Kierunki studiów w Szczecinie związane z tą dziedziną przygotowują przyszłych specjalistów do pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi wymagającymi wsparcia opiekuńczego i wychowawczego. Program studiów łączy teorię pedagogiki, psychologii i socjologii z praktycznymi zajęciami, warsztatami oraz praktykami zawodowymi, które pozwalają zdobyć doświadczenie w pracy w środowiskach wychowawczych i opiekuńczych.
Pierwszy rok studiów ma na celu wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz rozwijanie umiejętności rozumienia problemów społecznych i edukacyjnych. Na drugim roku studenci uczą się stosowania wiedzy teoretycznej w praktyce, rozwijając umiejętności diagnozowania i prowadzenia działań opiekuńczo-wychowawczych. Trzeci rok studiów koncentruje się na zdobywaniu doświadczenia praktycznego oraz rozwijaniu umiejętności w wybranych obszarach pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej.
Uczelnie w Szczecinie uwzględniły w ramach programu wiele praktycznych symulacji, w ramach których uczestnicy opracowują scenariusze działań wychowawczych i interwencyjnych. Studenci zdobywają umiejętności diagnozowania problemów, organizowania zajęć wychowawczych i pracy w zespołach interdyscyplinarnych, co pozwala na podjęcie pracy w placówkach edukacyjnych, opiekuńczych i społecznych. Dzięki interdyscyplinarnemu podejściu absolwenci są wszechstronnie przygotowani do wspierania dzieci, młodzieży i rodzin w trudnych sytuacjach życiowych.
Typ i tryb studiów:
Studia na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza możemy podzielić na:
1. Typ
2. Tryb:
-
studia stacjonarne,
-
studia niestacjonarne.
Zdobywana wiedza i umiejętności
Te studia w Szczecinie kształcą zarówno twarde, jak i miękkie kompetencje niezbędne do pracy w środowiskach opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych. Absolwenci tego kierunku zyskują kompleksową wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności pozwalające na skuteczne działanie w różnorodnych instytucjach i organizacjach wspierających dzieci, młodzież i rodziny.
Absolwenci potrafią rozpoznawać problemy emocjonalne, społeczne i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikują potrzeby edukacyjne oraz wychowawcze w grupie i u jednostek. Analizują też sytuację rodzinną, środowiskową podopiecznych.
Indywidualizują działania wychowawcze w zależności od potrzeb podopiecznych. Tworzą programy wsparcia dla dzieci i młodzieży oraz rodzin w trudnej sytuacji życiowej. Planują długofalowe działania opiekuńcze i wychowawcze.