Program studiów i przedmioty
Przykładowe przedmioty w programie studiów na kierunku Theoretical Physics: Selected Tools of Modern Theoretical Physics, Trends in Modern Theoretical Physics, Modern Quantum Mechanics with Elements of Quantum Optics, Classical Field Theory, General Relativity and Gravitation.
Jaką wiedzę zdobędziesz w toku studiów i jakimi umiejętnościami będziesz mógł pochwalić się jako absolwent tego kierunku? Przekazanie odpowiedniej wiedzy z zakresu fizyki oraz wyrobienie umiejętności potrzebnych przy samodzielnej pracy to główne zadanie tego kierunku.
Wszystkie zajęcia odbywają się w języku angielskim, więc polscy studenci dodatkowo uzyskają wiedzę na temat angielskiej terminologii fizycznej i nabywają praktyki w posługiwaniu się językiem angielskim.
Aspekt czynnego korzystania z języka angielskiego będzie szczególnie wyraźny podczas ćwiczeń i seminariów. Praktycznym sprawdzeniem umiejętności posługiwania się językiem angielskim w kontekście fizyki będzie przygotowanie i obrona w tym języku pracy magisterskiej.
Absolwent będzie przygotowany do samodzielności i twórczego rozwiązywania problemów, co stanowi podstawę do podjęcia studiów doktoranckich z fizyki teoretycznej. Dzięki bardzo dobrej znajomości języka angielskiego będzie miał większą szansę na kontynuowanie studiów na zagranicznych uczelniach.
To kierunek należący do kierunków nowoczesnych, rozwijających się i łączących w sobie elementy wielu różnych dyscyplin naukowych. Program studiów, poza przedmiotami podstawowymi (matematyka, fizyka i chemia), obejmuje treści kształcenia w zakresie biologii eksperymentalnej oraz biotechnologii.
Studenci podejmujący naukę uzyskują wszechstronną wiedzę w obszarach dotyczących biologicznych, technologicznych, ekologicznych, społecznych i ekonomicznych aspektów biotechnologii.
Absolwent jest przygotowany do sprawnego poruszania się na styku technologii i współczesnych metod biologii eksperymentalnej oraz do podejmowania zadań o charakterze interdyscyplinarnym wymagających współpracy ze specjalistami z innych dziedzin.
Absolwent powinien być przygotowany do: pracy w przemyśle biotechnologicznym i przemysłach pokrewnych; pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych; wykonywania podstawowej analityki i podstawowych prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; wykorzystania urządzeń technologicznych i aparatury badawczej; prowadzenia procesów biotechnologicznych.
Można zdobyć szczegółową wiedzę dotyczącą zbiorników wodnych i budowli hydrotechnicznych, budowli ziemnych, specjalistycznych robót fundamentowych, kształtowania zasobów wodnych terenów rolniczych, leśnych i zurbanizowanych, monitoringu środowiska wzmacniania podłoża pod obiekty budowlane i komunikacyjne.
Można nauczyć się wykorzystywania współczesnych metod teledetekcyjnych, kosztorysowania, modelowania i komputerowego wspomagania projektowania konstrukcji. Kierunek ten wyróżnia możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności w dziedzinie inżynierii środowiska.
Szczególny nacisk kładziony jest na wszystkie aspekty działań inżynierskich – projektowych, wykonawczych i eksploatacyjnych, związanych z kształtowaniem zasobów wodnych, z zachowaniem standardów środowiskowych. Połączenie wiedzy i umiejętności inżynierskich z wiedzą i wrażliwością na środowisko, stanowi o unikalności tego kierunku.
Co więcej, absolwenci uzyskują wszechstronną wiedzę m.in. z zakresu: mikrobiologii środowiska, ekotoksykologii, ochrony przyrody i zarządzania jej zasobami, waloryzacji przyrodniczej, ochrony powietrza i wód, ochrony i kształtowania zasobów glebowych, rekultywacji terenów zdegradowanych, biogeochemii środowiska, monitoringu i ocen środowiskowych, wiedzy prawno-ekonomicznej, planowania przestrzennego.
Absolwent powinien posiadać wiedzę i umiejętności w zakresie:
-
podstawowych praw fizyki z zakresu mechaniki, elektryczności i magnetyzmu, termodynamiki, optyki oraz astronomii
-
podstawy rachunku różniczkowego i całkowego jednej i wielu zmiennych, analizy wektorowej, algebry liniowej, geometrii, równań różniczkowych, podstaw rachunku prawdopodobieństwa i statystyki
-
formalizmu matematycznego potrzebnego do opisu oraz analizy praw i teorii fizycznych, chemicznych oraz innych teorii nauk przyrodniczych
-
umiejętności badawczych i praktycznych (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi – także narzędzi cyfrowych, opracowanie, prezentacja i wdrożenie wyników) pozwalających na realizowanie typowych projektów
-
podstawowych i średniozaawansowanych metod matematycznych pozwalających opisać problemy z zakresu fizyki, chemii i innych nauk przyrodniczych
-
podstawowych założeń i osiągnięć wiodących dziedzin współczesnej fizyki, chemii i innych nauk przyrodniczych. Zna podstawowe modele teoretyczne oraz metody doświadczalne w tym zakresie
-
podstawowych zasad budowy układów do wykonywania eksperymentów fizycznych i chemicznych. Zna metody wyznaczenia niepewności pomiarowej
-
zasad ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz BHP
-
wiedzy o podstawowych elementach elektronicznych i zna ich zastosowanie
-
podstawowych oprogramowań komputerowych, w tym do graficznego przedstawiania rezultatów pomiarów
-
wiedzy o właściwościach chemicznych pierwiastków, wybranych cząsteczek i związków oraz reakcjach chemicznych
-
co najmniej jednego języka obcego na poziomie średniozaawansowanym (B2)
-
założeń teoretycznych związanych ze studiowaną dziedziną nauki
-
zasad budowy podstawowych i średnio złożonych urządzeń fizycznych
-
technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu oraz doskonali umiejętności z tego zakresu
-
sformułowania problemów doświadczalnych, przygotowania planu eksperymentu i jak go przeprowadzić
-
podstaw programowania w wybranym języku programowania
-
podstawowych pojęć z chemii niezbędnych do zrozumienia wybranych zagadnień innych działów chemii
-
podstawowych metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy problemach związanych z zastosowaniem fizyki i chemii
-
podstawowej wiedzy w zakresie utrzymania aparatury i urządzeń związanych z preparatyką lub analizą właściwości różnego typu materiałów
-
przydatności metod i narzędzi używanych w zakresie wybranej dziedziny nauki. Ma zdolność oceny i krytycznej analizy istniejących rozwiązań. Potrafi wykorzystywać do kreowania i rozwiązywania zadań metody analityczne, numeryczne oraz eksperymentalne
-
wykorzystania i zintegrowania wiedzy z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych nauk przyrodniczych
-
świadomości ważności i rozumienia społecznych aspektów i skutków działalności technologicznej człowieka, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
-
precyzyjnego formułowania pytania, służącego pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania