Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
21.04.2025
Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
TEZA: Miasto może być zarówno przestrzenią przyjazną, jak i wrogą człowiekowi – to, jaką rolę odegra w jego życiu, zależy od wielu czynników oraz indywidualnego charakteru jednostki. Z jednej strony jest to miejsce przyjazne człowiekowi, sprzyjające jego rozwojowi osobistemu, zawodowemu i społecznemu.
W metropolii można realizować swoje marzenia, rozwijać pasje, zdobywać wiedzę i umiejętności dzięki szerokiej ofercie edukacyjnej i kulturalnej. Miasto stwarza również możliwości nawiązywania kontaktów międzyludzkich, wymiany myśli i doświadczeń, co czyni je przestrzenią inspiracji i współpracy.
Z drugiej strony jednak, miasto może być miejscem, które stawia przed człowiekiem wyzwania przekraczające jego możliwości. Stres wynikający z presji czasu, intensywnej rywalizacji i ciągłej walki o przetrwanie może prowadzić do wypalenia, wyobcowania i poczucia osamotnienia.
Przestrzeń miejska bywa także pełna pokus, które mogą wciągnąć człowieka na zgubną ścieżkę, takie jak konsumpcjonizm, uzależnienia czy życie w oderwaniu od natury. Miasto, niczym dżungla, wymaga od swoich mieszkańców ciągłej czujności, adaptacji i umiejętności odnalezienia się w gąszczu różnorodnych bodźców i wymagań.
Motyw miasta w literaturze pojawia się wielokrotnie, autorzy również pokazują jego dwoistą naturę – może być miejscem sprzyjającym realizacji celów i ambicji, ale także przestrzenią, w której człowiek zmaga się z przeciwnościami i własnymi słabościami.
W literackich obrazach miasta jak w soczewce skupiają się zarówno marzenia, jak i lęki związane z życiem w dynamicznym, pełnym kontrastów świecie.
Sprawdź wyszukiwarka kierunków studiów
Dalsza część artykułu pod reklamą
W „Lalce” Bolesława Prusa motyw miasta jest szczególnie wyrazisty, a autor wnikliwie ukazuje zarówno jego pozytywne, jak i negatywne aspekty, osadzając fabułę głównie w zróżnicowanej społecznie Warszawie. Miasto, jako przestrzeń życia, jawi się jako miejsce pełne kontrastów: dla jednych bohaterów staje się przestrzenią możliwości, dla innych – miejscem porażek i upadku.
Warszawa Prusa to miasto, w którym współistnieją arystokracja, szlachta, mieszczaństwo, biedota, kupcy, Żydzi, Niemcy, a także prostytutki i bezdomni. To zróżnicowanie społeczne ukazuje miasto jako przestrzeń jednocześnie przyjazną i wrogą, w zależności od pozycji społecznej i indywidualnych losów bohaterów. Dla niektórych bohaterów Warszawa jest miejscem, które daje szanse na rozwój i realizację ambicji.
Stanisław Wokulski, główny bohater powieści, wykorzystuje swoje zdolności, energię i determinację, by osiągnąć sukces. Dzięki swojej przedsiębiorczości staje się właścicielem sklepu, zdobywa majątek i buduje sieć wpływowych kontaktów, co pozwala mu awansować społecznie. Miasto staje się dla niego przestrzenią, która umożliwia spełnienie zawodowe i finansowe.
Wokulski nawet podczas pobytu w Paryżu rozmyśla o Warszawie, analizując jej charakter i potencjał. Jego przykład pokazuje, że miasto może być przyjazne dla tych, którzy potrafią wykorzystać jego możliwości. Jednak losy Wokulskiego ujawniają również ciemne strony miasta.
Jego miłość do Izabeli Łęckiej, przedstawicielki arystokracji, kończy się porażką, która prowadzi bohatera do głębokiego kryzysu emocjonalnego. Warszawa okazuje się miejscem, gdzie społeczne podziały i uprzedzenia stają się przeszkodą nie do pokonania. Łęcka, zafascynowana światem próżniaczej arystokracji, odrzuca szczere uczucia Wokulskiego, co sprawia, że miasto, które wcześniej dawało bohaterowi nadzieję i siłę, staje się przestrzenią alienacji i rozczarowania.
Warszawa w „Lalce” to także miejsce, które ukazuje moralny i społeczny upadek arystokracji. Tomasz Łęcki, ojciec Izabeli, jest symbolem nieodpowiedzialności i dekadencji tej klasy. Arystokraci w powieści żyją ponad stan, biorą udział w próżnych intrygach towarzyskich i są oderwani od realiów ekonomicznych. Warszawa dla tej grupy jest przestrzenią, w której nie potrafią odnaleźć się w nowych realiach społecznych i gospodarczych, co prowadzi do ich stopniowej degradacji.
