Uniwersytet Zielonogórski

Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii UZ

al. Wojska Polskiego 69

65-762 Zielona Góra

tel./fax: (068) 328 31 76

e-mail: dziekanat@wnps.uz.zgora.pl

www.wpps.uz.zgora.pl

Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii UZ

Uniwersytet Zielonogórski

al. Wojska Polskiego 69

65-762 Zielona Góra

tel./fax: (068) 328 31 76

e-mail: dziekanat@wnps.uz.zgora.pl

www.wpps.uz.zgora.pl

  • ARTETERAPIA Stopień: I REKRUTACJA

    Absolwent kierunku arteterapia wyposażony będzie w interdyscyplinarną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, łączące efekty kształcenia usytuowane w trzech obszarach: nauk społecznych, nauk o zdrowiu i sztuki –  sztuki teatru i sztuk wizualnych.
    • Podczas studiów zdobywa kwalifikacje oraz kompetencje wymagane w pracy na stanowisku arteterapeuty z psychopedagogicznymi umiejętnościami, niezbędnymi do działalności wspomagającej i/lub korygującej rozwój jednostki poprzez wykorzystanie metod artystycznych do pracy z ludźmi w różnych środowiskach społecznych, terapeutycznych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych,  medycznych*
    • Zna podstawowe zagadnienia z psychopatologii, ekspresji i psychologii twórczości, ma wiedzę dotyczącą psychologicznych mechanizmów oddziaływań w terapii sztuką.
    • Potrafi samodzielnie gromadzić i przetwarzać informacje, poszerzać swoją wiedzę w obszarze metod pracy w terapii teatrem z elementami dramy oraz terapii wizualnej z różnymi grupami wiekowymi. Potrafi stosować działania artystyczne z zakresu sztuki teatru oraz sztuk wizualnych w terapii wybranych rodzajów zaburzeń o różnej etiologii, specyfice i wymiarze, w tym osób z zaburzeniami dotyczącymi funkcjonowania społecznego, emocjonalnego, psychicznego czy edukacyjnego, wymagającymi wsparcia. Stosuje zaprogramowane oddziaływania psychologiczne bazując na procesie tworzenia i recepcji sztuki teatru i sztuk wizualnych.
    • Rozumie i umie analizować zjawiska i procesy utrudniające rozwój psychospołeczny uczestnika procesu arteterapeutycznego, posiada umiejętności przygotowania planu terapii indywidualnej i grupowej. Jest przygotowany do wykorzystywania potencjałów znaczeń zawartych w różnych tekstach kultury, odczytywania symboli zawartych w dziełach plastycznych i dramatycznych oraz samodzielnego, kreatywnego konstruowania takich tekstów w toku terapii.
    • Dysponuje umiejętnościami z zakresu metodyki prowadzenia zajęć warsztatowych z uwzględnieniem różnic i preferencji indywidualnych uczestnika, posługuje się językiem specjalistycznym z zakresu metod i technik teatroterapii (dramy) i terapii wizualnej. Potrafi stosować wybrane techniki terapii wizualnej i teatroterapii (w tym techniki projekcyjne) w diagnostyce psychologicznej i pedagogicznej w celu konstruowania programów naprawczych i profilaktycznych oraz posiada kompetencje personalne i społeczne niezbędne w gromadzeniu doświadczeń związanych z zarządzaniem grupą.
    Wymagania rekrutacyjne

     


    Studia I stopnia

     

    W procesie rekrutacji na studia I stopnia na kierunku Arteterapia brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:

    • Język polski
    • Język obcy nowożytny
    • Dowolny przedmiot wybrany przez kandydata

    Dowiedz się więcej

  • PEDAGOGIKA Stopień: I II REKRUTACJA

    Uczelnie Zielona Góra - kierunek Pedagogika
    Celem kształcenia na kierunku pedagogika studiach pierwszego stopnia jest przygotowanie absolwentów do wykonywania zawodu pedagoga poprzez wyposażenie go w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy z ludźmi w różnych środowiskach społecznych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Absolwent, zależne od wybranej specjalności, jest przygotowany do pracy w: szkolnictwie i innych placówkach oświatowych (po ukończeniu specjalności nauczycielskiej i uzyskaniu przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela wykraczającego poza obowiązkowe programy kształcenia na specjalnościach nienauczycielskich), placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w systemie pomocy społecznej, poradniach specjalistycznych, służbie zdrowia, a także w instytucjach pomocy i profilaktyki społecznej oraz wymiarze sprawiedliwości. Kształcenie na studiach pierwszego stopnia na kierunku pedagogika prowadzi do uzyskania kwalifikacji niezbędnych do kontynuowania nauki w obszarze nauk humanistycznych lub społecznych na studiach drugiego stopnia.
    Wymagania rekrutacyjne

