wyników z wymaganych przedmiotów maturalnych wyliczona zgodnie zalgorytmem opisanym w podpunkcie a),
rkl – liczba punktów (0 lub 1) uzyskanych w ramach rozmowy kwalifikacyjnej.
jednolite studia magisterskie kierunek fizjoterapia:
W = w • wff
gdzie:
W – wynik rekrutacji (maksymalnie 600 punktów lub 800 punktów, jeżeli trzecim przedmiotem zadeklarowanym w rekrutacji jest matematyka),
w – suma wyników z wymaganych przedmiotów maturalnych wyliczona zgodnie z algorytmem opisanym w podpunkcie a),
wff – liczba punktów (0 lub 1) uzyskanych po przeliczeniu oceny z wychowania fizycznego ze świadectwa ukończenia szkoły średniej.
Dla kandydatów posiadających „starą maturę”:
uwzględnia się oceny z egzaminów maturalnych pisemnych oraz ustnych. Kandydat w formie deklaracji wskazuje komisji rekrutacyjnej egzaminy, które powinny stać się podstawą kwalifikacji;
wynik rekrutacyjny na studia stacjonarne i niestacjonarne stanowi sumę wyników z czterech egzaminów. Maksymalna liczba punktów uzyskanych przez kandydata wynosi 800 punktów rekrutacyjnych;
oceny ze świadectwa maturalnego transformuje się na punkty rekrutacyjne następująco:
Ocena |
Liczba punktów przeliczeniowych |
|
Skala ocen (3–5)
(do 1991 roku) |
Skala ocen (2–6)
(po 1991 roku) |
|
6 |
- |
200 |
5 |
200 |
180 |
4 |
160 |
150 |
3 |
80 |
100 |
2 |
- |
60 |
w rekrutacji na kierunek edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych oprócz wyników ze świadectwa dojrzałości na wynik rekrutacyjny składają się również punkty uzyskane za egzamin sprawdzający uzdolnienia artystyczne i szczególne predyspozycje do podejmowania studiów na tym kierunku obejmujący: autoprezentację, w skład której wchodzą zestaw reprodukcji prac kandydata repezentujący obszar zainteresowań artystycznych kandydata oraz kwestionariusz dotyczący zainteresowań artystycznych kandydata i jego doświadczeń w obszarze sztuki. Zestaw przedstawiony do oceny powinien składać się z przynajmniej dziesięciu reprodukcji prac z dowolnej dziedziny artystycznej, wykonanych w wybranej technice (np. rysunki z natury, prace malarskie, fotografie, małe formy rzeźbiarskie i inne), zapisane w formacie jpg lub png. W przypadku prac filmowych należy w kwestionariuszu zamieścić linki do właściwej platformy (np.YouTube lub Vimeo).
w rekrutacji na kierunek logopedia egzaminem wstępnym jest rozmowa kwalifikacyjna z kandydatem. Rozmowa kwalifikacyjna ma na celu ocenę predyspozycji kandydata do wykonywania zawodu logopedy. Ocenie podlega umiejętność nawiązania kontaktu interpersonalnego (także kontaktu wzrokowego), swobodna wypowiedź kandydata, sposób przeczytania fragmentu tekstu, realizacja sylab, wyrazów lub zdań podczas powtarzania po bezpośrednim wzorze. Oceniana jest poprawność wymowy, jakość głosu, realizacja akcentu i intonacji, tempo i płynność mówienia oraz reakcje słuchowe (w badaniu orientacyjnym). Możliwe jest także zaproponowanie dodatkowych prób oceniających motorykę narządów artykulacyjnych (warg, języka, żuchwy i podniebienia miękkiego). Próby te polegają na odtworzeniu przez kandydata ruchów wymienionych części aparatu wymowy po ich zaprezentowaniu przez członków przedmiotowego zespołu egzaminacyjnego. Negatywny wynik rozmowy kwalifikacyjnej uniemożliwia przyjęcie kandydata na kierunek logopedia.
w rekrutacji na kierunek fizjoterapia brana jest pod uwagę ocena z wychowania fizycznego ze świadectwa ukończenia szkoły średniej. Ocena celująca, bardzo dobra i dobra jest przeliczana przez wskaźnik 1. Ocena dostateczna i mierna oraz zwolnienie z wychowania fizycznego uniemożliwia przyjęcie kandydata na kierunek fizjoterapia (wskaźnik 0).
