Co było na egzaminie ósmoklasisty z matematyki 2022?

Co było na egzaminie ósmoklasisty z matematyki 2022?

Co było na egzaminie ósmoklasisty z matematyki 2022?

07.10.2022

Co było na egzaminie ósmoklasisty z matematyki?

Wielu uczniów obawia się egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Czy słusznie? Sprawdź, co było na egzaminie ósmoklasisty z matematyki w 2022 roku.

Egzamin ósmoklasisty jest pierwszym tak poważnym "sprawdzianem wiedzy" w szkole podstawowej. To właśnie między innymi na podstawie wyników z tego egzaminu zapadnie decyzja o tym, czy uczniowie dostaną się do wymarzonych szkół.

Egzamin ósmoklasisty składa się z trzech część: egzaminu z języka polskiego, egzaminu z matematyki oraz egzaminu z języka angielskiego (lub innego języka obcego nowożytnego). Jednak to właśnie matematyka jest postrachem wielu uczniów. Czy w 2022 roku egzamin z tego przedmiotu był trudny?

 

Co było na egzaminie ósmoklasisty z matematyki w 2022 roku?

"Arkusz standardowy zawierał 19 zadań, w tym 15 zadań zamkniętych (zadania wyboru wielokrotnego, zadania prawda-fałsz i zadania na dobieranie) i 4 zadania otwarte. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 25 punktów.

Zadania w arkuszu egzaminacyjnym obejmowały zagadnienia z zakresu m.in. arytmetyki, algebry i geometrii. Od ósmoklasistów wymagały uważnej analizy treści i elementów graficznych, a w przypadku zadań otwartych – dodatkowo zaplanowania i zapisania kolejnych etapów rozwiązania oraz podania wyniku" – brzmi komunikat Centralnej Komisji Egzaminacyjnej o "Wstępnych wynikach egzaminu ósmoklasisty".

 

Zobacz także

arkusze egzamin ósmoklasisty

 

Egzamin ósmoklasisty z matematyki w 2022 roku przeprowadzany został zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi (podobnie jak rok temu), a nie zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że materiał, na podstawie którego tworzone były wymagania, był nieco okrojony.

Na egzaminie z matematyki w 2022 roku pojawiły się zadania, podczas których trzeba było wykorzystać twierdzenie Pitagorasa, obliczyć prędkość. Podczas rozwiązywania zadań uczniowie musieli także wykazać się umiejętnością wykonywania prostych rachunków pamięciowych na liczbach całkowitych w sytuacji praktycznej.

 

Zadania otwarte z matematyki dotyczyły między innymi:

obliczenia objętości graniastosłupa na podstawie przedstawionej siatki graniastosłupa prawidłowego czworokątnego i niektórych wymiarów tej siatki; obliczenia długość przekątnej rombu na podstawie rysunku i podanych danych; obliczenie prędkości, z jaką kierowca przejechał trasę, uwzględniając, że ze stałą prędkością przejechał trasę o długości 22,5 km od godziny 7:50 do godziny 8:05;

Kolejne polecenie z zakresu zadań otwartych brzmiało: Do wykonania naszyjnika Hania przygotowała 4 korale srebrne, 8 korali czerwonych i kilka korali zielonych. Następnie ze wszystkich przygotowanych korali zrobiła naszyjnik. Zielone korale stanowią 20% wszystkich korali w zrobionym naszyjniku. Uczeń miał za zadanie obliczyć, ile zielonych korali jest w naszyjniku.

W roku 2022 egzamin ósmoklasisty z matematyki został przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 16 grudnia 2020 r., zwanych dalej „wymaganiami egzaminacyjnymi”

Zdaniem uczniów egzamin ósmoklasisty z matematyki w 2022 roku nie był jednak trudny.

 

Co może znaleźć się na egzaminie ósmoklaisty z matematyki?

Na egaminie ósmoklasisty z matematyki mogą znaleźć się zadania różnego typu, między innymi:

  • Zadania zamknięte wielokrotnego wyboru,
  • Zadania typu prawda-fałsz,
  • Zadania na dobieranie,
  • Zadania otwarte, w których uczeń będzie musiał przedstawić swój tok rozumowania, rachunki i wnioski.

 

Ogólne wymagania egzaminacyjne na egzaminie ósmoklasisty z matematyki brzmią następująco:

Sprawność rachunkowa:

1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

2. Weryfikowanie i interpretowanie otrzymanych wyników oraz ocena sensowności rozwiązania.

 

Wykorzystanie i tworzenie informacji:

1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

2. Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.

3. Używanie języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników.

 

Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji:

1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.

2. Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.

 

Rozumowanie i argumentacja:

1. Przeprowadzanie prostego rozumowania, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, rozróżnianie dowodu od przykładu.

2. Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.

3. Stosowanie strategii wynikającej z treści zadania, tworzenie strategii rozwiązania problemu, również w rozwiązaniach wieloetapowych oraz w takich, które wymagają umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.

 

Wyniki egzaminu ósmoklasisty z matematyki w 2022 roku

Uczniowie, którzy przystąpili do egzaminu ósmoklasisty z matematyki w 2022 roku średnio otrzymali 57 % punktów.

Co uczniom poszło dobrze? Okazuje się, że nie mieli oni problemu z wykonywaniem prostych rachunków pamięciowych na liczbach całkowitych w sytuacji praktycznej.

Z matematyki trudne okazało się zadanie zamknięte, którego rozwiązanie wymagało umiejętności prawidłowej interpretacji zapisu wyrażenia algebraicznego.

Szczegółowe informacje dotyczące wyników tegorocznego egzaminu ósmoklasisty będą dostępne w sprawozdaniu, które zostanie opublikowane na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej 19 września 2022 roku.

Sprawdź 

wyszukiwarka liceów

wyszukiwarka techników

egzamin ósmoklasisty

arkusze egzamin ósmoklasisty

 

Komentarze (0)