Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
22.04.2025
Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
TEZA: Człowiek jest zdolny do ogromnych poświęceń na rzecz drugiej osoby lub większej grupy osób. Skala i charakter tych działań zależą jednak zarówno od okoliczności, jak i od cech indywidualnych danej osoby.
Najbardziej wyraziste przykłady bezinteresowności uwidaczniają się w sytuacjach kryzysowych lub wyjątkowych, kiedy to emocje stają się głównym czynnikiem działania. W takich momentach człowiek, pod wpływem impulsu, potrafi zrezygnować z własnych potrzeb czy nawet bezpieczeństwa, by pomóc innym. Nie zawsze jednak poświęcenie wynika z nagłych emocji.
Często bywa odpowiedzią na widok cierpienia lub potrzeby drugiej osoby. Takie działania rodzą się z empatii i naturalnego współczucia, które nie wymagają długiego namysłu – wystarczy wewnętrzny odruch serca. Zdarza się również, że poświęcenie jest wynikiem głębokich przemyśleń i świadomej analizy.
Niektórzy, obserwując świat, dochodzą do wniosku, że ich działania mogą realnie wpłynąć na poprawę życia innych. Tego rodzaju decyzje bywają trudne i wymagają wyrzeczeń, a czasem nawet uwikłania się w dylematy moralne, gdzie osiągnięcie wyższego celu może wymagać kontrowersyjnych działań.
W takich sytuacjach człowiek musi zmierzyć się z ciężarem odpowiedzialności, wierząc, że dobro wspólne usprawiedliwia podjęte środki.
Sprawdź wyszukiwarka kierunków studiów
Dalsza część artykułu pod reklamą
W powieści Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego temat poświęcenia dla innych przewija się w różnych sytuacjach, ukazując, jak ludzie są w stanie wyrzec się własnych potrzeb, marzeń, by pomóc bliskim. Główni bohaterowie udowadniają, że poświęcenie może wypływać z miłości, poczucia obowiązku, pragnienia odkupienia win czy dążenia do moralnego odrodzenia.
Rodion Raskolnikow, główny bohater powieści, dokonuje zbrodni, wierząc, że w imię wyższych celów może stanąć ponad moralnością. Decyduje się zamordować lichwiarkę, uznając ją za osobę niegodną życia, ponieważ żeruje na ludzkim nieszczęściu. W jego mniemaniu eliminacja takiej jednostki przysłuży się dobru ogółu.
Zbrodnia staje się więc dla Raskolnikowa aktem fałszywie pojmowanego poświęcenia dla ludzkości. Jednak jego pokrętna argumentacja szybko okazuje się iluzoryczna. Pod wpływem wewnętrznych rozterek oraz postawy Sonii Marmieładowej, Raskolnikow stopniowo uświadamia sobie, że zasada „cel uświęca środki” jest moralnie nie do obronienia. Ostatecznie przyznaje się do winy i oddaje w ręce wymiaru sprawiedliwości.
Rezygnując z idei własnej wyjątkowości, bohater wybiera drogę moralnego oczyszczenia, ukazując, że poświęcenie może prowadzić do odkupienia. Sonia Marmieładowa jest jedną z najbardziej poruszających postaci w powieści. Z miłości do rodziny, a zwłaszcza młodszego rodzeństwa, podejmuje dramatyczną decyzję o zostaniu prostytutką, aby zapewnić im utrzymanie.
Mimo cierpienia i społecznego potępienia pozostaje wierna swoim wartościom, kierując się miłosierdziem i głęboką wiarą. Jej poświęcenie pokazuje, jak daleko człowiek może się posunąć, czując odpowiedzialność za los najbliższych.
Po poznaniu Raskolnikowa Sonia, zamiast go potępiać, okazuje mu współczucie i stara się mu pomóc, chcąc, by zrozumiał swój błąd i przyznał się do winy. Jej niewyobrażalna dobroć, pokora i wiara w człowieka wywierają na Raskolnikowa głęboki wpływ, prowadząc do jego wewnętrznej przemiany.
Klęska racjonalistycznej koncepcji Raskolnikowa w zderzeniu z chrześcijańską miłosierną postawą Soni symbolizuje triumf duchowego odrodzenia nad zimnym intelektualizmem. Ostatecznie Raskolnikow zostaje zesłany na katorgę, a Sonia towarzyszy mu w tej drodze, poświęcając się całkowicie dla drugiego człowieka.
Jej postawa jest dowodem na to, że poświęcenie, oparte na miłości, wierze i nadziei, może być niewyobrażalnie głębokie i pełne. W utworze Dostojewskiego zauważamy także poświęcenie się siostry dla brata.
Dunia – siostra Raskolnikowa, jest gotowa poświęcić swoją wolność i szczęście osobiste, wychodząc za mąż za Łużyna, człowieka, którego nie kocha, by zapewnić bratu lepszą przyszłość. Jej decyzja uświadamia, jak daleko człowiek jest gotów się posunąć, by wspomóc najbliższą rodzinę.
Fiodor Dostojewski, będąc wyznawcą chrześcijańskiej koncepcji moralności, udowadnia na przykładzie swoich bohaterów, że poświęcenie jest głęboko zakorzenionym w ludzkiej naturze odruchem, wynikającym z miłości, współczucia i poczucia odpowiedzialności za innych.
Autor w swoich dziełach wielokrotnie podkreśla, że prawdziwe człowieczeństwo objawia się w zdolności do wyrzeczeń na rzecz bliskich lub ogółu, a takie działania są nie tylko moralnym obowiązkiem, lecz także drogą do duchowego odrodzenia i odkrycia sensu życia.
