Kosmetologia to kierunek skierowany w szczególności do osób, które zainteresowane są np. chemią kosmetyczną, właściwościami kosmetyków, pielęgnacją skóry czy kreowaniem wizerunku wizualnego osób. Dziedzina ta ściśle związana jest m.in. z: medycyną, dermatologią, fizjologią czy psychologią. Studenci mogą przygotowywać się do pracy w takich miejscach jak np.: gabinety kosmetyczne, gabinety odnowy biologicznej czy centra SPA.
1. Wiedza i umiejętności
Studenci kosmetologii mają szansę zdobywać wiedzę oraz umiejętności w profesjonalnie wyposażonych laboratoriach. W trakcie zajęć wykorzystują nowoczesne narzędzia i badają skład oraz zastosowanie określonych produktów kosmetycznych. Przyszli kosmetolodzy pracują pod opieką m.in.: doświadczonych dermatologów, lekarzy wizażystów i pracowników uznanych w branży firm kosmetycznych.
Wiedza
Studenci kosmetologii uczą się tego, jak świadomie dbać o zdrowy tryb życia – dowiadują się, czym jest zbilansowana dieta oraz skutecznie promują aktywność fizyczną. Uczestnicy zajęć poznają analizy wpływu różnych bodźców na ciało człowieka i zyskują wiedzę niezbędną do rozpoznania stanów chorobowych skóry.
W trakcie realizowania programu studenci poznają podstawy kosmetologii leczniczej i pielęgnacyjnej. W zależności od wybranej specjalności przyszli eksperci zdobywają wiedzę z zakresu m.in.: pielęgnacji płytek paznokciowych, gimnastyki stóp, historii i zastosowania makijażu, analizy sylwetki człowieka i krojów ubrań czy zasad kreowania image’u.
Wiedza, którą mają absolwenci kosmetologii:
-
znają podstawy zbilansowanej diety
-
skutecznie promują aktywność fizyczną
-
rozumieją wpływ bodźców na ciało człowieka
-
rozpoznają stany chorobowe skóry
-
znają metody pielęgnacji płytek paznokciowych
-
znają techniki gimnastyki stóp
-
znają historię i zastosowanie makijażu
-
poprawnie analizują sylwetkę człowieka i kroje ubrań
-
zna zasady kreowania image’u
Umiejętności
Studenci kosmetologii uczą się wykonywać określony zabiegi np. lecznicze, pielęgnacyjne lub upiększające z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi i specjalistycznej aparatury. Kosmetolodzy umiejętnie przeprowadzają wywiady z pacjentami i dokonują diagnozy. Stosują techniki korekty wyglądu określonych części ciała człowieka za pomocą makijażu lub wizażu.
Uczestnicy zajęć mają szansę zdobyć zdolności, które umożliwią im m.in. analizowanie i interpretowanie składu kosmetyków oraz samodzielną ich produkcję. Absolwenci tego kierunku mają umiejętności z zakresu np.: marketingu produktów i usług kosmetycznych – potrafią promować i zarządzać marką kosmetyków oraz usługami kosmetycznymi, pielęgnacyjnymi i upiększającymi.
Umiejętności, które mają absolwenci kosmetologii:
-
wykonują określone zabiegi
-
przeprowadzają wywiady z pacjentami/klientami
-
dokonują trafnej diagnozy stanu skóry pacjenta/klienta
-
stosują techniki makijażu i wizażu
-
analizują i interpretują skład kosmetyków
-
samodzielnie produkują kosmetyki
-
zarządzają markami kosmetyków i usługami kosmetycznymi itp.
2. Typ i tryb studiów:
Studia na kierunku kosmetologia możemy podzielić na:
1. Poziom studiów:
2. Forma:
Studia na kierunku kosmetologia w Rzeszowie realizowane są w ramach studiów I stopnia (licencjackich) lub studiów II stopnia (magisterskich)
Studia I stopnia trwają 3 lata, studia II stopnia przewidują 2 lata nauki. Studenci mogą rozpocząć studia na tym kierunku zarówno w trybie stacjonarnym, jak i niestacjonarnym.
Studia stacjonarne
Zajęcia stacjonarne na studiach dziennych najczęściej odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach porannych i popołudniowych.
Studia stacjonarne pozwalają studentom zdobywać cenne doświadczenie w profesjonalnych warunkach zapewnionych przez uczelnie. Studenci stacjonarni częściej pracują w grupach i pod opieką doświadczonych ekspertów. Ten tryb może jednak utrudnić lub uniemożliwić studentom pracę na pełnym etacie.
Studia stacjonarne na uczelniach publicznych są zazwyczaj bezpłatne. Za stacjonarną naukę na uczelniach prywatnych najczęściej należy zapłacić.
Studia niestacjonarne
Zajęcia niestacjonarne mogą odbywać się wieczorowo lub zaocznie. Studenci wieczorowi spotykają się na terenie uczelni od poniedziałku do piątku w godzinach wieczornych. Studenci zaoczni pojawiają się tam w weekendy średnio co dwa tygodnie, a ich spotkania przyjmują formę tzw. zjazdów.
Studenci niestacjonarni bez problemu mogą pogodzić pracę na pełnym etacie z możliwością studiowania. Ograniczony kontakt z prowadzącymi zajęcia wymaga jednak od studentów niestacjonarnych skupienia, zdeterminowania i systematyczności.
Studia niestacjonarne zazwyczaj są płatne zarówno na uczelniach publicznych, jak i niepublicznych.
3. Program studiów i przedmioty
W programie kosmetologii przewidywane są liczne przedmioty poświęcone m.in. badaniu receptury kosmetyków, produkcji produktów kosmetycznych czy biochemicznym reakcjom ludzkiego ciała na bodźce. Ponadto studenci kosmetologii zgłębiają zagadnienia związane z estetyką i ogólnymi zasadami współczesnego piękna.
Przedmioty, dzięki którym zdobędziesz wykształcenie, to między innymi:
-
anatomia,
-
biochemia,
-
biofizyka,
-
mikrobiologia i immunologia,
-
kosmetologia pielęgnacyjna,
-
fizjoterapia i masaż,
-
kosmetologia upiększająca,
-
alergologia i toksykologia w kosmetologii.
4. Jakie predyspozycje i zainteresowania są ważne?
Kandydaci na kosmetologię powinni w szczególności interesować się kosmetyką. Studenci tego kierunku muszą mieć wyjątkowo rozwinięte poczucie estetyki oraz wykazywać się zdolnościami manualnymi. W zawodzie kosmetologa niezbędna będzie precyzyjność i systematyczność. Dobrze też, by przyszli specjaliści tej dziedziny byli pewni siebie i otwarci.
Kosmetolog pracuje z klientami i pacjentami, więc musi być on komunikatywny i empatyczny. Kandydat na te studia powinien lubić kontakt z ludźmi i być odpowiedzialny. Mile widziana w tym zawodzie jest znajomość języka angielskiego – zaletą kandydata będzie także oryginalność i kreatywność.
Predyspozycje kandydatów na studia na kosmetologię:
-
zainteresowanie kosmetyką
-
rozwinięte poczucie estetyki
-
zdolności manualne
-
precyzyjność, systematyczność
-
pewność siebie, otwartość
-
komunikatywność, empatia
-
oryginalność, kreatywność
-
znajomość języka angielskiego