Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
30.04.2025
Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Co znajdziesz w artykule
TEZA: Relacje międzyludzkie w państwie totalitarnym są ograniczane lub całkowicie eliminowane. O charakterze kontaktów człowieka z człowiekiem decydowała parta, która starała się, by wszelkie relacje były pozbawione głębszych więzi, kontakty miały być oparte na strachu, podejrzliwości i izolacji.
Państwo totalitarne to struktura, która z założenia nie dopuszcza sprzeciwu ani oporu, dlatego kluczowym elementem jego działania było ograniczanie możliwości budowania bliskich relacji międzyludzkich, które mogłyby zagrażać jego stabilności.
W państwie totalitarnym jednostka była podporządkowana władzy, która kontrolowała wszystkie aspekty życia, w tym relacje społeczne. Ludzie nie ufali sobie nawzajem, ponieważ każdy mógł być donosicielem, działającym na rzecz aparatu represji.
Atmosfera strachu i wszechobecnej inwigilacji skazywała człowieka na samotność, uniemożliwiając nawiązywanie więzi opartych na miłości, przyjaźni czy solidarności. System celowo hierarchizował społeczeństwo, dzieląc ludzi na grupy mniej lub bardziej uprzywilejowane, co sprzyjało izolacji i rywalizacji. Człowiek w tej machinie czuł się bezsilny, odizolowany nawet w obrębie swojej grupy, której również nie mógł w pełni zaufać.
Taka struktura społeczna nie tylko uniemożliwiała współpracę, ale także podsycała nieufność, która wzmacniała kontrolę państwa nad jednostką. Literatura dystopijna i antyutopijna w obrazowy sposób ukazuje, jak funkcjonowanie człowieka w państwie totalitarnym wpływa na jego relacje międzyludzkie. Państwo totalitarne celowo ograniczało możliwości budowania więzi międzyludzkich, aby uniemożliwić tworzenie wspólnot mogących sprzeciwić się władzy.
Strach, podejrzliwość i samotność stawały się podstawą relacji społecznych, co skutecznie paraliżowało potencjalne bunty. Literatura dystopijna i antyutopijna, opisując takie mechanizmy, przypomina o destrukcyjnym wpływie totalitaryzmu na ludzką kondycję i potrzebę obrony wartości takich jak zaufanie, solidarność i wolność.
Sprawdź wyszukiwarka kierunków studiów
Dalsza część artykułu pod reklamą
Powieść George’a Orwella „Rok 1984” to klasyczny przykład literatury dystopijnej, która ukazuje przerażającą wizję przyszłości zdominowaną przez totalitarny reżim. W utworze przedstawiono społeczeństwo poddane całkowitej kontroli przez Partię, która niszczy wolność, prywatność i indywidualizm, wpływając także na relacje międzyludzkie, które są jednym z najważniejszych aspektów funkcjonowania człowieka.
W Oceanii, gdzie toczy się akcja powieści, relacje międzyludzkie zostały niemal całkowicie zdeformowane przez Partię. Strach i wszechobecna inwigilacja sprawiają, że ludzie nie ufają sobie nawzajem. Wszelkie próby nawiązywania bliskich relacji, opartych na miłości czy przyjaźni, są postrzegane jako potencjalne zagrożenie dla reżimu.
Każda osoba może okazać się donosicielem, dlatego większość interakcji sprowadza się do wymiany pustych, mechanicznych gestów zgodnych z ideologią partii. Na tle tej rzeczywistości relacja Winstona i Julii stanowi próbę buntu przeciwko systemowi. Winston, znużony życiem w izolacji i fałszem, odnajduje w Julii sprzymierzeńca. Ich relacja zaczyna się od pożądania i fizycznej fascynacji, ale szybko nabiera głębszego wymiaru – staje się aktem sprzeciwu wobec Partii.
Ich miłość jest próbą odzyskania człowieczeństwa i wolności w świecie, w którym nawet emocje są kontrolowane przez władze. Jednak ich związek nie ma szans na przetrwanie. Wszechobecna kontrola i zdrada doprowadzają do ich rozdzielenia i całkowitego złamania. Partia nie tylko zmusza ich do wzajemnej zdrady, ale też niszczy ich wewnętrznie, sprawiając, że tracą wszelkie uczucia do siebie nawzajem. Instytucja rodziny w świecie Orwella została całkowicie zdeformowana.
Małżeństwa są aranżowane przez Partię, której głównym celem jest wyłącznie prokreacja. Miłość, przywiązanie czy bliskość są eliminowane, ponieważ mogą stać się źródłem lojalności innej niż wobec Partii. Dzieci są wychowywane w duchu ideologii, a ich lojalność wobec reżimu przewyższa więzy rodzinne. Przykładem tego są państwo Parsons, gdzie dzieci wychowywane na młodych członków organizacji Szpiegów donoszą na własnego ojca, co prowadzi do jego aresztowania.
