Matura ustna z języka polskiego 2025

Matura ustna z języka polskiego 2025

Matura ustna z języka polskiego 2025

23.09.2024

Matura ustna z języka polskiego 2025

Matura ustna 2025 z języka polskiego odbędzie się zgodnie z harmonogramem szkół w terminie od 9 do 24 maja 2025 r. Egzamin potrwa 30 minut. Maturzyści będą losowali dwa zadania, w tym jedno z puli pytań jawnych CKE 2025, a drugie z literatury lub innych dzieł sztuki. Za rozwiązanie wszystkich zadań otrzymać będzie można 30 punktów.

Sprawdź pytania jawne matura 2025

Egzamin w terminie dodatkowym odbędzie się od 9 do 11 czerwca 2025 r, a egzamin w terminie poprawkowym w środę 20 sierpnia 2025 r.

Kiedy matura ustna z języka polskiego 2025

Część ustna egzaminu maturalnego odbywa się od 9 do 24 maja 2025 roku. Egzamin jest przeprowadzany w szkołach według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących zespołów egzaminacyjnych.

Część ustna w terminie dodatkowym odbędzie się 9-11 czerwca 2025 roku. Egzamin jest przeprowadzany w szkołach według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących zespołów egzaminacyjnych

Matura poprawkowa 2025 w części ustnej odbędzie się 21 sierpnia 2024 (środa).

Sprawdź czy maturzyści poznają pytania niejawne

Dalsza część artykułu pod reklamą

Co będzie na maturze ustnej z języka polskiego

W Formule 2023 zestaw zadań egzaminacyjnych będzie składał się z dwóch zadań:

  • zadania jawnego (pula pytań jest publikowana na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej), które sprawdza znajomość treści i problematyki lektury obowiązkowej; Sprawdź język polski lista pytań jawnych

  • zadania, które dotyczy zagadnienia związanego z literaturą lub innymi dziełami sztuki, a osoba zdająca omawia je na podstawie dołączonego do polecenia tekstu literackiego, nieliterackiego lub tekstu ikonicznego.

 

Ile będzie zadań na maturze ustnej z języka polskiego

  • w Formule 2023 – dwa zadania

 

Ile punktów można zdobyć na maturze ustnej z języka polskiego

  • w Formule 2023 – maksymalnie 30 punktów

Zobacz także

język polski pisemny 2025 - poziom podstawowy

język polski pisemny 2025 - poziom rozszerzony

Dalsza część artykułu pod reklamą

Co można mieć przy sobie podczas egzaminu

Aby przystąpić do matury ustnej z języka polskiego, uczeń musi posiadać przy sobie dowód osobisty, co umożliwi nauczycielowi zweryfikowanie jego tożsamości. Należy jednak pamiętać, że telefony komórkowe są zabronione w sali egzaminacyjnej i nie wolno ich tam wnosić.

Dalsza część artykułu pod reklamą

Ile trwa matura ustna z języka polskiego

Matura ustna z języka polskiego w 2025 roku będzie trwała 30 minut, w tym:

  • 15 minut – przygotowanie do odpowiedzi
  • 10 minut – wypowiedź monologowa
  • 5 minut - rozmowa z zespołem przedmiotowym

Sprawdź ile trwają matury 2025

Dalsza część artykułu pod reklamą

Kiedy wyniki z matury z języka polskiego

Uczniowie wyniki matury ustnej z języka polskiego poznają tego samego dnia, po naradach komisji egzaminacyjnej.

Sprawdź 

wyniki matury 2025

Dalsza część artykułu pod reklamą

Przebieg egzaminu ustnego z języka polskiego

Formuła 2023:

