Zajęcia na kierunku alternatywne rozwiązania w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej realizowane są w trybie niestacjonarnym i online. Oznacza to, że studenci mogą się uczyć synchronicznie za pomocą aplikacji do nauki zdalnej, a także we własnym tempie z materiałów dostępnych na platformach e-learningowych.
Program kierunku ma odpowiadać na społeczną potrzebę reformy działań edukacyjnych i metod pracy z dziećmi w placówkach oświatowych, wychowawczych i w domu.
1. Typ i tryb studiów:
Studia na kierunku alternatywne rozwiązania w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej możemy podzielić na:
1. Poziom:
2. Forma:
2. Zdobywana wiedza i umiejętności
Studenci kierunku alternatywne rozwiązania w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej poznają różne alternatywne podejścia do edukacji m.in. metody Rudolfa Steina, Janusza Korczaka czy neurodydaktykę. Uczą się rozpoznawać potrzeby edukacyjne podopiecznych i dopasowywać style nauki do jednostki. Mogą się także doedukować w zakresie prowadzenia zajęć dla dzieci o specjalnych potrzebach. Edukacja dzieci wiąże się również z kontaktem z rodzicami lub opiekunami, dlatego podczas studiów słuchacze będą mogli nauczyć się sposobów komunikacji i nawiązywania relacji.
Przedmioty, które mogą się pojawić w programie kierunku alternatywne rozwiązania w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, to np.:
-
pedagogika alternatywna we wczesnej edukacji
-
teoretyczne i metodyczne aspekty alternatywnego nauczania
-
alternatywne formy oceniania i dokumentacji osiągnięć
-
współpraca z rodzicami i opiekunami dziecka oraz ze środowiskiem lokalnym
W programie mogą być także zajęcia omawiające placówki edukacji alternatywnej w Polsce i zasady ich powstawania. Słuchacze nauczą się także tworzyć własne plany edukacyjne i poznać problemy, z jakimi mierzą się edukatorzy korzystający z alternatywnych metod.