Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
18.04.2025
Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci ballad Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Co znajdziesz w artykule
TEZA: Przyroda w życiu człowieka pełni bardzo ważną rolę. Przyroda zazwyczaj jest postrzegana jako życiodajna siła, która obdarza człowieka pożywieniem i zapewnia mu przetrwanie. To od niej zależy, czy człowiek będzie głodny czy nasycony – w myśl takiej koncepcji człowiek czuje się zależny od przyrody i żyje w rytm jej cyklicznych działań.
Nie tylko dostarczała ona niezbędnych zasobów, ale także stanowiła źródło spokoju i ukojenia. W kontakcie z przyrodą człowiek często odnajdywał harmonię, a podziwiając jej piękno, doświadczał wzniosłych uniesień oraz refleksji. W nurcie sentymentalizmu uważano, że przyroda pobudza w człowieku najlepsze cechy, wpływa na jego moralność i sprawia, że staje się lepszy.
W epoce romantyzmu jednakże dostrzegamy wyraźną zmianę w postrzeganiu przyrody. Przestaje być ona wyłącznie łagodnym i idyllicznym tłem, które upiększa rzeczywistość. Zamiast tego przyroda jawi się jako potężna, nieokiełznana siła budząca strach i respekt. Staje się aktywną strażniczką ładu moralnego, która obserwuje ludzkie poczynania i w odpowiednim momencie potrafi ukarać za popełnione zło.
W romantycznej wizji przyroda często jest ukazywana w gwałtownych przejawach – jako burza, sztorm czy ciemność nocy, które wywołują w człowieku niepokój, lęk, a czasem poczucie bezsilności wobec jej mocy. W literaturze przyroda bywa również interpretowana jako przejaw działania Boga – staje się Jego narzędziem, za pomocą którego kieruje światem i ludzkim losem.
W niektórych koncepcjach filozoficznych i literackich przyroda bywa utożsamiana z samym Bogiem, co widoczne jest w idei panteizmu. Przyroda od zawsze odgrywała istotną rolę w literaturze, nie tylko jako tło wydarzeń czy element budujący nastrój. Często pełni funkcję aktywnego bohatera, który ingeruje w losy postaci, nagradzając ich lub karząc za niegodziwość.
W ten sposób ukazywano jej wielowymiarowy wpływ na człowieka, od pozytywnego oddziaływania na jego moralność po budzenie respektu wobec jej niszczycielskiej potęgi.
Sprawdź wyszukiwarka kierunków studiów
Dalsza część artykułu pod reklamą
W balladach romantycznych, a więc gatunku literackim, który ukształtował się w epoce romantyzmu, przyroda odgrywała niebagatelną rolę. Przyroda pełniła w balladach różne funkcje: była tłem upiększającym scenerię wydarzeń, wprowadzała nastrój grozy, niepewności i tajemnicy oraz przede wszystkim była upersonifikowaną siłą, która ingerowała w poczynania bohaterów, stojąc na straży ludowej moralności opartej na zasadzie: „nie ma winy bez kary.”
Ballady często inspirowały się ludowymi opowieściami (ludowość), które romantyczni poeci wykorzystywali w swojej twórczości. Taką właśnie inspirację zauważamy w „Balladach i romansach” Adama Mickiewicza. Polski poeta w wielu swoich balladach pokazuje wpływ przyrody na losy bohaterów, realizując romantyczną koncepcję przyrody powiązaną z ludową moralnością – przyroda, być może jako narzędzie Boga, karze złoczyńców i winowajców oraz gwarantuje sprawiedliwość w świecie.
W balladzie „Świtezianka”, której akcja dzieje się w borze w pobliżu jeziora Świteź, dochodzi do złamania przysięgi wierności złożonej przez Strzelca tajemniczej nimfie – tytułowej Świteziance. Podstępna „wietrznica”, zmieniając postać, uwiodła bohatera, aby udowodnić jego zdradę.
Za złamanie obietnicy Strzelec zostaje ukarany – ginie w głębinach jeziora Świteź, razem z nim także nimfa wodna: „Roztwiera paszczę otchłań podwodna, Ginie z młodzieńcem dziewica”. Sceneria utworu, osadzona w mrocznym lesie i nad wzburzonym jeziorem, buduje nastrój grozy i tajemnicy. Sama przyroda, w postaci jeziora Świteź, pełni funkcję siły karzącej, która sprawiedliwie osądza poczynania zarówno Strzelca, jak i Świtezianki. W balladzie „Świteź” również widzimy ingerencję przyrody.
Tym razem przyroda staje się siłą pomocną i ochronną. Mieszkańcy tytułowego miasta, osamotnieni po wyruszeniu rycerzy na pomoc Mendogowi, zostają zaatakowani przez żołnierzy cara. Kobiety wraz z dziećmi, nie chcąc wpaść w ręce wroga, postanawiają popełnić zbiorowe samobójstwo. Jednak Bóg, wysłuchując ich modlitw, decyduje się ocalić ich od hańby – przemienia je w rośliny, które rosną na dnie jeziora. W ten sposób mieszkańcy Świtezi zachowują swą niewinność i godność.
