Studia na kierunku pedagogika środowiskowa, przeznaczone są dla osób, które są zainteresowane interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości funkcjonowania człowieka w środowisku. Kierunek będzie idealnym wyborem również dla tych, którzy wykazują się umiejętnościami społecznymi – współpracy w grupie, kreatywnością, otwartością na drugiego człowieka, gotowością do indywidualnego, nieszablonowego podejścia do drugiej osoby.
Program kształcenia obejmuje rozbudowaną ofertę przedmiotów, wśród których znajduje się m.in.:
-
Pedagogika ogólna
-
Rola, zadania i wyzwania terapeuty środowiskowego
-
Pedagogika rodziny
-
Pedagogika społeczna
-
Wprowadzenie do psychologii
-
Psychologia społeczna
-
Psychologia środowiskowa
-
Strategie pracy środowiskowej
-
Edukacja medialna
-
Wielokulturowość w edukacji
-
Systemowe rozumienie rodziny
-
Metody coachingu w pracy z małżeństwem i rodziną
-
Systemowa praca z rodziną
Kształcenie jest realizowane według nowoczesnych programów nauczania. Poza tym dla studentów utworzono możliwość uzyskania dodatkowych specjalizacji, które rozszerzają ich kompetencje zawodowe i możliwości zaistnienia na rynku pracy.
Wybraną specjalizację student zdobywa podczas indywidualnego programu edukacyjnego, opracowanego w trakcie konsultacji z zespołem ekspertów.
Program nauczania jest dopasowany do indywidualnych potrzeb studenta i jego możliwości.
Student może specjalizować się w systemie indywidualnego programu kształcenia. Program jest opracowany we współpracy z opiekunem kształcenia.
Typ i tryb studiów:
Studia na kierunku pedagogika środowiskowa możemy podzielić na:
1. Typ
-
Studia I stopnia (licencjackie),
2. Tryb:
-
Studia stacjonarne,
-
Studia niestacjonarnie.
Zdobywana wiedza i umiejętności
Uczelnie w Katowicach na kierunku pedagogika środowiskowa, kształcą absolwenta, który:
-
zna struktury społeczne i instytucje życia społecznego;
-
zna i zrozumie procesy społeczne, polityczne i cywilizacyjne;
-
ma wiedzę na temat wychowania i jego uwarunkowań;
-
ma wiedzę o systemach i indywidualnych uczestnikach działalności pedagogicznej;
-
potrafi dokonać obserwacji, diagnozy i interpretacji zjawisk społecznych;
-
posiada umiejętności pracy na różnych poziomach: z jednostkami, z grupami i ze społecznościami lokalnymi;
-
jest gotowy do podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym;
-
jest przygotowany do kreowania i moderowania zmian;
-
posiada niezbędne kompetencje wymagane w pracy środowiskowej;
-
jest przygotowany do profesjonalnego podejmowania samodzielnej działalności gospodarczej.