Studia na farmacji będą krótsze od 2026/2027

Studia na farmacji będą krótsze od 2026/2027

Studia na farmacji będą krótsze od 2026/2027

07.09.2025

MNiSW chce zmienić sposób kształcenia przyszłych farmaceutów. Czy uczelnie podołają nowym wymaganiom?

O potrzebie zmiany standardu kształcenia farmaceutów mówiło się w przestrzeni medialnej od lat, a temat ten budził wiele kontrowersji. Dziś już wiadomo, że Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego opublikowało projekt rozporządzenia w tej sprawie. Czy proponowane zmiany okażą się korzystne dla przyszłych farmaceutów?

Projekt nowego standardu kształcenia farmaceutów został właśnie przekazany do konsultacji. Przewiduje on szereg istotnych zmian, obejmujących wiele obszarów związanych z procesem kształcenia. Zgodnie z rozporządzeniem, nowy standard będzie obowiązywał studentów rozpoczynających studia w roku akademickim 2026/2027 (* Wcześniej natomiast miałyby zacząć obowiązywać zmiany dotyczące praktyk. Trzeba je będzie odbyć jeszcze przed złożeniem egzaminu dyplomowego).

 

Nowy standard kształcenia – najważniejsze zmiany

W projekcie uporządkowano efekty uczenia się, wyeliminowano treści nieaktualne oraz wykraczające poza zakres kompetencji zawodowych farmaceuty. To jednak tylko jedna z wielu istotnych zmian, a projekt przewiduje również szereg poważnych modyfikacji w organizacji kształcenia.

 

Nowy harmonogram praktyk zawodowych i krótsze studia na kierunku farmacja

Opublikowany projekt skraca aktualną - ośmiomiesięczną praktykę (1280 godzin) o dwa miesiące. Obecnie studenci odbywają miesięczne praktyki po III i IV semestrze oraz sześciomiesięczną praktykę w aptece po V roku studiów (już po egzaminie dyplomowym) w ramach 11 semestru, przez co studia trwają 5.5 roku.

 

Jak wyglądają proponowane zmiany? Opublikowany projekt rozkłada skróconą - sześciomiesięczną praktykę zawodową (960 godzin) na:

  • III roku studiów (miesiąc),
  • IV roku studiów (miesiąc)
  • V roku studiów (cztery miesiące). Praktyki zawodowe w aptece realizowane na V roku studiów będą mogły rozpocząć się dopiero po zaliczeniu wszystkich zajęć objętych programem studiów z grup zajęć A–F.

Nowy harmonogram pozwoli nieznaczne skrócić okres studiów z 11 do 10 semestrów.

Zmiana ta będzie również dostosowaniem do przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zgodnie z którą datą ukończenia studiów jest data złożenia egzaminu dyplomowego" (art. 76 ust. 7).

 

Zmniejszenie łącznej liczby godzin zajęć dydaktycznych

Łączna liczby godzin zajęć dydaktycznych zmaleje natomiast z 5 300 do 4 700. Zmniejszeniu ulegną m.in. godziny w ramach zajęć z:

  • biomedycznych podstaw farmacji,
  • zajęć fizykochemicznych,
  • analizy, syntezy i technologii leków,
  • praktyki farmaceutycznej,
  • metodologii badań naukowych,
  • praktyk zawodowych.

 

Zwiększenie liczby godzin wybranych zajęć

Proponuje się także m.in. zwiększenie liczby godzin zajęć pozostawionych do dyspozycji uczelni (przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby odpowiadających im punktów ECTS). Nowy standard przewiduje ich nie mniej niż 500 godzin zajęć (o wartości 23 punkty ECTS).

 

Nowa grupa zajęć dotycząca komunikacji z pacjentami i zespołami terapeutycznymi

To tzw. humanistyczne i społeczne podstawy farmacji, których celem będzie zwiększenie nacisku na rolę komunikacji z pacjentami i zespołem terapeutycznym. Obejmie ona 230 godzin.

 

Zmiany w liczebności grup, w których studenci będą odbywać ćwiczenia

Nowością jest także określenie maksymalnej liczebności grup, w których studenci będą odbywać ćwiczenia.

  • Ćwiczenia w grupach zajęć D–F będą realizowane w grupach do 12 osób.
  • Zajęcia realizowane w warunkach klinicznych lub w oparciu o symulacje liczyć mają nie więcej niż 6 osób.

 

Regulacje infrastruktury i wymagań dla nauczycieli akademickich

Co najmniej 70 proc. prowadzących zajęcia z przedmiotów w grupach zajęć D–F musi posiadać prawo wykonywania zawodu farmaceuty. Wprowadza także możliwość wyznaczenia przez uczelnię pracownika do współpracy z opiekunem praktyk zawodowych.

Zajęcia kształtujące umiejętności praktyczne powinny być realizowane w odpowiednio wyposażonych pracowniach (laboratoriach, aptekach, oddziałach szpitalnych oraz w pracowniach sporządzania aseptycznego i pracowniach symulacji, w szczególności w pracowniach symulacji klinicznej). Regulacja wprowadza też możliwość odbywania zajęć kształtujących umiejętności praktyczne w aptekach ogólnodostępnych, które współpracują z uczelniami.

 

Czy proponowane zmiany są możliwe do wdrożenia?

Choć proponowane zmiany w standardzie kształcenia farmaceutów mają na celu unowocześnienie współczesnej opieki farmaceutycznej, to nie brakuje głosów obaw. Najgłośniej wybrzmiewa zarzut, że część wymogów stawianych nauczycielom akademickim może okazać się niemożliwa do spełnienia przez uczelnie. Pojawia się także pytanie: czy wprowadzone modyfikacje wpływają na zwiększenie atrakcyjności studiów farmaceutycznych?

Dowiedz się więcej

farmacja studia

studia medyczne 

kierunki studiów

 

Komentarze (0)