punkty rekrutacyjne na studia pierwszego stopnia kierunek edukacja artystyczna
w zakresie sztuk plastycznych oblicza się według następującego wzoru:
W = w + wa1
gdzie:
W – wynik rekrutacji (maksymalnie 1400),
w – suma wyników z ocen z egzaminów maturalnych przeliczonych zgodnie z podpunktem 2) i 3),
wa1 – liczba punktów (0 – 600) uzyskanych w ramach autoprezentacji kandydata
studia pierwszego stopnia kierunek logopedia:
W = w • rkl
gdzie:
W – wynik rekrutacji (maksymalnie 800 punktów),
w – suma wyników z ocen z egzaminów maturalnych przeliczonych zgodnie z podpunktem 2) i 3),
rkl – liczba punktów (0 lub 1) uzyskanych w ramach rozmowy kwalifikacyjnej.
jednolite studia magisterskie kierunek fizjoterapia:
W = w • wff
gdzie:
W – wynik rekrutacji (maksymalnie 800 punktów)
w – suma wyników z wymaganych przedmiotów maturalnych zgodnie z podpunktem 2) i 3),
wff – liczba punktów (0 lub 1) uzyskanych po przeliczeniu oceny z wychowania fizycznego ze świadectwa ukończenia szkoły średniej.
Dla kandydatów posiadających „maturę międzynarodową” (dyplom International Baccalaureate):
wynik rekrutacyjny oblicza się analogicznie jak dla „nowej matury”, czyli według zasad opisanych w ust. 6.
punkty egzaminu IB transformuje się na punkty rekrutacyjne następująco:
Liczba punktów IB |
Poziom |
|
SL |
HL |
|
7 |
100 |
200 |
6 |
85 |
170 |
5 |
71 |
142 |
4 |
57 |
114 |
3 |
42 |
84 |
2 |
28 |
56 |
1 |
14 |
28 |
Dla kandydatów posiadających „maturę europejską” (dyplom European Baccalaureate):
wynik rekrutacyjny oblicza się analogicznie jak dla „nowej matury”, czyli według zasad opisanych w ust. 6.
punkty egzaminu EB transformuje się na punkty rekrutacyjne następująco:
Liczba punktów EB |
Odpowiednik wyniku dla „nowej matury” |
9,00 – 10,00 |
100% |
8,00 – 8,95 |
90% |
7,00 – 7,95 |
75% |
6,00 – 6,95 |
60% |
5,00 – 5,95 |
45% |
4,00 – 4,95 |
30% |
dodatkowy przelicznik, tak jak dla „nowej matury” na poziomie rozszerzonym, uzyskuje się dla przedmiotów zdawanych na „maturze europejskiej” (EB) na poziomach zaawansowanym (dla języków obcych poziom dwujęzyczny) oraz rozszerzonym, czyli takich których liczba godzin w tygodniu w trakcie nauki wynosiła:
Przedmiot |
Liczba godzin |
Poziom |
język polski (ojczysty) |
4+3 |
Rozszerzony |
języki obce |
3+3 |
Dwujęzyczny |
3 przez 7 lat |
Rozszerzony |
|
4 przez 5 lat |
Rozszerzony |
|
Pozostałe przedmioty |
5+3 |
Zaawansowany |
od 4 do 5 |
Rozszerzony |
Dla kandydatów posiadających „maturę zagraniczną”:
uwzględnia się ogólny wynik uzyskany w ramach „matury zagranicznej”;
wynik rekrutacyjny na studia stacjonarne i niestacjonarne stanowi ogólny wynik uzyskany w ramach „matury zagranicznej” przetransformowany do skali 800- punktowej, tak aby maksymalna liczba punktów uzyskanych przez kandydata z ogólnego wyniku z „matury zagranicznej” wynosiła 800 punktów rekrutacyjnych;
