Studenci zarządzania zdobywają kompleksową wiedzę oraz praktyczne umiejętności, które umożliwią im pełnienie funkcji np. menadżera. Podstawowe przygotowanie studentów tego kierunku pozwala im świadomie wybrać specjalność – dzięki temu studenci mogą kształcić się zarówno w finansowych, jak i m.in. prawnych, społecznych czy gospodarczych aspektach zarządzania.
Typ i tryb studiów:
Studia na kierunku zarządzanie możemy podzielić na:
1. Poziom studiów:
2. Forma:
Studia na kierunku zarządzanie w Poznaniu realizowane są w ramach studiów I stopnia (studia licencjackie) lub studiów II stopnia (studia magisterskie).
Studia I stopnia trwają 3 lata, studia II stopnia przewidują 2 lata nauki. Studenci mogą rozpocząć studia na tym kierunku zarówno w trybie stacjonarnym, jak i niestacjonarnym.
Studia stacjonarne
Zajęcia stacjonarne na studiach dziennych najczęściej odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach porannych i popołudniowych.
Studia stacjonarne pozwalają studentom zdobywać wiedzę oraz umiejętności w profesjonalnych warunkach i pod opieką doświadczonych specjalistów. Studenci stacjonarni częściej pracują w zespołach, czasem udzielają się w organizacjach studenckich lub kołach naukowych.
Studia stacjonarne na uczelniach publicznych są bezpłatne. Stacjonarna nauka w niepublicznych szkołach wyższych wiąże się z dodatkowymi opłatami. Stacjonarni studenci mogą mieć problem z podjęciem pracy na pełnym etacie – tryb ten skierowany jest do osób, którym w szczególności zależy na zdobyciu wykształcenia wyższego.
Studia niestacjonarne
Zajęcia niestacjonarne mogą odbywać się wieczorowo lub zaocznie. Studenci wieczorowi spotykają się na terenie uczelni od poniedziałku do piątku w godzinach wieczornych. Studenci zaoczni pojawiają się tam w weekendy średnio co dwa tygodnie, a ich spotkania przyjmują formę tzw. zjazdów.
Niestacjonarni studenci rzadziej spotykają się z prowadzącymi lub innymi uczestnikami zajęć – ważne jest więc to, by potrafili oni samodzielnie pracować i systematycznie uczestniczyli w spotkaniach. Niestacjonarna nauka pozwala bezproblemowo połączyć studia z pracą na pełnym etacie lub prywatnymi sprawami.
Studia niestacjonarne zazwyczaj są płatne – zarówno na uczelniach publicznych, jak i niepublicznych.
Program studiów i przedmioty
Zarządzanie to kierunek interdyscyplinarny, który pozwala studentom zdobyć kompetencje z zakresu m.in. nauk społecznych, ekonomicznych, logistycznych czy marketingowych. Uczestnicy zajęć uczą się tego, jak np. zarządzać zasobami ludzkimi, projektami, jakością czy informacjami, a także jak przeprowadzać poprawne badania marketingowe.
Listy przedmiotów do zaliczenia w toku nauka bywają nie najkrótsze, a widnieją na nich, między innymi, takie zagadnienia jak:
Absolwentów zarządzania charakteryzują wyjątkowe zdolności przywódcze i komunikacyjne. W trakcie zajęć praktycznych uczestniczy szkolą się w zakresie m.in.: prezentowania i kreowania marki, nawiązywania i utrzymywania relacji biznesowych czy prowadzenia działań doradczych.
Jakie predyspozycje i zainteresowania są ważne?
Kandydaci na zarządzanie powinni być wyjątkowo odpowiedzialni i ambitni – w prezentacji własnych zdolności przyda im się pewność siebie oraz zorganizowanie. Studenci tego kierunku muszą umiejętnie zarządzać czasem oraz pracą, a także bacznie obserwować, analizować i optymalizować działania zespołu. Środowisko biznesowe wiąże się z presją oraz stresem, z którym specjaliści powinni umieć sobie dobrze radzić.
Studenci zarządzania powinni być zdeterminowani. W nauce przydadzą im się zdolności komunikacyjne i językowe. Dobrze też, by przyszli przedsiębiorcy mieli zdolności analityczne i matematyczne.
