Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
26.04.2025
Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Co znajdziesz w artykule
TEZA: W literaturze polskiej dostrzegamy różne wizje i koncepcje odbudowy Polski po odzyskaniu niepodległości. Różnorodność pomysłów i propozycji odzwierciedla troskę o losy ojczyzny, ukazuje kierunki naprawy kraju po latach niewoli oraz jest wyrazem głębokiego patriotyzmu.
Wielu polskich pisarzy podejmowało refleksję nad przyszłością Polski po 123 latach zaborów. Zastanawiali się, jakie kroki należy podjąć, by kraj uniknął kolejnej niewoli, jak stworzyć sprawiedliwe społeczeństwo oraz zapewnić dostatnie i godne życie jego mieszkańcom.
Odpowiedzi na te pytania były różnorodne, co wynikało z odmiennych światopoglądów, doświadczeń i priorytetów twórców. Odpowiedzi były różne: jedni uważali, że tylko stopniowe i rozsądne reformy mogą uczynić w przyszłości Polskę silnym państwem, inni byli bardziej niecierpliwi i domagali się szybkich i drastycznych zmian, które zagwarantują sprawiedliwość społeczną i dobrobyt społeczeństwie, jeszcze inni sądzili, bujając w obłokach, że Polska to kraj wspaniałych ludzi, którzy uczynią go krainą szczęśliwości.
Każda z tych wizji – realistyczna, rewolucyjna i utopijna – była wyrazem głębokiej troski o przyszłość ojczyzny. Różnorodność koncepcji odbudowy Polski świadczy o tym, że proces ten wymagał ogromnego zaangażowania, pracy i poświęceń ze strony narodu. Polska, by na nowo stać się silnym państwem, musiała znaleźć równowagę między marzeniami a realnymi możliwościami, unikając zarówno stagnacji, jak i chaosu rewolucji.
Wszystkie te literackie wizje są dowodem, że odbudowa kraju po odzyskaniu niepodległości była jednym z najważniejszych wyzwań w dziejach Polski. Dzięki refleksji pisarzy możemy lepiej zrozumieć dylematy, przed którymi stali nasi przodkowie, oraz znaczenie pracy, mądrości i patriotyzmu w tworzeniu silnej i sprawiedliwej ojczyzny.
Sprawdź wyszukiwarka kierunków studiów
Dalsza część artykułu pod reklamą
W powieści „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego zauważamy ścierające się wizje i koncepcje naprawy Polski po odzyskaniu niepodległości, które były żywo dyskutowane w ówczesnych czasach. Żeromski, wnikliwie wsłuchując się w głosy społeczeństwa, zawarł w swoim utworze trzy różne perspektywy: realistyczną – opartą na stopniowych reformach, rewolucyjną – postulującą szybkie i radykalne zmiany, oraz idealistyczną – opartą na wierze w wyjątkowość narodu polskiego.
Na przykładzie losów Cezarego Baryki, głównego bohatera powieści, autor prezentuje i konfrontuje te trzy wizje. Cezary Baryka, wychowany w rosyjskim Baku, trafia do Polski, kierując się wspomnieniami ojca – Seweryna Baryki – o szklanych domach. Opowieść ojca to przykład koncepcji idealistycznej. Seweryn opowiada synowi o wynalazku ich krewnego, doktora Baryki, który miał stworzyć niezwykłe, szklane domy – symbol nowoczesności, dobrobytu i świetlanej przyszłości kraju. Jednak mit o szklanych domach jest oparty na kłamstwie, celowo upiększającym rzeczywistość.
Żeromski wykorzystuje tę historię jako krytykę utopijnych wizji, które, choć mogą inspirować, oddalają społeczeństwo od realnych problemów, uniemożliwiając skuteczną odbudowę państwa. Koncepcja rewolucyjna pojawia się w życiu Cezarego podczas jego młodości w Baku. Bohater doświadcza tam terroru rewolucji bolszewickiej, która z początku wydaje mu się fascynującym ruchem dążącym do sprawiedliwości społecznej. Jednak z czasem dostrzega, że ideały rewolucji przynoszą nie tylko nadzieję, ale przede wszystkim cierpienie, chaos i destrukcję.
