Chemia Kryminalistyczna studia - kierunek studiów

Kto zabił i co wskazuje na to, że był zbyt mało ostrożny? Jak prawidłowo zebrać odciski palców i na ich podstawie namierzyć właściciela? Co o broni palnej mówi nam ślad zostawiony przez pocisk i co na temat przestępstwa jesteśmy w stanie wyczytać na podstawie materiału zgromadzonego pod mikroskopem? Chemia kryminalistyczna to zdecydowanie jeden z tych kierunków, które budzą u kandydatów sporo emocji i niewątpliwie działają na wyobraźnię. Czy jednak klimat, który znamy z seriali kryminalnych ma coś wspólnego z rzeczywistością? Odpowiedź brzmi: i tak, i nie. Nie ma wątpliwości, że oswajanie chemii na potrzeby zawiłych, ciągnących się niejednokrotnie latami spraw kryminalnych ma w sobie coś z wciągającej i fascynującej przygody. Niemniej jednak, by w tej przygodzie być bohaterem, który jest w stanie wpłynąć na przebieg zdarzeń – wskazać nieoczywisty trop, dostarczyć nowego dowodu po godzinach spędzonych w laboratorium lub połączyć ze sobą wyniki wielu badań – trzeba mieć naprawdę rozległą wiedzę, cierpliwość i rozwinięte umiejętności analityczne.
Dla osób, które potrafią spojrzeć na zagmatwany problem kryminalistyczny przez naukowe szkiełko i rozwiązać go za pomocą specjalistycznych narzędzi, powstały studia na kierunku chemia kryminalistyczna. Jeśli chemia i biologia zawsze były Twoim konikiem, chciałbyś poznać nowoczesne metody badawcze stosowane w kryminalistyce i podstawową wiedzę prawniczą oraz zająć się dziedziną, która ma wpływ na poprawę skuteczności wymierzania sprawiedliwości, koniecznie zapisz je na liście kierunków do rozważenia.
Jaką wiedzę zdobędziesz w toku studiów i jakimi umiejętnościami będziesz mógł pochwalić się jako absolwent tego kierunku? Przedmiotami, które znajdą stworzą fundament Twojej przygody z tym kierunkiem, będą podstawy chemii kryminalistycznej oraz podstaw biologii. Dowiesz się w jaki sposób wykorzystać wiedzę chemiczną do działania w służbie sprawniejszego rozwiązywania przestępstw. Nauczysz się identyfikować i zabezpieczać dowody, gromadzić i analizować materiał DNA oraz odciski palców, a także przygotowywać próbki do dalszej analizy. Poznasz podstawowe techniki kryminalistyczne, dowiesz się, czym zajmuje się chemometria i czym są fizyko-chemiczne metody charakteryzowania materiałów. Będziesz miał okazję, by przetestować nowoczesny sprzęt służący do gromadzenia materiału dowodowego, nauczysz się analizować materiały pod kątem obecności w nich leków i substancji narkotycznych. Opanujesz też, zarówno w teorii, jak i w praktyce, wiele metod analitycznych przydatnych w pracy chemika związanego z kryminalistyką, takich jak analiza chromatograficzna, analiza spektroskopowa, mikroskopowa czy termiczna. Poznasz również podstawy toksykologii, chemii środowiska oraz bioanalityki.
Jakie perspektywy zawodowe otworzą się przed Tobą, kiedy ukończysz studia na kierunku chemia kryminalistyczna? Wiedzę i umiejętności zdobyte podczas studiów będziesz mógł wykorzystać podejmując zatrudnienie w laboratoriach kryminalistycznych, diagnostycznych i analitycznych. Możesz podjąć współpracę z policją i centrami medycyny sądowej, zatrudnić się w laboratorium celnym lub spróbować swoich sił w firmach i przedsiębiorstwach działających w przemyśle chemicznym, farmaceutycznym i kosmetycznym. Twoje zdolności analityczne mogą okazać się cennym narzędziem dla wszelkich jednostek kontrolnych, takich jak SANEPID. Z powodzeniem sprawdzisz się również jako członek zespołów naukowo-badawczych, pracownik instytucji naukowych i parków naukowo-technologicznych.