Na przeciwległym biegunie znajdują się mieszkańcy Powiśla, których życie wypełnione jest biedą i brakiem perspektyw. Miasto nie daje im możliwości awansu ani poprawy warunków życia. Prostytutka Marianna czy biedota z Powiśla symbolizują ludzi, którzy zostali zepchnięci na margines społeczny. Dla nich Warszawa nie jest przyjazna – to przestrzeń, która nie tylko nie oferuje nadziei, ale wręcz degraduje ich życie. Prus w „Lalce” ukazuje miasto jako miejsce pełne sprzeczności.
Dla jednych, jak Wokulski, Warszawa jest przestrzenią szans i możliwości, które można wykorzystać dzięki talentowi i determinacji. Dla innych, jak mieszkańcy Powiśla czy arystokracja, miasto okazuje się przestrzenią wrogą, pełną pułapek, alienacji i destrukcji.
Autor ukazuje, że to, czym miasto stanie się dla człowieka, zależy od jego charakteru, aspiracji i zdolności adaptacyjnych, co czyni obraz Warszawy w powieści uniwersalnym symbolem miasta jako miejsca, w którym splatają się ludzkie nadzieje i porażki.
Sprawdź wyszukiwarka uczelni
Dalsza część artykułu pod reklamą
Babilon, ukazany w Biblii, jest symbolem miasta wrogiego człowiekowi, pełnego zepsucia, pychy i moralnego upadku. W Księdze Rodzaju wieża Babel (powstała w Mezopotamii w Babilonie) staje się przykładem ludzkiej pychy – próby dorównania Bogu, co kończy się zniszczeniem jedności ludzkości poprzez pomieszanie języków.
Z kolei w Apokalipsie św. Jana Babilon jest przedstawiony jako „wielka nierządnica”, miasto pełne grzechu i zguby, które upada z powodu swojego zepsucia. Obraz Babilonu w Biblii ukazuje miasto jako przestrzeń wrogą człowiekowi, gdzie ludzkie ambicje i egoizm prowadzą do chaosu i oddalenia od Boga.
Tym samym Babilon – miasto symbol, staje się przestrogą przed miastem, które zamiast sprzyjać rozwojowi duchowemu i moralnemu, staje się przestrzenią zguby i alienacji.
Sprawdź czy dostaniesz się na studia kalkulator maturalny
Dalsza część artykułu pod reklamą
W „Zbrodni i karze” Fiodora Dostojewskiego Petersburg jest przedstawiony jako miasto wrogie człowiekowi, pełne kontrastów i moralnej degradacji. To duszna, mroczna przestrzeń, gdzie nędza, choroby i zepsucie stają się codziennością.
Bohaterowie, w tym Rodion Raskolnikow, zmagają się z poczuciem osamotnienia, przytłoczenia i presji, jaką wywiera na nich miasto. Petersburg symbolizuje chaos moralny – miejsce, gdzie zło i cierpienie zdają się nieuniknione. Jednocześnie miasto działa jako katalizator przemiany wewnętrznej Raskolnikowa – to tu dokonuje zbrodni, ale także tu rozpoczyna drogę ku odkupieniu.
Petersburg u Dostojewskiego to przestrzeń zarówno przytłaczająca, jak i zmuszająca do refleksji nad własnym życiem.
Dalsza część artykułu pod reklamą
Miasto, jako przestrzeń życia człowieka, jest złożonym i wielowymiarowym zjawiskiem, które może być zarówno przyjazne, jak i wrogie (POTWIERDZENIE TEZY).
Zarówno w literaturze, jak i rzeczywistości, jego charakter zależy od wielu czynników – struktury społecznej, warunków ekonomicznych czy osobowości i decyzji jednostek. Warszawa w „Lalce” Bolesława Prusa pokazuje, jak miasto może stać się miejscem sukcesu, ale i upadku; Petersburg z „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego ukazuje przestrzeń, która przytłacza i moralnie degraduje, lecz jednocześnie zmusza do przemiany; zaś biblijny Babilon to symbol miasta wrogiego, pełnego pychy i destrukcji.
Te literackie obrazy miast podkreślają, że ich wpływ na człowieka jest dwoisty, odzwierciedlając zarówno jego aspiracje, jak i słabości. Ostatecznie to, czym miasto stanie się dla człowieka, zależy od jego wyborów, możliwości i zdolności adaptacyjnych, co potwierdza tezę o dwoistej naturze przestrzeni miejskiej. Miasto pozostaje zarówno przestrzenią szans, jak i wyzwań – lustrem, w którym odbijają się losy ludzkie.
Posłuchaj tego opracowania w spotify
Dalsza część artykułu pod reklamą
nowa lista pytań jawnych matura 2025
jak wpisać wyniki matur w systemie IRK krok po kroku
arkusze maturalne z matematyki
arkusze maturalne z języka polskiego
arkusze maturalne z języka angielskiego
matura 2025 polski - podstawowy
matura 2025 polski - rozszerzony
matura 2025 matematyka - podstawowa
matura 2025 matematyka - rozszerzona
matura 2025 angielski - podstawowy
matura 2025 angielski - rozszerzony
Teraz najważniejsze |
Ciekawe
|
|
gdzie studiować |
|
|
Nadchodzące wydarzenia