Popularyzacja i nauczanie fizyki

Dodaj do ulubionych

Popularyzacja i nauczanie fizyki studia - kierunek studiów

Czym jest energia i jakie jest jej znaczenie dla naszego codziennego życia? Czy da się „zobaczyć kosmos” między jednym a drugim mrugnięciem powiek? Co wiemy o świecie mikro i makro, który z nich poznaliśmy lepiej i jak wyobrazić sobie rozmiar najmniejszej cząstki materii, zamkniętej w milionowej części metra? Odpowiedzi na te pytania nurtują nie tylko najmłodsze umysły – popularność centrów nauki i techniki, w których dzieci i dorośli na każdym kroku dowiadują się czegoś nowego o otaczającym ich świecie, mówi nam jasno, że jesteśmy głodni wiedzy, którą do tej pory traktowaliśmy z dystansem i postrzegaliśmy jako hermetyczną, niedostępną, zarezerwowaną dla tęgich głów fizyków. Obserwując ten trend można pokusić się o jeszcze jeden wniosek: sposób przekazywania wiedzy ma ogromny wpływ na to, czy będziemy skłonni otworzyć się na naukę, czy to, czego się uczymy, zostanie nam w głowach na dłużej i stanie się pretekstem do samodzielnego zgłębiania danej dziedziny, dzięki której lepiej zrozumiemy otaczającą nas rzeczywistość i swoje miejsce w świecie. Stąd już całkiem blisko do stworzenia definicji znakomitego nauczyciela i popularyzatora nauki: to nie tylko osoba, która wie coś na dany temat, to człowiek-opowieść, wyposażony w rozwinięte umiejętności interpersonalne, pedagogiczne i dydaktyczne, kreatywny przewodnik po ziemi nieznanej, którą dla wielu jest właśnie fizyka.

Dla kogo ten kierunek

Jeśli chciałbyś mianować się specjalistą od atomów, promieniowania, czarnych dziur i stanów skupienia materii, przeczuwasz, że byłbyś dobrym nauczycielem – umiesz słuchać, wyjaśniać i masz w sobie spore pokłady cierpliwości, a jednocześnie zależy Ci na tym, by tchnąć powiew innowacyjności w stosowane dotychczas szkolne rozwiązania edukacyjne lub spełniać się jako popularyzator nauki w zyskujących coraz większe uznanie centrach naukowych, studia na kierunku popularyzacja i nauczanie fizyki mogą okazać się tym, czego szukasz.

Program studiów i przedmioty

Jaką wiedzę zdobędziesz w toku studiów i jakimi umiejętnościami będziesz mógł pochwalić się jako absolwent tego kierunku? By w profesjonalny sposób dzielić się wiedzą z innymi, jako nauczyciel lub popularyzator nauki, opanujesz podstawy fizyki i matematyki, odwołując się w szczególności do rozumienia teoretycznej istoty obu nauk oraz do metod, które każda z nich stosuje w procesie diagnozowania i objaśniania rzeczywistości (laboratoria fizyczne, ćwiczenia matematyczne). Przyjrzysz się zarówno historii, jak i współczesnym kierunkom rozwoju fizyki i matematyki, zgłębisz zagadnienia astronomii i astrofizyki, elektrotechniki i elektroniki, ocenisz proces rozwoju nauki w Polsce i nauczysz się projektować własne rozwiązania zbliżające ją do nowoczesności. Poznasz warsztat pracy popularyzatora nauki – zobaczysz z jakimi wyzwaniami mierzy się osoba stojąca przed zadaniem przekazania wiedzy innym w atrakcyjny i merytoryczny sposób. Opanujesz podstawy psychologii i pedagogiki, zetkniesz się z etyką zawodu nauczyciela, weźmiesz udział w zajęciach z emisji głosu i wystąpień publicznych. Będziesz przygotowany do tworzenia tekstów naukowych, scenariuszy działań i wydarzeń popularyzatorskich a liczne praktyki pedagogiczne, nauczycielskie i prowadzone w centrach nauki i techniki, kompleksowo przygotują Cię do przyszłych zawodowych ról.

Jakie perspektywy zawodowe otworzą się przed Tobą, kiedy ukończysz studia na kierunku popularyzacja i nauczanie fizyki? Popularyzacja nauki to temat żywy na całym świecie – świadczy o tym powstawanie coraz to nowszych organizacji i instytucji, które proces zdobywania wiedzy sprowadzają do uczestnictwa w niesamowitej przygodzie. Będziesz mógł związać swoją karierę z podobnymi instytucjami działającymi w Polsce i za granicą, spełniając się w roli animatora ekspozycji lub osoby prowadzącej zajęcia popularno-naukowe i edukacyjne. Absolwenci kończący studia na kierunku popularyzacja i nauczanie fizyki są przygotowani również do pracy w charakterze nauczycieli fizyki i matematyki chętnie zatrudnianych w szkołach ze względu na nowoczesne podejście edukacyjne, które jest w stanie wzbogacać i przekształcać system polskiego szkolnictwa, zawracając go w stronę innowacyjnych metod przekazywania wiedzy. Z powodzeniem sprawdzisz się także w roli specjalisty z zakresu popularyzowania nauki, który współpracuje z mediami i instytucjami kultury (domy kultury, świetlice środowiskowe) oraz na polu własnej działalności, opartej na kursach, szkoleniach, korepetycjach i edukacji domowej.