w rekrutacji na kierunek edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych oprócz wyników ze świadectwa dojrzałości na wynik rekrutacyjny składają się również punkty uzyskane za egzamin sprawdzający uzdolnienia artystyczne i szczególne predyspozycje do podejmowania studiów na tym kierunku obejmujący: autoprezentację, w skład której wchodzą zestaw reprodukcji prac kandydata repezentujący obszar zainteresowań artystycznych kandydata oraz kwestionariusz dotyczący zainteresowań artystycznych kandydata i jego doświadczeń w obszarze sztuki. Zestaw przedstawiony do oceny powinien składać się z przynajmniej dziesięciu reprodukcji prac z dowolnej dziedziny artystycznej, wykonanych w wybranej technice (np. rysunki z natury, prace malarskie, fotografie, małe formy rzeźbiarskie i inne), zapisane w formacie jpg lub png. W przypadku prac filmowych należy w kwestionariuszu zamieścić linki do właściwej platformy (np.YouTube lub Vimeo);
w rekrutacji na studia pierwszego stopnia kierunek logopedia egzaminem wstępnym jest rozmowa kwalifikacyjna z kandydatem. Rozmowa kwalifikacyjna ma na celu ocenę predyspozycji kandydata do wykonywania zawodu logopedy. Ocenie podlega umiejętność nawiązania kontaktu interpersonalnego (także kontaktu wzrokowego), swobodna wypowiedź kandydata, sposób przeczytania fragmentu tekstu, realizacja sylab, wyrazów lub zdań podczas powtarzania po bezpośrednim wzorze. Oceniana jest poprawność wymowy, jakość głosu, realizacja akcentu i intonacji, tempo i płynność mówienia oraz reakcje słuchowe (w badaniu orientacyjnym). Możliwe jest także zaproponowanie dodatkowych prób oceniających motorykę narządów artykulacyjnych (warg, języka, żuchwy i podniebienia miękkiego). Próby te polegają na odtworzeniu przez kandydata ruchów wymienionych części aparatu wymowy po ich zaprezentowaniu przez członków przedmiotowego zespołu egzaminacyjnego.Negatywny wynik rozmowy kwalifikacyjnej uniemożliwia przyjęcie kandydata na kierunek logopedia;
w rekrutacji na kierunek fizjoterapia brana jest pod uwagę ocena z wychowania fizycznego ze świadectwa ukończenia szkoły średniej. Ocena celująca, bardzo dobra i dobra jest przeliczana przez wskaźnik 1. Ocena dostateczna i mierna oraz zwolnienie z wychowania fizycznego uniemożliwia przyjęcie kandydata na kierunek fizjoterapia (wskaźnik 0);
punkty rekrutacyjne na studia pierwszego stopnia kierunek edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych oblicza się według następującego wzoru:
W = w + wa1
gdzie:
W – wynik rekrutacji (maksymalnie 1400 punktów),
w – suma wyników z ocen z „matury zagranicznej” (maksymalnie 800 punktów), wa1 – liczba punktów (0 – 600) uzyskanych w ramach autoprezentacji kandydata.
studia stacjonarne pierwszego stopnia kierunek logopedia:
W = w • rkl
gdzie:
W – wynik rekrutacji (maksymalnie 800 punktów),
w – suma wyników z ocen z „matury zagranicznej” (maksymalnie 800 punktów),
rkl – liczba punktów (0 lub 1) uzyskanych w ramach rozmowy kwalifikacyjnej.
jednolite studia magisterskie kierunek fizjoterapia:
W = w • wff
gdzie:
W – wynik rekrutacji (maksymalnie 800 punktów),
w – suma wyników z ocen z „matury zagranicznej” (maksymalnie 800 punktów), wff – liczba punktów (0 lub 1) uzyskanych po przeliczeniu oceny z wychowania fizycznego ze świadectwa ukończenia szkoły średniej.
§ 13
Zasady rekrutacji na studia drugiego stopnia
Na studia drugiego stopnia może być przyjęta osoba, która:
posiada dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia lub jednolitych magisterskich (lub równoważny);
spełnia odpowiednio dla każdego kierunku studiów warunki wskazane w ust. 2– 6;
zostanie zakwalifikowana do przyjęcia na studia w procesie rekrutacyjnym oraz złożyła dokumenty wymagane do przyjęcia na studia, o których mowa w § 11 ust. 1.
