Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
17.09.2025
Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
TEZA: Konflikt pokoleń to zjawisko nieodłącznie wpisane w ludzkie życie. Od zawsze młodzi buntowali się przeciwko starszym, sprzeciwiając się skostniałym światopoglądom, ograniczeniom czy niechęci wobec zmian. Choć samo pojęcie konfliktu ma wydźwięk negatywny, bywa on również postrzegany jako ważny etap rozwoju społecznego i cywilizacyjnego – krytyka wcześniejszych pokoleń często staje się impulsem do ewolucji myśli i obyczajów.
Historia literatury pokazuje różne oblicza sporu międzypokoleniowego: od naturalnych nieporozumień między rodzicami a dorastającymi dziećmi, które symbolizują proces dojrzewania i poszukiwania tożsamości, aż po głębokie różnice światopoglądowe między generacjami. Zwykle schemat tych konfliktów jest podobny: starsi pragną zachować tradycyjne wartości i z rezerwą patrzą na nowe obyczaje, obawiając się moralnego rozluźnienia, podczas gdy młodzi dążą do zmian, odrzucają skostniałe normy i odważnie formułują własne ideały.
Niekiedy spór przybiera także wymiar artystyczny czy kulturowy, ujawniając się w odmiennych programach twórczych kolejnych generacji. Wszystko to dowodzi, że konflikt pokoleń jest naturalnym elementem ludzkiej egzystencji. Trzeba jednak pamiętać, że choć może on sprzyjać rozwojowi, bywa również źródłem poważnych kryzysów i bolesnych doświadczeń.
Sprawdź wyszukiwarka kierunków studiów
Dalsza część artykułu pod reklamą
„Tango” Sławomira Mrożka to dramat groteskowy, w którym centralnym motywem staje się konflikt pokoleń – jednak przedstawiony w sposób odwrócony, zaskakujący i absurdalny. Groteska jako kategoria estetyczna łączy sprzeczności – komizm i tragizm, powagę i karykaturę – oraz deformuje rzeczywistość, ukazując ją w krzywym zwierciadle. Właśnie w tej poetyce Mrożek przedstawia napięcie między młodym pokoleniem a starszymi generacjami, wskazując na dramatyczne konsekwencje odrzucenia tradycji i absolutnej swobody obyczajowej.
Główny bohater, Artur, jest idealistą i romantykiem, który – paradoksalnie – reprezentuje w dramacie głos tradycji i konserwatyzmu. Chce przywrócić ład w rodzinnym domu i odbudować świat wartości, które zostały zapomniane i wyparte. W tym tkwi podstawowy paradoks: młody człowiek staje się uosobieniem „starego”, domaga się porządku i formy, podczas gdy jego rodzice i dziadkowie hołdują chaosowi i anarchii. „Ja nie chcę być taki jak wy! (…) Ja chcę porządku!” – krzyczy Artur, uświadamiając czytelnikowi, że to on jest głosem sprzeciwu wobec skrajnej swobody starszego pokolenia.
Rodzice Artura, Stomil i Eleonora, wraz z wujem Eugeniuszem i babcią Eugenią, to postacie groteskowe, które symbolizują całkowite odrzucenie tradycyjnych norm. Ubierają się niestosownie – ojciec chodzi w rozpiętej piżamie, wuj w krótkich spodenkach – a ich codzienne zajęcia, takie jak gra w karty, świadczą o duchowym rozkładzie. Dom wypełnia chaos: w salonie zalega wózek dziecięcy, niepotrzebne przedmioty i bałagan, co symbolicznie oddaje rozpad dawnego ładu. Co więcej, matka Artura romansuje z Edkiem, prymitywnym przybyszem z zewnątrz, a Stomil – zamiast reagować – wykazuje całkowitą obojętność. Dla Artura jest to znak, że tradycyjne wartości, takie jak małżeństwo, rodzina czy moralność, uległy całkowitemu rozpadowi.
Artur próbuje ratować sytuację. Jego pomysłem na odnowienie świata jest przywrócenie tradycyjnych form – przede wszystkim poprzez ślub z kuzynką Alą, który miałby stać się symbolicznym powrotem do dawnego ładu. Jednak jego idealizm przeradza się w despotyzm. W chwili, gdy próbuje narzucić innym swoją wolę, sięga po przemoc i cynicznie wykorzystuje Edka jako narzędzie realizacji własnych planów. Nie dostrzega, że to właśnie ten prostak i brutal przejmie władzę. W finale dramatu Artur ginie z ręki Edka, który przejmuje kontrolę nad domem i w końcowej scenie zatańczy tytułowe tango z Eugeniuszem – symbol prymitywnego, bezrefleksyjnego tańca mas.
Absurdalna historia rodzinna zyskuje głębszy wymiar społeczny i polityczny. Z jednej strony ukazuje klasyczny konflikt pokoleń: młody buntownik przeciwko starszym, jednak role zostały odwrócone – to młody pragnie tradycji, a starsi symbolizują rozluźnienie norm. Z drugiej strony dramat Mrożka staje się alegorią procesów historycznych: ostrzega, że gdy społeczne konflikty wymykają się spod kontroli, mogą zostać wykorzystane przez niebezpieczne, prymitywne siły. Edek – „człowiek znikąd”, prostak pozbawiony zasad – staje się metaforą triumfu brutalnej siły i totalitarnej władzy nad ideałami i wartościami. „Tango” pokazuje więc, że konflikt pokoleń nie jest jedynie naturalnym zjawiskiem, związanym z dojrzewaniem czy zmianą światopoglądów. Może stać się zagrożeniem, jeśli zostanie wypaczony i zlekceważony.
