Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego 2025

Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego 2025

Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego 2025

13.05.2025

Egzamin ósmoklasisty 2025 z języka polskiego

Egzamin ósmoklasisty 2025 z języka polskiego odbył się we wtorek 13 maja 2025r. Egzamin trwał 150 minut i składał się z wypracowania oraz zadań z czterech kategorii: kształcenie literackie i kulturowe, kształcenie językowe, tworzenie wypowiedzi oraz samokształcenie. Na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego nie obowiązuje próg zdawalności. Arkusze opublikujemy po godzinie 14:00 tutaj: Arkusze egzamin ósmoklasisty z języka polskiego


o tym się mówi

Zgodnie z pojawiającymi się w sieci informacjami, m.in. na platformie X, uczniowie powinni odświeżyć zasady pisania przemówienia oraz opowiadania.

Na dzisiejszym egzaminie ósmoklasisty pojawiła się lektura „Chłopcy z Placu Broni” autorstwa Ferenca Molnára – klasyka literatury dziecięcej i młodzieżowej.

Akcja powieści toczy się wiosną 1889 roku w Budapeszcie. Tytułowy Plac Broni, ulubione miejsce zabaw grupy chłopców, staje się symbolem nie tylko dziecięcej beztroski, ale także przyjaźni, lojalności, odpowiedzialności i walki o swoje miejsce w świecie. Na pierwszy rzut oka to opowieść o dziecięcej „wojnie” – rywalizacji dwóch grup o możliwość korzystania z placu. Jednak konflikt ten jest jedynie tłem do głębszej refleksji nad wartościami, którymi warto kierować się w życiu: honorem, uczciwością, wiernością i siłą przyjaźni.

 

Dla wielu uczniów wybór lektury był niespodzianką – spodziewali się oni raczej tekstu z zakresu klas 7–8, a nie lektury omawianej we wcześniejszych klasach szkoły podstawowej.

 


Za rozwiązanie wszystkich zadań otrzymać będzie można 45 punktów. Sprawdź Arkusze egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego.

Wyniki egzaminu ósmoklasisty ogłoszone zostaną 4 lipca 2025 r., tego samego dnia absolwenci będą mogli odebrać zaświadczenia. Sprawdź wyniki egzamin ósmoklasisty 2025.

Średni wynik egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego w 2024 roku wyniósł 61 procent, czyli gorzej od tego z 2023 roku, który wyniósł 66%. Sprawdź ile punktów uzyskasz i czy się dostaniesz do wybranej szkoły kalkulator ósmoklasisty.

Egzamin ósmoklasisty to kluczowy moment w edukacji ucznia kończącego szkołę podstawową. Wynik egzaminu znacząco wpływa na rekrutację do szkół średnich, dlatego warto jak najlepiej się do niego przygotować. Egzamin sprawdza szeroki zakres umiejętności ucznia, takich jak rozumienie tekstu, analizę literacką oraz umiejętność formułowania dłuższych wypowiedzi pisemnych. Poniżej przedstawione są szczegóły dotyczące egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego w 2025 roku.

Arkusze egzaminu ósmoklasisty i zasady oceniania zadań

Kiedy egzamin ósmoklasisty z języka polskiego 2025

Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego odędzie się we wtorek 13 maja 2025 roku o godzinie 9:00Jest to pierwszy z trzech egzaminów, które uczniowie będą musieli napisać. Kolejne dni przeznaczone są na matematykę i język obcy nowożytny. Egzamin jest obowiązkowy i stanowi jeden z najważniejszych etapów kończących edukację podstawową.

Dodatkowy termin dla osób, które nie będą mogły przystąpić do egzaminu ósmoklasisty 2025 został wyznaczony na 10 czerwca o godzinie 9:00.

harmonogram egzaminu ósmoklasisty

Dalsza część artykułu pod reklamą

Ile jest zadań z języka polskiego

Na egzaminie ósmoklasisty w 2025 roku z języka polskiego w pierwszej części arkusza uczeń będzie miał do rozwiązania około 20 zadań opartych na dwóch tekstach. W części II arkusza uczeń musiał napisać wypracowanie temat do wyboru spośród dwóch:

  • rozprawka, przemówienie
  • opowiadanie

Zakres materiału obejmuje podstawę programową języka polskiego dla szkoły podstawowej. Uczniowie muszą wykazać się umiejętnością czytania ze zrozumieniem, analizowania tekstów literackich i nieliterackich, znajomością lektur obowiązkowych oraz umiejętnością pisania wypracowania na konkretnie podany temat.

Pytania mogą dotyczyć zarówno samej treści utworów, ale też ich kontekstu historycznego oraz środków stylistycznych użytych przez autorów. Wśród lektur obowiązkowych znajdują się m.in. „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego, „Akademia Pana Kleksa” Jana Brzechwy, „Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego i inne.

Warto wspomnieć, że w roku 2025 zadania związane z lekturami obowiązkowymi dla klas IV - VI będą dotyczyły jedynie treści tekstu, który znajdzie się w arkuszu. Nie będzie sprawdzana znajomość całej lektury.