Szczegółowe warunki przyjęcia na kierunki:
Lp. |
Kierunek |
Wymagania |
1 |
edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych |
Kandydaci rekrutujący się na studia drugiego stopnia powinni spełniać następujące warunki dotyczące ukończonych studiów pierwszego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich (lub równoważnych):
nauczycielskiej - kandydaci powinni legitymować się dyplomem ukończenia studiów na kierunkach artystycznych w zakresie sztuk plastycznych, posiadać przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne oraz dydaktyczne w zakresie dydaktyki i emisji głosu zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 w zw. z ust. 1 pkt 11 Ustawy2,
nienauczycielskiej -kandydaci powinni legitymować się dyplomem ukończenia studiów na kierunkach artystycznych lub pokrewnych. |
2 |
logopedia |
Kandydaci rekrutujący się na studia stacjonarne i niestacjonarne drugiego stopnia powinni legitymować się dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia, jednolitych studiów magisterskich (lub równoważnym) na kierunku/specjalności logopedia, posiadać przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne oraz dydaktyczne w zakresie dydaktyki zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 w zw. z ust. 1 pkt 11 Ustawy3. |
3 |
pedagogika |
Kandydaci rekrutujący się na studia drugiego stopnia powinni legitymować się dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia, jednolitych studiów magisterskich lub |
2 Na dzień przyjęcia niniejszej uchwały jest to Rozporządzenie MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 453).
3 j.w.
|
|
równoważnym na kierunkach, na których osiągnęli efekty uczenia się w obszarach kształcenia w zakresie nauk społecznych lub humanistycznych. |
4 |
pedagogika opiekuńczo- wychowawcza i szkolna |
Kandydaci rekrutujący się na studia drugiego stopnia powinni legitymować się dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich (lub równoważnym) na kierunku/specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza lub pokrewnym, posiadać przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne oraz dydaktyczne w zakresie dydaktyki i emisji głosu zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 w zw. z ust. 1 pkt 11 Ustawy4. |
5 |
pedagogika resocjalizacyjna z socjoterapią |
Kandydaci rekrutujący się na studia drugiego stopnia powinni legitymować się dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich (lub równoważnym) na kierunku/specjalności pedagogika resocjalizacyjna lub pokrewnym, posiadać przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne oraz dydaktyczne w zakresie dydaktyki i emisji głosu zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 w zw. z ust. 1 pkt 11 Ustawy5. |
6 |
pedagogika zdolności i informatyki |
Kandydaci rekrutujący się na studia drugiego stopnia powinni legitymować się dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich (lub równoważnym) na kierunku/specjalności realizującej efekty z zakresu przygotowania merytorycznego do nauczania przedmiotu informatyka w szkole, jak też posiadać przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne oraz z podstaw dydaktyki i emisji głosu zgodnie z rozporządzeniem wydanym |
4 j.w.
5 j.w.
|
|
na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 w zw. z ust. 1 pkt 11 Ustawy6. |
7 |
socjologia |
Kandydaci rekrutujący się na studia drugiego stopnia powinni legitymować się dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia, jednolitych studiów magisterskich (lub równoważnym). |
Wynik rekrutacyjny w rekrutacji na studia drugiego stopnia na kierunki: logopedia, pedagogika, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i szkolna, pedagogika zdolności i informatyki, socjologia, pedagogika resocjalizacyjna z socjoterapią wylicza się na podstawie oceny końcowej ze studiów oraz średniej ocen ze studiów. Miejsce na liście rankingowej jest wyznaczane, zgodnie z następującym algorytmem:
W = 0,3 x wd + 0,7 x wśr
gdzie:
W – wynik rekrutacji (maksymalnie 5 punktów),
wd – ocena końcowa ukończenia studiów, wśr – średnia ocen ze studiów.
Wynik rekrutacyjny w rekrutacji na studia drugiego stopnia na kierunek edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych wylicza się na podstawie oceny końcowej ze studiów, średniej ocen ze studiów oraz liczby punktów uzyskanych w ramach: autoprezentacji kandydata, w skład której wchodzą: zestaw reprodukcji prac kandydata repezentujący obszar zainteresowań artystycznych kandydata oraz konspekt planów dalszego, osobistego rozwoju w zakresie sztuki i edukacji (określający obszar działań, które chce podjąć, aby podnieść kompetencje i umiejętności w wybranym zakresie). Zestaw przedstawiony do oceny powinien składać się z przynajmniej 6 reprodukcji prac z dowolnej dziedziny artystycznej, wykonanych w wybranej technice. Mogą być to rysunki z natury, prace malarskie, fotografie, małe formy rzeźbiarskie i inne zapisane w formacie jpg lub png. Jeśli są to przykłady prac filmowych, należy zamieścić w ankiecie linki do platformy np. YouTube lub Vimeo.