  • Egzamin zaczyna się od czynności organizacyjnych, gdzie zdający losuje zestaw egzaminacyjny zawierający dwa zadania.
  • Następnie jest czas na przygotowanie zdającego do wygłoszenia wypowiedzi monologowych na dwa tematy zamieszczone w wylosowanym zestawie. W tym czasie zdający może przygotować sobie na przykład ramowy plan wypowiedzi.
  • Po przygotowaniu następuje faza wypowiedzi monologowych, gdzie zdający wygłasza swoje wypowiedzi. Warto zaznaczyć, że wypowiedzi zdającego nie mogą być przerywane przez zespół przedmiotowy, z wyjątkiem sytuacji, kiedy upłynął czas na tę część egzaminu.
  • Zdający nie jest zobowiązany do realizacji zadań w kolejności, w jakiej zostały zamieszczone w zestawie zadań egzaminacyjnych. Może rozpocząć wypowiedź od wybranego przez siebie zadania.
  • Na koniec, odbywa się rozmowa zespołu przedmiotowego ze zdającym. Może ona dotyczyć zagadnień określonych w poleceniach do obu zadań lub do jednego z dwóch zadań, utworów literackich, tekstów kultury, w tym materiału ikonicznego, dołączonego do polecenia, a także treści utworów literackich i tekstów kultury przywołanych przez zdającego w wypowiedziach.

Dalsza część artykułu pod reklamą

Zasady oceniania matury ustnej z języka polskiego

  • Aspekt merytoryczny wypowiedzi monologowych: 16 pkt (≈ 53% możliwych do uzyskania)
  • Kompozycja wypowiedzi monologowych 4 pkt (≈ 13%  możliwych do uzyskania)
  • Aspekt merytoryczny wypowiedzi podczas rozmowy: 6 pkt (≈ 20%  możliwych do uzyskania)
  • Zakres i poprawność środków językowych w wypowiedziach zdającego: 4 pkt (≈ 13%  możliwych do uzyskania)

Dalsza część artykułu pod reklamą

Łatwa czy trudna - opinie zdających w latach ubiegłych

Części ustnej z języka polskiego boi się większość zdających. Otwarte wypowiedzi monologowe są ich największym koszmarem. Absolwentom niemal zawsze towarzyszy ogromny stres: "Idę dzisiaj na tą ustną z polskiego i serio nigdy nie byłam tak zestresowana", "Cały się trząsłem" ...

Ocenianie, czy matura ustna z języka polskiego jest trudna, czy łatwa, jest kwestią bardzo indywidualną dla każdego ucznia. Wynika to z wielu czynników. Poziom przygotowania każdego ucznia do egzaminu jest różny. Osoby, które intensywnie uczyły się i praktykowały umiejętności wymagane na maturze, mogą uznać ją za łatwiejszą niż te, które nie przykładały się do nauki.

Niektórzy uczniowie mogą czuć się bardziej komfortowo przy wykonywaniu konkretnych zadań, takich jak analiza tekstu literackiego lub wypowiedzi na temat języka. Inni mogą mieć trudności z pewnymi typami zadań. Dodatkowo stres, który jest naturalną reakcją przed egzaminem, może utrudnić skupienie się na 

 

Z kolei na maturze ustnej z języka polskiego w latach poprzednich pojawiały się następujące opinie uczniów: "Rozwaliłam polski ustny. 90 procent. Ale miałam temat, który kiedyś pisaliśmy na lekcji jako rozprawkę" – napisała jedna z uczennic na Twitterze. "Nie wierzę, 100 procent z ustnej z polskiego" – brzmi kolejny wpis.

Nie wszyscy jednak byli zadowoleni ze swoich wyników, kolejny maturzysta po maturze z języka polskiego zamieścił ironiczny wpis, sugerujący, że nie poszło mu najlepiej "Czy ja mogę się cofnąć do przedszkola, proszę"

Dalsza część artykułu pod reklamą

Pytania jawne na maturze ustnej z języka polskiego

Biblia

1. Motyw cierpienia niezawinionego. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
2. Człowiek wobec niestałości świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
3. Wizja końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
Jan Parandowski, Mitologia (cz. I Grecja)
4. Poświęcenie się w imię wyższych wartości. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
5. Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
6. Miłość silniejsza niż śmierć. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja)
 
7. Heroizm jako postawa człowieka w zmaganiu się z losem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Iliady Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
8. Konflikt racji moralnych. Omów zagadnienie na podstawie Antygony Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
9. Człowiek wobec przeznaczenia. Omów zagadnienie na podstawie Antygony Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
10. Motyw tańca śmierci. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
11. Średniowieczny etos rycerski. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Pieśni o Rolandzie. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
 
