Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
01.09.2025
Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
TEZA: Mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia ukazywał zakorzenioną w narodzie polskim potrzebę wyjaśnienia cierpienia w czasach zaborów oraz określenia misji powierzonej mu przez Boga na rzecz innych narodów. Oczywiście koncepcja mesjanizmu odgrywa fundamentalną rolę w dramacie Mickiewicza, stając się nadrzędną i przewodnią myślą utworu.
Pojęcie mesjanizmu wywodzi się z judeochrześcijańskiej tradycji biblijnej, według której świat zostanie zbawiony przez mesjasza – wybrańca Boga, a nawet Jego syna. W tej koncepcji mesjasz, jako pomazaniec Boży, ma za zadanie znieść cierpienie i zło w świecie.
Na przestrzeni kolejnych epok idea mesjanizmu ewoluowała, nabierając szczególnego znaczenia w romantyzmie, gdzie połączono elementy religijne z historycznymi i politycznymi. Polski mesjanizm przede wszystkim próbował tłumaczyć nieszczęścia, niepowodzenia i cierpienia narodu polskiego. Ważnym kontekstem historycznym były tu klęski kolejnych powstań i buntów, które prowadziły do przekonania, że wszelkie nieszczęścia spadające na naród są częścią większego planu Bożego.
Ta historiozoficzna koncepcja nie tylko wyjaśniała cierpienia, lecz także nadawała im głębszy sens, ukazując je jako poświęcenie dla wyższej sprawy. W romantycznym mesjanizmie cierpienie narodu polskiego nie było karą za grzechy, lecz aktem zbawienia innych narodów – analogicznym do męki Chrystusa, który poprzez swoją ofiarę przyniósł odkupienie całej ludzkości.
Mesjanizm, jako idea poświęcenia, tłumaczył klęski powstań narodowych, jednocześnie dając nadzieję na odzyskanie niepodległości po wypełnieniu misji wyznaczonej przez Boga. Wyróżniał także Polskę jako naród wybrany spośród innych. Istotnym aspektem mesjanizmu było nie tylko zbawienie innych narodów, ale również przywrócenie światu prawdziwej wolności opartej na woli Bożej.
Sprawdź wyszukiwarka kierunków studiów
Dalsza część artykułu pod reklamą
Romantyczna idea polskiego mesjanizmu znajduje swoje najpełniejsze odzwierciedlenie w „Dziadach” cz. III Adama Mickiewicza. Dramat ten, napisany po klęsce powstania listopadowego, pełnił podwójną funkcję: miał z jednej strony przynieść Polakom pocieszenie, a z drugiej wyjaśnić, że cierpienie narodu polskiego nie jest przypadkowe, lecz wpisane w wyższą, boską misję – ideę poświęcenia na rzecz innych narodów.
Mickiewicz przedstawia Polskę jako „Chrystusa narodów”, który poprzez swoją mękę, analogiczną do cierpienia Chrystusa, przyniesie upragnione odrodzenie i zbawienie nie tylko sobie, ale także innym uciśnionym narodom. W dramacie odnajdujemy liczne odniesienia do koncepcji mesjanizmu.
Już w „Przedmowie” autor, przedstawiając zarys historyczny wydarzeń, wskazuje, że nieszczęścia Polski są częścią boskiego planu. Polska, jako naród wybrany, miała podjąć się wyjątkowej misji – cierpieć w imię wolności i odkupienia innych narodów Europy. W pierwszej scenie dramatu, rozgrywającej się w celi klasztoru Bazylianów w Wilnie, poznajemy historie prześladowań młodych Polaków.
Są oni ofiarami okrutnego śledztwa prowadzonego przez Senatora Nowosilcowa, który w utworze symbolizuje uosobienie zła. Ich martyrologiczna męka staje się odzwierciedleniem cierpienia całego narodu polskiego. Jednak cierpienie to nie jest przedstawione jako bezcelowe – bajka o ziarnie, opowiedziana przez Żegotę, uświadamia, że nawet śmierć nie musi być kresem.
Dzięki Bożej mocy naród może zostać odrodzony i zyskać nowe życie. Symbolika tej sceny wyraźnie podkreśla mesjanistyczną koncepcję cierpienia jako posiadającego zbawczą moc. Innym wyrazistym przejawem mesjanizmu w „Dziadach” cz. III jest postać Konrada.
W Wielkiej Improwizacji wyraża on pragnienie nie tylko wyzwolenia Polski, ale także wzięcia odpowiedzialności za los całej ludzkości. Jego bunt przeciwko Bogu oraz chęć przejęcia roli zbawcy ukazują dramatyczne napięcie między ludzkimi ambicjami a boskim planem. Choć Konrad nie jest jednoznaczną figurą mesjańską, jego duchowa męka i patriotyczne cierpienie wpisują się w szerszy obraz narodu jako ofiary.
Najbardziej bezpośrednie odniesienie do idei Polski jako „Chrystusa narodów” znajduje się w scenie „Widzenia Księdza Piotra”, gdzie ukazana zostaje wizja męki narodu polskiego. Polska zostaje w niej porównana do Chrystusa dźwigającego krzyż, cierpiącego niewinnie za grzechy innych: „ Ach, Panie, już widzę krzyż (...) Krzyż ma długie, na całą Europę ramiona”.
W tej profetycznej wizji Ksiądz Piotr dostrzega ostateczne zwycięstwo sprawiedliwości – odrodzenie Polski jako zbawiciela innych narodów oraz przywrócenie wolności opartej na woli Bożej. Ważną postacią, która odegra kluczową rolę w odrodzeniu narodu, jest tajemnicza i symboliczna postać nazwana: „czterdzieści i cztery”. To prorok, który poprowadzi naród ku zbawieniu i odrodzeniu.
Mesjanizm romantyczny stanowił zatem próbę zrozumienia narodowego cierpienia i nadania mu sensu. Naród polski poświęca się poprzez cierpienie, by przywrócić wolność sobie i innym. W „Dziadach” Mickiewicz także nie tylko podkreśla wyjątkowość misji Polski, ale także stara się wzbudzić w narodzie wiarę w odkupienie i przyszłą niepodległość.
Mesjanizm staje się w ten sposób nie tylko ideą religijną, ale także głęboko zakorzenioną w świadomości Polaków filozofią narodowego przetrwania i nadziei.
Sprawdź wyszukiwarka uczelni
Dalsza część artykułu pod reklamą
„Kordian” Juliusza Słowackiego to dramat romantyczny, który również podejmuje temat romantycznej idei poświęcenia, jednak przedstawia ją w zupełnie odmienny sposób, jawnie polemizując z Mickiewiczowskim mesjanizmem.
W „Dziadach” cz. III Adama Mickiewicza mesjanizm opiera się na koncepcji prowidencjalizmu, według której losy narodu polskiego znajdują się w rękach Boga, a człowiek pełni jedynie rolę narzędzia w boskim planie. Bóg jako Opatrzność kieruje światem i ludzkimi losami, a zbawienie oraz odzyskanie niepodległości nastąpią w odpowiednim czasie, po wypełnieniu misji przez naród.
Mesjanizm wymagał zatem pokornego zaufania Bożej woli oraz bierności w obliczu niewoli – odrzucał aktywne działania, bunty czy powstania jako sprzeczne z boskim planem. Słowacki, nie zgadzając się z takim podejściem, w „Kordianie” proponuje odmienną wizję poświęcenia, opartą na aktywności i sprawczym działaniu.
Tytułowy bohater dramatu, typowy romantyk, przechodzi wewnętrzną przemianę. Na początku przeżywa nieszczęśliwą miłość, odczuwa „jaskółczy niepokój” – poczucie braku sensu i celu w życiu – oraz podejmuje próbę samobójczą.
Następnie wyrusza w podróż po Europie, poszukując odpowiedzi na nurtujące go pytania oraz sensu istnienia. Podróż ta przynosi mu jednak rozczarowania. Dopiero na szczycie Mont Blanc, podczas słynnego monologu, Kordian odnajduje cel swojego życia, inspirowany postacią szwajcarskiego bohatera narodowego Arnolda Winkelrieda.
Legenda o Winkelriedzie, który podczas bitwy pod Sempach rzucił się na włócznie wrogów, tworząc wyłom w ich szeregach i tym samym przyczyniając się do zwycięstwa oraz odzyskania niepodległości przez Szwajcarię, staje się dla Kordiana wzorem czynu heroicznego. Bohater postanawia poświęcić się w podobny sposób – pragnie dokonać spektakularnego czynu, który stanie się impulsem do walki o wolność.
Kordian planuje zamach na cara Rosji, wierząc, że jego działanie wyzwoli naród z apatii i zainspiruje do buntu. Jednak w decydującym momencie, tuż przed drzwiami do komnaty cara, Kordian mdleje, nie będąc w stanie zrealizować swojego zamiaru, co podkreśla tragizm jego postaci oraz ograniczenia jednostki w obliczu wielkich idei. Słowacki, kreując losy Kordiana, przeciwstawia biernej postawie mesjanizmu nową koncepcję poświęcenia – winkelriedyzm.
Odrzuca on cierpienie jako cel sam w sobie oraz pasywne wyczekiwanie na boskie wybawienie, podkreślając wartość czynnej walki i zaangażowania. Zdaniem Słowackiego, Polska powinna realizować swoją misję poświęcenia się wobec Europy poprzez aktywne działanie: walkę, powstania oraz opór wobec ciemiężców wolności.
Sprawdź czy dostaniesz się na studia kalkulator maturalny
Dalsza część artykułu pod reklamą
Podsumowując, mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia był próbą zrozumienia cierpienia narodu polskiego w czasach zaborów oraz nadania mu głębszego, duchowego sensu (POTWIERDZENIE TEZY).
W „Dziadach” cz. III Adama Mickiewicza idea ta stanowi fundament, na którym opiera się przekonanie o wyjątkowej misji Polski – jako „Chrystusa narodów” – cierpiącej w imię wolności i odkupienia innych narodów Europy.
Mesjanizm, łącząc wątki religijne, historyczne i polityczne, oferował Polakom pocieszenie oraz nadzieję na przyszłe odrodzenie i niepodległość, wskazując jednocześnie na boski plan, w którym naród polski odgrywa rolę zbawiciela. Jednakże Słowacki w „Kordianie” polemizuje z tą koncepcją, przedstawiając odmienną wizję poświęcenia – winkelriedyzm – opartą na aktywnym działaniu i walce.
Odrzuca on bierne oczekiwanie na boską interwencję, promując ideę czynnego buntu oraz heroicznego zaangażowania w walkę o wolność.
Tym samym oba dzieła ukazują różne oblicza romantycznej idei poświęcenia – Mickiewicz podkreśla duchową misję narodu i potrzebę cierpienia, podczas gdy Słowacki wzywa do sprawczego działania, stawiając czyn i walkę ponad bierną wiarę w opatrzność.
Posłuchaj tego opracowania w spotify
Dalsza część artykułu pod reklamą
Teraz najważniejsze |
Ciekawe
|
|
gdzie studiować |
|
|
Nadchodzące wydarzenia