Chemia Kryminalistyczna

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Chemia kryminalistyczna stopień: (II), czas trwania: 2 lata
forma: stacjonarne

Uczelnie, gdzie chemia kryminalistyczna jako specjalność / ścieżka kształcenia

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Chemia stopień: (I)  (II), czas trwania: 2 lata • 3 lata
forma: stacjonarne, niestacjonarne

Specjalności na kierunku chemia

Uniwersytet w Białymstoku

Chemia stopień: (I)  (II), czas trwania: 3 lata • 2 lata
forma: stacjonarne

Specjalności na kierunku chemia

Chemia Kryminalistyczna studia - kierunek studiów

Studia na kierunku chemia kryminalistyczna to studia magisterskie, których program kształcenia zazwyczaj trwa 2 lata (studia II stopnia) i kończy się uzyskaniem dyplomu (magistra).

Studia na kierunku chemia kryminalistyczna
Rok akademicki 2024/2025
Forma studiów stacjonarne
Poziom studiów studia II stopnia
Czas trwania 2 lata (studia II stopnia)

Uczelnie

Studia na kierunku chemia kryminalistyczna możesz podjąć na 1 uczelni publicznej w trybie stacjonarnym (dziennym) | chemia kryminalistyczna - uczelnie >

Opis kierunku

Chemia kryminalistyczna to studia stworzone z myślą o osobach, które chciałyby w przyszłości kompetencje ściśle wykorzystywać w celu sprawniejszego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości. Ten kierunek łączy wiedzę z zakresu kryminalistyki oraz chemii. Studenci uczestniczą w szeregu laboratoriów i ćwiczeń, podczas których uczą się, jak korzystać z nowoczesnej aparatury badawczej w celu analizy zebranego materiału dowodowego.

Studenci swoje kompetencje opierają na stabilnych podstawach teoretycznych związanych z regulacjami prawnymi, dotyczącymi również pobierania materiału do badań. Po zakończeniu nauki absolwenci mogą podejmować aktywną współpracę z służbami mundurowymi czy prokuratorami. Czeka na nich praca w laboratoriach policyjnych. Absolwenci mogą występować również w charakterze biegłych sądowych.

Chemia Kryminalistyczna - zasady rekrutacji

Wiedza, którą zdobędziesz, studiując chemię kryminalistyczną?

Program studiów i przedmioty
Jaką wiedzę zdobędziesz w toku studiów i jakimi umiejętnościami będziesz mógł pochwalić się jako absolwent tego kierunku? Przedmiotami, które znajdą stworzą fundament Twojej przygody z tym kierunkiem, będą podstawy chemii kryminalistycznej oraz podstaw biologii.
Dowiesz się w jaki sposób wykorzystać wiedzę chemiczną do działania w służbie sprawniejszego rozwiązywania przestępstw. Nauczysz się identyfikować i zabezpieczać dowody, gromadzić i analizować materiał DNA oraz odciski palców, a także przygotowywać próbki do dalszej analizy.
Poznasz podstawowe techniki kryminalistyczne, dowiesz się, czym zajmuje się chemometria i czym są fizyko-chemiczne metody charakteryzowania materiałów.
Będziesz miał okazję, by przetestować nowoczesny sprzęt służący do gromadzenia materiału dowodowego, nauczysz się analizować materiały pod kątem obecności w nich leków i substancji narkotycznych.
Opanujesz też, zarówno w teorii, jak i w praktyce, wiele metod analitycznych przydatnych w pracy chemika związanego z kryminalistyką, takich jak analiza chromatograficzna, analiza spektroskopowa, mikroskopowa czy termiczna. Poznasz również podstawy toksykologii, chemii środowiska oraz bioanalityki.

• podstaw chemii kryminalistycznej
  • podstaw biologii
  • wykorzystywania wiedzy chemicznej do działania na rzecz sprawniejszego rozwiązywania przestępstw
  • identyfikowania, zabezpieczania i analizowania dowodów
  • gromadzenia i analizowania materiału DNA
  • zdejmowania odcisków palców
  • przygotowywania próbek materiału do dalszych analiz
  • chemometrii
  • fizyko-chemicznych metod charakteryzowania materiałów
  • korzystania z nowoczesnego sprzętu służącego do gromadzenia materiału dowodowego
  • analizowania materiału pod kątem obecności w nich leków i substancji narkotycznych
  • znajomości metod analitycznych przydatnych w pracy chemika związanego z kryminalistyką, takich jak analiza chromatograficzna, analiza spektroskopowa, mikroskopowa czy termiczna
  • podstaw toksykologii
  • chemii środowiska
  • bioanalityki

Jak wyglądają studia na kierunku chemia kryminalistyczna?