     

    Studia I stopnia

     

    W procesie rekrutacji na studia I stopnia na kierunku Pedagogika brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:

    • Język polski
    • Język obcy
    • Dwa przedmioty dowolnie wybrane przez kandydata

    Dowiedz się więcej

     


     


    Studia II stopnia

     

    Podstawą kwalifikacji na studia II stopnia na kierunku Pedagogika jest przeliczony wynik ukończenia studiów wpisany do dyplomu.

    Dowiedz się więcej

     

     

  • PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA Stopień: Jednolite REKRUTACJA

    Absolwent tego kierunku otrzymuje kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela edukacji przedszkolnej i nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej, zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

    Podejmując pracę będzie przygotowany do:

    • rozpoznawania aktualnego stanu i potencjalnych możliwości dzieci jako punktu wyjścia do wzbogacania ich doświadczeń;
    • inicjowania aktywności uczniów umożliwiającej im uczenie się, badanie świata, nadawanie znaczeń otaczającej rzeczywistości w toku negocjacji społecznych oraz stosowanie różnych strategii rozwiązywania zadań we wszystkich obszarach aktywności edukacyjnej;
    • organizowania życia społecznego w klasie, szkole i w środowisku lokalnym;
    • organizowania wspólnych z dziećmi działań artystycznych będących narzędziem odbierania i wyrażania piękna;
    • operowania technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w przygotowywaniu procesu edukacyjnego;
    • pielęgnowania idei odpowiedzialności za własną Ojczyznę oraz tolerancji dla innych kultur, a także racjonalnego włączania w proces edukacyjny zasobów kultury i tradycji różnych cywilizacji, narodów, grup etnicznych;
    • trafnego rozpoznawania zjawisk pedagogicznych, badania tych zjawisk w działaniu, podejmowania odpowiedzialnych decyzji i działań;
    • refleksyjnego praktykowania działań edukacyjnych i wychowawczych;
    • krytycznego myślenia oraz poszukiwania innowacyjnych i dostosowanych do potrzeb sytuacji działań.
    Wymagania rekrutacyjne

     


    Studia jednolite magisterskie

     

    W procesie rekrutacji na studia jednolite magisterskie na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:

    • Język polski
    • Język obcy nowożytny
    • Dwa przedmioty do wyboru 

    Dowiedz się więcej

     

  • PEDAGOGIKA SPECJALNA Stopień: Jednolite REKRUTACJA

    Uczelnie Zielona Góra - kierunek Pedagogika specjalna
    Absolwent kierunku pedagogika specjalna studia pierwszego stopnia jest przygotowany do wykonywania zawodu pedagoga specjalnego – jest wyposażony w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy z ludźmi z niepełnosprawnością w różnych środowiskach społecznych, terapeutycznych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Dodatkowo, absolwent specjalności wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest przygotowany do wczesnego wspomagania mającego na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, współorganizowania kształcenia integracyjnego w przedszkolach, szkołach i innych placówkach oświatowych, jako nauczyciel wspomagający oraz do prowadzenia specjalistycznych zajęć rewalidacyjnych i terapii pedagogicznej (korekcyjno-kompensacyjnych) dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne. Jest także przygotowany do kontynuowania nauki w obszarze nauk społecznych na studiach drugiego stopnia.
    Wymagania rekrutacyjne

     

    Studia jednolite magisterskie

     

    W procesie rekrutacji na studia jednolite magisterskie na kierunku Pedagogika specjalna brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:

    • Język polski
    • Język obcy
    • Dwa przedmioty dowolnie wybrane przez kandydata

    Dowiedz się więcej

     

     