Po przyjeździe do Warszawy Cezary spotyka Antoniego Lulka, działacza komunistycznego, który próbuje wciągnąć go w środowisko warszawskich komunistów. Baryka, widząc ich naiwną wiarę w idee, które zna z brutalnej praktyki, odnosi się do nich krytycznie i dystansuje się od tej wizji odbudowy kraju. Żeromski, poprzez postać Lulka i jego zwolenników, wskazuje na niebezpieczeństwa płynące z rewolucji i komunizmu, które mogą zniszczyć państwo zamiast je odbudować. Trzecią koncepcję – realistyczną – reprezentuje Szymon Gajowiec, dawny znajomy matki Cezarego, który miał się nim zaopiekować po przyjeździe do Polski.
Gajowiec, skromny i ustatkowany urzędnik, jest zwolennikiem stopniowych reform oraz idei pracy u podstaw i pracy organicznej, typowych dla pozytywistycznego myślenia. W swoich działaniach kładzie nacisk na modernizację państwa, odpowiedzialną politykę oraz rozwój gospodarczy. Żeromski wyraźnie sympatyzuje z tą wizją, widząc w niej najbardziej realną drogę do odbudowy Polski po latach niewoli.
W „Przedwiośniu” Żeromski zestawia te trzy koncepcje: idealistyczną, rewolucyjną i realistyczną. Krytykuje zarówno utopijne marzenia, jak i radykalne działania rewolucyjne, wskazując, że żadna z tych dróg nie prowadzi do trwałego rozwoju kraju. Jego powieść to wezwanie do odpowiedzialności, edukacji i cierpliwej pracy nad budową silnego, nowoczesnego państwa.
Idea szklanych domów, skonfrontowana z brutalną rzeczywistością polskiej wsi i miasta, symbolizuje potrzebę porzucenia iluzji na rzecz realnych działań. Żeromski przekazuje, że odbudowa Polski wymaga wysiłku, realizmu i zaangażowania całego społeczeństwa, a także mądrego przywództwa, które poprowadzi kraj ku lepszej przyszłości.
Sprawdź wyszukiwarka uczelni
Dalsza część artykułu pod reklamą
W epoce pozytywizmu, w czasach zaborów, snuto wizje odbudowy Polski i zastanawiano się, jak uczynić kraj silnym po odzyskaniu niepodległości. Koncepcje te, wyraźnie stojące w opozycji do romantycznych idei opartych na zrywach wojskowych, powstaniach i buntach, proponowały pragmatyczne reformy i zmiany społeczne, które miały uzdrowić życie narodu.
Pozytywiści, odrzucając wizję walki zbrojnej jako jedynej drogi do wolności, skupiali się na pracy i edukacji, widząc w nich klucz do długotrwałej odbudowy kraju. W duchu epoki pozytywizmu dążono do zniwelowania różnic społecznych, powszechnej edukacji, stworzenia możliwości rozwoju dla wszystkich warstw społecznych, emancypacji kobiet oraz asymilacji mniejszości narodowych, zwłaszcza Żydów.
Główne hasła pozytywizmu, takie jak praca u podstaw i praca organiczna, stały się fundamentem myśli reformatorskiej. Praca u podstaw oznaczała działania skierowane na poprawę losu najbardziej potrzebujących grup społecznych: chłopów, biedoty miejskiej i kobiet.
Celem było zapewnienie im dostępu do edukacji, lepszych warunków życia oraz możliwości rozwoju, co miało wzmocnić naród jako całość. Idea ta opierała się na zasadzie utylitaryzmu – korzyści wynikające z podniesienia jakości życia najsłabszych miały prowadzić do poprawy sytuacji całego społeczeństwa i w efekcie przyczynić się do odbudowy przyszłego państwa.
