Artykuł archiwalny
Opracowanie zawiera zasady rekrutacji na studia w roku akademickim 2020/2021 na Uniwersytecie Opolskim. W zestawieniu znajdziesz informacje na temat rekrutacji na poszczególne kierunki studiów, przeliczniki punktów, przedmioty maturalne brane pod uwagę w procesie kwalifikacji, limity miejsc oraz terminy rekrutacji 2020.
Uchwała nr 209/2016-2020 Senatu Uniwersytetu Opolskiego z dnia 25 czerwca 2019 r. w sprawie zasad rekrutacji na studia w Uniwersytecie Opolskim w roku akademickim 2020/2021
§ 1
Na podstawie art. 70 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. (Dz.U. 2018.1668 z późn. zm.) Senat Uniwersytetu Opolskiego zatwierdza zasady naboru kandydatów na studia w Uniwersytecie Opolskim w roku akademickim 2020/2021, które stanowią załączniki do niniejszej uchwały:
Załącznik nr 1 - Zasady i tryb rekrutacji.
Załącznik nr 2 — Warunki i tryb rekrutacji kandydatów na I rok studiów w roku akademickim 2020/2021 oraz zakres egzaminów wstępnych.
Załącznik nr 3 - Rekrutacja na studia drugiego stopnia.
Załącznik nr 4 — Przeliczanie ocen „starej matury” (czyli zdawanej przed 2005 r.) oraz Matury Międzynarodowej (IBj, Matury Europejskiej (EB) i matur zdawanych zagranicą na punkty „nowej matury” (czyli zdawanej od 2005 r.).
§2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uchwała nr 236/2016-2020 Senatu Uniwersytetu Opolskiego z dnia 21 listopada 2019 r. w sprawie: zmiany uchwały nr 209/2016-2020 Senatu Uniwersytetu Opolskiego z dnia 25 czerwca 2019 r. w sprawie zasad rekrutacji na studia w roku akademickim 2020/2021
Na podstawie art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz.1668 ze zm.) Senat Uniwersytetu Opolskiego uchwala, co następuje:
§ 1
W uchwale nr 209/2016-2020 Senatu Uniwersytetu Opolskiego z dnia 25 czerwca 2019 r. w sprawie zasad rekrutacji na studia w roku akademickim 2020/2021 wprowadza się następujące zmiany:
1)uchyla się dotychczasowy załącznik nr 1 – określający zasady i tryb rekrutacji
– i wprowadza się nowe zasady i tryb rekrutacji na studia w roku akademickim 2020/2021
– które określa załącznik nr 1 do niniejszej Uchwały;
2)uchyla się dotychczasowy załącznik nr 2 – określający warunki i tryb rekrutacji kandydatów na I rok studiów w roku akademickim 2020/2021 oraz zakres egzaminów wstępnych – i wprowadza się nowe warunki i tryb rekrutacji kandydatów na I rok studiów w roku akademickim 2020/2021 oraz zakres egzaminów wstępnych – które określa załącznik nr 2 do niniejszej Uchwały;
3)uchyla się dotychczasowy załącznik nr 3 – określający zasady rekrutacji na studia drugiego stopnia – i wprowadza się nowe zasady rekrutacji na studia drugiego stopnia – które określa załącznik nr 3 do niniejszej Uchwały.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
Załącznik nr 1 do uchwały Senatu Uniwersytetu Opolskiego nr 236/2016-2020 z dnia 21 listopada 2019 r.
1. Przyjęcie na studia następuje w wyniku postępowania kwalifikacyjnego, którego zasadniczymi elementami mogą być: konkurs świadectw, rozmowa kwalifikacyjna, egzamin, sprawdzian praktyczny i konkurs dyplomów.
2. Wykazy przedmiotów branych pod uwagę w konkursie świadectw z odpowiednimi wagami oraz inne formy postępowania kwalifikacyjnego przeprowadzane podczas rekrutacji na dany kierunek studiów, zawiera załącznik 2 do niniejszej uchwały. Wyniki matur stanowiące podstawę przyjęć na studia pierwszego stopnia i jednolite magisterskie (progi punktowe), są umieszczone w załączniku 2 przy każdym kierunku. Wyniki są podane w przeliczeniu za pomocą wag na punkty poziomu rozszerzonego wszystkich przedmiotów (w skali 0 – 100), branych pod uwagę w procesie rekrutacyjnym. Dla kierunku lekarskiego i farmacji wynik jest sumą dwóch ocen z poziomu rozszerzonego (skala 0 – 200). Podane progi punktowe nie obowiązują cudzoziemców przyjętych bezpośrednio przez rektora. W wyjątkowych przypadkach, na wniosek przewodniczącego wydziałowej komisji rekrutacyjnej, rektor może obniżyć próg punktowy na kierunku zagrożonym nieotwarciem.
3. Uprawnienia rekrutacyjne laureatów i finalistów olimpiad centralnych i konkursów ogólnopolskich, zawiera Uchwała Senatu UO z dnia 29 listopada 2018 r. Podstawą zwolnienia z postępowania kwalifikacyjnego jest oryginał dokumentu wydanego przez główny komitet danej olimpiady, opatrzony numerem porządkowym i stwierdzający miejsce zajęte w finale oraz tytuł (laureat, finalista). Z uprawnień, o których mowa w Uchwale, kandydat może skorzystać w roku, w którym uzyskał świadectwo maturalne. Kandydaci zwolnieni z postępowania kwalifikacyjnego będą przyjmowani poza limitem ustalonym dla danego kierunku studiów.
Laureaci i finaliści olimpiad, którzy na świadectwie dojrzałości nowej matury z przedmiotu egzaminacyjnego mają adnotację o zwolnieniu ze zdawania tego przedmiotu, otrzymują z niego maksymalną ilość punktów.
4. Rektor powołuje uczelnianą komisję rekrutacyjną (UKR). Przewodniczącym komisji jest prorektor ds. kształcenia i studentów. W jej skład wchodzą dziekani wszystkich wydziałów Uczelni oraz pełnomocnik rektora ds. rekrutacji jako sekretarz.
5. Do zadań komisji uczelnianej należy w szczególności:
- koordynacja i nadzór nad pracą komisji wydziałowych,
- rozpatrywanie odwołań kandydatów od decyzji komisji wydziałowych. Uczelniana komisja rekrutacyjna rozpatruje indywidualne odwołania od decyzji komisji wydziałowych, złożone w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji o nieprzyjęciu na studia. Podstawą odwołania może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji. Decyzję w tej sprawie podejmuje rektor zgodnie z wnioskiem komisji uczelnianej. Decyzja rektora jest ostateczna.
6. Postępowanie kwalifikacyjne na studia pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolite magisterskie przeprowadzają komisje wydziałowe powoływane przez rektora na wniosek dziekana. Komisji przewodniczy dziekan lub zastępca dziekana. W skład komisji wchodzą: przewodniczący, sekretarze i egzaminatorzy (jeżeli postępowanie kwalifikacyjne przewiduje sprawdzian praktyczny, egzamin lub rozmowę kwalifikacyjną), w liczbie zależnej od przewidywanej ilości kandydatów. Do prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych i egzaminów oraz prac w komisjach rekrutacyjnych są uprawnieni nauczyciele akademiccy UO. Funkcję sekretarza komisji rekrutacyjnej może pełnić pracownik administracyjny lub techniczny. Termin powołania komisji upływa 15 III 2020r.
Komisję do przeprowadzania egzaminów z języka polskiego i języka angielskiego dla cudzoziemców powołuje rektor.
Rekrutacja odbywa się w dwóch terminach: na studia rozpoczynające się w semestrze zimowym i na studia rozpoczynające się w semestrze letnim, przed rozpoczęciem tych semestrów. Ta sama komisja dokonuje naboru w obu terminach na studia stacjonarne i niestacjonarne oraz studia jednolite magisterskie, studia pierwszego i drugiego stopnia.
Rekrutacja na studia rozpoczynające się od semestru letniego przeznaczona jest dla absolwentów studiów inżynierskich, którzy będą kontynuować 1,5 letnie studia drugiego stopnia.
7. Do zadań komisji wydziałowych należy w szczególności:
- kompletowanie, weryfikowanie i przechowywanie dokumentów kandydatów,
- podejmowanie decyzji o dopuszczaniu kandydatów do postępowania kwalifikacyjnego,
- zawiadamianie kandydatów o terminach i miejscu przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych i sprawdzianów praktycznych oraz o wynikach każdego etapu postępowania kwalifikacyjnego poprzez osobiste konto rejestracyjne w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK),
- przygotowanie tematów rozmów kwalifikacyjnych,
- organizacja i przeprowadzanie konkursów świadectw i dyplomów, rozmów kwalifikacyjnych, egzaminów, sprawdzianów praktycznych,
- sporządzanie list rankingowych i list przyjętych na studia (wpisywanie na listę studentów)
w ramach przyznanego limitu,
- przyjmowanie i opiniowanie odwołań do UKR,
- sporządzanie, gromadzenie i przechowywanie dokumentacji rekrutacyjnej,
- podjęcie i doręczenie decyzji o nieprzyjęciu na studia.
Decyzje administracyjne w imieniu komisji podpisuje jej przewodniczący.
Osobiste konto rejestracyjne w systemie (IRK) jest jedynym źródłem informacji o przebiegu i wynikach rekrutacji kandydata. Wiadomości umieszczone w nim uznaje się za dostarczone i wiążące go.
8. Limit przyjęć kandydatów na poszczególne kierunki studiów ustala Rektor UO. Limit ten wypełnia komisja wydziałowa. Niewykorzystanymi przez kierunki miejscami dysponuje dziekan, a niewykorzystanymi przez wydział rektor. Limit przyjęć na kierunek lekarski określi Minister Zdrowia.
9. Jeżeli liczba kandydatów na dany kierunek nie przekroczy 20 15 osób, to decyzję o otwarciu I roku studiów podejmuje przewodniczący UKR. Kandydatom na nieotwarte kierunki komisja rekrutacyjna może zaproponować studia na pokrewnych kierunkach.
10. Rozmowy kwalifikacyjne będą oceniane w skali stosowanej na egzaminie maturalnym, aby zapewnić porównywalność z ocenami uzyskanymi na maturze. Kandydaci, którzy nie uzyskali co najmniej 30% punktów z każdego przedmiotu objętego rozmową kwalifikacyjną, nie mogą być przyjęci na I rok studiów.
11. Uwzględniane w konkursie oceny ze świadectwa dojrzałości (starej matury) lub ukończenia szkoły średniej, z dyplomu ukończenia studiów wyższych, Międzynarodowej Matury (IB), Matury Europejskiej (EB) oraz matur zdawanych za granicą są przeliczane na punkty „nowej matury” (zdawanej od 2005 r.) w sposób przedstawiony w załączniku 4.
Cudzoziemcy i obywatele polscy, którzy mają świadectwa maturalne wydane poza granicami kraju, wpisują w czasie rejestracji w IRK oceny z tego świadectwa przeliczone na punkty nowej matury zgodnie z załącznikiem 4. Kandydatów obowiązują takie same przedmioty jak zdających nową maturę. Zasady powyższe nie dotyczą kandydatów na studia lekarskie i farmację.
12. Za wyjątkiem kierunku lekarskiego i farmacji, wynik końcowy postępowania kwalifikacyjnego kandydata na pierwszy stopień i jednolite studia magisterskie podawany jest w skali punktowej 0 – 100 i jest średnią ważoną wyników cząstkowych, tzn. poszczególne wyniki cząstkowe (za oceny brane pod uwagę w konkursie świadectw, konkursie dyplomów, z egzaminu lub rozmowy kwalifikacyjnej) mnożone są przez wagi przyporządkowane poszczególnym jednostkom kwalifikacyjnym (podane w szczegółowych zasadach, załącznik 2), a następnie sumowane.
13. Ocena końcoworoczna jest oceną ze świadectwa ukończenia szkoły średniej.
14. W rekrutacji na kierunek lekarski i farmację będą uwzględniane oceny uzyskane na egzaminie „nowej matury”, maturze międzynarodowej IB lub egzaminie wstępnym z biologii i chemii lub fizyki zdawanym na poziomie rozszerzonym w UO. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania w rekrutacji wynosi 200 (załącznik 2).
Egzamin wstępny jest obowiązkowy dla absolwentów „starej matury” (zdawanej przed 2005 r.) oraz dla kandydatów legitymujących się świadectwem maturalnym uzyskanym za granicą, uprawniającym do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w kraju wystawienia tego świadectwa. Absolwenci „nowej matury” nie mogą przystąpić do tego egzaminu.
