Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
05.04.2025
Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
TEZA: W sztuce, a szczególnie w literaturze, dostrzegamy różnorodne wizje końca świata. Człowiek od zarania dziejów poszukiwał odpowiedzi na fundamentalne pytania: kiedy nastąpi koniec świata? i jak będzie wyglądał? To naturalne dociekanie wynikało z prostego logicznego założenia – skoro coś ma swój początek, musi również mieć swój kres. Pierwszym źródłem wyobrażeń o końcu świata była mitologia.
W barwnych opowieściach różnych kultur świata znajdziemy różnorodne wizje kresu istnienia. Pierwotne mity często przedstawiały koniec świata jako gwałtowną katastrofę – zagładę spowodowaną gniewem bogów lub wyczerpaniem energii wszechświata. Ziemia miała zniknąć nagle, w ogniu lub w potopie, a ludzkość – zginąć bez śladu.
Takie wizje budziły w człowieku zarówno fascynację, jak i głęboki lęk. Obawa przed nieznanym sprawiała, że temat końca świata stale towarzyszył ludzkiej wyobraźni, stając się ważnym elementem zarówno wierzeń, jak i refleksji filozoficznych. Motyw ten został włączony do niemal wszystkich wielkich religii, gdzie uległ pewnym przekształceniom.
Jednak i w tym kontekście koniec świata jawił się przede wszystkim jako wielka, budząca grozę katastrofa. Przykładem jest Apokalipsa św. Jana, ostatnia księga Nowego Testamentu, w której wizja końca świata to dramatyczny opis ostatecznego sądu i zniszczenia starego porządku. W religijnych narracjach kres istnienia często wiąże się z moralnym rozliczeniem ludzkości i zapowiedzią nowego początku.
Współczesne wyobrażenia końca świata różnią się od tych starożytnych i religijnych. Dzisiejsze teorie coraz częściej postrzegają koniec świata jako proces stopniowy, zgodny z prawami nauki, takimi jak prawo entropii. Wszechświat zdaje się zmierzać ku wygaszeniu – energia kiedyś się wyczerpie, Słońce osiągnie kres swoich możliwości, a życie na Ziemi przestanie istnieć. Współczesna nauka sugeruje, że koniec Ziemi niekoniecznie oznacza koniec całego wszechświata.
Zmieniło się również samo pojęcie „świata”. Dla starożytnych ludzi oznaczało ono przede wszystkim Ziemię, natomiast dziś obejmuje cały ogromny Kosmos – przestrzeń niemal niewyobrażalną. Współczesne wizje końca są często kształtowane przez naukę, która oferuje wiele teorii, takich jak teoria ewolucji, teoria chaosu czy hipotezy dotyczące losu Wszechświata.
Dzięki naukowym odkryciom możemy lepiej zrozumieć mechanizmy rządzące światem, ale pytanie o ostateczny kres nadal pozostaje otwarte, fascynując i budząc niepokój.
Sprawdź wyszukiwarka kierunków studiów
Dalsza część artykułu pod reklamą
Apokalipsa wg św. Jana to najbardziej tajemnicza i symboliczna księga Biblii. Ze względu na swoją wieloznaczność stała się obiektem licznych interpretacji, które często wzajemnie się wykluczają. Można wyróżnić dwa główne nurty interpretacyjne: dosłowny, który skupia się na literalnym odczytaniu tekstu, oraz symboliczny, podkreślający ukryte znaczenia i bogatą metaforykę.
Nie ulega wątpliwości, że wizja zawarta w Apokalipsie wywierała i nadal wywiera ogromny wpływ na religię, światopoglądy oraz różne pseudofilozoficzne teorie. W ostatniej księdze Nowego Testamentu koniec świata przedstawiony jest jako dramatyczne wydarzenie, w którym Bóg dokonuje ostatecznego sądu nad ludzkością. Wizja, pełna intensywnych symboli, ukazuje zagładę starego porządku i narodziny nowego, odnowionego świata.
Kluczowe elementy tej wizji to otwarcie siedmiu pieczęci, zapowiadające wojny, głód, zarazy i śmierć (czterej jeźdźcy), oraz dźwięki siedmiu trąb, zwiastujące katastrofy kosmiczne (zagłada świata przypomina tu przerażającą, wręcz kosmiczną katastrofę). Centralnym motywem jest walka dobra, reprezentowanego przez Boga i Baranka, z siłami zła – Smokiem, Bestią i Fałszywym Prorokiem – zakończona triumfem sprawiedliwości.
Po pokonaniu sił zła następuje sąd ostateczny, podczas którego każdy człowiek jest oceniany według swoich czynów. Sprawiedliwi otrzymują życie wieczne, natomiast grzesznicy zostają skazani na wieczne potępienie w jeziorze ognia. Apokalipsa kończy się obietnicą nowego nieba i nowej ziemi – świata, w którym Bóg zamieszka z ludźmi, przynosząc wieczny pokój i szczęście.
Choć pełna grozy, wizja ta niesie nadzieję na zwycięstwo dobra i odnowienie świata. Była szczególnie ważna dla prześladowanych chrześcijan I wieku, dając im wiarę w ostateczny triumf sprawiedliwości i odkupienia. Apokalipsa
Sprawdź wyszukiwarka uczelni
Dalsza część artykułu pod reklamą
Doskonałymi przykładami przedstawiającymi wizje końca świata są dzieła malarskie, które na przestrzeni wieków inspirowały się m.in. tekstami biblijnymi, takimi jak Apokalipsa św. Jana. W średniowieczu i epoce renesansu artyści, czytając tę księgę, starali się uchwycić jej dramatyczne obrazy i przesłanie w swoich dziełach.