Sprawdź wyszukiwarka uczelni
Dalsza część artykułu pod reklamą
W Dżumie Alberta Camusa obserwujemy różnorodne postawy ludzi wobec zagrożenia, jakie niesie epidemia. W obliczu śmiertelnej zarazy ujawniają się zarówno negatywne zachowania, jak egoizm, bierność czy chęć wykorzystania sytuacji dla własnych korzyści. Niektórzy bohaterowie odmawiają poświęcenia, kierując się strachem lub własnym interesem.
Jednak na tle tych postaw wyraźnie dominują przykłady solidarności i altruizmu. Bohaterowie, tacy jak doktor Rieux, Jean Tarrou czy Joseph Grand, angażują się w walkę z zarazą w sposób pełen determinacji i bezinteresowności. Dla nich pomoc chorym i umierającym jest nie tylko obowiązkiem, ale także moralnym nakazem.
Rieux, jako lekarz, nieustannie ryzykuje życie, wierząc, że jego misją jest ratowanie innych, niezależnie od osobistych konsekwencji. Tarrou widzi w walce z dżumą okazję do zmierzenia się ze złem w najbardziej uniwersalnym sensie, a Grand, skromny urzędnik, swoją pracę w służbie chorym traktuje jako sposób na nadanie sensu własnemu życiu. Ich poświęcenie to nie tylko wyraz empatii, ale także świadoma decyzja, by sprzeciwić się złu, które w powieści symbolizuje tytułowa dżuma.
Albert Camus w swojej powieści przedstawia ludzi jako istoty zdolne do heroizmu, nawet w najtrudniejszych warunkach. Poświęcenie bohaterów nie jest spektakularne, lecz nacechowane zwyczajnym trudem i wytrwałością.
Autor podkreśla, że prawdziwe bohaterstwo polega na zwykłej, a zarazem niezwykłej solidarności wobec innych, co daje nadzieję na zwycięstwo dobra nad złem.
Sprawdź czy dostaniesz się na studia kalkulator maturalny
Dalsza część artykułu pod reklamą
W epoce romantyzmu, szczególnie w polskiej literaturze, zauważamy liczne przykłady poświęcenia jednostki na rzecz dobra ogółu, a zwłaszcza oddania bohatera dla narodu. Bohaterowie tacy jak Konrad z III części Dziadów i Kordian są zdolni do heroicznych czynów w imię wolności ojczyzny.
Konrad buntuje się przeciwko Bogu i pragnie uzyskać od Stwórcy władzę, aby pomóc cierpiącemu narodowi (prometeizm). Z kolei Kordian chce przeprowadzić spektakularny, przełomowy akt, który stanie się impulsem do odzyskania wolności – postanawia zabić cara, lecz ostatecznie mdleje.
Chociaż intencje obu bohaterów są szlachetne, nie udaje im się zrealizować swoich wielkich planów. Innym romantycznym bohaterem, który poświęca się dla ojczyzny, jest Konrad Wallenrod. Oddaje on bardzo wiele: miłość (porzuca ukochaną żonę Aldonę), szczęście osobiste – podejmując misję zemsty na wrogu, opuszcza rodzinny kraj, a nawet własne sumienie – żyje w kłamstwie, by podstępnie zniszczyć przeciwnika, co jest niegodne rycerza.
W przypadku Konrada Wallenroda poświęcenie dla ojczyzny to nie tylko akt wielkiej odwagi, lecz także czyn moralnie dwuznaczny. Najważniejsza dla bohatera jest zemsta i unicestwienie wroga, a sposób walki staje się drugorzędny. Jego misja symbolizuje całkowite oddanie ojczyźnie – mimo osiągnięcia celu, bohater musi popełnić samobójstwo.
Dalsza część artykułu pod reklamą
Jak widać, na przykładzie różnych bohaterów, człowiek jest gotów poświęcić bardzo wiele dla innych osób czy też narodu (POTWIERDZENIE TEZY).
Motywacje takich działań bywają różnorodne – od potrzeby niesienia pomocy, przez chęć zmiany własnego życia i odpokutowania za wcześniejsze winy, aż po pragnienie walki o wolność ojczyzny. Poświęcenie nie jest jednak pozbawione konsekwencji.
Decydując się na taki krok, człowiek często naraża się na poważne niebezpieczeństwa, ryzykując zdrowie, bezpieczeństwo, a nawet życie. W skrajnych przypadkach może spotkać go kara, więzienie, wygnanie lub społeczne odrzucenie, co podkreśla dramatyzm tych wyborów.
Niezależnie jednak od okoliczności czy skali samego aktu poświęcenia – czy jest to heroiczny czyn, czy codzienna, cicha pomoc – każdy taki gest zasługuje na uznanie i głęboki szacunek.
Posłuchaj tego opracowania w spotify
Dalsza część artykułu pod reklamą
nowa lista pytań jawnych matura 2025
jak wpisać wyniki matur w systemie IRK krok po kroku
arkusze maturalne z matematyki
arkusze maturalne z języka polskiego
arkusze maturalne z języka angielskiego
matura 2025 polski - podstawowy
matura 2025 polski - rozszerzony
matura 2025 matematyka - podstawowa
matura 2025 matematyka - rozszerzona
matura 2025 angielski - podstawowy
matura 2025 angielski - rozszerzony
Teraz najważniejsze |
Ciekawe
|
|
gdzie studiować |
|
|
Nadchodzące wydarzenia