Praca organiczna, z kolei, zakładała postrzeganie społeczeństwa jako jednego organizmu, w którym wszystkie grupy społeczne i klasy mają swoje miejsce i pełnią określone funkcje. Reformy miały dotyczyć modernizacji gospodarki, rozwoju przemysłu, handlu i infrastruktury, a także wzmocnienia pozycji polskiego mieszczaństwa. Pracę organiczną rozumiano jako konieczność harmonijnego rozwoju wszystkich dziedzin życia społecznego i gospodarczego – od edukacji, przez kulturę, po technikę – aby zapewnić Polsce stabilny fundament na przyszłość.
Pozytywistyczne hasła pracy u podstaw i pracy organicznej były odpowiedzią na rozczarowanie niepowodzeniami powstań narodowych oraz rosnącą potrzebę reform, które miały stopniowo przygotować naród do samodzielności.
W centrum tej wizji znalazło się przekonanie, że tylko dzięki cierpliwemu, systematycznemu działaniu można odbudować silne, nowoczesne państwo. Choć idee pozytywistyczne odnosiły się do warunków panujących pod zaborami, ich założenia wciąż pozostają aktualne jako inspiracja dla działań zmierzających do poprawy sytuacji społecznej i budowy nowoczesnego, sprawiedliwego społeczeństwa.
Sprawdź czy dostaniesz się na studia kalkulator maturalny
Dalsza część artykułu pod reklamą
W literaturze polskiej dostrzegamy różnorodność wizji odbudowy Polski po odzyskaniu niepodległości, które ukazują szeroką paletę podejść do kwestii narodowej odnowy (POTWIERDZENIE TEZY).
Refleksje i koncepcje literackie, takie jak te zaprezentowane w powieści Stefana Żeromskiego, stanowią świadectwo głębokiego patriotyzmu, troski o przyszłość kraju oraz prób znalezienia najbardziej efektywnej drogi do jego odbudowy.
Odpowiedzi na pytanie o najlepszy sposób na naprawę Polski były rozmaite – od wizji realistycznych, przez rewolucyjne, po utopijne, jednak wszystkie wskazywały na konieczność działania i poświęcenia w drodze do odzyskania pełnej suwerenności i dobrobytu.
Przykład Cezarego Baryki, który doświadcza konfrontacji z różnymi światopoglądami, odzwierciedla te wewnętrzne sprzeczności, które towarzyszyły rodzącemu się państwu polskiemu. Żeromski, podobnie jak pozytywiści, podkreślał znaczenie pracy u podstaw i reform w procesie odbudowy państwa, wskazując na to, że tylko mądre, stopniowe zmiany mogą zapewnić Polsce silną przyszłość.
Zatem różnorodność wizji w literaturze dowodzi, że proces odbudowy Polski był nie tylko wyzwaniem politycznym, ale także intelektualnym i moralnym. Tylko przez zrozumienie i wdrożenie odpowiednich reform można było zbudować silną i sprawiedliwą ojczyznę.
Wszystkie te koncepcje literackie stanowią nieoceniony wkład w refleksję nad polską drogą do niepodległości, pokazując, że naprawa państwa wymagała równowagi między marzeniami, ideami a twardymi realiami życia społecznego.
Posłuchaj tego opracowania w spotify
Dalsza część artykułu pod reklamą
nowa lista pytań jawnych matura 2025
jak wpisać wyniki matur w systemie IRK krok po kroku
arkusze maturalne z matematyki
arkusze maturalne z języka polskiego
arkusze maturalne z języka angielskiego
matura 2025 polski - podstawowy
matura 2025 polski - rozszerzony
matura 2025 matematyka - podstawowa
matura 2025 matematyka - rozszerzona
matura 2025 angielski - podstawowy
matura 2025 angielski - rozszerzony
Teraz najważniejsze |
Ciekawe
|
|
gdzie studiować |
|
|
Nadchodzące wydarzenia