Kto zabił i co wskazuje na to, że był zbyt mało ostrożny? Jak prawidłowo zebrać odciski palców i na ich podstawie namierzyć właściciela? Co o broni palnej mówi nam ślad zostawiony przez pocisk i co na temat przestępstwa jesteśmy w stanie wyczytać na podstawie materiału zgromadzonego pod mikroskopem?
Chemia kryminalistyczna to zdecydowanie jeden z tych kierunków, które budzą u kandydatów sporo emocji i niewątpliwie działają na wyobraźnię. Czy jednak klimat, który znamy z seriali kryminalnych ma coś wspólnego z rzeczywistością? Odpowiedź brzmi: i tak, i nie. Nie ma wątpliwości, że oswajanie chemii na potrzeby zawiłych, ciągnących się niejednokrotnie latami spraw kryminalnych ma w sobie coś z wciągającej i fascynującej przygody.
Niemniej jednak, by w tej przygodzie być bohaterem, który jest w stanie wpłynąć na przebieg zdarzeń – wskazać nieoczywisty trop, dostarczyć nowego dowodu po godzinach spędzonych w laboratorium lub połączyć ze sobą wyniki wielu badań – trzeba mieć naprawdę rozległą wiedzę, cierpliwość i rozwinięte umiejętności analityczne.

1. Typ i tryb studiów

Kierunek chemia kryminalistyczna jest dostępny tylko w trybie stacjonarnym. W praktyce oznacza to, że zajęcia będą odbywać się od poniedziałku do piątku, co będzie idealnym rozwiązaniem dla osób, które mogą sobie pozwolić na pełne poświęcenie się nauce i zdobywaniu wykształcenia.

Studia na kierunku chemia kryminalistyczna możemy podzielić na:

1. Poziom:

2. Forma:

Jeżeli zdecydujesz się aplikować na powyższe studia zdobędziesz wszechstronne wykształcenie z obszaru nauk chemicznych i prawnych.

W czasie studiów na kierunku chemia kryminalistyczna będziesz miał okazję zdobyć specjalistyczną wiedzę z obszaru chemii, biochemii czy nauk prawnych.

Ponadto, zglebisz temat niezwykle ciekawej dyscypliny, jaką jest kryminologia, a także poznasz regulacje prawa karnego, co z powodzeniem wykorzystasz w swojej przyszłej pracy zawodowej.

W siatce zajęć znajdzie się wiele interesujących przedmiotów o różnorodnej tematyce. Oto wybrane z nich;

• Podstawy anatomii człowieka
  • Prawo dowodowe i kryminalistyka
  • Psychologia z elementami psychiatrii

3. Nabywane umiejętności

Jako student kierunku chemia kryminalistyczna zdobędziesz wiele cennych umiejętności praktycznych. Przede wszystkim poznasz zaawansowane techniki kryminalistyczne i chemiczne, które z powodzeniem wykorzystasz w pracy laboratoryjnej.

Ponadto, dowiesz się w jaki sposób pobierać i analizować materiały dowodowe oraz wykorzystywać regulacje prawa karnego w praktyce. Studenci będą mieli także okazję skorzystać z szerokiej oferty praktyk oraz staży, dzięki którym zdobędą doświadczenie zawodowe.

4. Dla kogo ten kierunek

Dla osób, które potrafią spojrzeć na zagmatwany problem kryminalistyczny przez naukowe szkiełko i rozwiązać go za pomocą specjalistycznych narzędzi, powstały studia na kierunku chemia kryminalistyczna.

Jeśli chemia i biologia zawsze były Twoim konikiem, chciałbyś poznać nowoczesne metody badawcze stosowane w kryminalistyce i podstawową wiedzę prawniczą oraz zająć się dziedziną, która ma wpływ na poprawę skuteczności wymierzania sprawiedliwości, koniecznie zapisz je na liście kierunków do rozważenia.

5. Gdzie studiować chemię kryminalistyczną

Popularne uczelnie na których można studiować kierunek chemia kryminalistyczna:

Ile trwają studia i jaki tytuł uzyskasz?

Studia na kierunku chemia kryminalistyczna trwają 2 lata (studia II stopnia).

Studia drugiego stopnia na kierunku chemia kryminalistyczna będą trwały dwa lata, czyli cztery semestry. Po tym czasie uzyskasz tytuł magistra.

Gdzie będziesz pracował po kierunku chemia kryminalistyczna?

Jakie perspektywy zawodowe otworzą się przed Tobą, kiedy ukończysz studia na kierunku chemia kryminalistyczna? Wiedzę i umiejętności zdobyte podczas studiów będziesz mógł wykorzystać podejmując zatrudnienie w laboratoriach kryminalistycznych, diagnostycznych i analitycznych.
Możesz podjąć współpracę z policją i centrami medycyny sądowej, zatrudnić się w laboratorium celnym lub spróbować swoich sił w firmach i przedsiębiorstwach działających w przemyśle chemicznym, farmaceutycznym i kosmetycznym.
Twoje zdolności analityczne mogą okazać się cennym narzędziem dla wszelkich jednostek kontrolnych, takich jak SANEPID. Z powodzeniem sprawdzisz się również jako członek zespołów naukowo-badawczych, pracownik instytucji naukowych i parków naukowo-technologicznych.

Absolwent kierunku chemia kryminalistyczna znajdzie zatrudnienie w/jako:
  • laboratoriach kryminalistycznych, diagnostycznych i analitycznych
  • laboratoriach celnych
  • zespołach naukowo-badawczych