Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
24.04.2025
Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Co znajdziesz w artykule
TEZA: Widma i zjawy były wykorzystywane przez wielu artystów różnych epok jako środki wyrazu, dzięki którym można było symbolicznie ukazać i pogłębić istotne problemy. Widma i zjawy to istoty fantastyczne i nadprzyrodzone, które pełnią różnorodne funkcje w utworach literackich. Mogą nadawać atmosferę tajemniczości lub grozy, wzbogacać fabułę, ale przede wszystkim — poprzez swoją symbolikę — umożliwiają autorom zgłębianie różnych problemów.
Dzięki ich obecności twórcy mają możliwość wyrażenia ukrytych pragnień, stłumionych myśli i złożoności ludzkiej psychiki, co pozwala na wielowymiarowe przedstawienie danego problemu. Widma i zjawy, jako postaci symboliczne, są otwarte na różne interpretacje. Każda z nich może odsłonić nowe znaczenia, które przybliżają odbiorcę do zrozumienia istoty dzieła i głębszego poznania prawdy.
W różnych epokach widoczna była tendencja do korzystania z tych postaci jako narzędzi artystycznych. Najczęściej utożsamiano je z duszami osób zmarłych, które powracały na ziemię w określonym celu, choć nie brakowało również przedstawień istot nadprzyrodzonych, niemających ludzkiego rodowodu.
W średniowieczu oraz w romantyzmie widma i zjawy pełniły szczególną rolę — stanowiły swoisty łącznik między światem ziemskim a duchowym. Często pojawiały się, by napominać żyjących lub przekazywać moralne wskazówki.
W Młodej Polsce, zjawy i widma zyskały nowe, jeszcze bardziej symboliczne znaczenie. Stały się elementami świata przedstawionego, które umożliwiały artystom przekazanie głębokich i ważnych przesłań oraz sensów.
Sprawdź wyszukiwarka kierunków studiów
Dalsza część artykułu pod reklamą
W „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego – dramacie symbolicznym z okresu Młodej Polski – pojawiają się liczne zjawy i widma, które pełnią szczególne, głęboko symboliczne role. Te fantastyczne postaci nie tylko wzbogacają fabułę, ale przede wszystkim pomagają ukazać kluczowe problemy społeczne i psychologiczne, jednocześnie uwydatniając wewnętrzne konflikty bohaterów.
Akcja utworu osadzona jest w Bronowicach, gdzie odbywa się wesele Pana Młodego (Lucjana Rydla, reprezentanta inteligencji) z Panną Młodą (Jadwigą Mikołajczykówną, reprezentantką chłopstwa). To wydarzenie staje się punktem wyjścia do refleksji nad relacjami między dwiema warstwami społecznymi: inteligencją i chłopstwem.
Po północy na scenę wkraczają zjawy, które ukazują się wybranym uczestnikom wesela, unaoczniając ich lęki, pragnienia i ograniczenia. Dziennikarzowi (Rudolfowi Starzyńskiemu, reprezentantowi inteligencji) objawia się Stańczyk, błazen królewski z czasów Jagiellonów.
Postać ta symbolizuje mądrość i troskę o losy narodu, zarzucając Dziennikarzowi bierność, szerzenie pesymizmu oraz krytykanctwo, które osłabiają wspólnotę narodową. Poecie (Kazimierzowi Przerwa-Tetmajerowi, również reprezentantowi inteligencji) ukazuje się Rycerz, czyli Zawisza Czarny, symbol rycerskiego etosu i „snu o potędze”. Zjawa ta próbuje obudzić w Poecie twórczą moc i patriotyczne ideały, które mogą uczynić go duchowym przywódcą narodu.
Poeta jednak jest zbyt pogrążony w dekadentyzmie, by sprostać temu wyzwaniu. Dziadowi, jednemu z przedstawicieli chłopstwa, objawia się Upiór w postaci Jakuba Szeli, przywódcy rabacji galicyjskiej. Upiór przypomina o bolesnych i nierozliczonych konfliktach między chłopami a szlachtą.
Czerwone znamię na czole Szeli symbolizuje bratobójcze walki i podziały społeczne, które wciąż rzucają cień na relacje między warstwami społecznymi. Panu Młodemu ukazuje się Hetman, czyli Franciszek Ksawery Branicki, zdrajca narodowy i symbol egoizmu oraz moralnej degrengolady dawnej szlachty. Zjawa przestrzega Pana Młodego przed zgubnymi skutkami powierzchownego bratania się z chłopami i uświadamia trudności w osiągnięciu autentycznego porozumienia między tymi grupami.
Gospodarzowi (Włodzimierzowi Tetmajerowi) objawia się Wernyhora, legendarny wieszcz ukraiński, który powierza mu misję przygotowania powstania narodowego, wręczając złoty róg – symbol walki o wolność. Jednakże Gospodarz przekazuje tę odpowiedzialność Jaśkowi, który przez swoją niefrasobliwość gubi róg, co symbolizuje zmarnowanie szansy na odzyskanie wolności.
Jedną z kluczowych postaci symbolicznych jest Chochoł, który zapowiada przybycie innych zjaw i na końcu dramatu wprowadza wszystkich zgromadzonych w chocholi taniec. Ten rytmiczny, hipnotyczny ruch symbolizuje niemoc i marazm polskiego społeczeństwa, uwięzionego w stanie letargu, niezdolnego do podjęcia skutecznego działania.
Wyspiański w ten sposób uświadamia, że Polacy nie są jeszcze gotowi na odzyskanie wolności. Widma i zjawy w Weselu pełnią funkcję lustra, w którym bohaterowie dostrzegają swoje skrywane lęki, pragnienia, a także wzajemne uprzedzenia. Dzięki ich obecności autor z wyjątkową precyzją ukazuje pozorność pojednania inteligencji i chłopstwa, podkreślając przepaść dzielącą te grupy społeczne.
Wyspiański mistrzowsko wykorzystuje symbolikę postaci fantastycznych, aby przekazać swoje przesłanie o konieczności wewnętrznej przemiany i przezwyciężenia podziałów w narodzie.
Sprawdź wyszukiwarka uczelni
Dalsza część artykułu pod reklamą
W średniowiecznym anonimowym dialogu pt. „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” pojawia się motyw danse macabre – tańca śmierci, który symbolizuje wszechwładzę śmierci oraz uniwersalną równość wszystkich wobec niej. W utworze tym kluczową rolę odgrywa postać Śmierci, będąca symboliczną zjawą, która personifikuje nieuchronność przemijania.
Śmierć, przedstawiona jako przerażająca zjawa przypominająca kościotrupa, ukazuje się mędrcowi Polikarpowi w kościele na jego prośbę. Jej pojawienie się ma charakter głęboko symboliczny: Śmierć uosabia nie tylko lęk przed końcem życia, ale także pełni funkcję dydaktyczną, napominając bohatera (oraz odbiorców utworu), by pamiętali o przemijaniu i konieczności duchowego przygotowania na śmierć. Jako widmo, Śmierć odgrywa rolę pośrednika między światem doczesnym a wiecznym, przypominając o zasadzie memento mori – „pamiętaj o śmierci”.
Przestrzega przed zapomnieniem o tym, co nieuniknione, i zmusza Polikarpa do refleksji nad moralnością i wartościami, którymi człowiek kieruje się w życiu. Symboliczne znaczenie zjawiska Śmierci w dialogu jest wielowymiarowe. Z jednej strony jej zjawa przeraża, wzbudzając lęk przed ulotnością życia i jego niepewnością. Z drugiej strony jej obecność niesie głęboką naukę: człowiek, niezależnie od statusu społecznego czy bogactwa, jest równy wobec śmierci, a prawdziwa wartość leży w przygotowaniu się do życia wiecznego.
Sprawdź czy dostaniesz się na studia kalkulator maturalny
Dalsza część artykułu pod reklamą
W „Dziadach” cz. II Adama Mickiewicza widma i zjawy pełnią kluczową rolę jako pośrednicy między światem ziemskim a duchowym. Utwór, osadzony w kontekście pogańskiego obrzędu wywoływania duchów, ukazuje ich symboliczne znaczenie, związane z moralnymi naukami i konsekwencjami życia ludzkiego. Noc dziadów, odbywająca się w kaplicy, gromadzi ludzi, którzy przywołują dusze zmarłych, by ulżyć ich cierpieniom i jednocześnie zaczerpnąć z ich obecności cennych nauk.
Pierwszymi duchami, które przybywają, są Józio i Rózia – dzieci symbolizujące grzechy lekkie. Za życia nie doświadczyły one cierpienia, żyły w beztrosce i szczęściu, a po śmierci nie mogą zaznać pełni zbawienia. Proszą zgromadzonych o „ziarnko gorczycy” – symbol cierpienia, którego brak uniemożliwia im duchowy rozwój.
Przekaz tych zjaw jest wyraźny: „kto nie doznał goryczy ni razu, Ten nie dozna słodyczy w niebie” . Symbolika tych widm nawiązuje do znaczenia cierpienia jako integralnego elementu ludzkiej egzystencji i drogi do doskonalenia duszy. Kolejnym widmem jest Widmo Złego Pana – duch obciążony grzechem ciężkim. Za życia był okrutnym i bezlitosnym właścicielem, który dręczył swoich podwładnych, odmawiając im pomocy i litości.
Po śmierci skazany jest na wieczne cierpienia – nękają go głodne ptaki, a płomienie wiecznie trawią jego duszę. Jego los jest przestrogą: „kto za życia nie był człowiekiem, temu człowiek nic nie pomoże”. Symbolika tej zjawy ukazuje konsekwencje egoizmu, okrucieństwa i braku empatii, podkreślając, że dobro i miłosierdzie są podstawą życia zgodnego z wartościami moralnymi.
Następną zjawą jest Zosia, młoda dziewczyna, która za życia odrzucała miłość i żyła w oderwaniu od rzeczywistości, ignorując relacje z innymi ludźmi. Po śmierci jej kara przyjmuje formę nieustannej nudy i samotności – unosi się między niebem a ziemią, pragnąc, by młodzieńcy ściągnęli ją ku ziemi.
Symbolika Zosi odnosi się do konsekwencji egoizmu uczuciowego i życia pozbawionego głębszych relacji międzyludzkich. Na końcu pojawia się tajemnicze Widmo – Upiór, który przybywa niespodziewanie i nie opuszcza obrzędu dziadów. To widmo, okryte milczeniem, symbolizuje tajemniczość oraz miłość romantyczną. Na jego ciele widoczna jest pąsowa wstęga biegnąca od serca, co sugeruje, że bohater doznał zawodu miłosnego, który stał się przyczyną jego tragicznej śmierci.Upiór nie wypowiada żadnych słów, co dodatkowo podkreśla jego symboliczne znaczenie jako uosobienia nieodwzajemnionej miłości i cierpienia, które przenika granice życia i śmierci.
Wszystkie duchy i zjawy obecne w „Dziadach” cz. II pełnią rolę moralnych przewodników, napominając żywych i zmuszając ich do refleksji nad własnym życiem. Ich symbolika służy nie tylko ukazaniu konsekwencji postępowania za życia, ale również stanowi przestrogę przed egoizmem, brakiem empatii i odrzuceniem cierpienia jako części ludzkiej egzystencji.
Dzięki tym zjawom Mickiewicz podkreśla również odwieczną zasadę, że nie ma winy bez kary, jeśli kara nie przyjdzie za życia, to z pewnością sprawiedliwość pojawi się po śmierci.
Dalsza część artykułu pod reklamą
Widma i zjawy, obecne w literaturze różnych epok, pełnią funkcję nie tylko fabularną, ale przede wszystkim symboliczną, pogłębiając znaczenie i wymowę utworów (POTWIERDZENIE TEZY).
Stanowią one nośnik treści uniwersalnych i ponadczasowych, ukazując kluczowe problemy moralne, społeczne i egzystencjalne. W „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego przywołane zjawy i widma wydobywają na światło dzienne lęki, konflikty oraz ograniczenia bohaterów, a jednocześnie odsłaniają prawdę o stanie polskiego społeczeństwa i jego niezdolności do podjęcia skutecznych działań na rzecz odzyskania wolności.
Podobnie w „Dziadach” cz. II Adama Mickiewicza duchy symbolizują konsekwencje ludzkich wyborów, ukazując moralną lekcję i przypominając o odpowiedzialności za własne czyny. Te niezwykłe postaci są także obecne w literaturze średniowiecznej, jak w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”, gdzie zjawa Śmierci przypomina o przemijaniu, równości wszystkich wobec losu i konieczności duchowego przygotowania na życie wieczne.
W każdym z tych przykładów widma i zjawy działają jako pośrednicy między światem ziemskim a metafizycznym, przekazując uniwersalne przesłania o wartościach, winie, pokucie oraz potrzebie refleksji nad ludzką naturą.
Posłuchaj tego opracowania w spotify
Dalsza część artykułu pod reklamą
nowa lista pytań jawnych matura 2025
jak wpisać wyniki matur w systemie IRK krok po kroku
arkusze maturalne z matematyki
arkusze maturalne z języka polskiego
arkusze maturalne z języka angielskiego
matura 2025 polski - podstawowy
matura 2025 polski - rozszerzony
matura 2025 matematyka - podstawowa
matura 2025 matematyka - rozszerzona
matura 2025 angielski - podstawowy
matura 2025 angielski - rozszerzony
Teraz najważniejsze |
Ciekawe
|
|
gdzie studiować |
|
|
Nadchodzące wydarzenia