Studia po mat-biol

21.11.2022

Jakie studia po mat-biol

Na początku liceum uczniowie wybierają profil klasy. W zależności od niego przez kolejne kilka lat będą mieć niektóre przedmioty na poziomie rozszerzonym – w ten sposób licealiści będą przygotowywać się do egzaminu dojrzałości.

Jakie studia wybrać po profilu matematyczno-biologicznym? Opcji jest wiele, przedstawiamy najpopularniejsze kierunki, gdzie te przedmioty będą mieć największe znaczenie.

Wybór studiów jest bardzo ważną decyzją w życiu młodego człowieka. Już podczas wyboru profilu w liceum, z pewnością zakłada on, w którą stronę będzie chciał się rozwijać w przyszłości – najpierw na studiach, a następnie zawodowo. Dzisiejsza oferta studiów jest naprawdę bardzo szeroko, a więc maturzyści mają w czym przebierać. Warto wybrać studia związane ze swoimi zainteresowaniami oraz mocnymi stronami. Dobrym pomysłem będzie też sprawdzenie, jakie studia są przyszłościowe (w tym pomogą różnego rodzaju rankingi).

Jakie studia po mat-biol?

Niektórzy uczniowie, przygotowując się do matury, mogą mieć problem z wybraniem kierunku. Propozycji edukacyjnych jest bardzo wiele, dlatego uczeń powinien przede wszystkim zastanowić się, co go interesuje. Jeżeli dana osoba jest na profilu matematyczno-biologicznym, jej predyspozycje zapewne związane są właśnie z tymi dziedzinami nauki. Wbrew pozorom, uczeń nie musi wybierać bardzo oczywistych kierunków studiów po tym profilu, jak na przykład matematyka czy biologia.

Polecane typy studiów po mat biol

Popularne kierunki po mat-biol:

Ciekawe kierunki studiów po mat biol:

Rozwijanie się w dziedzinie biologii

Jeśli uczeń chce się rozwijać w dziedzinie biologii – warto wybrać właśnie takie studia, które na to pozwolą. Studia biologiczne obejmują molekularne podstawy życia, zaawansowaną genetykę, środowisko naturalne, mechanizmy biologiczne oraz organizmy żywe. Matematyka będzie tutaj bardzo przydatna ze względu na potrzebę analizy i interpretacji danych, umiejętność wyszukiwania wzorców, spostrzegawczość, a także otwartość na to, co nowe. Ważna jest także dociekliwość, interdyscyplinarne myślenie, dobra organizacja i samodyscyplina.

Najpopularniejsze kierunki biologiczne to:

W procesie rekrutacji na studia biologiczne najczęściej wymagane przedmioty maturalne to właśnie biologia i matematyka, a także chemia, fizyka, fizyka i astronomia, geografia, język obcy, język polski.

Absolwenci kierunków biologicznych po studiach będą przygotowani do pracy w firmach i laboratoriach przemysłu biotechnologicznego, farmaceutycznego i spożywczego, laboratoriach badawczych oraz kontrolnych i diagnostycznych, zakładach hodowli roślin i zwierząt, administracji państwowej i samorządowej, a także różnego rodzaju placówkach edukacyjnych.

Kierunki związane z naukami ścisłymi

Uczeń po profilu mat-biol może skupić się także na ścisłej stronie swojej wiedzy i umiejętności, a w konsekwencji wybrać kierunki związane z naukami ścisłymi, takie jak:

Matura z matematyki na poziomie rozszerzonym umożliwia studia m.in.:

Studia związane z naukami przyrodniczymi

Jeżeli uczeń wiąże swoją przyszłość z naukami przyrodniczymi, gdzie biologia i matematyka są bardzo ważne, powinien wybrać właśnie studia przyrodnicze. Studia przyrodnicze są mieszanką różnych dziedzin nauki. Studenci dzięki nim mogą pozyskać wiedzę z wybranej dziedziny. Absolwenci kierunków przyrodniczych znajdą pracę między innymi w parkach narodowych i krajobrazowych, przedsiębiorstwach zajmujących się ochroną środowiska, firmach doradczych i eksperckich, stacjach doświadczalnych i hodowlanych, jednostkach akredytacyjnych, zakładach komunalnych, przedsiębiorstwach projektowych.

Popularne kierunki przyrodnicze po mat biol

Połączenie matematyki i biologii na studiach

Matematyka, pomimo tego, że jest dziełem człowieka, to jest niezastąpiona w opisywaniu naszego świata biologicznego. Stąd właśnie matematyka i biologia tworzą związek, który może być przydatny na wielu kierunkach studiów, a kompetencje te będą się wzajemnie przenikać.

Powstała nawet dziedzina z pogranicza biologii i matematyki – biomatematyka, która wchodzi w zakres matematyki stosowanej i zajmuje się rozwojem metod matematycznych na potrzeby biologii i nauk pokrewnych (np. bioinformatyka, informatyka medyczna, biofizyka, biochemia, biotechnologia, inżynieria środowiska).