12. Moralna odpowiedzialność za czyny. Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
13. Czy człowiek decyduje o własnym losie? Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
14. Jaki wpływ na człowieka ma sprawowanie przez niego władzy? Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
15. Czy dobra materialne czynią człowieka szczęśliwym? Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
16. Przyczyny nieporozumień między rodzicami a dziećmi. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
Ignacy Krasicki, wybrane satyra
17. Wady ludzkie w krzywym zwierciadle satyry. Omów zagadnienie na podstawie znanej Ci satyry Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
Adam Mickiewicz, Romantyczność oraz wybrane ballady
18. Świat ducha a świat rozumu. Omów zagadnienie na podstawie Romantyczności Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
19. Jakie znaczenie dla człowieka ma przyroda? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci ballad Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
20. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
21. Mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
22. Postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborcy. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
23. Różne postawy człowieka wobec Boga. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
24. Jakie prawdy o człowieku ujawniają jego sny albo widzenia? Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
25. W jakim celu twórca nawiązuje do motywów biblijnych? Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
26. Miłość – siła destrukcyjna czy motywująca do działania? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
27. Różne oblicza przyjaźni. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
28. Praca jako pasja człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
29. Jaką rolę w relacjach międzyludzkich odgrywają majątek i pochodzenie? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 30. Konfrontacja marzeń z rzeczywistością. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
31. Jakie cechy charakteru ułatwiają człowiekowi osiągnięcie celu? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
32. Miasto – przestrzeń przyjazna czy wroga człowiekowi? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
33. Postawy odwagi i tchórzostwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
34. Walka człowieka ze swoimi słabościami. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
35. Motyw winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
36. Ile człowiek jest gotów poświęcić dla innych? Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
37. Co może determinować ludzkie postępowanie? Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
38. Co utrudnia porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
39. Rola chłopów i inteligencji w sprawie niepodległościowej. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
40. Sen o Polsce czy sąd nad Polską? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
41. Symboliczne znaczenie widm i zjaw. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
42. Motyw tańca. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (fragmenty)
43. Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Chłopów Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
44. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
45. Wojna i rewolucja jako źródła doświadczeń człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
46. Różne wizje odbudowy Polski po odzyskaniu niepodległości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. 47. Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty)
48. Groteskowy obraz świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
49. Człowiek wobec presji otoczenia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu
50. „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu. Omów zagadnienie na podstawie utworu Proszę państwa do gazu Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat (fragmenty)
51. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
52. Konsekwencje zniewolenia człowieka. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem
53. Czy możliwe jest zachowanie godności w skrajnych sytuacjach? Omów zagadnienie na podstawie Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
54. Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie. Omów zagadnienie na podstawie Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
55. Co skłania człowieka do poświęceń? Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
56. Człowiek wobec cierpienia i śmierci. Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
57. Czy możliwa jest przyjaźń w sytuacjach skrajnych? Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
George Orwell, Rok 1984
58. Relacje międzyludzkie w rzeczywistości państwa totalitarnego. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
59. Jak zachować wolność w państwie totalitarnym? Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
60. Znaczenie propagandy w państwie totalitarnym. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
61. Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
62. Bunt przeciwko porządkowi społecznemu. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
63. Problem upadku wartości. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
64. Normy społeczne – ograniczają człowieka czy porządkują życie? Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
Marek Nowakowski, Górą „Edek”
65. W jakim celu autor nawiązuje w swoim tekście do innego tekstu? Omów zagadnienie na podstawie utworu Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
Andrzej Stasiuk, Miejsce
66. Jaką wartość dla człowieka ma pamięć o przeszłości? Omów zagadnienie na podstawie Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie
67. Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca. Omów zagadnienie na podstawie utworu Profesor Andrews w Warszawie Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 
Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty)
68. Czym dla człowieka może być podróżowanie? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Podróży z Herodotem Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
 

 

Komentarze (0)

Teraz najważniejsze

kalkulator maturalny

matura 2025

arkusze maturalne

wyniki matur 2025

rekrutacja na studia

studia

kierunki studiów

studia podyplomowe

 

Ciekawe

 


gdzie studiować

 

 

Nadchodzące wydarzenia