Przy rekrutacji na kierunek popularyzacja i nauczanie fizyki na większości uczelni brane są pod uwagę następujące przedmioty: jeden przedmiot do wyboru spośród: informatyka, matematyka, fizyka i astronomia, chemia, biologia; język obcy; dwa przedmioty do wyboru spośród: informatyka, matematyka, fizyka i astronomia, chemia, geografia.

GDZIE STUDIOWAĆ KIERUNEK POPULARYZACJA I NAUCZANIE FIZYKI

Nie znaleziono żadnej uczelni

Specjalności / ścieżki kształcenia na kierunku popularyzacja i nauczanie fizyki

Nic nie znaleziono

Zobacz inne kierunki Fizyczne

Wiedza, którą zdobędziesz, studiując na kierunku popularyzacja i nauczanie fizyki?

• teoretycznych podstaw fizyki i matematyki oraz znajomości praktycznych metod związanych z działalnością naukową w obu dziedzinach
      • historii oraz współczesnych kierunków rozwoju fizyki i matematyki jako dziedzin naukowych definiujących i zmieniających rzeczywistość
      • podstaw astronomii i astrofizyki
      • podstaw elektroniki i elektrotechniki
      • krytycznego oglądu rozwoju współczesnej nauki w Polsce i na świecie
      • projektowania własnych rozwiązań wspierających nowoczesny rozwój nauki, ze wskazaniem na fizykę i matematykę
      • warsztatu pracy nowoczesnego nauczyciela i popularyzatora nauki
      • etyki zawodu nauczyciela
      • podstaw psychologii i pedagogiki
      • emisji głosu i wystąpień publicznych
      • tworzenia tekstów naukowych oraz scenariuszy działań i wydarzeń popularyzatorskich
      • komunikacji interpersonalnej

Jak wyglądają studia na kierunku popularyzacja i nauczanie fizyki?

1. Typ i tryb studiów

Kierunek popularyzacja i nauczanie fizyki jest obecnie dostępny tylko w trybie stacjonarnym. W praktyce oznacza to, że zajęcia będą odbywać się od poniedziałku do piątku. To rozwiązanie jest skierowane do osób, które mogą sobie pozwolić na pełne poświęcenie nauce i zdobywaniu wykształcenia.

Tematyka zajęć na powyższych studiach będzie oscylować wokół nauk ścisłych.

Jako student kierunku popularyzacja i nauczanie fizyki będziesz miał okazję zdobyć wszechstronną wiedzę z zakresu nauk ścisłych, w tym fizyki oraz matematyki, psychologicznych oraz pedagogicznych. W siatce zajęć znajdzie się wiele ciekawych przedmiotów powiązanych z powyższą tematyką, między innymi takich jak:

• elektrotechnika i elektronika
      • etyka zawodu nauczyciela i popularyzatora
      • projekty popularyzacyjno-edukacyjne
      • nauka i jej rozwój

3. Nabywane umiejętności

Osoby, które aplikują na powyższy kierunek, wykształcą szereg umiejętności praktycznych, które z powodzeniem wykorzystają w swojej przyszłej pracy zawodowej. Przede wszystkim rozwiniesz kompetencje z zakresu pedagogiki i dydaktyki, które to umiejętności wykorzystasz podczas prowadzenia zajęć z fizyki. Ponadto nauczysz się tłumaczyć podstawowe zagadnienia i procesy fizyczne. Integralną część studiów będą stanowić praktyki, w wymiarze 550 godzin, dzięki którym zyskasz niezwykle ważne doświadczenie zawodowe.

Ile trwają studia i jaki tytuł uzyskasz?

Studia na kierunku popularyzacja i nauczanie fizyki można realizować tylko na pierwszym stopniu kształcenia. Jeżeli zdecydujesz się na tę opcję, na naukę poświęcisz trzy lata, czyli sześć semestrów. Po upływie tego czasu otrzymasz tytuł licencjata.

Czas trwania studiów na kierunku popularyzacja i nauczanie fizyki na poszczególnych uczelniach

I stopnia II stopnia jednolite

Brak wyników

Szczegółowe informacje na temat czasu trwania należy sprawdzić na stronie uczelni poprzez kliknięcie przycisku: "Dowiedz się więcej"

Jaka praca, czyli gdzie będziesz pracował po kierunku popularyzacja i nauczanie fizyki?

Absolwent kierunku popularyzacja i nauczanie fizyki znajdzie zatrudnienie w/jako:

• nauczyciel fizyki lub matematyki w placówkach oświatowych
      • animator ekspozycji w interaktywnych centrach nauki i techniki
      • konsultant medialny do spraw edukacji i popularyzowania nauki