WAŻNE TEMATY

GDZIE STUDIOWAĆ KIERUNEK CHEMIA KRYMINALISTYCZNA

UCZELNIE, GDZIE CHEMIA KRYMINALISTYCZNA JAKO SPECJALNOŚĆ / ŚCIEŻKA KSZTAŁCENIA

Specjalności na kierunku chemia

SPECJALNOŚCI / ŚCIEŻKI KSZTAŁCENIA NA KIERUNKU CHEMIA KRYMINALISTYCZNA

Nic nie znaleziono

Zobacz inne kierunki Chemiczne

Wiedza, którą zdobędziesz, studiując chemię kryminalistyczną?

• podstaw chemii kryminalistycznej
  • podstaw biologii
  • wykorzystywania wiedzy chemicznej do działania na rzecz sprawniejszego rozwiązywania przestępstw
  • identyfikowania, zabezpieczania i analizowania dowodów
  • gromadzenia i analizowania materiału DNA
  • zdejmowania odcisków palców
  • przygotowywania próbek materiału do dalszych analiz
  • chemometrii
  • fizyko-chemicznych metod charakteryzowania materiałów
  • korzystania z nowoczesnego sprzętu służącego do gromadzenia materiału dowodowego
  • analizowania materiału pod kątem obecności w nich leków i substancji narkotycznych
  • znajomości metod analitycznych przydatnych w pracy chemika związanego z kryminalistyką, takich jak analiza chromatograficzna, analiza spektroskopowa, mikroskopowa czy termiczna
  • podstaw toksykologii
  • chemii środowiska
  • bioanalityki

Jak wyglądają studia na kierunku chemia kryminalistyczna?

1. Typ i tryb studiów

Kierunek chemia kryminalistyczna jest dostępny tylko w trybie stacjonarnym. W praktyce oznacza to, że zajęcia będą odbywać się od poniedziałku do piątku, co będzie idealnym rozwiązaniem dla osób, które mogą sobie pozwolić na pełne poświęcenie się nauce i zdobywaniu wykształcenia.

Jeżeli zdecydujesz się aplikować na powyższe studia zdobędziesz wszechstronne wykształcenie z obszaru nauk chemicznych i prawnych.

W czasie studiów na kierunku chemia kryminalistyczna będziesz miał okazję zdobyć specjalistyczną wiedzę z obszaru chemii, biochemii czy nauk prawnych. Ponadto, zglebisz temat niezwykle ciekawej dyscypliny, jaką jest kryminologia, a także poznasz regulacje prawa karnego, co z powodzeniem wykorzystasz w swojej przyszłej pracy zawodowej. Co więcej, w siatce zajęć znajdzie się wiele interesujących przedmiotów o różnorodnej tematyce. Oto wybrane z nich;

• Podstawy anatomii człowieka
  • Prawo dowodowe i kryminalistyka
  • Psychologia z elementami psychiatrii

3. Nabywane umiejętności

Jako student kierunku chemia kryminalistyczna zdobędziesz wiele cennych umiejętności praktycznych. Przede wszystkim poznasz zaawansowane techniki kryminalistyczne i chemiczne, które z powodzeniem wykorzystasz w pracy laboratoryjnej. Ponadto, dowiesz się w jaki sposób pobierać i analizować materiały dowodowe oraz wykorzystywać regulacje prawa karnego w praktyce. Studenci będą mieli także okazję skorzystać z szerokiej oferty praktyk oraz staży, dzięki którym zdobędą doświadczenie zawodowe.

Sprawdź w jakim trybie możesz studiować na poszczególnych uczelniach:

CHEMIA KRYMINALISTYCZNA STUDIA STACJONARNE

Ile trwają studia i jaki tytuł uzyskasz?

Studia pierwszego stopnia na kierunku chemia kryminalistyczna będą trwały trzy lata, czyli sześć semestrów. Po tym czasie uzyskasz tytuł licencjata. Jeżeli zdecydujesz się na studia drugiego stopnia, na naukę poświęcisz dwa lata, po których otrzymasz tytuł magistra.

Sprawdź jakiego typu znajdziesz studia na poszczególnych uczelniach:

CHEMIA KRYMINALISTYCZNA STUDIA II STOPNIA

Gdzie będziesz pracował po kierunku chemia kryminalistyczna?

Absolwent kierunku chemia kryminalistyczna znajdzie zatrudnienie w/jako:
  • laboratoriach kryminalistycznych, diagnostycznych i analitycznych
  • laboratoriach celnych
  • policji i centrach medycyny sądowej