22.05.2023
Egzamin ósmoklasisty to pierwszy tak poważny sprawdzian w życiu młodego człowieka. Składa się on z trzech części: języka polskiego, matematyki oraz języka obcego nowożytnego.
Warto pamiętać, że punkty uzyskane z całego egzaminu ósmoklasisty będą brane pod uwagę podczas rekrutacji do szkoły średniej, dlatego należy poważnie podejść do tego sprawdzianu i jak najlepiej się do niego przygotować.
Czas na napisanie egzaminu z języka polskiego wynosi 120 minut. Każdy arkusz będzie składał się z dwóch części. Pierwsza z nich obejmuje rozwiązanie zadań otwartych oraz zamkniętych bazując na podanych tekstach, które będą sprawdzały umiejętność czytania ze zrozumieniem. Jeden tekst źródłowy będzie literacki (liryczny, epicki lub dramatyczny), a drugi nieliteracki (naukowy, popularnonaukowy, publicystyczny). Druga część z kolei będzie wymagała napisania wypracowania na jeden z dwóch podanych tematów.
Co znajdziesz w artykule
Znajomość lektur jest podstawą dobrego przygotowania do egzaminu z języka polskiego. Podczas niego uczeń będzie musiał odwołać się do jednej lektury obowiązkowej i jednej lektury samodzielnie wybranej w odniesieniu do obu tematów, które pojawią się na egzaminie.
Zazwyczaj jeden z nich ma charakter twórczy (opowiadanie), natomiast drugi jest tematem argumentacyjnym (na przykład rozprawka). Jakie lektury uczeń musi więc przeczytać przed egzaminem z języka polskiego w 2023 roku?
Lektury obowiązkowe na egzamin ósmoklasisty 2023:
Lektury uzupełniające na egzaminie ósmoklasisty 2023:
Kompetencje, które zostaną sprawdzone podczas egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego to:
Z kolei do najczęściej pojawiających się poleceń należy:
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego wymaga posiadania przez ucznia kilku kluczowych umiejętność. Obszary, na które należy zwrócić uwagę podczas powtórek to słownictwo, gramatyka, czytanie ze zrozumieniem, pisanie i ortografia.
Warto więc przećwiczyć umiejętność czytania ze zrozumieniem. Przeczytaj uważnie teksty i zwracaj uwagę na szczegóły. Pracuj nad rozumieniem znaczenia słów i zdań w danym kontekście. Ćwicz także wyłanianie głównych myśli i wnioskowanie na podstawie tekstu.
Żeby posiąść tę umiejętność, należy po prostu dużo ćwiczyć. W tym kontekście sformułowanie, że "ćwiczenie czyni mistrza" jest prawdziwe. Pracuj też nad poprawnością językową i interpunkcyjną swoich prac pisemnych. Pamiętaj o budowaniu spójnych wypowiedzi, zaczynaniu nowych akapitów po zakończeniu tematu, oraz stosowaniu różnych rodzajów zdań - powinny być to zdania bardziej rozbudowane.
Bardzo ważne podczas egzaminu jest również zwracanie uwagi na poprawność gramatyczną swoich wypowiedzi. Powtórz podstawowe zasady gramatyki, takie jak odmiana rzeczowników, przymiotników, czasowników i zaimków.
Zwracaj uwagę na poprawne stosowanie przypadków, czasów i trybów. Przed egzaminem należy też powtórzyć najważniejsze zasady ortografii – zwłaszcza, jeśli uczeń ma z nią problemy. Ćwicz poprawne pisanie trudnych słów i zwracaj uwagę na najczęstsze błędy ortograficzne. Pamiętaj o zasadach pisowni wielką literą, interpunkcji i pisowni wyrazów.
Przed egzaminem warto również zadbać o poszerzenie swojego słownictwa, nie da się tego wyuczyć na pamięć – trzeba po prostu dużo czytać. Mogą być to lektury lub inne książki, ale też na przykład dobrze sprawdzą się artykuły.
Zobacz także
Egzamin ósmoklasisty został już na stałe przeniesiony z kwietnia na maj. Są dwa terminy, kiedy odbędzie się ten ważny sprawdzian z języka polskiego. Pierwszy z nich to termin podstawowy, odbędzie się on 23 maja 2023 roku o godzinie 9:00. Jeżeli uczniowi z jakiś ważnych powodów nie uda się do niego przystąpić, będzie mógł napisać egzamin ósmoklasisty z języka polskiego w terminie dodatkowym – 12 czerwca 2023 roku o godzinie 9:00.
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Aneksie do Informatora o egzaminie ósmoklasisty w 2023 roku opublikowała ogólne wymagania. Oto one:
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.
2. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
3. Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym.
4. Rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kierowania się tymi wartościami.
5. Kształcenie postawy szacunku dla przeszłości i tradycji literackiej jako podstawy tożsamości narodowej.
6. Poznawanie wybranych dzieł wielkich pisarzy polskich w kontekście podstawowych informacji o epokach, w których tworzyli (zwłaszcza w klasach VII i VIII).
II. Kształcenie językowe.
1. Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia oraz wspólnot: rodzinnej, narodowej i kulturowej.
2. Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
3. Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi.
4. Kształcenie umiejętności poprawnego pisania zgodnego z zasadami pisowni polskiej.
5. Rozwijanie wiedzy o elementach składowych wypowiedzi pisemnych oraz ich funkcjach w strukturze tekstów i w komunikowaniu się.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi pisemnych.
2. Rozpoznawanie intencji rozmówcy oraz wyrażanie intencji własnych, rozpoznawanie języka jako działania (akty mowy).
3. Rozwijanie umiejętności stosowania środków stylistycznych i dbałości o estetykę tekstu oraz umiejętności organizacji tekstu.
4. Poznawanie podstawowych zasad retoryki, w szczególności argumentowania, oraz rozpoznawanie manipulacji językowej.
5. Rozbudzanie potrzeby tworzenia tekstów o walorach estetycznych i podejmowania samodzielnych prób literackich.
IV. Samokształcenie.
1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
2. Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.
3. Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej.
Teraz najważniejsze |
Ciekawe
|
|
gdzie studiować |
|
|
Nadchodzące wydarzenia