Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
19.04.2025
Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
TEZA: Często widzenia albo sny ujawniają ukryte pragnienia, podświadome lęki lub nawet prawdziwy charakter człowieka. Jednocześnie sny bądź widzenia traktowane są jako zjawiska mistyczne, które mogą łączyć człowieka z duchową rzeczywistością. W dawnych czasach postrzegano je jako narzędzie komunikacji z siłami wyższymi – często sam Bóg miał kontaktować się z człowiekiem za ich pośrednictwem. Oczywiście pojęcia snu i widzenia różnią się znaczeniowo.
Sen jest przede wszystkim zjawiskiem psychicznym, które może odzwierciedlać przeżycia, pragnienia i lęki człowieka. Widzenie natomiast ma wymiar bardziej duchowy i mistyczny – jest doznaniem przypisywanym osobom wybranym lub obdarzonym szczególnymi predyspozycjami duchowymi. To kontakt z transcendencją, który może objawiać przyszłość, prawdy moralne lub boskie przesłania.
W epoce romantyzmu sny i widzenia zyskały szczególną rangę. Traktowano je jako dowód na duchowe wybranie człowieka i jego zdolność do kontaktu z wyższą rzeczywistością. Były one postrzegane jako brama do świata niematerialnego, w którym możliwe było uchwycenie prawd ostatecznych i głębsze zrozumienie losu człowieka.
Najwyższą wartość przypisywano zwłaszcza widzeniom, które – choć często przybierały formę snu – były interpretowane jako bezpośredni znak kontaktu z Bogiem lub siłami wyższymi. Poprzez widzenie człowiek mógł uzyskać dostęp do ukrytych tajemnic, otrzymać ostrzeżenie lub wskazówkę, a nawet zobaczyć przyszłość. W romantyzmie widzenia były dowodem na duchową wrażliwość i wewnętrzne bogactwo jednostki, która poprzez takie doświadczenie stawała się pośrednikiem między światem ziemskim a sferą boską.
Współczesne interpretacje snów i widzeń, choć bardziej naukowe i psychologiczne, wciąż niosą ze sobą fascynację ich symbolicznym znaczeniem. To, co dawniej rozumiano jako mistyczne przesłanie, dziś bywa analizowane w kontekście psychiki człowieka, ukazując, jak bardzo sny i widzenia są nośnikiem ludzkich emocji, pragnień i lęków, a jednocześnie odbiciem poszukiwań duchowych, które towarzyszą człowiekowi niezależnie od epoki.
Sprawdź wyszukiwarka kierunków studiów
Dalsza część artykułu pod reklamą
„Dziady” cz. III Adama Mickiewicza to utwór mistyczny, w którym sny i widzenia odgrywają niezwykle ważną rolę, zarówno jako narzędzie fabularne, jak i środek wyrażania romantycznych idei. Zjawiska te ujawniają ukryte pragnienia, lęki oraz prawdziwe charaktery bohaterów, wpisując się w tezę o ich mistycznym i symbolicznym znaczeniu.
W utworze znajdziemy liczne przykłady snów i widzeń, które ukazują wewnętrzne przeżycia postaci oraz ich relację z rzeczywistością duchową i metafizyczną. Już w Prologu pojawia się motyw snu – Więzień, czyli Gustaw, śpi i po przebudzeniu wypowiada znamienne słowa:„A sen? — ach, ten świat cichy, głuchy, tajemniczy, Życie duszy, czyż nie jest warte badań ludzi! Sen, Dusza, Wyobraźnia Któż jego miejsce zmierzy, kto jego czas zliczy! Trwoży się człowiek śpiący — śmieje się, gdy zbudzi.
Mędrcy mówią, że sen jest tylko przypomnienie — Mędrcy przeklęci!”. Więzień w tym momencie kwestionuje racjonalne wyjaśnienia snów, charakterystyczne dla naukowych teorii, i wskazuje na ich duchowy wymiar. Sen staje się dla niego tajemniczym przejawem życia duszy, pełnym ukrytych znaczeń, które warto zgłębiać. Kolejny ważny motyw pojawia się w „Małej Improwizacji”.
W stanie poetyckiego uniesienia Konrad doznaje profetycznej wizji, w której widzi białego orła przesłoniętego przez czarnego kruka. Ta symboliczna scena ma głęboki wymiar narodowy – biel orła symbolizuje Polskę, czystość i dobro, natomiast czarny kruk oznacza Rosję, zło i ucisk. Wizja ta odzwierciedla pragnienie Konrada wyzwolenia ojczyzny, a także jego głęboką świadomość narodowego cierpienia i konieczności walki o przyszłość.
Najbardziej znanym przykładem duchowego uniesienia bohatera jest „Wielka Improwizacja”. Choć nie jest to typowy sen czy widzenie, monolog Konrada pełen jest mistycznych i duchowych doznań. Bohater, w stanie poetyckiego i emocjonalnego szału, czuje się równy Bogu, a nawet pragnie przejąć Jego władzę nad duszami. Żąda „rządu dusz”, wierząc, że tylko on jako poeta i wybraniec narodu jest w stanie wyzwolić Polskę.
Ten monolog ujawnia zarówno pragnienia Konrada (żądza władzy i uznania), jego lęki (brak kontroli nad losem ojczyzny), jak i prawdziwy charakter – pełen pychy, ale też miłości do narodu. Ważną sceną, w której występuje klasyczne widzenie mistyczne, jest „Widzenie Ewy”.
