Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
29.09.2025
Resort edukacji chce przygotować młodych ludzi do funkcjonowania w cyfrowym świecie. Planuje całkowite wycofanie urządzeń cyfrowych z edukacji przedszkolnej oraz wprowadzenie rozwiązań, które pomogą uczniom odpowiedzialnie korzystać ze sztucznej inteligencji. MEN rozważa także zastosowanie AI przy sprawdzaniu egzaminów.
Na początku września rząd ogłosił program „Cyfrowy Uczeń”. Inicjatywa, związana z cyfrową transformacją edukacji i zaplanowana na lata 2025–2029, przewiduje finansowe wsparcie dla placówek oświatowych. To środki niezbędne do rozwoju metod nauczania opartych na nowoczesnych technologiach - w tym takich, które wykorzystują sztuczną inteligencję.
Cyfryzacja procesu edukacji jest jednym z priorytetów rządu (...) Resort edukacji chce przygotować młodych ludzi do funkcjonowania w cyfrowym świecie - ze wszystkimi szansami i zagrożeniami - powiedziała Katarzyna Lubnauer, wiceszefowa MEN, podczas konferencji Państwo 2.0.
Podczas konferencji „Państwo 2.0” zapowiedziano zmiany w podejściu do technologii w szkołach i przedszkolach.
MEN planuje całkowite wyeliminowanie urządzeń cyfrowych z przedszkoli. Jak wyjaśnia Katarzyna Lubnauer, najmłodsze dzieci powinny przede wszystkim rozwijać zdolności manualne, społeczne oraz umiejętności związane z aktywnością fizyczną. Ważne jest również, by już od najmłodszych lat uczyć je komunikacji, kreatywności, koncentracji i uważności.
Na kolejnym etapie edukacyjnym szkoła ma uczyć wykorzystania sztucznej inteligencji. W przeciwnym razie młodzi ludzie będą wykorzystywać ją przede wszystkim dla własnej wygody. AI często zastępuje ich w wykonywaniu wielu zadań, co sprawia, że nie rozwijają swoich umiejętności i wiedzy.
Dodatkowo ważnym celem jest nauczenie uczniów, jak rozpoznawać fake newsy oraz dezinformację, która często bywa generowana przez sztuczną inteligencję. W podstawie programowej z języka polskiego pojawi się więc moduł edukacji medialnej.
Te rzeczy pojawią się po 2026 r. w podstawach programowych polskiej szkoły – wyjaśniła wiceszefowa MEN.
Resort edukacji dostrzega także potencjał wykorzystania sztucznej inteligencji przy ocenianiu prac egzaminacyjnych. Na początkowym etapie AI miałaby wspierać egzaminatorów, przede wszystkim w wykrywaniu błędów.
Katarzyna Lubnauer podkreśliła, że proces cyfryzacji będzie wprowadzany stopniowo. Jak wyjaśniła, na początku sztuczna inteligencja będzie pełnić funkcję pomocniczą dla egzaminatorów, a wdrożenie tych rozwiązań to raczej plan na lata niż na najbliższe miesiące – uspokajała.
sprawdź
Transformacja cyfrowa jest ważną częścią Krajowego Planu Odbudowy. W ramach tego programu szkoły zostaną wyposażone w nowoczesny sprzęt multimedialny oraz oprogramowanie.
Polska intensywnie inwestuje w nowoczesną edukację, korzystając z funduszy KPO. Dzięki nim do placówek trafi m.in. 735 tys. tabletów i laptopów, a także 12 tys. pracowni sztucznej inteligencji oraz 4 tys. pracowni STEM (robotycznych, przyrodniczych i prototypowo-projektowych).
Zobacz także
matura 2026 polski - podstawowy
matura 2026 polski - rozszerzony
matura 2026 matematyka - podstawowa
matura 2026 matematyka - rozszerzona
matura 2026 angielski - podstawowy
matura 2026 angielski - rozszerzony
matura 2026 niemiecki - podstawowy