Wymagania dla egzaminu ósmoklasisty 2025

Wymagania dla egzaminu ósmoklasisty 2025

Wymagania dla egzaminu ósmoklasisty 2025

08.10.2024

Wymagania dla egzaminu ósmoklasisty 2025

Zdanie egzaminu ósmoklasisty z bardzo dobrym, dobrym lub zadowalającym wynikiem jest szalenie ważne, ponieważ to właśnie liczba punktów z tego egzaminu w dużej mierze decyduje o tym, czy uczeń dostanie się do wybranej przez siebie szkoły średniej. Sprawdź, jakie są wymagania na egzaminie ósmoklasisty w 2025 roku.

Choć egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać, a uczeń ma jedynie obowiązek przystąpienia do niego, to każdemu uczniowi zależy na tym, by napisać go jak najlepiej. Dlatego do tego najważniejszego egzaminu po szkole podstawowej warto zacząć przygotowywać się już znaczenie wcześniej.

Uczeń może rozwiązywać arkusze egzaminacyjne z poprzednich lat, które pozwolą mu zapoznać się z zadaniami i oswoić z samą formą egzaminu. Warto również robić powtórki materiału, ucząc się systematycznie.

No właśnie, tylko w takiej sytuacji pojawia się pytanie – co należy powtórzyć na egzamin ósmoklasisty? Poniżej opisujemy wymagania, jakie czekają na uczniów podczas egzaminu ósmoklasisty w 2025 roku.

Jakie są wymagania na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego w 2025 roku

Jeżeli uczeń zastanawia się, czy na lekcjach z języka polskiego przerabiał wszystkie wymagania, które będą na egzaminie ósmoklasisty z tego przedmiotu – nie jest to żadną tajemnicą i łatwo sprawdzić, co będzie obowiązywało. Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała Informator z o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego, w którym zawarte są wszystkie wymagania obowiązujące uczniów

Zobacz więcej

egzamin ósmoklasisty 2025 - język polski

 

Ogólne wymagania egzaminacyjne na egzaminie ośmioklasisty z języka polskiego:

I. Kształcenie literackie i kulturowe

  1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.
  2. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
  3. Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym.
  4. Rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i otaczającej go przyrody oraz kierowania się tymi wartościami.
  5. Kształcenie postawy szacunku dla przeszłości i tradycji kulturowej jako podstawy tożsamości narodowej.
  6. Rozwijanie zainteresowania kulturą w środowisku lokalnym i potrzeby uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych.

 

II. Kształcenie językowe

  1. Rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu tożsamości osobowej ucznia oraz wspólnot: rodzinnej, narodowej i kulturowej.
  2. Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
  3. Poznawanie podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi.
  4. Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, czytania, mówienia i pisania) w różnych sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, w tym także z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się.
  5. Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami ortofonii oraz pisowni polskiej.
  6. Rozwijanie wiedzy o elementach składowych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz ich funkcjach w strukturze tekstów i w komunikowaniu się.

 

III. Tworzenie wypowiedzi.

  1. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.
  2. Kształcenie umiejętności wygłaszania, recytacji i interpretacji głosowej tekstów mówionych, doskonalenie dykcji i operowania głosem.
  3. Rozpoznawanie intencji rozmówcy oraz wyrażanie intencji własnych.
  4. Rozwijanie umiejętności stosowania środków stylistycznych i dbałości o estetykę tekstu oraz umiejętności organizacji tekstu.
  5. Poznawanie podstawowych zasad retoryki, w szczególności argumentowania, oraz rozpoznawanie manipulacji językowej.
  6. Rozbudzanie potrzeby podejmowania samodzielnych prób literackich.

 

IV. Samokształcenie.

  1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
  2. Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.
  3. Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy, w tym stosowania cudzysłowu, przypisów i odsyłaczy, oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej. 
  4. Kształcenie nawyków systematycznego uczenia się oraz porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania.
  5. Zachęcanie do rozwijania swoich uzdolnień przez udział w różnych formach poszerzania wiedzy, np. w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, oraz rozwijanie umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy.
  6. Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się nowymi technologiami w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji.

 

Lektury obowiązkowe na egzaminie ósmoklasisty 2025:

dowiedz się więcej

Lektury na egzaminie ósmoklasisty – lista lektur obowiązkowych i uzupełniających

Dalsza część artykułu pod reklamą

Jakie są wymagania na egzaminie ósmoklasisty 2025 z matematyki

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała również wymagania egzaminacyjne z matematyki. Jakie zadania mogą pojawić się na egzaminie, co jeszcze trzeba przećwiczyć? Wcale nie jest to "wiedzą tajemną", a ogólnodostępnymi informacjami.

Sprawdź

egzamin ósmoklasisty 2025 - matematyka

Ogólne wymagania egzaminacyjne:

I. Sprawność rachunkowa

  1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
  2. Weryfikowanie i interpretowanie otrzymanych wyników oraz ocena sensowności rozwiązania.

 

II. Wykorzystanie i tworzenie informacji

  1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
  2. Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
  3. Używanie języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników.

 

III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji

  1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
  2. Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.

 

IV. Rozumowanie i argumentacja

  1. Przeprowadzanie prostego rozumowania, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, rozróżnianie dowodu od przykładu.
  2. Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
  3. Stosowanie strategii wynikającej z treści zadania, tworzenie strategii rozwiązania problemu, również w rozwiązaniach wieloetapowych oraz w takich, które wymagają umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.

Dalsza część artykułu pod reklamą

Jakie są wymagania na egzaminie ósmoklasisty 2025 z języka angielskiego?

Sytuacja wygląda tak samo również w kwestii wymagań na egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego. Zostały one opublikowane na oficjalnej stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (podobnie jak z innych języków obcych nowożytnych).

Zobacz więcej

 

 

I Ogólne wymagania egzaminacyjne:

Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.

II Rozumienie wypowiedzi

Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

 

III Tworzenie wypowiedzi

Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

 

IV Reagowanie na wypowiedzi

Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

 

V Przetwarzanie wypowiedzi

Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Dalsza część artykułu pod reklamą

Komentarze (0)

Teraz najważniejsze

kalkulator maturalny

matura 2025

arkusze maturalne

wyniki matur 2025

rekrutacja na studia

studia

kierunki studiów

studia podyplomowe

 

Ciekawe

 


gdzie studiować

 

 

Nadchodzące wydarzenia