Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego 2025

Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego 2025

Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego 2025

03.12.2024

Egzamin ósmoklasisty 2025 z języka polskiego

Egzamin ósmoklasisty 2025 z języka polskiego odbędzie się we wtorek 13 maja 2025 r. równo o godzinie 9:00. Egzamin potrwa 120 minut i składać się będzie z  wypracowania oraz zadań, które sprawdzać będą wiedzę i umiejętności w czterech kategoriach: kształcenie literackie i kulturowe, kształcenie językowe, tworzenie wypowiedzi oraz samokształcenie.

Za rozwiązanie wszystkich zadań otrzymać będzie można 45 punktów. Sprawdź Arkusze egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego.

Egzamin w terminie dodatkowym odbędzie się 10 czerwca 2025 roku.

Wyniki egzaminu ósmoklasisty ogłoszone zostaną 4 lipca 2025 r., tego samego dnia absolwenci będą mogli odebrać zaświadczenia. Sprawdź wyniki egzamin ósmoklasisty 2024.

Średni wynik egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego w 2024 roku wyniósł 61 procent, czyli gorzej od tego z 2023 roku, który wyniósł 66%. Sprawdź ile punktów uzyskasz i czy się dostaniesz do wybranej szkoły kalkulator ósmoklasisty.

W poniedziałek, 2 grudnia 2024, rozpoczęły się próbne egzaminy ósmoklasisty 2025, organizowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Pierwszego dnia uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych mierzyli się z językiem polskim, a w kolejnych dniach przystąpią do testów z matematyki i języka obcego nowożytnego.

Jaki zakres wiedzy sprawdzał egzamin? Czy był trudny? Nad czym trzeba jeszcze popracować w kontekście oficjalnego egzaminu? Sprawdź próbny egzamin ósmoklasisty z języka polskiego

Arkusze egzaminu ósmoklasisty i zasady oceniania zadań

Kiedy egzamin ósmoklasisty z języka polskiego 2025

Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego odędzie się 13 maja 2025 roku o godzinie 9:00Egzamin ósmoklasisty odbędzie się także w terminie dodatkowym, dla uczniów, którzy nie mogli go napisać w terminie głównym. Egzamin ósmoklasisty w terminie dodatkowym z języka polskiego odbędzie się 10 czerwca 2025 roku o godzinie 9:00.

Sprawdź 

harmonogram egzaminu ósmoklasisty

Dalsza część artykułu pod reklamą

Ile jest zadań z języka polskiego

Na egzaminie ósmoklasisty w 2025 roku z języka polskiego w pierwszej części arkusza uczeń będzie miał do rozwiązania około 20 zadań opartych na dwóch tekstach. W części II arkusza uczeń musiał napisać wypracowanie temat do wyboru spośród dwóch:

  • rozprawka, przemówienie
  • opowiadanie

Sprawdź 

Jak napisać zaproszenie

Jak napisać charakterystykę i opis postaci

Jak napisać opowiadanie

Jak napisać ogłoszenie

arkusze z języka polskiego egzamin ósmoklasisty

arkusze egzamin ósmoklasisty

co było na egzaminie z języka polskiego w 2024 r.

Dalsza część artykułu pod reklamą

Ile trwa egzamin ósmoklasisty z języka polskiego

Egzamin ósmoklasisty  2024 z języka polskiego trwa 120 minut, czyli dwie godziny zegarowe.

Dalsza część artykułu pod reklamą

Ile punktów można zdobyć

Łącznie uczeń na egzaminie ósmoklasisty w 2025 roku z języka polskiego może uzyskać 45 punktów.

W części I arkusza (ok. 20 zadań opartych na dwóch tekstach) uczeń może zdobyć 25 pkt, w tym ok. 50% za zadania otwarte). W części II arkusza (wypracowanie) – temat do wyboru spośród dwóch: rozprawka albo opowiadanie

dowiedz się więcej

kalkulator ósmoklasisty - jak liczyć punkty do liceum i technikum

progi punktowe do liceów i techników

sprawdź czy się dostaniesz

Dalsza część artykułu pod reklamą

Czy można nie zdać egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego

Uczeń nie może nie zdać egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, ma jednak obowiązek, by do niego podejść. Nie musi uzyskać jednak żadnej określonej liczby punktów.

Dalsza część artykułu pod reklamą

Co można mieć przy sobie podczas egzaminu

Uczeń na egzamin ósmoklasisty z języka polskiego może wnieść jedynie długopis z czarnym tuszem lub pióro z czarnym atramentem.

Dalsza część artykułu pod reklamą

Kiedy wyniki z egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego

Wyniki egzaminu ósmoklasisty ogłoszone zostaną 4 lipca 2025 r., tego samego dnia absolwenci będą mogli odebrać zaświadczenia.

