Studia na kierunku pedagogika specjalna realizowane są zgodnie z Ustawą z dnia 20 lipca 2019 roku w sprawie prawa o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2019, poz. 1668). Kształcenie uwzględnia także wymogi zapisane w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 roku w odniesieniu do studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861).
W ramach toku nauczania studenci mają możliwość wyboru jednej z dostępnych specjalności z zakresu np.:
-
resocjalizowania i prowadzenia socjoterapii;
-
edukowania i rehabilitowania osób z niepełnosprawnością wzroku (tyflopedagogiki);
-
edukowania i rehabilitowania osób z niepełnosprawnością słuchu (surdopedagogiki);
-
edukowania i rehabilitowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
-
prowadzenia terapii pedagogicznej i wspomagającej rozwój;
-
edukowania i rehabilitowania osób z niepełnosprawnością intelektualną.
W zależności od wybranej ścieżki kształcenia słuchacze mogą brać udział w zajęciach z zakresu dydaktyki specjalnej, diagnostyki w pedagogice specjalnej, elementów neurologii dziecięcej czy technik wspomagania rozwoju dziecka i terapii autyzmu.
Typ i tryb studiów:
Studia na kierunku pedagogika specjalna możemy podzielić na:
1. Typ
-
jednolite studia magisterskie.
2. Tryb:
-
studia stacjonarne;
-
studia niestacjonarne.
Zdobywana wiedza i umiejętności
Uczelnie w Łodzi na kierunku pedagogika specjalna, prowadzą zajęcia, które przekazują wiedzę teoretyczną oraz łączą ją z praktycznymi umiejętnościami. W efekcie absolwenci mogą wspierać potencjał rozwojowy jednostek, projektować działania umożliwiające im realizację indywidualnych potrzeb poprawiających jakość życia w wymiarze indywidualnym oraz społecznym.
W trakcie toku nauki słuchacze zdobywają również kwalifikacje i kompetencje kluczowe do realizacji profesjonalnych zadań zawodowych z obszaru opieki, wychowania czy edukacji. Dzięki kształceniu na kierunku pedagogika specjalna, absolwenci nabywają wiedzę z zakresu problematyki pedagogiki osób mających specjalne potrzeby edukacyjne.
Poza tym absolwent zdobywa również kluczowe kompetencje, jakie warunkują efektywne posługiwanie się interdyscyplinarną wiedzą w specjalistycznych działaniach zawodowych – zrozumienia, diagnostyki możliwości, potrzeb czy trudności rozwojowych swoich podopiecznych.
W zależności od wybranej ścieżki kształcenia student zyskuje także wiedzę oraz umiejętności, jakie umożliwiają podjęcie późniejszych działań w zakresie zaspokojenia indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych czy życiowych osób z niepełnosprawnością wzrokową lub intelektualną. Absolwent potrafi także projektować wieloprofilową terapię i organizować kształcenie specjalne czy rehabilitację.
Poza tym po ukończeniu kształcenia słuchacze wyróżniają się obszerną wiedzą pedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną, która jest niezbędna w późniejszej pracy zawodowej. Absolwent nabywa także kompetencje z zakresu komunikacji wspomagającej oraz alternatywnej – w tym również polskiego języka migowego.