6 j.w.
Miejsce na liście rankingowej jest wyznaczane, zgodnie z następującym algorytmem:
W = 0,3 x wd + 0,7 x wśr+wa1
gdzie:
W – wynik rekrutacji,
wd – ocena końcowa ukończenia studiów, wśr – średnia ocen ze studiów,
wa1 – liczba punktów (0 – 100) uzyskanych w ramach autoprezentacji kandydata.
Jeżeli dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich (lub równoważny) został uzyskany za granicą, wtedy osoby posiadające taki dyplom są obowiązane do przedłożenia potwierdzenia legalizacji ww. dyplomu do obrotu na terytorium RP (w tym appostille) oraz o spełnianiu kryteriów, o których jest mowa w ust. 2–9. W przypadku zakwalifikowania do przyjęcia na studia należy złożyć również tłumaczenie przysięgłe dyplomu ukończenia studiów na język polski. Uczelnia w razie wątpliwości co do właściwości przedstawionego dyplomu, może wystąpić do NAWA o stwierdzenie jego równoważności polskiemu dyplomowi.
W przypadku dyplomu ukończenia studiów uzyskanego za granicą ocena końcowa ukończenia studiów oraz średnia ocen ze studiów jest przetransformowana do skali 5- punktowej tak, aby maksymalna liczba punktów uzyskanych przez kandydata wynosiła 5 punktów rekrutacyjnych. Posiadacze wyżej wymienionych dokumentów powinni zgłosić się do przewodniczącego komisji rekrutacyjnej przed zakończeniem zapisów na danykierunek studiów w systemie IRK w celu przekazania informacji o ogólnym wyniku z dyplomu ukończenia studiów za granicą oraz informacją dotyczącą skali ocen obowiązującej w systemie edukacji w kraju wydania dyplomu.
§ 14
Rekrutacja cudzoziemców
Cudzoziemcy mogą podejmować w Uczelni studia stacjonarne i niestacjonarne bądź na zasadach obowiązujących obywateli polskich (czyli bez wnoszenia opłat za studiowanie na studiach stacjonarnych), bądź jako stypendyści strony polskiej, bądź na zasadach odpłatności (w tym też jako stypendyści strony wysyłającej, gdzie strona wysyłająca reguluje wszystkie koszty związane ze studiowaniem cudzoziemca w Uczelni). Kryteria umożliwiające podejmowanie studiów na ww. zasadach są określone w art. 323-324 Ustawy oraz umowach międzynarodowych.
Cudzoziemcy mogą podjąć studia w Uczelni, jeżeli posiadają polisę ubezpieczeniową na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków, pokrywającą w całości koszty leczenia na terytorium RP, przez cały okres kształcenia w Uczelni albo posiadają Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego lub przystąpią do ubezpieczenia w Narodowym Funduszu Zdrowia z chwilą rozpoczęcia studiów w Uczelni.
Cudzoziemcy mogą być przyjmowani na studia prowadzone w języku polskim, jeżeli spełniają jeden ze wskazanych warunków:
ukończą na poziomie co najmniej B1 roczny kurs przygotowawczy do podjęcia nauki w języku polskim w jednostkach wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego lub
posiadają certyfikat znajomości języka polskiego na poziomie co najmniej B1 wydany przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
posiadają świadectwo dojrzałości wydane w polskim systemie oświaty;
ukończyli szkołę ponadpodstawową za granicą, w której zajęcia były prowadzone wjęzyku polskim;
Rektor uznał posiadane przez cudzoziemca umiejętności posługiwania się językiem polskim za wystarczające do podjęcia w Uczelni studiów w języku polskim. W celu weryfikacji tych umiejętności Rektor może powołać przedmiotowy zespół egzaminacyjny spośród specjalistów – będących pracownikami Uczelni w celu weryfikacji umiejętności posługiwania się językiem polskim.