Dowiedz się więcej

wyniki egzaminu ósmoklasisty 2024

Dalsza część artykułu pod reklamą

Lista lektur obowiązkowych

Lektury obowiązkowe na egzaminie ósmoklasisty 2025:

 

Inne utwory literackie, do których uczeń może odwołać się w wypracowaniu

Klasy IV–VI Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie, których znajomość nie będzie sprawdzana na egzaminie ósmoklasisty

  • René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)
  • Ignacy Krasicki, wybrane bajki
  • Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (wybrane fragmenty, inne niż księgi: I, II, IV, X, XI, XII)
  • Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
  • Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie
  • Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie
  • Wybrane podania i legendy polskie 8) wybrane baśnie polskie i europejskie 9) Maria Konopnicka, Rota.

 

Utwory literackie wykreślone w podstawie programowej z 2024 r., do których uczeń może odwołać się w wypracowaniu w latach 2025–2028

Klasy IV–VI

  • 1Charles Perrault, Kopciuszek
  • Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska
  • Bolesław Prus, Katarynka
  • Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce
  • Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
  • Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny
  • legendy polskie: o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie
  • mit o Orfeuszu i Eurydyce
  • przypowieści: o siewcy, o pannach roztropnych.

Klasy VII i VIII

Dalsza część artykułu pod reklamą

Jakie są wymagania na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego w 2025 roku?

Ogólne wymagania egzaminacyjne na egzaminie ośmioklasisty z języka polskiego:

I. Kształcenie literackie i kulturowe

  1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.
  2. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
  3. Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym.
  4. Rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i otaczającej go przyrody oraz kierowania się tymi wartościami.
  5. Kształcenie postawy szacunku dla przeszłości i tradycji kulturowej jako podstawy tożsamości narodowej.
  6. Rozwijanie zainteresowania kulturą w środowisku lokalnym i potrzeby uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych.

 

II. Kształcenie językowe

  1. Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia oraz wspólnot: rodzinnej, narodowej i kulturowej.
  2. Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
  3. Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi.
  4. Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, czytania, mówienia i pisania) w różnych sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, w tym także z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się.
  5. Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami ortofonii oraz pisowni polskiej.
  6. Rozwijanie wiedzy o elementach składowych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz ich funkcjach w strukturze tekstów i w komunikowaniu się.

 

III. Tworzenie wypowiedzi.

  1. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.
  2. Kształcenie umiejętności wygłaszania, recytacji i interpretacji głosowej tekstów mówionych, doskonalenie dykcji i operowania głosem.
  3. Rozpoznawanie intencji rozmówcy oraz wyrażanie intencji własnych.
  4. Rozwijanie umiejętności stosowania środków stylistycznych i dbałości o estetykę tekstu oraz umiejętności organizacji tekstu.
  5. Poznawanie podstawowych zasad retoryki, w szczególności argumentowania, oraz rozpoznawanie manipulacji językowej.
  6. Rozbudzanie potrzeby podejmowania samodzielnych prób literackich.

 

IV. Samokształcenie.

  1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
  2. Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.
  3. Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy, oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej. 
  4. Kształcenie nawyków systematycznego uczenia się oraz porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania.
  5. Zachęcanie do rozwijania swoich uzdolnień przez udział w różnych formach poszerzania wiedzy, np. w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, oraz rozwijanie umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy.
  6. Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się nowymi technologiami w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji. 

 

 

Dalsza część artykułu pod reklamą

Opinie egzamin próbny z języka polskiego 2024/2025

Po zakończeniu testu diagnostycznego z języka polskiego pojawiło się sporo komentarzy, z których większość dotyczyła pierwszej części arkusza, czyli fragmentu „Hobbita”. Przeglądając media społecznościowe można przeczytać:

  • „Dlaczego akurat „Hobbit”?”
  • „Okropny był ten próbny egzamin”
  • „Hobbit CKE tragedia”

Nie wszyscy jednak byli załamani treścią arkusza i pojawiały się także optymistyczne wpisy:

  • „Mam nadzieję, że dobrze mi poszło.”

  • „Stawiam, że będę mieć 80 procent”

  • „Nawet jeśli było kiepsko, to tylko egzamin próbny.”

A jakie opinie na temat zawartych w arkuszu poleceń mieli nauczyciele? W większości komentarzy podkreślano, że tegoroczny egzamin próbny z języka polskiego nie należał do szczególnie trudnych, a wybrane lektury były uczniom dobrze znane i nie powinny wywoływać zaskoczenia. To, co mogło sprawiać pewne kłopoty to przemówienie, ponieważ jest rzadziej ćwiczoną formą wypowiedzi.

Dalsza część artykułu pod reklamą

Komentarze (0)

Teraz najważniejsze

kalkulator maturalny

matura 2025

arkusze maturalne

wyniki matur 2024

rekrutacja na studia

studia

kierunki studiów

studia podyplomowe

 

Ciekawe

 


gdzie studiować