Inżynieryjne kierunki studiów w Poznaniu zwykle umożliwiają uczestnikom dopasowanie ścieżki kształcenia do swoich zainteresowań. Nie inaczej jest na studiach na kierunku mechatronics, które realizowane są w ramach takich specjalności, jak np. konstrukcje mechatroniczne. Cały proces dydaktyczny prowadzony jest w języku angielskim.
Kształcenie na tym kierunku łączy elementy mechaniki, elektroniki, informatyki, automatyki oraz sterowania. Na początku studiów studenci uczą się podstaw matematyki, fizyki i chemii, które są niezbędne do zrozumienia mechanizmów i procesów, jakie zachodzą w systemach mechatronicznych.
Zajęcia obejmują także naukę zasad mechaniki, projektowania maszyn i mechanizmów oraz ich inteligencji z elektroniką i informatyką. Uczestnicy uczą się o różnych typach sensorów, ich działaniu oraz technikach pomiarowych, dzięki którym można monitorować i kontrolować systemy mechatroniczne.
Uczelnie w Poznaniu w ramach tego kierunku organizują zajęcia praktyczne i laboratoria, dzięki którym studenci mogą zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i projektowania systemów mechatronicznych.
Typ i tryb studiów:
Studia na kierunku mechatronics możemy podzielić na:
1. Typ
2. Tryb:
Zdobywana wiedza i umiejętności
Absolwenci tego kierunku studiów mają umiejętności i wiedzę, która pozwala im efektywnie pracować nad projektowaniem, rozwojem i utrzymaniem nowoczesnych systemów mechatronicznych. Projektują, wdrażają systemy w tej dziedzinie, łącząc elementy mechaniczne, elektroniczne i informatyczne.
Potrafią programować, tworzyć i modyfikować oprogramowanie dla systemów mechatronicznych. Są również w stanie zbierać, analizować i interpretować dane z tych systemów, co pozwala im optymalizować i diagnozować je.
Znają jednocześnie procesy zarządzania projektami w mechatronice, w tym planowanie, realizację i monitorowanie projektów. Są również zaznajomieni z przepisami i standardami technicznymi, jakie obowiązują w obszarze mechatroniki, co pozwala im na tworzenie bezpiecznych systemów, które są zgodne z normami.