Cudzoziemcy zakwalifikowani do przyjęcia na studia, oprócz dokumentów, o których jest mowa w § 11 ust. 1, § 12 ust. 4 i 5 oraz § 13 ust. 5 i 6, składają dodatkowo:
oświadczenie o posiadaniu uprawnień do podjęcia studiów na zasadach obowiązujących obywateli polskich (czyli studiowania na studiach stacjonarnych bez wnoszenia opłat) w tym dane na temat dokumentów poświadczających ww. uprawnienia (dokumenty przedstawia się do wglądu) – dotyczy cudzoziemców rekrutujących się na studia na wyżej wymienionych zasadach; wzór oświadczenia określa odrębne zarządzenie Rektora;
podanie skierowane do Rektora z prośbą o przyjęcie na studia i ustalenie wysokości czesnego za studia – dot. cudzoziemców rekrutujących się na studia na zasadach odpłatności;
dokument potwierdzający znajomość języka polskiego, o którym mowa w ust. 3;
potwierdzenie posiadania polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków, pokrywającą w całości koszty leczenia na terytorium RP przez cały okres kształcenia w Uczelni albo potwierdzenie posiadania Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego lub potwierdzenie przystąpienia do ubezpieczenia w Narodowym Funduszu Zdrowia. Na pisemny wniosek kandydata można ww. potwierdzenia złożyć w innym terminie, nie później jednak niż do 15 października;
kandydat, który nie posiada miejsca zamieszkania w Polsce, innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zobowiązany jest do ustanowienie pełnomocnika do doręczeń zamieszkałego na terytorium Polski. Dane adresowe ustanowionego pełnomocnika będą stanowić adres do korespondencji z kandydatem i muszą zostać zamieszczone w formularzach osobowych na koncie kandydata w systemie IRK. W przypadku nieustanowienia pełnomocnika do doręczeń, o którym mowa w niniejszym ustępie, przeznaczone dla kandydata pisma pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.
Cudzoziemcy przyjęci na studia są zobowiązani przedstawić w Uczelni dokument uprawniający do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w trakcie studiów (wiza lub karta pobytu lub zezwolenie na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach lub Karta Polaka) oraz informację dotyczącą zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie później niż do 15 października.
W stosunku do cudzoziemców legitymujących się polskim świadectwem dojrzałości lub dyplomem ukończenia studiów wyższych polskiej uczelni (prowadzonych w języku polskim), obowiązuje standardowa procedura rekrutacyjna, z wyłączeniem wymogów, o których mowa w ust. 3 oraz ust. 4 pkt 4.
§ 15
Rezygnacja z dalszych etapów rekrutacji:
Kandydat biorący udział w procesie rekrutacji ma prawo do złożenia rezygnacji na każdym etapie rekrutacji.
Rezygnacja z udziału w procesie rekrutacji przed przeliczeniem punktów i ogłoszeniem listy rankingowej, musi zostać złożona w formie pisemnego oświadczenia, oświadczenia złożonego w formie elektronicznej opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem elektronicznym ePUAP. W przypadku kandydatów rezygnujących z udziału w procesie rekrutacji pisemne oświadczenie w tej sprawie powinno zostać złożone w komisji rekrutacyjnej za pośrednictwem kancelarii Uczelni. Ww. oświadczenia mogą zostać dostarczone listem poleconym za potwierdzeniem odbioru lub za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej (ePUAP).
W przypadku rezygnacji na etapie, o którym mowa w ust. 2, kandydat nie jest brany pod uwagę przy procedurze przeliczania punktów, a jego zgłoszenie jest wycofywane (nie znajdzie się na liście rankingowej).
W przypadkach, o których mowa w niniejszym paragrafie, opłata rekrutacyjna nie podlega zwrotowi.
Wzór rezygnacji z udziału w rekrutacji określa załącznik nr 2 do Uchwały.
Procedurę skreślania z listy studentów osób, które złożyły rezygnację ze studiów po wpisaniu na listę studentów określają odrębne przepisy.
§ 16
Postanowienia końcowe Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Senatu APS
Rektor: dr hab. Barbara Marcinkowska, prof. APS
Artykuł ma charakter poglądowy. Przed podjęciem jakichkolwiek działań na podstawie uzyskanych informacji z niniejszego serwisu, należy je dodatkowo zweryfikować na stronie uczelni:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Artykuł ma charakter poglądowy. Przed podjęciem jakichkolwiek działań na podstawie uzyskanych
informacji z niniejszego serwisu, należy je dodatkowo zweryfikować na stronie uczelni:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie