Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
01.09.2025
Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
TEZA: W czasach niewoli polskie społeczeństwo przyjmowało różnorodne postawy wobec zaborców. Najczęściej obserwujemy akty buntu i niezgody na niewolę, wyrażające się w zaangażowaniu w tajne organizacje czy udział w powstaniach.
Jednak obok nich dostrzegamy również postawy bierne, cechujące się obojętnością wobec losów ojczyzny i spraw narodowych, skoncentrowane na własnym interesie, wygodnym życiu i zachowaniu spokoju – to zazwyczaj postawy służalcze wobec zaborcy.
Niestety, zdarzały się także postawy zdradzieckie, w których jednostki wyrzekały się swojej narodowości na rzecz wroga, a niekiedy zdradzały patriotów, wydając ich zaborcom i przyczyniając się do ich cierpienia – to zazwyczaj postawy kolaboracyjne wobec zaborcy. Literatura polska, zwłaszcza z okresów romantyzmu i pozytywizmu, prezentuje szeroki wachlarz takich postaw.
Oprócz wymienionych, ukazuje także rodzący się patriotyzm – bohaterowie często przechodzą wewnętrzną przemianę, zmieniając bierną lub nawet zdradziecką postawę na pełną buntu i poświęcenia na rzecz ojczyzny.
W literaturze pozytywistycznej odnajdujemy również przykłady zupełnie innych postaw – to postawy współpracy z zaborcą, podejmowanej nie z powodu zdrady, lecz z myślą o poprawie życia społecznego. Bohaterowie tych dzieł, zamiast walczyć lub kolaborować, starają się działać na rzecz dobra narodu, widząc w tym sens w trudnych czasach niewoli.
Sprawdź wyszukiwarka kierunków studiów
Dalsza część artykułu pod reklamą
W „Dziadach” cz. III Adama Mickiewicza ukazane zostały różnorodne postawy Polaków wobec zaborcy, które odzwierciedlają złożoność polskiego społeczeństwa w czasach niewoli. Już w scenie pierwszej więzieni bohaterowie, rozmawiając o prześladowaniach młodych patriotów, przedstawiają postawy buntu, oddania ojczyźnie i heroizmu.
Historie takich postaci jak Janczewski czy Wasilewski ukazują ich cierpienie, niezłomność i wielką odwagę w walce z opresją. Podobne postawy odnajdujemy u innych bohaterów: Rollison, brutalnie przesłuchiwany i niemal zamordowany w upozorowanej próbie samobójczej, nie rezygnuje z walki o swoje przekonania, a Cichowski, torturowany fizycznie i psychicznie, pozostaje lojalny wobec ojczyzny i nie wydaje swoich rodaków, traktując zaborcę jako wroga, z którym nie należy współpracować.
Szczególną postawę reprezentuje Konrad – główny bohater dramatu. Jego miłość do narodu i chęć poświęcenia się dla niego wyrażają się w jego buncie wobec Boga. Konrad postrzega zaborcę jako ucieleśnienie zła, lecz w swoich pragnieniach wykracza poza walkę z wrogiem, marząc o władzy, dzięki której mógłby pokierować narodem ku wolności.
Najbardziej znamienną sceną ukazującą różnorodność postaw wobec zaborcy jest „Salon Warszawski” (scena VII). W tej scenie Mickiewicz konfrontuje dwie kontrastowe grupy. Pierwszą z nich jest tzw. towarzystwo stolikowe, czyli arystokracja, generałowie, damy i literaci, którzy rozmawiają po francusku i narzekają na brak odpowiedniej rozrywki po wyjeździe senatora Nowosilcowa – głównego prześladowcy Polaków.
Ich postawa to przykład oportunizmu i służalczości wobec Rosji. Nie interesują się losem ojczyzny, a ich główną troską jest zachowanie wygodnego życia i własnej pozycji. Odpycha ich opowieść o cierpieniach Cichowskiego – wolą idealizujące rzeczywistość sielanki, podkreślając tym samym swoją obojętność na sprawy narodowe.
Zaborca jest dla nich legalną władzą, której służą, czerpiąc z tego korzyści. Drugą grupę tworzą patrioci, zgromadzeni przy drzwiach, rozmawiający w ojczystym języku. To głównie młodzi ludzie, którzy przejmują się losem ojczyzny i z przejęciem słuchają opowieści o cierpieniach z rąk zaborców, takich jak historia Cichowskiego.
Widzą w Rosji ciemiężyciela i prześladowcę, wobec którego postawa buntu i sprzeciwu jest dla nich oczywista. Na końcu sceny Wysocki wypowiada symboliczne słowa: „Nasz naród jak lawa, Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa, Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi; Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi”. Słowa te doskonale oddają podział postaw wobec zaborcy.
Wierzchnia, zimna i plugawa skorupa symbolizuje elity narodu, które są służalcze wobec Rosji i nie interesują się losem Polski. Natomiast „wewnętrzny ogień” to młodzi patrioci – niewidoczni, lecz pełni energii, determinacji i gotowi do walki. Ich sprzeciw wobec zaborców oraz niezgoda na niewolę stają się siłą napędową, która daje nadzieję na przyszłe odrodzenie narodu.
Sprawdź wyszukiwarka uczelni
Dalsza część artykułu pod reklamą
W „Syzyfowych pracach” Stefana Żeromskiego ukazana jest złożona postawa polskiego społeczeństwa wobec zaborców, szczególnie w kontekście rusyfikacji młodzieży. Początkowo wielu uczniów poddaje się narzuconym zasadom, traktując język i kulturę rosyjską jako konieczność w systemie edukacyjnym.
Przykładem jest Marcin Borowicz, który początkowo zafascynowany rosyjską literaturą i ideologią, zdaje się ulegać wpływowi zaborcy. Podobną postawę reprezentują niektórzy nauczyciele i mieszkańcy, którzy albo z obojętności, albo z oportunizmu współpracują z rosyjskimi władzami.
Kluczowy moment przemiany następuje jednak podczas recytacji „Reduty Ordona” przez Bernarda Zygiera. Scena ta wywołuje poruszenie wśród uczniów i przywraca w nich świadomość narodową. W Marcinie Borowiczu dokonuje się wewnętrzna metamorfoza – zaczyna dostrzegać piękno polskości i wartość walki o ojczyznę.
Podobnie inni uczniowie, wcześniej bierni lub obojętni wobec rusyfikacji, zaczynają identyfikować się z ideą patriotyzmu.
Sprawdź czy dostaniesz się na studia kalkulator maturalny
Dalsza część artykułu pod reklamą
W „Lalce” Bolesława Prusa ukazane są zróżnicowane postawy Polaków wobec zaborcy, które najlepiej widać na przykładzie Stanisława Wokulskiego. Główny bohater przechodzi wewnętrzną ewolucję swoich poglądów. Początkowo, pod wpływem romantycznych ideałów, bierze udział w powstaniu styczniowym, wyrażając bunt wobec rosyjskiego zaborcy.
Jednak doświadczenia zesłania i ducha epoki pozytywizmu zmieniają jego nastawienie – Wokulski zaczyna dostrzegać konieczność współpracy z zaborcą w imię poprawy losu polskiego społeczeństwa. Wokulski nawiązuje współpracę z Suzinem, Rosjaninem poznanym na Syberii, a nawet angażuje się w działania, które wspierają Rosję, takie jak dostarczanie żywności podczas wojny rosyjsko-tureckiej.
Jego działania przynoszą mu krytykę ze strony małostkowych i nieprzychylnych rodaków, jednak pozwalają na zgromadzenie znacznego majątku. Dzięki temu Wokulski rozwija swój sklep, zapewniając pracę innym Polakom, a także inwestuje w inicjatywy mające na celu poprawę warunków życia społecznego, finansuje akcje charytatywne i wspiera najuboższych.
Postawa Wokulskiego wobec zaborcy łączy romantyczny idealizm z pozytywistycznym pragmatyzmem. Bohater patrzy na zaborcę w sposób szeroki i strategiczny – nie widzi w nim wyłącznie wroga, lecz stara się znaleźć możliwości współpracy, które mogą przynieść korzyści polskiemu społeczeństwu.
Jego działania, choć niekonwencjonalne, można postrzegać jako przejaw nowoczesnego patriotyzmu, który stawia na rozwój i pomoc rodakom zamiast bezpośredniej walki zbrojnej.
Dalsza część artykułu pod reklamą
Podsumowując, polskie społeczeństwo w czasach niewoli przejawiało niezwykle różnorodne postawy wobec zaborców, co znajduje odzwierciedlenie w literaturze romantycznej i pozytywistycznej (POTWIERDZENIE TEZY).
Od heroicznego buntu i walki o wolność, przez obojętność i oportunizm, aż po świadomą współpracę na rzecz poprawy losu narodu – każda z tych postaw wynikała z odmiennych motywacji i uwarunkowań. Bohaterowie „Dziadów” Mickiewicza, „Syzyfowych prac” Żeromskiego czy „Lalki” Prusa ukazują, jak skomplikowane i niejednoznaczne były reakcje Polaków na zaborczą opresję.
Niezależnie od wybranej drogi, te literackie świadectwa podkreślają wagę walki o zachowanie narodowej tożsamości i idei patriotyzmu, która – mimo różnic w postawach – pozostawała nadrzędną wartością.
Posłuchaj tego opracowania w spotify
Dalsza część artykułu pod reklamą
|
Teraz najważniejsze |
Ciekawe
|
|
|
|
| gdzie studiować |
|
|
|
|
Nadchodzące wydarzenia