Historia ta pokazuje, jak Partia niszczy nawet najbliższe więzi, zmieniając dzieci w narzędzia władzy. Społeczeństwo Oceanii jest podzielone na trzy główne klasy: członków Wewnętrznej Partii, członków Zewnętrznej Partii oraz proli. Hierarchia ta jest kluczowa dla funkcjonowania państwa totalitarnego, ponieważ wzmacnia podziały społeczne i uniemożliwia zjednoczenie ludzi przeciwko reżimowi.
Członkowie Wewnętrznej Partii cieszą się największymi przywilejami i dostępem do władzy, natomiast członkowie Zewnętrznej Partii są poddani ścisłej kontroli. Prole, stanowiący większość społeczeństwa, są celowo utrzymywani w ignorancji i ubóstwie, aby nie stanowili zagrożenia dla systemu. Hierarchia nie tylko gwarantuje utrzymanie władzy przez elitę, ale również ogranicza relacje między grupami społecznymi.
Wewnętrzna Partia manipuluje wszystkimi klasami, kontrolując ich życie i eliminując możliwość współpracy czy solidarności. Podział ten, wsparty ideologiczną indoktrynacją, skutecznie paraliżuje społeczeństwo i uniemożliwia jakikolwiek sprzeciw wobec systemu. Zniszczenie relacji międzyludzkich w „Roku 1984” ma jeden podstawowy cel – całkowite podporządkowanie jednostki władzy.
Partia dąży do tego, by człowiek był lojalny wyłącznie wobec Wielkiego Brata, dlatego eliminuje wszystko, co mogłoby tę lojalność osłabić. Miłość, przyjaźń czy więzi rodzinne stają się zagrożeniem, które reżim niszczy poprzez strach, inwigilację i ideologiczną indoktrynację.
Powieść Orwella pokazuje, jak system totalitarny degraduje człowieka, odbierając mu nie tylko wolność, ale także podstawowe elementy ludzkiej egzystencji, takie jak miłość, zaufanie i poczucie wspólnoty. W świecie „Roku 1984” relacje międzyludzkie prawie nie istnieją w swojej naturalnej formie, a ich brak jest jedną z największych tragedii człowieka żyjącego pod rządami totalitaryzmu.
Sprawdź wyszukiwarka uczelni
Dalsza część artykułu pod reklamą
W literaturze obozowej, zarówno dotyczącej łagrów, jak i lagrów, zauważamy, że relacje międzyludzkie są w rzeczywistości totalitarnej zdecydowanie ograniczane. Człowiek w tak skrajnych i przerażających warunkach jest skazany na samotność, ponieważ każdy z każdym rywalizuje o przetrwanie. Mimo to w tych nieludzkich realiach dostrzegamy potrzebę rozmowy, kontaktu, a nawet miłości.
Literatura, będąca świadectwem tamtych czasów, odsłania nie tylko rozpad tradycyjnych więzi, ale także próby ich odbudowy wbrew narzuconym ograniczeniom.„Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, opisując rzeczywistość łagrową, ujawnia, jak totalitarny system niszczył więzi międzyludzkie, czyniąc z więźniów jednostki samotne i odarte z człowieczeństwa.
Łagier, będący symbolem dehumanizacji, zmuszał ludzi do walki o przetrwanie, w której każdy dzień był walką o odrobinę jedzenia, ciepła czy chwilę odpoczynku. Jednak mimo brutalnych warunków życia pojawiały się próby nawiązywania relacji, które dawały więźniom namiastkę normalności.
Przykładem wyjątkowej relacji jest przyjaźń autora z Kostylewem. Ich relacja była czymś więcej niż tylko praktycznym sojuszem mającym na celu przetrwanie – była namiastką ludzkiej bliskości w świecie, który wydawał się pozbawiony wszelkich zasad etycznych. Przyjaźń ta pokazała, że nawet w skrajnie nieludzkich warunkach człowiek może szukać oparcia w drugim człowieku – Grudziński w imię przyjaźni, był zdolny nawet pójść za przyjaciela do Kołymy, co oznaczało pewną śmierć.
Z kolei historia miłości urki Kowala, więźnia kryminalnego, do zgwałconej kobiety ukazuje, jak system obozowy niszczył nie tylko człowieka, ale także jego najgłębsze uczucia. Kowal, pomimo swojej brutalności i prymitywności, zakochał się w kobiecie, którą próbował chronić. Jednak ta miłość, będąca dla niego jedyną wartością w świecie pełnym przemocy, została zniszczona przez okrutne realia łagru. Relacja ta ukazuje, jak totalitarny system odbierał ludziom prawo do uczuć i miłości, zamieniając je w kolejne ofiary dehumanizacji.
Podobne zjawiska obserwujemy w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego, który ukazuje rzeczywistość lagrów, czyli obozów koncentracyjnych III Rzeszy. W opowiadaniu w „Proszę państwa do gazu” relacje międzyludzkie są zdeformowane przez ekstremalne warunki i totalitarną ideologię, która dzieli ludzi na lepszych i gorszych, zmuszając ich do walki o przetrwanie. Relacja głównego bohatera, Tadek, z Henrim jest przykładem sojuszu opartego na wzajemnych korzyściach, a nie na autentycznej bliskości.
W obozie koncentracyjnym moralność zostaje wyparta przez pragmatyzm, a relacje międzyludzkie często sprowadzają się do chłodnej kalkulacji. Tadek i Henri współpracują, by ułatwić sobie życie w obozie, ale ich relacja jest naznaczona dystansem i brakiem zaufania. Pomimo wspólnych doświadczeń i podobnego losu, system obozowy uniemożliwia nawiązanie głębszych więzi, ponieważ każdy walczy przede wszystkim o własne życie.
Borowski pokazuje także, jak totalitarny system niszczył tradycyjne więzi, takie jak rodzina. W obozach koncentracyjnych rodziny były rozdzielane, a bliscy stawali się dla siebie nawzajem obciążeniem. Bohater przytacza wstrząsającą historię matki, która nie chce przyznać się do swojego dziecka, ponieważ oznaczałoby to dla niej pójście do gazu. Relacje, które w normalnych warunkach opierałyby się na miłości i wsparciu, w obozach często zamieniały się w rywalizację o jedzenie, miejsce do spania czy nawet życie.
Podsumowując, zarówno „Inny świat” Herlinga-Grudzińskiego, jak i „Proszę państwa do gazu” Borowskiego pokazują, jak totalitaryzm wpływa na relacje międzyludzkie, niszcząc więzi i redukując człowieka do roli trybiku w totalitarnej machinie. Jednak w tej brutalnej rzeczywistości literatura ukazuje także nieustępliwą potrzebę bliskości i nadzieję na zachowanie resztek człowieczeństwa, nawet w najbardziej nieludzkich warunkach.
Sprawdź czy dostaniesz się na studia kalkulator maturalny
Dalsza część artykułu pod reklamą
Podsumowując, relacje międzyludzkie w rzeczywistości totalitarnej, zarówno w literaturze dystopijnej, jak i obozowej, są celowo ograniczane lub niszczone przez system (POTWIERDZENIE TEZY).
Państwo totalitarne, dążąc do absolutnej kontroli nad jednostką, nie tylko pozbawia człowieka wolności, ale także ingeruje w najbardziej fundamentalne aspekty jego życia – w miłość, przyjaźń i poczucie wspólnoty. Zarówno „Rok 1984” Orwella, „Inny świat” Herlinga-Grudzińskiego, jak i opowiadania Borowskiego, takie jak „Proszę państwa do gazu”, pokazują, jak władza totalitarna brutalnie dehumanizuje człowieka, zmieniając go w samotną, odizolowaną jednostkę w machinie represji.
Jednak te same utwory przypominają również, że człowiek, nawet w najbardziej nieludzkich warunkach, pragnie bliskości i solidarności, które dają mu siłę do walki o człowieczeństwo. Przykłady przyjaźni Grudzińskiego z Kostylewem, miłości Kowala do zgwałconej kobiety czy relacji Winstona i Julii w „Roku 1984” pokazują, że potrzeba więzi jest niezbywalnym elementem ludzkiej natury.
Nawet jeśli te relacje zostają zniszczone przez system, ich istnienie staje się dowodem na niezłomność człowieczeństwa wobec brutalności totalitaryzmu. Literatura ta stanowi ostrzeżenie przed skutkami władzy absolutnej, która, niszcząc więzi międzyludzkie, odbiera ludziom to, co czyni ich ludźmi.
Przypomina o konieczności obrony takich wartości jak miłość, zaufanie i solidarność, które w obliczu totalitarnej opresji stają się nie tylko wyrazem buntu, ale także fundamentem ludzkiej godności.
Posłuchaj tego opracowania w spotify
Dalsza część artykułu pod reklamą
nowa lista pytań jawnych matura 2025
jak wpisać wyniki matur w systemie IRK krok po kroku
arkusze maturalne z matematyki
arkusze maturalne z języka polskiego
arkusze maturalne z języka angielskiego
matura 2025 polski - podstawowy
matura 2025 polski - rozszerzony
matura 2025 matematyka - podstawowa
matura 2025 matematyka - rozszerzona
matura 2025 angielski - podstawowy
matura 2025 angielski - rozszerzony
Teraz najważniejsze |
Ciekawe
|
|
gdzie studiować |
|
|
Nadchodzące wydarzenia