Student zarządzania powinien:
-
być odpowiedzialny
-
być ambitny
-
być pewnym siebie
-
umiejętnie zarządzać swoim czasem
-
sprawnie organizować swoją pracę
-
zauważać niewłaściwości w pracy zespołu
-
umieć pracować pod presją
-
być zdeterminowany
-
umiejętnie komunikować się z otoczeniem
-
mieć zdolności analityczne i matematyczne
Wiedza i umiejętności
Uczestnicy zajęć na kierunku zarządzanie kształceni są w takich dziedzinach jak np.: ekonomia, psychologia czy socjologia. W trakcie nauki studenci starają się zrozumieć mechanizmy i procesy zarządzania, a także społeczno-ekonomiczne uwarunkowania współczesnego rynku gospodarczego. Absolwenci zarządzania to wyszkoleni przywódcy, którzy znają zasady poprawnej komunikacji społecznej, mają rozwiniętą wrażliwość etyczną i estetyczną, a także umiejętnie wartościują zjawiska społeczne, ekonomiczno-gospodarcze czy kulturowe – zarówno w Polsce, jak i na świecie.
Wiedza:
Studenci zarządzania zdobywają wiedzę z zakresu różnorodnych dziedzin, dzięki czemu swoje teoretyczne przygotowanie mogą wykorzystać w różnorodnych branżach zawodowych. Przyszli specjaliści w trakcie zajęć diagnozują problemy na poziomie struktur przedsiębiorstwa i zasobów ludzkich. Studenci szukają kreatywnych i skutecznych rozwiązań tych problemów – w tym celu poznają nowoczesne narzędzia oraz technologie stosowane w środowisku profesjonalnym.
Absolwenci zarządzania bez problemu zbierają, przetwarzają i udostępniają informacje, dzięki czemu mogą skutecznie realizować własne wizje zarządzania i rozwoju organizacji. Studenci poznają m.in. tajniki makro- i mikroekonomii, uczą się wykorzystywania narzędzi statystycznych, a także prowadzą badania marketingowe. Przyszli specjaliści kształtują swoje zdolności organizacyjne i uczą się tworzenia różnorodnych planów strategicznych.
Wiedza, którą nabywają studenci zarządzania:
-
diagnozują problemy na poziomie struktur przedsiębiorstwa i zasobów ludzkich
-
skutecznie i kreatywnie rozwiązują problemy ekonomiczno-gospodarcze
-
wykorzystują nowoczesne technologie w prognozowaniu zjawisk ekonomiczno-gospodarczych
-
zbierają, przetwarzają i udostępniają informacje
-
rozumieją podstawy m.in. makro- i mikroekonomii
-
wykorzystują statystykę
-
prowadzą badania marketingowe
-
wdrażają przemyślane strategie
Umiejętności:
Studenci zarządzania dowiadują się tego, w jaki sposób kierować zespołem pracowniczym – poznają metody motywowania ludzi do działania, a także uczą się optymalizacji ich pracy. Absolwenci tego kierunku umiejętnie planują i wykorzystują narzędzia marketingowe. Uczestnicy zajęć szkolą się nie tylko w zakresie kierowania projektami czy zespołem, ale także np. prowadzenia rachunkowości oraz dokumentacji finansowej przedsiębiorstwa.
W trakcie zajęć studenci zarządzania przeprowadzają analizy i interpretacje różnorodnych zjawisk ekonomiczno-gospodarczych. Specjalistyczne przygotowanie umożliwia absolwentom zarządzania podejmowanie decyzji kierowniczych i strategicznych. Umiejętnie organizują pracę swoją oraz zespołu, uczestnicy zajęć uczą się komunikacji interpersonalnej oraz sposobów przekonywania czy negocjowania. Absolwenci tego kierunku dokonują prawidłowej autoprezentacji i bezproblemowo kreują markę produktu.
Umiejętności, które posiadają absolwenci zarządzania:
-
kierują zespołem pracowniczym
-
stosują metody motywowania zespołu i optymalizacji pracy
-
planują i wykorzystują narzędzia marketingowe
-
kierują projektami
-
prowadzą rachunkowość i dokumentację finansową przedsiębiorstwa
-
prowadzą analizy i interpretują zjawiska ekonomiczno-gospodarcze
-
podejmują decyzje kierownicze i strategiczne
-
skutecznie negocjują i przekonują
-
dokonują prawidłowej autoprezentacji
-
kreują markę produktu