Ile będzie zadań z języka polskiego?
Arkusz egzaminacyjny składa się z dwóch części:
  • Część I arkusza – zadania dotyczące 2 tekstów zamieszczonych w arkuszu, zadania niezwiązane z tekstami
  • Część II arkusza – wymagająca dłuższej wypowiedzi pisemnej, w tym wypracowania (np. rozprawki, opowiadania, listu, przemównienia czy charakterystyki). Wymaga się, aby uczeń potrafił logicznie i spójnie przedstawić swoje argumenty oraz poprzeć je odpowiednimi przykładami.
Liczba zadań w I części arkuszu może się różnić, ale zazwyczaj jest ich około 18-20.
Kluczowe znaczenie ma umiejętność pisania dłuższych tekstów, co może stanowić trudność dla niektórych uczniów.

Sprawdź 

Jak napisać zaproszenie

Jak napisać charakterystykę i opis postaci

Jak napisać opowiadanie

Jak napisać ogłoszenie

arkusze z języka polskiego egzamin ósmoklasisty

arkusze egzamin ósmoklasisty

co było na egzaminie z języka polskiego w 2024 r.

Dalsza część artykułu pod reklamą

Ile trwa egzamin ósmoklasisty z języka polskiego

Egzamin ósmoklasisty 2025 z języka polskiego potrwa 150 minut, czyli dwie i pół godziny zegarowej. Ważne jest, aby uczniowie dobrze rozplanowali czas pracy nad arkuszem, szczególnie podczas pisania dłuższej wypowiedzi pisemnej.

Dalsza część artykułu pod reklamą

Ile punktów można zdobyć

Łącznie uczeń na egzaminie ósmoklasisty w 2025 roku z języka polskiego może uzyskać 45 punktów.

W części I arkusza (ok. 20 zadań opartych na dwóch tekstach) uczeń może zdobyć 25 pkt, w tym ok. 50% za zadania otwarte). W części II arkusza (wypracowanie) – temat do wyboru spośród dwóch: rozprawka albo opowiadanie.

Wynik egzaminu jest wyrażany w procentach i ma znaczenie przy rekrutacji do szkół średnich. Dobrze napisany egzamin może pomóc w dostaniu się do wymarzonej szkoły ponadpodstawowej, dlatego warto odpowiednio wcześnie zacząć przygotowania. Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej.

dowiedz się więcej

kalkulator ósmoklasisty - jak liczyć punkty do liceum i technikum

progi punktowe do liceów i techników

sprawdź czy się dostaniesz

Dalsza część artykułu pod reklamą

Czy można nie zdać egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego

Uczeń nie może nie zdać egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, ma jednak obowiązek, by do niego podejść. Nie musi uzyskać jednak żadnej określonej liczby punktów. Oznacza to, że niezależnie od uzyskanego wyniku każdy uczeń kończy szkołę podstawową. Wynik ma jednak znaczenie w procesie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, dlatego warto uzyskać jak najlepszy rezultat, by zwiększyć swoje szanse na dostanie się do preferowanej placówki.

Dalsza część artykułu pod reklamą

Co można mieć przy sobie podczas egzaminu

Każdy uczeń może mieć przy sobie jedynie długopis (lub pióro) z czarnym tuszem. Nie można korzystać ze słowników, kalkulatorów ani innych pomocy naukowych. Ważne jest, aby pamiętać o wcześniejszym przygotowaniu wszystkich niezbędnych rzeczy i upewnieniu się, że długopis działa prawidłowo.

Dalsza część artykułu pod reklamą

Kiedy wyniki z egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego

Wyniki egzaminu ósmoklasisty ogłoszone zostaną 4 lipca 2025 r., tego samego dnia absolwenci będą mogli odebrać zaświadczenia. Uczniowie będą mogli sprawdzić swoje wyniki online na stronie CKE oraz w szkołach. Otrzymane wyniki będą miały kluczowe znaczenie podczas rekrutacji do szkół średnich.

Dowiedz się więcej

wyniki egzaminu ósmoklasisty 2025

Dalsza część artykułu pod reklamą

Lista lektur obowiązkowych

Lektury obowiązkowe na egzaminie ósmoklasisty 2025:

 

Inne utwory literackie, do których uczeń może odwołać się w wypracowaniu

Klasy IV–VI Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie, których znajomość nie będzie sprawdzana na egzaminie ósmoklasisty

  • René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)
  • Ignacy Krasicki, wybrane bajki
  • Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (wybrane fragmenty, inne niż księgi: I, II, IV, X, XI, XII)
  • Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
  • Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie
  • Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie
  • Wybrane podania i legendy polskie 8) wybrane baśnie polskie i europejskie 9) Maria Konopnicka, Rota.

 

Utwory literackie wykreślone w podstawie programowej z 2024 r., do których uczeń może odwołać się w wypracowaniu w latach 2025–2028

Klasy IV–VI

  • 1Charles Perrault, Kopciuszek
  • Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska
  • Bolesław Prus, Katarynka
  • Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce
  • Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
  • Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny
  • legendy polskie: o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie
  • mit o Orfeuszu i Eurydyce
  • przypowieści: o siewcy, o pannach roztropnych.

Klasy VII i VIII

Dalsza część artykułu pod reklamą

Jakie są wymagania na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego w 2025 roku?

Ogólne wymagania egzaminacyjne na egzaminie ośmioklasisty z języka polskiego:

I. Kształcenie literackie i kulturowe

  1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.
  2. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
  3. Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym.
  4. Rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i otaczającej go przyrody oraz kierowania się tymi wartościami.
  5. Kształcenie postawy szacunku dla przeszłości i tradycji kulturowej jako podstawy tożsamości narodowej.
  6. Rozwijanie zainteresowania kulturą w środowisku lokalnym i potrzeby uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych.

 

II. Kształcenie językowe

  1. Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia oraz wspólnot: rodzinnej, narodowej i kulturowej.
  2. Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
  3. Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi.
  4. Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, czytania, mówienia i pisania) w różnych sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, w tym także z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się.
  5. Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami ortofonii oraz pisowni polskiej.
  6. Rozwijanie wiedzy o elementach składowych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz ich funkcjach w strukturze tekstów i w komunikowaniu się.

 

III. Tworzenie wypowiedzi.

  1. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.
  2. Kształcenie umiejętności wygłaszania, recytacji i interpretacji głosowej tekstów mówionych, doskonalenie dykcji i operowania głosem.
  3. Rozpoznawanie intencji rozmówcy oraz wyrażanie intencji własnych.
  4. Rozwijanie umiejętności stosowania środków stylistycznych i dbałości o estetykę tekstu oraz umiejętności organizacji tekstu.
  5. Poznawanie podstawowych zasad retoryki, w szczególności argumentowania, oraz rozpoznawanie manipulacji językowej.
  6. Rozbudzanie potrzeby podejmowania samodzielnych prób literackich.

 

IV. Samokształcenie.

  1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
  2. Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.
  3. Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy, oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej. 
  4. Kształcenie nawyków systematycznego uczenia się oraz porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania.
  5. Zachęcanie do rozwijania swoich uzdolnień przez udział w różnych formach poszerzania wiedzy, np. w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, oraz rozwijanie umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy.
  6. Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się nowymi technologiami w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji. 

 

 

Dalsza część artykułu pod reklamą

Opinie egzamin próbny z języka polskiego 2024/2025

Opinie uczniów na temat trudności egzaminu są podzielone. Niektórzy twierdzą, że egzamin jest przewidywalny i dobrze przygotowany uczeń nie powinien mieć trudności. Inni twierdzą, że pojawiające się tematy wypracowań bywają zaskakujące.

W ubiegłych latach największe wyzwania sprawiały pytania dotyczące lektur obowiązkowych oraz interpretacja tekstów literackich. Warto zwrócić uwagę na to, że sukces na egzaminie zależy nie tylko od znajomości materiału, ale także od umiejętności logicznego myślenia i analizy tekstu. 

Egzamin ósmoklasisty to ważny etap edukacyjny, dlatego warto poświęcić czas na solidne przygotowanie. Systematyczna nauka, zapoznanie się z przykładowymi arkuszami egzaminacyjnymi oraz powtórka materiału mogą znacząco zwiększyć szanse na uzyskanie wysokiego wyniku. Powodzenia wszystkim zdającym!

Opinie po próbnym egzaminie ósmoklasisty

Po zakończeniu testu diagnostycznego z języka polskiego pojawiło się sporo komentarzy, z których większość dotyczyła pierwszej części arkusza, czyli fragmentu „Hobbita”. Przeglądając media społecznościowe można przeczytać:

  • „Dlaczego akurat „Hobbit”?”
  • „Okropny był ten próbny egzamin”
  • „Hobbit CKE tragedia”

Nie wszyscy jednak byli załamani treścią arkusza i pojawiały się także optymistyczne wpisy:

  • „Mam nadzieję, że dobrze mi poszło.”

  • „Stawiam, że będę mieć 80 procent”

  • „Nawet jeśli było kiepsko, to tylko egzamin próbny.”

A jakie opinie na temat zawartych w arkuszu poleceń mieli nauczyciele? W większości komentarzy podkreślano, że tegoroczny egzamin próbny z języka polskiego nie należał do szczególnie trudnych, a wybrane lektury były uczniom dobrze znane i nie powinny wywoływać zaskoczenia. To, co mogło sprawiać pewne kłopoty to przemówienie, ponieważ jest rzadziej ćwiczoną formą wypowiedzi.

Jaki zakres wiedzy sprawdzał próbny egzamin ósmoklasisty 2024? Czy był trudny? Nad czym trzeba jeszcze popracować w kontekście oficjalnego egzaminu? Sprawdź próbny egzamin ósmoklasisty z języka polskiego

Komentarze (0)

Teraz najważniejsze

kalkulator maturalny

matura 2025

arkusze maturalne

wyniki matur 2025

rekrutacja na studia

studia

kierunki studiów

studia podyplomowe

 

Ciekawe

 


gdzie studiować

 

 

Nadchodzące wydarzenia