Uczelnie walczą z drop-outem. Dlaczego studenci rezygnują ze studiów?

Uczelnie walczą z drop-outem. Dlaczego studenci rezygnują ze studiów?

Uczelnie walczą z drop-outem. Dlaczego studenci rezygnują ze studiów?

12.11.2025

Uczelnie walczą z drop-outem. Dlaczego studenci rezygnują ze studiów?

W skali kraju około 30-40 procent studentów, którzy dostali się na studia, nie jest w stanie ich skończyć. Od października na krajowych uczelniach ruszył program mający przeciwdziałać przedwczesnemu rezygnowaniu z edukacji - zjawisku określanemu jako „drop-out”. Jakie działania podejmują uczelnie i czy przyniosą one oczekiwane efekty?

Aby ograniczyć zjawisko drop-outu, uczelnie mogą liczyć na wsparcie z Europejskich Funduszy Rozwoju Społecznego. Ponad 288 mln zł trafi do szkół wyższych w całej Polsce, które wygrały konkurs „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu”.

Eksperci mają nadzieję, że wsparcie finansowe pomoże uczelniom ograniczyć liczbę rezygnacji ze studiów i podnieść standard nauczania.

 

Dlaczego studenci porzucają studia?

Drop-out, rozumiany jako rezygnacja z podjętego kierunku studiów przed uzyskaniem dyplomu, jest zjawiskiem powszechnym, zarówno w Polsce, jak i w innych krajach. Najwięcej rezygnacji następuje już na pierwszym roku studiów. Analizy pokazują również, że mężczyźni częściej niż kobiety porzucają studia.

 

Rezygnacja z podjętego kierunku studiów może wynikać z wielu różnych przyczyn. Do najczęściej wymienianych należą:

  • trudności finansowe i konieczność podjęcia pracy zarobkowej,
  • nietrafiony wybór kierunku,
  • zmiana zainteresowań lub planów zawodowych,
  • zbyt wysoki poziom nauczania lub odwrotnie - niespełnianie oczekiwań studentów,
  • brak poczucia sensu studiowania w odniesieniu do perspektyw zawodowych i satysfakcji finansowej.

 

Fundusze europejskie wspierają uczelnie w walce z drop-outem

Wsparcie uczelni finansowane z Europejskich Funduszy Rozwoju Społecznego ma pomóc w prowadzeniu działań minimalizujących zjawisko przedwczesnego kończenia nauki. W ramach tych działań uczelnie:

  • uruchamiają nowe kierunki studiów, lepiej dostosowane do aktualnych potrzeb rynku pracy,
  • wprowadzają zmiany w metodach kształcenia i sposobie prowadzenia zajęć,
  • zwiększają efektywność procesu rekrutacji, aby przyjmować bardziej świadomych kandydatów,
  • tworzą i rozwijają akademickie biura karier oraz system doradztwa zawodowego,
  • nawiązują współpracę z pracodawcami,
  • kładą nacisk na rozwijanie umiejętności praktycznych,
  • udostępniają narzędzia wsparcia dla studentów, przeciwdziałające wypaleniu i stresowi. To pomoc psychologiczna oferowana np. podczas zajęć wyrównawczych.

Uczelnie nie chcą pozostawać bezradne wobec problemu drop-outu. Sukces programu będzie zależał od umiejętnego wykorzystania dostępnych środków finansowych przez uczelnie. Dzięki nim instytucje mogą nie tylko ograniczyć liczbę rezygnacji ze studiów, ale także podnieść jakość kształcenia i lepiej przygotować absolwentów do wymogów rynku pracy.

Zobacz także

kierunki studiów 2026

progi punktowe na studia

arkusze maturalne

matura 2026 polski - podstawowy

matura 2026 polski - rozszerzony

matura 2026 polski - ustny

matura 2026 matematyka - podstawowa

matura 2026 matematyka - rozszerzona

matura 2026 angielski - podstawowy

matura 2026 angielski - rozszerzony

matura 2026 niemiecki - podstawowy

matura 2026 biologia

matura 2026 chemia

matura 2026 fizyka

matura 2026 historia

matura 2026 geografia

matura 2026 informatyka

matura 2026 wos

matura 2026 - wszystko

matura poprawkowa

niezdana matura

harmonogram matur 2026

jak wyglądają matury 2026

jak liczyć punkty matura 2026

nowa lista pytań jawnych matura 2026

jak wpisać wyniki matur w systemie IRK krok po kroku

Komentarze (0)