Egzamin będzie przeprowadzony w oparciu o arkusze egzaminacyjne odpowiadające podstawie programowej matury na poziomie rozszerzonym danego przedmiotu, obowiązujące od 2015 r. i oceniany na takich samych zasadach jak egzamin maturalny.
Terminy przeprowadzenia egzaminu wstępnego będą ustalone w szczegółowym harmonogramie rekrutacji.
15. W przypadku absolwentów klas (szkół) dwujęzycznych wyniki maturalne z języka obcego nowożytnego będą przeliczane według następujących zasad:
a. Maturzysta zdający maturę z języka obcego nie przystępuje do części podstawowej, zatem należy to uznać za zwolnienie z tego poziomu egzaminu, czyli przyznanie maksymalnej liczby 100% punktów.
b. Do przeliczenia wyniku egzaminu zdanego na poziomie dwujęzycznym na wynik egzaminu na poziomie rozszerzonym należy wynik z matury dwujęzycznej pomnożyć przez 4/3. Wynik maksymalny nie może przekroczyć 100%.
16. Zakres materiału obowiązujący kandydata przystępującego do rozmowy kwalifikacyjnej lub sprawdzianu praktycznego będzie udostępniany kandydatom co najmniej na trzy miesiące przed terminem tej czynności kwalifikacyjnej.
17. Po zakończeniu postępowania kwalifikacyjnego komisja sporządza listę rankingową kandydatów w kolejności wynikającej z liczby uzyskanych przez nich punktów z zaznaczeniem:
a) zakwalifikowanych do przyjęcia bez postępowania kwalifikacyjnego,
b) zakwalifikowanych do przyjęcia w wyniku postępowania kwalifikacyjnego
c) kandydatów mogących ubiegać się o przyjęcie na miejsce tych, którzy zrezygnują z podjęcia studiów na UO (lista rezerwowa),
d) kandydatów, którzy nie zostali zakwalifikowani do przyjęcia na studia. Komisja rekrutacyjna kwalifikuje do wpisania na listę studentów wszystkich kandydatów, którzy uzyskali tę samą lub większą liczbę punktów co kandydat zajmujący ostatnie miejsce w rankingu w ramach ustalonego limitu miejsc.
Dla kandydatów na kierunek lekarski o kolejności rankingowej w przypadku uzyskania tej samej liczby punktów będzie decydowała ocena maturalna z biologii, a w drugiej kolejności ocena maturalna z matematyki, poziom podstawowy.
18. a) Kandydaci zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne są zobowiązani do złożenia w komisji wydziałowej w terminie podanym w harmonogramie rekrutacji – kompletu dokumentów (wymienionych w pkt. 23). Niespełnienie tego obowiązku będzie traktowane jako rezygnacja z podjęcia studiów na UO i skreślenie z listy zakwalifikowanych na studia.
Kandydaci na kierunek lekarski zakwalifikowani do przyjęcia na studia muszą dostarczyć komisji oryginał świadectwa maturalnego, który zostanie im zwrócony po rozpoczęciu studiów lub szybciej, gdy będą chcieli zrezygnować z podjęcia studiów na UO. Kandydaci zakwalifikowani do rezerwy składają kopie świadectwa maturalnego w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji, a oryginały dopiero w procesie rekrutacji uzupełniającej, gdy będą zakwalifikowani do przyjęcia na uwolnione miejsca.
Kandydat na stacjonarne studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie, zakwalifikowany do przyjęcia na więcej niż jeden kierunek, musi w tym samym terminie dokonać wyboru jednego kierunku, na którym zamierza podjąć studia, rezygnując jednocześnie z pozostałych. Powyższe ograniczenie dotyczy też kandydatów na studia drugiego stopnia, zakwalifikowanych do przyjęcia na więcej niż jeden kierunek. Niespełnienie tego warunku spowoduje, że wyboru dokona UKR. Kandydat zostanie przyjęty na kierunek, na którym zajął najwyższe miejsce na liście rankingowej, a z pozostałych list przyjętych zostanie skreślony.
Dopuszczalne jest jednoczesne podjęcie studiów (po spełnieniu wymogów rekrutacyjnych) na pierwszym stopniu lub jednolitych studiach magisterskich i na drugim stopniu innego kierunku:
b) Kandydaci z listy rezerwowej, którzy nie zostali zakwalifikowani do przyjęcia z powodu braku miejsc, ale podtrzymują chęć studiowania w UO, składają w tym samym terminie i miejscu komplet dokumentów wymienionych w pkt 23. Będą oni przyjmowani na studia przez komisję wydziałową na uwolnione miejsca, zgodnie z kolejnością na liście rankingowej. Niezłożenie dokumentów będzie traktowane jako rezygnacja z podjęcia studiów na UO i skreślenie z listy rezerwowych.
Kandydaci, którzy uczestniczyli w postępowaniu rekrutacyjnym, a których wynik egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub przedmiotów został w efekcie odwołania podwyższony, ale nie zdążyli go podać komisji rekrutacyjnej przed sporządzeniem listy rankingowej, powinni niezwłocznie po otrzymaniu decyzji zmieniającej liczbę punktów złożyć osobiście do właściwej komisji rekrutacyjnej pisemny wniosek o zmianę miejsca na liście rankingowej, przedstawiając wydany przez OKE dokument poświadczający poprawiony wynik. Jeżeli nowe miejsce na liście rankingowej będzie uprawniało kandydata do przyjęcia, zostanie on
w pierwszej kolejności przyjęty na studia na uwolnione miejsce.
c) Kandydat, który nie został przyjęty na studia stacjonarne wyłącznie z powodu braku miejsc, może być przyjęty na studia niestacjonarne na tym samym kierunku bez powtórnego przystępowania do postępowania kwalifikacyjnego i bez powtórnego wpłacania opłaty rekrutacyjnej, po napisaniu podania do wydziałowej komisji rekrutacyjnej.
d) Kandydaci zakwalifikowani na studia niestacjonarne, składają wymagane dokumenty zgodnie z terminami ogłoszonymi w harmonogramie rekrutacji, a w terminie wyznaczonym w Zarządzeniu Rektora UO wnoszą I ratę opłaty za studia. Niespełnienie tych obowiązków będzie traktowane jako rezygnacja z podjęcia studiów na UO.
19. Po upływie terminu złożenia kompletu dokumentów, komisja ogłasza wykaz kandydatów wpisanych listę studentów. Lista ta oraz lista rankingowa są podpisane przez przewodniczącego komisji i sekretarza.
20. Wyniki postępowania kwalifikacyjnego są jawne. Kandydat otrzymuje informację o wyniku postępowania kwalifikacyjnego na osobiste konto rejestracyjne w systemie IRK. Komisja rekrutacyjna publikuje wykaz wpisanych na listę studentów w swojej siedzibie i/lub w systemie IRK.
21. Z przebiegu postępowania kwalifikacyjnego każdego kandydata sporządza się protokół, w którym wpisuje się wynik postępowania kwalifikacyjnego oraz decyzje o zakwalifikowaniu i wpisaniu na listę studentów. Protokół podpisuje przewodniczący, sekretarz i egzaminatorzy komisji wydziałowych.
22. Na studia drugiego stopnia mogą być przyjęte wyłącznie osoby mające tytuł magistra, licencjata, inżyniera lub równorzędny. Uniwersytet Opolski będzie przyjmował kandydatów, którzy zamierzają kontynuować studia drugiego stopnia na tym samym kierunku, który ukończyli na stopniu pierwszym lub ukończyli kierunki pokrewne, zawarte w załączniku 3 do niniejszej uchwały. Elementami postępowania kwalifikacyjnego może być konkurs dyplomów, średnia ocen uzyskanych na studiach pierwszego stopnia i/lub rozmowa kwalifikacyjna.
Zakres rozmowy kwalifikacyjnej określają standardy/efekty kształcenia obowiązujące na pierwszym stopniu kierunku, który kandydaci zamierzają studiować na stopniu drugim.
23. Wykaz dokumentów wymaganych od kandydata:
jedną fotografię o wymiarze 35x45 mm oraz fotografię w wersji elektronicznej (w programie IRK).
Od kandydatów na teologię wymagane będą dodatkowe zaświadczenia (o ich zakresie informacji udziela dziekanat Wydziału Teologicznego).
24. Do postępowania rekrutacyjnego dopuszczona będzie osoba, która zarejestrowała się za pomocą internetowego formularza zgłoszenia i dokonała opłaty wnoszonej przez kandydata na studia w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji. W przypadku przystępowania do postępowania kwalifikacyjnego na kilku kierunkach, kandydat uiszcza stosowną wielokrotność opłaty rekrutacyjnej. Opłaty wniesione przez kandydata nie podlegają zwrotowi.
25. Decyzje o możliwości podjęcia studiów na danym kierunku przez osoby niepełnosprawne podejmuje koordynator kierunku lub dziekan wydziału. Wydziałowa komisja rekrutacyjna może w stosunku do tych kandydatów zmodyfikować sposób postępowania kwalifikacyjnego.
W przypadku przedłożenia zaświadczenia o istnieniu przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia studiów kandydat nie zostanie wpisany na listę studentów.
26. Kandydaci, którzy posiadają świadectwo maturalne uzyskane za granicą, winni wraz z nim przedłożyć potwierdzenie ekwiwalencji (apostille lub legalizacja przez Kuratorium Oświaty) świadectwa uzyskanego za granicą z polską maturą. Nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów dokonuje jednostka uprawniona do nadawania stopnia doktora określonej dyscypliny nauki lub dyscypliny sztuki, prowadząca kształcenie w obszarze obejmującym .kierunek studiów wyższych, którego ukończenie potwierdza dyplom uzyskany za granicą. Z obowiązków powyższych są zwolnieni obywatele państw, z którymi Polska ma podpisane umowy o uznawalności świadectw maturalnych i dyplomów ukończenia studiów. Dokumenty wydane w języku obcym (oprócz paszportu) należy złożyć wraz z tłumaczeniami na język polski.
Na kierunkach, na których w zasadach kwalifikacji wymagany jest język polski, cudzoziemcom uwzględnia się zamiast języka polskiego, język ojczysty kraju, w którym zdawany był egzamin maturalny.
Cudzoziemcy, są przyjmowani decyzją bezpośrednio przez rektora.
Kandydaci posiadający uprawnienia do zwolnienia z opłat za kształcenie o których mowa w art. 324 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, dołączają kopię dokumentu potwierdzającego te uprawnienia.
Wszystkie wymagane dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być przetłumaczone na język polski lub angielski (dotyczy osób podejmujących studia w j. angielskim) przez tłumacza przysięgłego lub poświadczone przez notariusza.
Gromadzeniem i weryfikacją dokumentów cudzoziemców zajmują się pracownicy Biura Dydaktyki i Spraw Studenckich. Kompletne dokumenty kandydatów przyjętych na podstawie decyzji rektora przekazują do dziekanatów.
Kandydaci, którzy komplet dokumentów prześlą w formie skanu przez IRK, mogą otrzymać warunkową decyzję o przyjęciu. Dokumenty tych kandydatów będą przekazane do dziekanatu po dostarczeniu kompletu oryginałów. Niedostarczenie do Biura Dydaktyki i Spraw Studenckich kompletu oryginałów do 25 września 2020 r. powoduje uchylenie decyzji o przyjęciu.
27. Studia niestacjonarne są odpłatne.
28. Rekrutacja na wszystkie kierunki studiów prowadzona w drodze elektronicznej rozpocznie się 20 kwietnia 2020 r., a kończy się nie później niż 2 marca 2021 r. Szczegółowy harmonogram rekrutacji określi rektor w zarządzeniu w terminie do 31 marca 2020 r.
Załącznik nr 4 do Uchwały Senatu UO nr 209/2016-2020 z dnia 25 czerwca 2019 r.
UWAGA: Jeżeli na świadectwie nie ma rozróżnienia na poziom rozszerzony (HL) i podstawowy (SL), to otrzymane z przeliczenia punkty traktujemy jako uzyskane na poziomie rozszerzonym.