Brak równowagi między tradycją a nowoczesnością prowadzi do chaosu, a chaos – do przejęcia władzy przez ludzi niebezpiecznych, prymitywnych i brutalnych. Mrożek, posługując się groteską, w mistrzowski sposób ukazuje, jak destrukcyjna może być walka pokoleń, jeśli zatraca swój naturalny wymiar i staje się polem walki o władzę.
Sprawdź wyszukiwarka uczelni
Dalsza część artykułu pod reklamą
W powieści „Chłopi” Reymonta jednym z głównych wątków jest konflikt rodzinny w rodzinie Borynów, który doskonale obrazuje destrukcyjną naturę sporów międzypokoleniowych. Stary Maciej Boryna, zamożny gospodarz i autorytet we wsi, żeni się z dużo młodszą Jagną. To małżeństwo staje się zarzewiem konfliktu między ojcem a synem Antkiem, który sam darzy Jagnę uczuciem.
Spór przeradza się w otwartą wrogość: ojciec i syn nie tylko nie potrafią dojść do porozumienia, ale wręcz walczą o te same dobra – zarówno o ziemię, jak i o tę samą kobietę. Ich relacja ukazuje, jak dramatyczne mogą być konsekwencje rywalizacji międzypokoleniowej.
W tle tego konfliktu kryje się mentalność chłopska, w której ziemia stanowi najwyższą wartość i główny punkt odniesienia w życiu. To walka nie tylko o uczucia, ale też o majątek i pozycję w społeczności. Konflikt Borynów ma więc charakter zarówno rodzinny, jak i społeczny, a jego destrukcyjna siła prowadzi do rozpadu więzi i przemocy.
Reymont ukazuje, że w społecznościach tradycyjnych konflikty pokoleniowe często są związane z walką o dobra materialne i utrzymanie statusu, a ich konsekwencje mogą być tragiczne.
Sprawdź czy dostaniesz się na studia kalkulator maturalny
Dalsza część artykułu pod reklamą
Innym przykładem konfliktu pokoleń jest spór ukazany w „Romantyczności” Adama Mickiewicza – balladzie programowej dla epoki romantyzmu. Bohaterką utworu jest młoda dziewczyna Karusia, która po śmierci ukochanego widzi jego ducha i rozmawia z nim. Jej wizja zostaje odrzucona przez Starca – przedstawiciela światopoglądu oświeceniowego.
Mówi on: „Dziewczyna duby smalone bredzi, / A gmin rozumowi bluźni”, podkreślając, że prawdziwe poznanie świata opiera się na empirii - doświadczeniu, zmysłach i naukowych dowodach. W opozycji do niego narrator – reprezentant romantyków – staje po stronie Karusi i „serca ludu”, głosząc słynne słowa: „Czucie i wiara silniej mówi do mnie / Niż mędrca szkiełko i oko”.
Spór ten symbolizuje fundamentalny konflikt pokoleń – między zwolennikami oświeceniowego racjonalizmu a młodym pokoleniem romantyków, które stawiało na uczucie, intuicję i wiarę. W przeciwieństwie do dramatycznej i destrukcyjnej rywalizacji ukazanej w „Chłopach” czy „Tangu”, tutaj konflikt ma charakter twórczy.
Zderzenie dwóch odmiennych wizji świata przyczyniło się bowiem do rozwoju kultury i literatury, otwierając nową epokę. Pokazuje to, że nie każdy konflikt pokoleń musi prowadzić do katastrofy – bywa, że różnice światopoglądowe są naturalnym i koniecznym etapem rozwoju ludzkości.
Dalsza część artykułu pod reklamą
Analiza „Tanga” Sławomira Mrożka oraz przywołanych kontekstów – „Chłopów” Reymonta i „Romantyczności” Mickiewicza – jednoznacznie potwierdza postawioną tezę, że konflikt pokoleń jest zjawiskiem nieodłącznym od ludzkiego życia.
Ma on różne oblicza: bywa dramatyczny i destrukcyjny, prowadząc do rozpadu więzi rodzinnych, jak w historii Borynów czy w groteskowej wizji Mrożka, ale może także stać się twórczym starciem idei, które otwiera nowe perspektywy, jak w sporze romantyków z przedstawicielami oświecenia.
Literatura pokazuje więc, że spór między młodymi a starszymi nie jest jedynie źródłem bólu i kryzysów, lecz także naturalnym etapem rozwoju jednostki i całych społeczeństw. Właśnie w tych ścieraniach i nieustannych napięciach rodzi się ruch, przemiana i postęp – a to dowodzi, że konflikt pokoleń, choć bywa trudny i bolesny, jest wpisany w istotę ludzkiej egzystencji i nieustanny proces dziejów.
Dalsza część artykułu pod reklamą
Teraz najważniejsze |
Ciekawe
|
|
gdzie studiować |
|
|
Nadchodzące wydarzenia