Bohaterka, pogrążona w modlitwie, zapada w sen, podczas którego doświadcza niezwykle symbolicznej wizji. Widzi Matkę Boską z Dzieciątkiem oraz różę, która opowiada o swoim cierpieniu – zostaje wyrwana, ale jej ofiara jest konieczna. Róża symbolizuje młodych Polaków, którzy, zgodnie z ideą mesjanizmu, poświęcają się dla dobra narodu.
To widzenie pokazuje współczucie Ewy wobec cierpienia innych i jej troskę o los ojczyzny. Najistotniejszym widzeniem w „Dziadach” jest jednak „Widzenie Księdza Piotra”. Duchowny doświadcza profetycznej wizji, w której Polska zostaje porównana do Chrystusa dźwigającego krzyż.
Ojczyzna cierpi niewinnie, niosąc ciężar za grzechy innych narodów, jednak jej męka ma prowadzić do odkupienia i odrodzenia. Ksiądz Piotr widzi też tajemniczą postać „czterdzieści i cztery” – proroka, który ma poprowadzić naród ku zbawieniu.
Widzenie to ujawnia głęboką pokorę i duchową siłę Księdza Piotra, który jako moralny przewodnik dostrzega Boski plan wobec ojczyzny. W utworze pojawia się również motyw snu Senatora Nowosilcowa – jednej z najbardziej negatywnych postaci. Sen, nasycony groteską i symboliką, ukazuje jego ukryte lęki i pragnienia. Senator widzi siebie osaczonego przez diabły i Belzebuba, które dręczą go wizjami piekła. Na początku snu doświadcza zaszczytów ze strony cara, jednak szybko sen zamienia się w koszmar – traci łaski władcy, czuje, jak jego ciało toczą robaki, a dusza jest chłostana batami.
Ten sen odsłania moralną pustkę Senatora, jego zło i podświadomy strach przed karą za swoje grzechy, jak i lęki i pragnienia.
Sny i widzenia w „Dziadach” pełnią kluczową funkcję. Ukazują najgłębsze emocje, lęki i pragnienia bohaterów, a także wprowadzają mistyczny, symboliczny wymiar, charakterystyczny dla romantyzmu. Mickiewicz, wykorzystując te motywy, nadaje utworowi głębię duchową i pozwala czytelnikowi zrozumieć nie tylko wewnętrzne przeżycia postaci, ale i ich miejsce w narodowej wspólnocie oraz w Bożym planie dziejowym.
Sprawdź wyszukiwarka uczelni
Dalsza część artykułu pod reklamą
W „Zbrodni i karze” Fiodora Dostojewskiego sny i wizje odgrywają bardzo ważną rolę w ukazywaniu ukrytych pragnień, lęków oraz moralnych dylematów głównego bohatera, Rodiona Raskolnikowa. Jego sny i wizje są bezpośrednim odzwierciedleniem jego psychicznego stanu oraz wewnętrznej walki.
Po dokonaniu zbrodni, Raskolnikow zaczyna doświadczać silnych przeżyć sennych, które ujawniają prawdy o jego duszy. W jednym z kluczowych snów, Raskolnikow widzi, że zamordowana przez niego lichwiarka nadal żyje i się śmieje, bohater po raz kolejny postanawia ją zabić brutalnie, ale Alona Iwanowna nie tylko nie umiera, ale coraz głośniej się śmieje.
Ten sen jest symbolicznym obrazem wewnętrznej rozterki Raskolnikowa, który nie może uwolnić się od swojej winy, mimo że stara się ją usprawiedliwić. Nocne koszmary ukazują, jak głęboko wdrukowane w jego psychikę są zbrodnicze czyny, a niemożliwość ich usunięcia sprawia, że bohater nie potrafi znaleźć spokoju ani w dzień, ani w nocy.
Sprawdź czy dostaniesz się na studia kalkulator maturalny
Dalsza część artykułu pod reklamą
Sny i widzenia ujawniają ukryte pragnienia, lęki oraz prawdziwy charakter człowieka, co widać bardzo wyraźnie w „Zbrodni i karze” Fiodora Dostojewskiego oraz „Dziadach” Adama Mickiewicza. W obu tych dziełach sny i wizje pełnią kluczową rolę w odsłanianiu najgłębszych tajemnic psychiki bohaterów, stanowiąc pomost między światem zewnętrznym a wewnętrzną rzeczywistością, w której toczy się ich moralna walka.
W przypadku Raskolnikowa, sny nie tylko odzwierciedlają jego poczucie winy i niepokój, ale również ukazują, jak bardzo zbrodnia wpłynęła na jego duszę. Koszmary, które nie pozwalają mu zaznać spokoju, stają się swoistą formą duchowej kary, której nie może uniknąć.
W „Dziadach” natomiast, widzenia i sny, zarówno Konrada, Ewy, jak i Księdza Piotra, łączą bohaterów z wyższą, duchową rzeczywistością.
Posłuchaj tego opracowania w spotify
Dalsza część artykułu pod reklamą
nowa lista pytań jawnych matura 2025
jak wpisać wyniki matur w systemie IRK krok po kroku
arkusze maturalne z matematyki
arkusze maturalne z języka polskiego
arkusze maturalne z języka angielskiego
matura 2025 polski - podstawowy
matura 2025 polski - rozszerzony
matura 2025 matematyka - podstawowa
matura 2025 matematyka - rozszerzona
matura 2025 angielski - podstawowy
matura 2025 angielski - rozszerzony
Teraz najważniejsze |
Ciekawe
|
|
gdzie studiować |
|
|
Nadchodzące wydarzenia