Jednym z najbardziej znanych dzieł nawiązujących do Apokalipsy jest tryptyk Sąd Ostateczny autorstwa Hieronima Boscha. Obraz ten, pełen alegorii i fantastycznych postaci, stanowi niezwykłą interpretację biblijnej wizji końca świata. Bosch ukazuje rozgrywające się na trzech panelach wydarzenia: raj i stworzenie człowieka, upadek ludzkości oraz dramatyczne sceny sądu, które dominują w centralnej części dzieła.
W Sądzie Ostatecznym widzimy chaos i grozę apokaliptycznego sądu – postacie ludzi poddawanych ocenie, groteskowe demony, wizje piekła i kary za grzechy. Obraz wyróżnia się bogactwem szczegółów, które skłaniają widza do refleksji nad losem człowieka, nieuchronnością śmierci i odpowiedzialnością za własne czyny.
Nie tylko Bosch podejmował tematykę końca świata. Inni artyści również starali się ilustrować apokaliptyczne wizje – na przykład freski w Kaplicy Sykstyńskiej, zwłaszcza Sąd Ostateczny Michała Anioła, przedstawiają monumentalną scenę Sądu Bożego, ukazując Chrystusa jako sprawiedliwego sędziego i dramatyczne emocje ludzi oczekujących na wyrok.
Te dzieła malarskie nie tylko obrazowały apokaliptyczne wizje, lecz także stanowiły przestrogę i przypomnienie o ulotności życia oraz moralnym wymiarze ludzkiej egzystencji. Są świadectwem, jak głęboko temat końca świata wpływał na kulturę i sztukę, stając się nie tylko ilustracją religijnych przekazów, lecz także inspiracją do uniwersalnych rozważań nad ludzkim losem.
Sprawdź czy dostaniesz się na studia kalkulator maturalny
Dalsza część artykułu pod reklamą
Czesław Miłosz w swoim wierszu „Piosenka o końcu świata” ukazuje zupełnie inną, nowoczesną wizję końca świata, odbiegającą od tradycyjnych, katastroficznych wyobrażeń. W utworze przedstawiony jest zwyczajny dzień, podczas którego ludzie zajmują się codziennymi sprawami. Nastrój wiersza jest pogodny, a otaczająca rzeczywistość emanuje sielankową atmosferą.
Chociaż tytuł sugeruje nadejście końca świata, nic niepokojącego ani niezwykłego się nie dzieje. Jedynie staruszek zauważa, że: „innego końca świata nie będzie”. Miłosz poprzez ten wiersz przekazuje refleksyjną i głęboką myśl o naturze końca świata. Zamiast dramatycznego wydarzenia, poeta ukazuje stopniowy, codzienny proces przemijania, który od wieków towarzyszy ludzkości.
Świat umiera powoli i niepostrzeżenie – każdy dzień przybliża nas do końca, czy to naszego życia, czy istnienia planety, czy też całego wszechświata. To naturalny cykl, który trwa od zarania dziejów. W wizji Miłosza tkwi ponadczasowa mądrość: koniec świata nie musi być spektakularnym wydarzeniem, lecz raczej ciągłym procesem wpisanym w naszą codzienność. To właśnie ta subtelność i prostota sprawiają, że przesłanie wiersza pozostaje tak aktualne i bliskie współczesnemu człowiekowi.
Dalsza część artykułu pod reklamą
Człowiek, w zależności od czasów, w których żył, a także od wyznawanej religii czy akceptowanych teorii, przedstawiał różnorodne wizje końca świata (POTWIERDZENIE TEZY). Motyw końca świata od wieków fascynuje ludzkość, znajdując wyraz w sztuce, literaturze i religii.
Tradycyjne wizje apokalipsy, inspirowane mitologią i tekstami religijnymi, takimi jak Apokalipsa św. Jana, przedstawiają koniec jako dramatyczną, kosmiczną katastrofę niosącą sąd i odnowę. Dzieła sztuki, jak tryptyk Sąd Ostateczny Hieronima Boscha, ilustrują te wizje z niezwykłym bogactwem detali i alegorii.
Współczesne interpretacje, jak w wierszu Miłosza Piosenka o końcu świata, ukazują jednak bardziej subtelne i refleksyjne podejście, postrzegając kres istnienia jako powolny proces wpisany w codzienność. Ta różnorodność wyobrażeń podkreśla, że pytanie o koniec świata pozostaje ponadczasowym tematem, który niezmiennie pobudza wyobraźnię i skłania do głębokich przemyśleń.
posłuchaj tego opracowania w spotify
Dalsza część artykułu pod reklamą
nowa lista pytań jawnych matura 2025
jak wpisać wyniki matur w systemie IRK krok po kroku
arkusze maturalne z matematyki
arkusze maturalne z języka polskiego
arkusze maturalne z języka angielskiego
matura 2025 polski - podstawowy
matura 2025 polski - rozszerzony
matura 2025 matematyka - podstawowa
matura 2025 matematyka - rozszerzona
matura 2025 angielski - podstawowy
matura 2025 angielski - rozszerzony
Teraz najważniejsze |
Ciekawe
|
|
gdzie studiować |
|
|
Nadchodzące wydarzenia