  • PRACA SOCJALNA Stopień: I II REKRUTACJA

    Uczelnie Zielona Góra - kierunek Praca socjalna
    Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku praca socjalna uzyskuje kwalifikacje uprawniające do wykonywania zawodu pracownika socjalnego. Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do rozwiązywania problemów jednostek i grup znajdujących się w trudnych warunkach życiowych m.in.: ubóstwa, sieroctwa, przemocy w rodzinie, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, starości, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizmu, narkomanii, przestępczości, trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego, migracji oraz uchodźstwa. Absolwent pracy socjalnej przygotowany jest do pracy w instytucjach pomocy społecznej (m.in. w: regionalnych ośrodkach polityki społecznej, powiatowych centrach pomocy rodzinie, ośrodkach pomocy społecznej, domach pomocy społecznej dla osób starszych oraz niepełnosprawnych intelektualnie, psychicznie i fizycznie, ośrodkach interwencji kryzysowej, placówkach opiekuńczo-wychowawczych) oraz innych jednostkach administracji publicznej i samorządowej, fundacjach i stowarzyszeniach ukierunkowanych na realizację zadań związanych z szeroko rozumianą pomocą, wsparciem i promocją społeczną.
    Wymagania rekrutacyjne

     

    Studia I stopnia

     

    W procesie rekrutacji na studia I stopnia na kierunku Praca socjalna brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:

    • Język polski
    • Język obcy
    • Dwa dowolne przedmioty wybrane przez kandydata

    Dowiedz się więcej

     


     


    Studia II stopnia

     

    Podstawą kwalifikacji na studia II stopnia na kierunku Praca socjalna jest przeliczony wynik ukończenia studiów wpisany do dyplomu.

    Dowiedz się więcej

     

  • PSYCHOLOGIA Stopień: Jednolite REKRUTACJA

    Uczelnie Zielona Góra - kierunek Psychologia
    Absolwent psychologii dysponuje rzetelnym przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym zorientowanym na konkretną specjalność psychologiczną. Posiada umiejętności prowadzenia badań, dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranej specjalności. Jest przygotowany do działalności prospołecznej, samodoskonalenia oraz podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich). Absolwent jest przygotowany do aktywności w różnych obszarach działań psychologicznych oraz do pracy w różnych placówkach zgodnie z wybraną specjalnością. Absolwenci psychologii uzyskują gruntowną wiedzę obejmującą podstawowe działy psychologii i szczegółową wiedzy specjalistyczną w zakresie co najmniej jednej, wybranej przez studenta specjalności, kształcenie gotowości studiujących do ciągłego samokształcenia, kształcenie umiejętności diagnozowania problemów psychologicznych u jednostek i grup w środowiskach ich życia przy zastosowaniu odpowiednich metod, narzędzi i technik diagnostycznych, kształcenie w zakresie formułowania prostych narzędzi diagnostycznych na potrzeby praktyki psychologicznej oraz umiejętności analizowania ich wyników, kształcenie podstawowych umiejętności stawiania hipotez, planowania i prowadzenia badań naukowych, wprowadzenie do wymagań wynikających ze standardów etycznych zawartych w Kodeksie Etycznym Psychologa i innych stosowanych dokumentach. W efekcie absolwent jest przygotowany teoretycznie i praktycznie do samodzielnego i zespołowego prowadzenia działań badawczych, diagnostycznych i do udzielania pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w różnych obszarach życia jednostki i grup społecznych. W zależności od ukończonej specjalności student zna podstawy teoretyczne wybranej dziedziny psychologii stosowanej, potrafi krytycznie odnieść się do badań klasycznych i współczesnych oraz ma podstawowe umiejętności diagnostyczne, a także umiejętności pomagania w wybranym przez siebie obszarze wiedzy stosowanej. Absolwent ponadto przejawia odpowiedzialność etyczną związaną z wykonywaniem zawodu zaufania społecznego. Jednolite studia magisterskie z psychologii umożliwiają przygotowanie absolwentów do rozumienia złożoności świata i ludzi, spełniania oczekiwań różnej kategorii pacjentów/klientów/pracodawców oraz podejmowania działań pomocowych w różnych obszarach praktyki społecznej. Studia psychologiczne podnoszą szanse absolwentów na zatrudnienie na stanowiskach pracy, które nie wiążą się wyłącznie i ściśle z funkcją zawodową psychologa, ale wymagają pewnych umiejętności, uzyskanych w wyniku studiów na ww. kierunku. Absolwenci uzyskują kompetencje zawodowe takie jak: analiza i synteza informacji, interpretacja danych i wyciąganie wniosków, stawianie hipotez i opracowanie planu ich weryfikacji, oszacowanie wiarygodności informacji, które mogą się okazać przydatne w różnych obszarach aktywności o działalności zawodowej. Studia na kierunku psychologia wyznaczają kurs dalszego doskonalenia zawodowego i zdobywania kolejnych, poszerzonych kwalifikacji i profesjonalnych uprawnień. 
    Wymagania rekrutacyjne