Przyroda, będąc narzędziem boskiej interwencji, staje się symbolem triumfu moralnych wartości nad złem. Przyroda w balladach Mickiewicza odgrywa wielowymiarową rolę – nie tylko stanowi tło wydarzeń, ale też ingeruje w losy bohaterów. Może być siłą karzącą, która pilnuje moralności, jak w „Świteziance”, lub siłą chroniącą i wspierającą, jak w „Świtezi”.
W ten sposób Mickiewicz ukazuje jej potęgę oraz wpływ na człowieka, jednocześnie wpisując się w romantyczną koncepcję jedności przyrody, człowieka i Boga.
Sprawdź wyszukiwarka uczelni
Dalsza część artykułu pod reklamą
W „Balladynie” Juliusza Słowackiego widzimy podobną sytuację. Tytułowa bohaterka, po zdobyciu władzy dzięki podstępom i morderstwom, zostaje ukarana za swoje zbrodnie przez przyrodę, która staje się narzędziem sprawiedliwości.
Bohaterka, dążąc do realizacji swoich ambicji, zrywa moralne więzy z ludzką i boską sprawiedliwością, sądząc, że jest w stanie uniknąć odpowiedzialności za swoje czyny. Jednakże natura, jako siła wyższego porządku, wymierza jej sprawiedliwość.
Symbolicznym aktem kary jest uderzenie pioruna, który dosięga Balladynę w momencie jej triumfu. Przyroda, w postaci burzy i błyskawicy, pełni tutaj funkcję siły moralnej, która nie pozwala na bezkarność zbrodni.
Ostatni moment życia Balladyny to jednocześnie chwila jej sądu, w którym wyraźnie widać, że natura działa jako strażniczka zasad moralnych, nie podlegając żadnym ziemskim wpływom czy manipulacjom.
Sprawdź czy dostaniesz się na studia kalkulator maturalny
Dalsza część artykułu pod reklamą
W „Chłopach” Władysława Reymonta przyroda odgrywa istotną rolę i pełni wiele funkcji, które znacząco wpływają na życie mieszkańców Lipiec. W odróżnieniu od romantycznego ujęcia przyrody jako tajemniczej, nieokiełznanej siły, w epopei Reymonta natura zostaje ukazana jako element nierozerwalnie związany z codziennym życiem człowieka.
Przyroda nie jest już wyłącznie metafizycznym bytem czy strażniczką moralności, lecz realnym i namacalnym składnikiem świata, który warunkuje istnienie ludzi, ich pracę, tradycje i relacje społeczne. Przede wszystkim przyroda w „Chłopach” wyznacza rytm życia mieszkańców wsi, podporządkowując ich egzystencję cyklom przyrody.
Pory roku wyznaczają codzienne obowiązki i sposób funkcjonowania – wiosna przynosi czas siewów, lato żniwa, jesień zbiór plonów, a zima chwilę odpoczynku. Ten rytm wyznaczany przez naturę nie tylko organizuje życie mieszkańców Lipiec, ale także wprowadza harmonię między człowiekiem a otaczającym światem. Z drugiej strony, przyroda w „Chłopach” staje się karmicielką, dostarczającą ludziom wszystkiego, co potrzebne do życia.
To ziemia rodzi plony, które stanowią podstawę bytu mieszkańców Lipiec, a praca na niej jest zarówno ich obowiązkiem, jak i formą wdzięczności wobec sił natury. Ta relacja ukazuje zależność człowieka od przyrody – jej kaprysy, jak susze, ulewy czy mrozy, mogą przynieść zarówno obfitość, jak i zniszczenie.
Dalsza część artykułu pod reklamą
Przyroda od zawsze odgrywała kluczową rolę w życiu człowieka, co zostało wielokrotnie ukazane w literaturze, zarówno romantycznej, jak i realistycznej (POTWIERDZENIE TEZY).
Zarówno w balladach Mickiewicza, gdzie przyroda staje się strażniczką moralności i ingeruje w losy bohaterów, jak i w „Balladynie” Słowackiego, gdzie pełni funkcję siły sprawiedliwości, wyraźnie widać jej potęgę i wpływ na ludzkie życie.
Z kolei w epopei Reymonta „Chłopi” natura stanowi nie tylko tło codziennego życia, ale jest też karmicielką i siłą, która wyznacza rytm życia człowieka, ucząc go pokory wobec jej cykli i kaprysów.
Posłuchaj tego opracowania w spotify
Dalsza część artykułu pod reklamą
nowa lista pytań jawnych matura 2025
jak wpisać wyniki matur w systemie IRK krok po kroku
arkusze maturalne z matematyki
arkusze maturalne z języka polskiego
arkusze maturalne z języka angielskiego
matura 2025 polski - podstawowy
matura 2025 polski - rozszerzony
matura 2025 matematyka - podstawowa
matura 2025 matematyka - rozszerzona
matura 2025 angielski - podstawowy
matura 2025 angielski - rozszerzony
Teraz najważniejsze |
Ciekawe
|
|
gdzie studiować |
|
|
Nadchodzące wydarzenia