1. Dla kogo ten kierunek?
Haruki Murakami stwierdził: „Nauka nowego języka jest jak stanie się nowym człowiekiem”. Japoński pisarz zwraca uwagę, że języki obce pozwalają zmieniać myślenie, poznawać kulturę, literaturę, historię, wpływają na odbiór nacji i różnych regionów na świecie – kreują ludzi otwartych na społeczności, tolerancyjnych, myślących horyzontalnie.
Idealni kandydaci na studia filologiczne nie mogą mieć problemów z nauką przedmiotów humanistycznych, ale przede wszystkim powinni posiadać predyspozycje językowe. Jeśli w zakresie Twoich zainteresowań mieszczą się treści odnoszące się do kultury, literatury, historii różnych państw świata, jesteś ciekawy świata i ludzi oraz odznaczasz się komunikatywnością, kierunek filologia w Łodzi jest właśnie dla Ciebie.
2. Typ i tryb studiów
Studia na kierunku filologia możemy podzielić na:
1. Typ:
-
Studia I stopnia (licencjackie)
-
Studia II stopnia (magisterskie)
-
Studia podyplomowe
2. Tryb:
-
studia stacjonarne
-
studia niestacjonarne
-
online
3. Gdzie studiować?
Kierunki studiów niestacjonarnych w Łodzi takie jak filologia możesz realizować przede wszystkim na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego oraz w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. Uczelnie w Łodzi oferują najwyższą jakość kształcenia na studiach realizowanych w formie stacjonarnej i niestacjonarnej, a w przypadku studiów filologicznych oferują kształcenie w zakresie bardzo wielu języków obcych nowożytnych.
4. Praca po studiach
Studia w Łodzi na kierunku filologia umożliwiają podjęcie pracy w instytucjach i organach administracji publicznej, w urzędach, w ambasadach, w fundacjach, w stowarzyszeniach, w biurach projektów międzynarodowych, w działających samodzielnie lub wchodzących w skład innych instytucji, w korporacjach międzynarodowych, w hotelarstwie, w turystyce, w liniach lotniczych, w agencjach reklamowych, w wydawnictwach, w szkołach, w przedszkolach, w placówkach edukacyjnych, w firmach, które współpracują z partnerami z innych krajów.
Abiturienci pracują w administracji państwowej, w instytucjach oświaty, w redakcjach czasopism, w środkach masowego przekazu, w turystyce i sektorze usług, w instytucjach i organach administracji publicznej, w urzędach, ambasadach, fundacjach, stowarzyszeniach, w biurach projektów międzynarodowych, w przedstawicielstwach firm i instytucji zagranicznych, w mediach elektronicznych i tradycyjnych.
5. Program studiów i przedmioty
Program kształcenia opiera się na naukach humanistyczno-językowych. W zależności od wybranego języka w siatce zajęć znajdziesz takie przedmioty jak na przykład: wstęp do językoznawstwa, kultura obszaru językowego z elementami historii, wstęp do literaturoznawstwa, gramatyka praktyczna, zaawansowane sprawności zintegrowane, zaawansowane słownictw, pisanie akademickie, emisja głosu, historia literatury i wiele innych.
W programie studiów na kierunku filologia znajdziesz takie przedmioty jak np.:
-
komunikacja językowa,
-
kultura obszaru językowego z elementami historii,
-
gramatyka praktyczna,
-
wstęp do literaturoznawstwa,
-
tłumaczenie dokumentów biznesowych,
-
emisja głosu,
-
wprowadzenie do translatoryki,
-
pisanie akademickie,
-
zaawansowane słownictwo,
-
wstęp do językoznawstwa,
-
kreatywny rozwój podmiotu
-
i wiele innych.
W zależności od wybranej uczelni studenci mogą rozwijać swoje zainteresowania w trakcie wybranych specjalizacji, takich jak na przykład: nauczycielska z elementami neurodydaktyki czy też translatorsko-biznesowa. Oferty specjalizacyjne warto śledzić na stronach internetowych uczelni w Łodzi, ponieważ są one zmienne i zależą od zainteresowania studentów.
Studenci zdobywają interdyscyplinarne wykształcenie, które odnosi się zarówno do wiedzy językoznawczej, jak i literaturoznawczej, historycznej czy kulturoznawczej. Zdobywają gruntowne wykształcenie z zakresu języka obcego ogólnego i specjalistycznego. Zapoznają się z zasadami funkcjonowania w biznesie, a także z materiałami dydaktycznymi. Studenci rozwijają kreatywność, komunikatywność, a przede wszystkim predyspozycje językowe. Studia filologiczne i humanistyczne oferują rozległą wiedzę i przystosowują kandydatów do warunków i zapotrzebowań aktualnego rynku pracy.