     

    Studia jednolite magisterskie

     

    W procesie rekrutacji na studia jednolite magisterskie na kierunku Psychologia brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:

    • Język polski
    • Język obcy
    • Dwa przedmioty do wyboru spośród: biologia, fizyka, geografia, historia, matematyka, wiedza o społeczeństwie

    Dowiedz się więcej

     

     

  • SOCJOLOGIA Stopień: I II REKRUTACJA

    Uczelnie Zielona Góra - kierunek Socjologia
    Student uzyskuje wiedzę na temat teorii, tradycji badawczych i metodologii badań socjologicznych w zakresie socjologii ogólnej i wybranych subdyscyplin socjologicznych. Student opanowuje także umiejętności związane z prowadzeniem badań społecznych i pracą w jednostkach organizacyjnych sektora publicznego, w organizacjach obywatelskich i w sektorze prywatnym. Zdobywa również kompetencje społeczne ułatwiające samodzielne i odpowiedzialne działanie na rynku pracy, organizowanie pracy zespołowej i wykonywanie zadań zawodowych zgodnie z zasadami etyki. Po zakończeniu edukacji studenci mogą podjąć zatrudnienie w instytucjach administracji państwowej różnych szczebli, w instytucjach zajmujących się doradztwem i consultingiem; w ośrodkach badania opinii społecznej; ośrodkach badań marketingowych, jak specjaliści w zakresie marketingu, social relation, profilaktyki i resocjalizacji i pracy z rodziną. Absolwenci mogą kontynuować edukację na innych kierunkach z dziedzin nauk humanistycznych i społecznych oraz, zgodnie ideą procesu bolońskiego, w każdej innej dziedzinie, którą wybiorą jeśli tylko wymagania wstępne odnośnie nabytych efektów kształcenia zostaną spełnione.
    Wymagania rekrutacyjne

     

    Studia I stopnia

     

    W procesie rekrutacji na studia I stopnia na kierunku Socjologia brane są pod uwagę następujące przedmioty maturalne:

    • Język polski
    • Język obcy
    • Dwa dowolnie wybrane przedmioty przez kandydata

    Dowiedz się więcej

     


     


    Studia II stopnia

     

    Podstawą kwalifikacji na studia II stopnia na kierunku Socjologia jest przeliczony wynik ukończenia studiów wpisany do dyplomu.

    Dowiedz się więcej

     

     

Opinie (4)

Alan Ocena

Psychologia tutaj jest na super poziomie. Wykładowcy zawsze służą pomocą oraz chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami, co jest bardzo cenne.

Adam Ocena

Przemoc w rodzinie, bezrobocie, ubóstwo... W liceum postanowiłem, że będę studiował pracę socjalną, ponieważ chcę pomagać ludziom przezwyciężać ich trudności życiowe, a przecież jest ich tak wiele, czasem za dużo.

Kinga Ocena

Nie zamieniłabym tych studiów na żadne inne. Odkąd pamiętam chciałam być psychologiem, bo chciałam pomagać ludziom, w każdym wieku. Tutaj, na wydziale poznaję tę dziedzinę od środka i w najmniejszych szczegółach. Czy polecam? Oczywiście, że tak.

Martyna Ocena

To są studia nie tylko dla tych, którzy chcą się uczyć i jak najwięcej dowiedzieć o człowieku. To studia dla ludzi wrażliwych, chcących zrozumieć różne zachowania, a także wiedzieć skąd one się biorą. To także studia dla tych, którzy patrzą na drugiego człowieka jak na jednostkę. Czy są łatwe? Nie. Ale nic co łatwe nie przynosi satysfakcji.