1. Uwzględniane w rekrutacji oceny ze świadectwa dojrzałości (starej matury) lub ukończenia szkoły średniej oraz z dyplomu ukończenia studiów wyższych są przeliczane na punkty „nowej matury” zgodnie z tabelą:
Ocena (skala 1 – 6) |
Punkty za ocenę |
Ocena (skala 2 – 5) |
Punkty za ocenę |
dopuszczająca (2) |
30 |
dostateczna (3) |
30 |
dostateczna (3) |
47,5 |
dostateczny plus (3.5) |
47,5 |
dobra (4) |
65 |
dobra (4) |
65 |
bardzo dobra (5) |
82,5 |
dobry plus (4.5) |
82,5 |
celująca (6) |
100 |
bardzo dobra (5) |
100 |
2. Świadectwo Matury Międzynarodowej (IB), poziom HL i SL
Oceny ze świadectwa dojrzałości przelicza się na punkty wg następującej tabeli:
ocena |
liczba punktów |
Excellent (7) |
100 |
Very good (6) |
85 |
Good (5) |
70 |
Satisfactory (4) |
50 |
Mediocre (3) |
30 |
3. Świadectwo Matury Europejskiej (EB)
Wynik na dyplomie EB (minimalna ocena pozytywna wynosi 6) |
Liczba punktów „nowej matury” |
9,51 – 10,00 |
100 |
9,01 – 9,50 |
90 |
8,51 – 9,00 |
80 |
8,01 – 8,50 |
70 |
7,51 – 8,00 |
60 |
7,01 – 7,50 |
50 |
6,51 – 7,00 |
40 |
6,00 – 6,50 |
30 |
0,00 – 5,99 |
0 |
4. Świadectwa z Ukrainy, Białorusi, Gruzji i Litwy
Skala ocen stosowana w Ukrainie |
Skala ocen stosowana w Białorusi? Mołdawii i Litwie* |
Skala ocen „nowej matury” |
12 |
10 |
100 |
11 |
9 |
90 |
10 |
8 |
80 |
9 |
7 |
70 |
8 |
6 |
60 |
7 |
5 |
50 |
6 |
4 |
40 |
5 |
3 |
30 |
4 - 1 |
2 - 1 |
0 |
* Poziom A – rozszerzony, poziom B – podstawowy
5. Świadectwa z Kazachstanu, Kirgistanu, Uzbekistanu, Rosji i Szwecji
Ocena na świadectwie |
Liczba punktów „nowej matury |
||
Skala 5-2 |
Skala 5-1 |
Skala literowa |
|
5 |
5 |
MVG |
100 |
4 |
4 |
VG |
70 |
3 |
3 |
G |
40 |
2 |
2-1 |
IG |
0 |
6. Świadectwa uzyskane w USA, Wielkiej Brytanii, Irlandii
USA, Wielka Brytania |
Irlandia |
||
Oceny |
Liczba punktów „nowej matury” |
Poziom HL Oceny |
Liczba punktów „nowej matury” |
A,A+,A* |
100 |
A1 |
100 |
A- |
94 |
A2 |
94 |
B+ |
87 |
B1 |
88 |
B |
80 |
B2 |
82 |
B- |
75 |
B3 |
76 |
C+ |
67 |
C1 |
70 |
C |
60 |
C2 |
64 |
C- |
54 |
C3 |
58 |
D+ |
46 |
D1 |
52 |
D |
40 |
D2 |
46 |
D- |
33 |
D3 |
40 |
E,F |
0 |
|
|
7. Świadectwa uzyskane we Francji
Oceny |
Liczba punktów „nowej matury” |
20 |
100 |
19 |
94 |
18 |
87 |
17 |
80 |
16 |
74 |
15 |
67 |
14 |
60 |
13 |
54 |
12 |
46 |
11 |
40 |
10 |
33 |
8. Sposób przeliczania ocen ze świadectw wydanych przez szkoły w Austrii, Niemczech, Czechach i Słowacji
Ocena na świadectwie |
Punkty „nowej matury” |
|||
Austria |
Niemcy |
Czechy |
Słowacja |
|
Skala 1–5 |
Skala 1–6 |
Skala 1–5 |
Skala 1–5 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
100 |
2 |
2 |
2 |
2 |
77 |
3 |
3 |
3 |
3 |
53 |
4 |
4 |
4 |
4 |
30 |
5 |
5-6 |
5 |
5 |
0 |
*W przypadku innej skali ocen, przeliczenie oceny na punkty kwalifikacyjne odbędzie się według zasady równoważnej do zasady zastosowanej w tabelach (zasada proporcji: najniższa ocena odpowiada liczbie 30, a najwyższa liczbie 100).
Artykuł ma charakter poglądowy. Przed podjęciem jakichkolwiek działań na podstawie uzyskanych informacji z niniejszego serwisu, należy je dodatkowo zweryfikować na stronie uczelni: Uniwersytet Opolski
Artykuł ma charakter poglądowy. Przed podjęciem jakichkolwiek działań na podstawie uzyskanych informacji z niniejszego serwisu, należy je dodatkowo zweryfikować na stronie uczelni: Uniwersytet Opolski