Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
18.11.2025
Rok szkolny 2025/2026 to pierwszy rok funkcjonowania w polskich szkołach nowego przedmiotu – Edukacji zdrowotnej. Choć miał on wzmocnić świadomość młodzieży w zakresie zdrowia fizycznego i psychicznego, a więc dostarczać wiedzy szczególnie potrzebnej w okresie dorastania, pierwsze dane udostępnione przez Ministerstwo Edukacji Narodowej nie wskazują na duże zainteresowanie. Z zajęć skorzystało zaledwie około 30 proc. uprawnionych uczniów.
Edukacja zdrowotna to nieobowiązkowy przedmiot wprowadzony we wrześniu 2025 roku, który zastąpił dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie. Jego celem jest wyposażenie dzieci i młodzieży w wiedzę i umiejętności, pozwalające skutecznie dbać o zdrowie w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym, środowiskowym oraz cyfrowym.
Przedmiot obejmuje więc nie tylko zagadnienia medyczne i biologiczne, lecz także tematy związane z emocjami, relacjami, odpowiedzialnością i wartościami. Jego zadaniem jest przygotowanie młodych ludzi do świadomego funkcjonowania w świecie oraz uchronienie ich przed różnorodnymi zagrożeniami – od chorób zakaźnych, przez uzależnienia, po dezinformację.
Aby odpowiedzieć na potrzeby uczniów i uczennic, poruszać istotne dla nich kwestie oraz wspierać ich w procesie dorastania, program przedmiotu został przygotowany przez zespół praktyków i ekspertów z różnych dziedzin.
Edukacja zdrowotna nauczana jest w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało dane dotyczące udziału uczniów w zajęciach z edukacji zdrowotnej – zarówno w skali kraju, jak i w podziale na poszczególne województwa oraz większe miasta.
Z przedmiotu skorzystało 920 925 uczniów, co stanowi około 30 proc. wszystkich uprawnionych.
Dane z prawie 100% szkół pokazują, że najwięcej uczestników przypada na szkoły podstawowe – skorzystało z nich 40,36% uprawnionych uczniów.
Zainteresowanie przedmiotem drastycznie spada w szkołach średnich: w liceach ogólnokształcących uczestniczyło zaledwie 10,08%, w technikach 7,78%, w branżowych szkołach I stopnia 14,40%, a w szkołach artystycznych 18,33% uczniów.
Najwięcej uczniów uczestniczących w zajęciach z edukacji zdrowotnej odnotowano w:
Najniższa frekwencja wystąpiła w woj. podkarpackim i wyniosła 17,19% .
Udział uczniów uczęszczających na zajęcia z edukacji zdrowotnej w wybranych miastach w większości mieści się w przedziale 20–35%.
Najwyższy odsetek uczestników odnotowano w Gorzowie Wielkopolskim – 35,66%, natomiast najniższy w Rzeszowie – 14,49%.
MEN podkreśla, że frekwencja w dużej mierze zależała od sposobu organizacji pracy szkoły, umiejscowienia przedmiotu w planie lekcji, uwarunkowań lokalnych oraz specyfiki danej placówki, co w wielu przypadkach wpływało na różnice w uczestnictwie uczniów w zajęciach.
Wprowadzenie nowego przedmiotu nie zatrzymało spadku uczestnictwa w zajęciach, które wcześniej odbywały się w ramach wychowania do życia w rodzinie.
Zobacz także
matura 2026 polski - podstawowy
matura 2026 polski - rozszerzony
matura 2026 matematyka - podstawowa
matura 2026 matematyka - rozszerzona
matura 2026 angielski - podstawowy
matura 2026 angielski - rozszerzony
matura 2026 niemiecki - podstawowy